• 0

Vermogen van BV naar Stichting

(aangepast)

Op dit moment ben ik betrokken bij de oprichting van een stichting. Deze stichting gaat een samenwerkingsverband ondersteunen en het budget van dit samenwerkingsverband beheren. Het samenwerkingsverband kan zelf nooit een rechtspersoon worden, omdat er een duidelijke relatie is met een onderdeel van de overheid en de overheid niet wil participeren in een stichting.

 

Op dit moment wordt het budget beheerd door een BV en staat daar dus op de balans. Ik ga er vanuit dat een en ander vastgelegd is. Uit de administratie van de BV en de eigen administratie van het samenwerkingsverband is af te leiden hoe groot dit budget/vermogen is (ergens tussen € 50.000,- en € 100.000,-). De BV wil dit beheer (incl. administratie) niet meer uitvoeren, omdat deze BV veel meer risicodragende activiteiten is gaan uitvoeren en vanuit subsidieoogpunt het niet langer handig is als deze BV, als budgetbeheerder, de begunstigde is.

 

De stichting zal voorlopig geen of nooit een ANBI worden. Hoewel dat waarschijnlijk geen invloed heeft, zal de Stichting, zoals ik het in schat, BTW-aangifte gaan doen.

 

De vraag is: hoe kan het budget dat nu wordt beheerd door de BV, worden overgedragen aan de stichting zonder dat er belasting over dit vermogen moet worden betaald? Ik zie op dit moment drie opties, maar wellicht is er een betere optie.

1) De BV wordt de formele oprichter van de stichting (andere personen worden bestuurder) en geeft het vermogen meegeeft stichtingskapitaal?

2) Na oprichting (door wie dan ook, dat kan ik zelf zijn) stuurt de Stichting een factuur aan de BV om het voor het Samenwerkingsverband beheerde vermogen te krijgen?

3) De BV doet een gift aan de stichting (dat in dit geval de BV geen giftenaftrek krijgt, is geen probleem)? Als ik  de site van de belastingdienst lees moet in dit geval de stichting schenkbelasting betalen over de gift.

aangepast door DdeW79
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Ik mag werkelijk hopen dat de "budgetbeheerder" (de BV dus) het ontvangen subsidiegeld - naast dat ik ook wel hoop dat het geld er nog is natuurlijk - op de balans als een verplichting heeft staan. Het is namelijk 'derdengeld'.

 

Dan maken zij toch (accounting-technisch dus) het geld gewoon over aan de nieuwe budgetbeheerder en strepen zij dat tegen de verplichting door?

Geld weg, verplichting weg, nieuwe budgetbeheerder.

 

Naast dat zij natuurlijk ook moeten vastleggen in hun dossiers waarom dat is ("gestopt als budgetbeheerder, geld overgemaakt aan de nieuwe budgetbeheerder" enz.). 

 

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

De boekhouding klopt en het geld is er daar op dit moment geen subsidiegeld bij, de subsidieaanvraag is voor de toekomst). Maar het idee van derdengeld en dus verplichting had ik nog niet scherp. Bedankt voor het inbrengen van dat thema.

 

En misschien: stop ietsje minder wantrouwen in je posts, je kent de huidige budgethouder niet en die ken ik volstrekt onkreukbaar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.