• 0

Taalontwikkelings eis arbeidscontract

(aangepast)

Is het wettelijk toegestaan om in een arbeidscontract op te nemen dat een werknemer binnen een bepaalde tijd de Nederlandse taal eigen is?
Ik zit te denken aan niveau b1 (https://detaalbrigade.nl/taalniveaus/)

Het idee is dat de werknemer eerst een contract van 7 maanden krijgt (met daarin een proeftijd van 1 maand)  en wanneer de samenwerking klikt en hij het niveau b1 gehaald heeft krijgt hij nogmaals een contract van 6 maanden en daarna als hij het niveau b2 heeft bereikt en de samenwerking nog steeds goed is een contract voor onbepaalde tijd.

De werknemer komt uit Croatië en spreekt nu goed Engels en Nederlands op niveau a2.
Voor het werk dat hij gaat doen is uiteindelijk het niveau c1 nodig, maar ik verwacht dat die laatste stap wel gehaald wordt als hij ingesprek blijft met onze medewerkers en klanten.

 

edit: kleine aanvulling, mogen wij deze cursus voor hem betalen?

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

ECLI:NL:GHAMS:2015:5259

 

Instantie: Gerechtshof Amsterdam

Datum uitspraak: 15-12-2015

Datum publicatie: 18-12-2015

Zaaknummer: 200.168.840/01

Rechtsgebieden: Civiel recht

Bijzondere kenmerken: Hoger beroep

Inhoudsindicatie: Kort geding. Ontbindende voorwaarde halen taaltoets in arbeidsovereenkomst. Bepalingen in arbeidsovereenkomst niet in strijd met afspraken vakbonden. Ontbindende voorwaarde niet in strijd met gesloten stelsel van het ontslagrecht.

Wetsverwijzingen: Burgerlijk Wetboek Boek 6; Burgerlijk Wetboek Boek 6, Art. 21

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Sorry schijnbaar heb ik nog geen c2 taalniveau, betekend dit dat het wettelijk mag?

 

edit: Ik heb het hele vonnis gelezen en het lijkt er inderdaad op dat je het mag eisen en zelfs een ontbindende voorwaarden mag toevoegen.
Maar moet eerlijk toegeven dat ik het een moeilijk stuk vond, met een hoop voor mij onbekende woorden.

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 1
14 uur geleden, Jasper S. zei:

Het is bij ons vooral een veiligheidsding.
Niet alleen het aanhoren van een veiligheidsplan, maar ook het uitleggen van gevaren aan een klant is noodzakelijk. Een taalbarrière is daarbij niet handig.
 

Een zeer gerechtvaardigd belang.
Een grote supermarktketen mocht van de rechter zelfs de orderpickers een taaldiploma als ontbindende voorwaarde opleggen:

 

“Beheersing Nederlandse taal

In verband met de veiligheid op de werkvloer, de onderlinge communicatie en sfeer is het voor ....... een voorwaarde dat haar medewerkers de Nederlandse taal voldoende beheersen. Indien je op dit moment de Nederlandse taal onvoldoende machtig bent, stellen we het volgen van de door ons aangeboden taalcursus verplicht. ..... beslist of je kennis van de Nederlandse taal voldoende is of dat je de taalcursus dient te volgen.

Ontbindende voorwaarde

Door ondertekening van deze brief verplicht je je ertoe aanwezig te zijn bij de door ........ aangeboden Nederlandse taalles (2x per week 2 uur) en de voorgeschreven thuisstudie te volgen (10 uur per week). Het volgen van deze taalles moet ertoe leiden dat je per uiterlijk 15 januari 2015 de Nederlandse taal beheerst op niveau A2. De lessen en de toets die volgt zal worden verzorgd door een onafhankelijk bedrijf. Als je de voornoemde toets waaruit A2 niveau moet blijken niet uiterlijk 15 januari 2015 hebt behaald dan zal jouw arbeidsovereenkomst per 16 januari 2015 eindigen zonder dat enige opzegging vereist is. Voor informatie over het vereiste taalniveau kun je terecht bij je leidinggevende.”

 

Zie http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBNHO:2015:3205

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Sidestep: zijn er specifieke werkgeverssubsidies voor het bieden van taalonderwijs aan medewerkers?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Op 10-3-2020 om 14:37, Jasper S. zei:

 kleine aanvulling, mogen wij deze cursus voor hem betalen?

Lijkt me wel. Sterket nog: het is een beetje afhankelijk van het salaris, maar iemand met een beperkt inkomen zelf een opleiding laten betalen die je eist getuigt m.i. niet van goed werkgeverschap.

 

Denk ook na over de tijdsbesteding: mag de werknemer onder werktijd naar taalles? Hoeveel tijd kost de opleiding aan lestijd en huiswerk? Is het reëel dat de werknemer alle studie en lestijd in privétijd moet doen?

 

Ik stel deze vragen aan jou, omdat je de ondernemer bent en dit een ondernemersforum is. Uiteraard mag je van de werknemer goed werknemerschap verwachten en verwachten dat hij of zij zelf investeert in zijn ontwikkeling.

 

Uiteraard kun je als je als werkgever de cursus betaald een studiegeldregeling afspreken, zo van: ga je binnen 1 jaar uit dienst dan betaal je 100% terug, bij 2 jaar 60% en bij 3 jaar 30%. Maar of dit is te handhaven in situaties van een tijdelijk contract (dat niet wordt verlengd) of als je iemand ontslaat omdat hij niet aan een bepaalde opleidingsvoorwaarde voldoet? Ik heb mijn twijfels, zowel juridisch als ook moreel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.