• 0

Starten als ondernemer vanuit de bijstand

Hoi,

 

Ik zou graag informatie hebben over hoe te starten met een onderneming (eenmanszaak) van uit de bijstands uitkering. Ik heb mijn ambitie voorgelegd, en moet nu een ondernemers plan/bedrijfsplan op papier zetten en deze afgeven bij mijn coach. (Ik wil een nagel salon aan huis beginnen) 

Nu werd mij verteld dat het ook afgewezen kan worden om die plannen uit te voeren. Is er iemand die mij op weg kan helpen om evt afwijzing te voorkomen? 😊😊😊 

 

Grt Angela! 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

 

1 uur terug, Angela88 zei:

Ik zou graag informatie hebben over hoe te starten met een onderneming (eenmanszaak) van uit de bijstands uitkering. Ik heb mijn ambitie voorgelegd, en moet nu een ondernemers plan/bedrijfsplan op papier zetten en deze afgeven bij mijn coach.

Over welk soort coach hebben we het hier? Of bedoel je jouw contactpersoon bij de gemeente?

 

Afgaand op je profiel neem ik aan dat je bij de gemeente Tilburg zit. Ik ken situaties waarbij mensen in de bijstand soms kosteloos hulp krijgen of trainingen kunnen volgen.

Maak eens een afspraak met het Ondernemersloket van de gemeente Tilburg en laat je informeren over de mogelijkheden.

https://www.tilburg.nl/ondernemers/ondernemersadvies/

 

Daarbij organiseert Station88 in Tilburg (Huis voor ondernemerschap en innovatie) veel relevante evenementen

https://station88.nl/programma  toegespitst op mensen zoals jij. Zoiets is bijvoorbeeld gratis: https://station88.nl/programma/event/16264

 

Quote

Waar ga je mee naar huis?

Voor een afspraak met een Businesscoach word je ingedeeld. De tijden zijn als volgt: 13.30 u – 14.30 u, 14.30 u – 15.30 u, 15.30 u – 16.30 u. In dit uur ga je in gesprek met de Businesscoach over jouw vraag en spar je samen richting een antwoord. Antwoorden op vragen zoals: Hoe schrijf ik een ondernemingsplan? Wat heb ik nog nodig om mijn bedrijf op te zetten? Hoe kom ik aan financiering? Hoe pak ik mijn marketing aan? Hoe vind ik mijn doelgroep? Hoe zet ik social media in? Welk programma van Station88 is het meest geschikt voor mij?

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0

Je zal aannemelijk moeten maken dat jouw plan levensvatbaar is.

 

Heb je opleidingen gedaan, bij een collega de basis-vaardigheden aangeleerd en bv bij een Nail Academy doorgeleerd?

 

Ken je cijfers van collega's? Wat zijn je investeringen, hoe schrijf je die af? Wat zijn je kosten, per jaar en per maand? Welke inkomsten heb je nodig om ervan te bestaan?

 

Hoe lang duurt het om door die startfase te komen en dat niveau te bereiken, denk je?

 

Hoeveel aanbieders zijn er actief in jouw verzorgingsgebied? Wat bieden zij aan, tegen welke prijzen? Ken je de seizoenseffecten?

 

Hoe ga je nieuwe klanten vinden?

 

Hoe ga je bestaande klanten vasthouden?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De coach is mijn werk coach. Zij moet me begeleiden naar werk. (Al heb ik in feite nog vrijstelling omdat ik kinderen heb die nog niet na school gaan, maar dit is dan ook mijn eigen initiatief.)  Ik ga morgen meteen is bellen met het ondernemers loket. Is een hele goeie. Ik ga hier gelijk mee aan de slag. Dankjewel! Je hebt me erg op weg geholpen. Ga meteen de linkjes is doornemen ook.  En vanavond n begin maken van mijn bedrijfsplan. Echt super bedankt! 

Link naar reactie
  • 0
30 minuten geleden, MrHTTP zei:

Over welk soort coach hebben we het hier? Of bedoel je jouw contactpersoon bij de gemeente?

Contactpersonen bij de gemeente voor mensen in de bijstand heten tegenwoordig werkcoach.. zij maken met de bijstandsgerechtigde een plan om zo snel mogelijk uit de bijstand te komen.

 

26 minuten geleden, MrHTTP zei:

Maak eens een afspraak met het Ondernemersloket van de gemeente Tilburg en laat je informeren over de mogelijkheden.

https://www.tilburg.nl/ondernemers/ondernemersadvies/

Onderaan die pagina in het grijze blok Downloads en links staat zelfs een model ondernemingsplan.

 

Ook vond ik een link naar gratis zzp workshop volgende week woensdag 18 maart.

https://www.tilburg.nl/ondernemers/geld/zzp-workshop/

was je daar al op gewezen? lijkt me heel nuttig om te snappen wat er op je afkomst.

