• 0

Overgaan van eenmanszaak naar VOF verstandig in deze situatie?

Goeiedag allen, 

 

Allereerst wat fijn dat ik dit forum ontdekt heb, Ik hoop van jullie te kunnen leren en hierbij mijn keuzes nog beter te kunnen maken. Ik ben een jonge ondernemer van 21 jaar en heb wat vragen. 

 

Momenteel zit ik een situatie waarbij ik eigenaar van mijn onderneming sinds 6 februari 2019 dagelijks actief ben in het verkopen van producten via mijn webshop, en in real life op evenementen, Workshops verzorg en ook evenementen organiseer. 

 

Sinds augustus toont een vriend van mij interesse en is begonnen met investeren in mijn bedrijf in de vorm van helpen met aankopen doen van stock voor de webshop. Dit zien we allebei als investeringen van zijn kant in het bedrijf. Hierbij heb ik met gebrek aan verstand van het effect wat investeringen kunnen hebben niet nagedacht over het opmaken van een lening-contract (Ik weet niet of je dit zo noemt). Deze vriend is ook werkzaam in de onderneming en helpt maar heeft hier en daar er last van dat hij 'geen zin' heeft om dingen te doen en dus alleen uit voert wanneer het hem uitkomt..  We hebben eerder besproken dat we een andere rechtsvorm zouden kunnen aannemen maar ik ben hier voorzichtig mee als oprichter en eigenaar. 

 

Zijn inbreng is ongeveer 8000 euro, dit heeft er mede voor gezorgd dat de onderneming werkt zoals hij werkt nu maar dit had als het uit een andere hoe kwam de zelfde onderneming kunnen zijn gezien ik zelf de atmosfeer gecreëerd heb die het nu levend houd. 

 

De persoon in kwestie geeft aan dat hij denkt zich weer gemotiveerd te gaan voelen wanneer we een ander rechtsvorm aannemen, Maar stel nou dat hij dat niet word. Eigenaar van iets zijn is in mijn beleving niet de drijfveer van of je het leuk vind om te werken. Ik ben op zoek naar een juiste oplossing en afspraak die we kunnen maken waarin ik hem de mogelijkheid kan geven om een deel te zijn van de onderneming, maar ik wil ook niet dat er invloed uitgeoefend kan gaan worden op het moment dat dat zo is. 

 

Wat is verstandig om te doen? Van de investeringen die gedaan zijn officiële leningen maken van de persoon in kwestie aan het bedrijf? En dan een VOF oprichten met afspraken? 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
34 minuten geleden, Bert Sanjer zei:

De persoon in kwestie geeft aan dat hij denkt zich weer gemotiveerd te gaan voelen wanneer we een ander rechtsvorm aannemen, Maar stel nou dat hij dat niet word. Eigenaar van iets zijn is in mijn beleving niet de drijfveer van of je het leuk vind om te werken.

Gaat 'm niet worden, en wel hierom ...

 

"Deze vriend is ook werkzaam in de onderneming en helpt maar heeft hier en daar er last van dat hij 'geen zin' heeft om dingen te doen en dus alleen uit voert wanneer het hem uitkomt.. "

 

Straks heb je een mede-eigenaar, die zo af en toe geen zin heeft, terwijl het werk wel gedaan moet worden ... daar heb je geen drie keer raden voor nodig wie het werk wel mag/moet doen.

 

Verkeerde mentaliteit ... en dat heeft niets met 'return on investment' te maken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De VOF voor ondernemingen waarbij één partij het werk doet en een andere partij alleen maar wil investeren, heet commanditaire vennootschap.

 

Merk op dat bij een CV de stille vennoot absoluut niet mag meewerken in de zaak, want zodra dat gebeurt heb je een VOF en dan zit je met de problemen zoals Cosara die hierboven schildert.

 

Het klinkt alsof je twee problemen hebt; aan de ene kant zijn de investeringen van je vriend nuttig voor de onderneming en wil je die vriend ook een plaats geven in de zaak, en aan de andere kant zoek je iemand die meewerkt. Zie ik dat zo goed? In dat laatste geval moet je een derde persoon zoeken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.