 

Voor de rest maak je niet teveel zorgen over dat plan.. het is vooral om te zorgen dat ze jou niet onbezonnen een avontuur in sturen. Er moet onderbouwing zijn en een gestuctureerd plan om te kunnen beoordelen. Een nagelsalon is een prima laagdrempelige manier om te starten met ondernemen daarom krijg je ook toestemming/medewerking om een plan te maken. Je kan dit vanuit huis doen en zonder al te grote investeringen starten.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
21 minuten geleden, Angela88 zei:

En vanavond n begin maken van mijn bedrijfsplan.

Neem van mij aan dat je beter kunt wachten totdat je wat meer informatie hebt verzameld en/of een businesscoach hebt gesproken voordat je aan het plan begint.

Laat het even op je inwerken. Het is namelijk veel complexer dan een vragenlijst afwerken. Tilburg heeft veel goeds te bieden voor ondernemers, maak er gebruik van en begin dan eens rustig aan dat plan. :slightly-smiling-face:

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0

Ik ga zeker iets met al deze tips doen. Heeft me goed op weg geholpen. Werd al wat onzeker omdat er al veel aanbieders zijn in de branche waarin ik ook mijn kennis en ervaringen heb. De werk coach kwam dan ook om die reden wat ongeïnteresseerd over alsof het bij voorbaat al geen kans van slagen zou hebben. Ik heb nu wat richtlijnen en adviezen waarmee ik me goed kan voorbereiden op het gesprek en mijn plan. Dank jullie Wel! 

Link naar reactie
  • 0

Veel aanbieders voor hetzelfde product, misschien is het dan nuttig helder te krijgen waarom klanten bij zoveel keus juist bij jou terecht zouden komen. Is de kwaliteit beter? Ben jij makkelijker te bereiken? Kun jij dingen die anderen niet kunnen?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Eerst maar eens kijken of er in jouw wijk inderdaad zoveel aanbieders zijn. Nagelsalons zijn er over het algemeen veel omdat het laagdrempelig om te starten, maar ze hebben ook een (zeer) lokale klantenkring, zeker als starter zonder naamsbekendheid moet je het veel van mond tot mond reclame, dus het schoolplein van de kinderen kan al een leuke wervingsplek zijn..

Het kan ook  best zijn dat in de wijk waar jij woont er helemaal nog niet zoveel zijn en er dus ruimte voor is. Maar uiteraard moet je ook naar de samenstelling van de wijk kijken, zitten er bijvoorbeeld geen salons omdat het een wijk is met lage inkomens.

En als dat zo is, hoe kan jij dan toch zorgen dat het toch mogelijk is door een ander product en diensten aanbod toch succesvol te kunnen worden.

Kun je bijvoorbeeld ook gaan leren voor (medisch) pedicure, vooral als je medisch pedicure bent kun je vaak veel vaste klanten opbouwen die grotendeels op basis van zorgvergoedingen worden geholpen.

Zo grijpt alles in elkaar.. Durf breed en creatief te denken, maar wees ook selectief in wat je in je uiteindelijke plan verwerkt. Je kunt beter 10 ideëen weglaten omdat ze nu niet (financieel) haalbaar zijn.

 

Tip: De snelste manier om te vinden hoeveel nagelsalons er zijn is gebruik van google maps. zoek ook op meerdere termen nagelsalon, nagelstudio, nagelstylist.. dan krijg je een aardig beeld.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 uur geleden, Angela88 zei:

omdat er al veel aanbieders zijn in de branche waarin ik ook mijn kennis en ervaringen heb.

 

19 uur geleden, Angela88 zei:

De werk coach kwam dan ook om die reden wat ongeïnteresseerd over alsof het bij voorbaat al geen kans van slagen zou hebben.

 

45 minuten geleden, Angela88 zei:

Dat is ook een beetje de valkuil/struikelblok voor de gemeente idd. Er zijn er al veel.

 

De werkcoach is er om jou aan het werk te krijgen en dat nemen ze serieus. Vanuit de gemeente gezien is het logischer dat jij gaat werken in een nagelsalon dan dat je er zelf eentje begint. Zij willen slechts de kortste route bewandelen om jou aan het werk te krijgen (financieel zelfstandig te maken).

Dat ze sceptisch zijn is logisch en aangezien jouw kennis beperkt is kunnen ze je makkelijk met woorden overrompelen.

 

Er zijn tal van manieren om de markt te onderzoeken om erachter te komen hoe goed (of slecht) jouw nagelsalon idee is. Roel J geeft hierboven een paar hele mooie! Wat jij met name nodig hebt is tijd om je daarin te verdiepen en ik weet niet of de gemeente jou dat gaat geven en of jij je op je gemak voelt met de hete adem van de gemeente in je nek. Er zijn snellere wegen naar financiële zelfstandigheid te bedenken dan vanuit het niets te gaan ondernemen. Daarbij, als je eenmaal uit de bijstand bent kun je ook veel vrijer ondernemen. Zolang je in de bijstand zit moet je toch constant verantwoording afleggen...

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.