• 0

Finders Fee [commissie 10% voor aanbrengen klant]

(aangepast)

Het volgende;

ik laat mijzelf inhuren bij een bedrijf die BHV cursussen verzorgd. Dit bedrijf krijgt steeds meer aanvragen inzake blusmiddelen en brandmelders. Dit is in mijn bedrijf ook een expertise. 
Nu heeft dit bedrijf mij het volgende voorstel gedaan; als zij mij een klant aandragen willen ze een finders fee van 10% op het offerte bedrag.  Ik vindt dit zelf aan de erg hoge kant. Wie kan mij hier meer informatie over geven?

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat ligt er o.a. aan wat jij rekent voor zo'n cursus. Ik werk veel voor artiestenbureaus, die krijgen ook 10% provisie van me. Dat gaat dan echter om bedragen van 50 tot 100 euro per klus, dat is niet heel veel natuurlijk. 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bob,

Het bedrijf wat mij inhuurt doet de BHV, maar veel klanten willen dan ook de brandblussers en brandmeldinstallatie gekeurd of geleverd hebben. Die expertise heeft het BHV bedrijf niet, daarom stuurt ze die naar mij door omdat ik die expertise wel heb. 
Als ik dan een offerte ga uitbrengen naar zo’n doorverwezen klant willen zij dus 10% van het offerte bedrag. 
voorbeeld; stel je voor een klant geeft aan tijdens de BHV cursus dit te willen hebben, dan worden ze door het BHV bedrijf naar mijn bedrijf doorverwezen. Nou maak ik een offerte voor bijvoorbeeld blussers en rookmelders en dat komt op €7000,- uit. Dan wil het BHV bedrijf dus 10% van die €7000,- ontvangen, en dan is die €7000,- nog niks bijzonders..... 

Link naar reactie
  • 0

Ah zo, dan had ik je even verkeerd begrepen. Dat is dan inderdaad wel een fors bedrag, en ik kan me voorstellen dat dit flink inhakt op jouw marge. Je zou kunnen uitrekenen wat het je kost om zo'n order zelf binnen te halen (aan marketingkosten, tijd enz), dan kun je dat als uitgangspunt gebruiken in je onderhandelingen met het BHV bedrijf.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank! Het gekste vindt ik dan eigenlijk nog; hoe durf je het te vragen, je geeft alleen een telefoonnummer door en verder heeft dat bedrijf er geen werk aan én ze lopen geen enkel risico dat ze aan mij een klant verliezen... ze wel denken; lalala gratis geld!

 

Hoe zit het fiscaal eigenlijk met dit soort zaken? 

aangepast door DusBrand
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 minuten geleden, DusBrand zei:

hoe durf je het te vragen, je geeft alleen een telefoonnummer door en verder heeft dat bedrijf er geen werk aan én ze lopen geen enkel risico dat ze aan mij een klant verliezen... ze wel denken; lalala gratis geld!

 

Vragen staat vrij toch? Vanuit hun standpunt denken zij misschien "hij krijgt zomaar een opdracht van een paar duizend euro in z'n schoot geworpen waar hij 90% aan over houdt". Maar het staat jou ook vrij om te onderhandelen, en als je er niet uitkomt simpelweg "nee" te zeggen.

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is het zo dat ze simpel geld verdienen. Maar zij leveren jou er dan ook wat mee, 10% is als je het mij vraagt nog aan de kleine kant.

 

Zij leveren jou werk, voor wat hoort wat natuurlijk.......

 

En voor jou zijn het weer klanten die je zonder enige inspanning binnenkrijgt. Win win situatie

Producten en webwinkels denio

 

Ook simpele draadloze oordopjes 

Link naar reactie
  • 0

Dit is niet bijzonder veel, maar het hangt natuurlijk wel af van de marges in de branche.

Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Sedi313 zei:

Maar zij leveren jou er dan ook wat mee, 10% is als je het mij vraagt nog aan de kleine kant.

Uh... Het gaat hier dus niet om een klant maar prospect.

 

1 uur terug, DusBrand zei:

Nu heeft dit bedrijf mij het volgende voorstel gedaan; als zij mij een klant aandragen willen ze een finders fee van 10% op het offerte bedrag.

Bedoel je echt over de offerte? Of als dit order wordt?

 

Over een offerte is natuurlijk complete waanzin. Even aan de complete familie vragen of ze een dikke offerte aan willen vragen en ze hebben een goudmijntje.

 

Over het daadwerkelijke uiteindelijke orderbedrag hangt een beetje van jou winstmarge af en daar kun je dus over onderhandelen. Als het bedrag grotendeels marge is zonder inkoop e.d. dan is dat niet zo gek.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als het om order gaat ipv offertes, is het niet zo gek hoor.

Wij leveren vast de materialen bij bepaalde locaties en daar dragen wij ook een percentage van af. Hier is wel vaak een minimum en maximum aan verbonden.
Een beetje goede reclame campagne kost ook een hoop geld en nu heb je een ambassadeur voor je bedrijf.
Hij zal nml heel positief over je bedrijf gaan praten.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, DusBrand zei:

Het gaat om de offerte, niet de order.

 

8 uur geleden, DusBrand zei:

Ik vindt dit zelf aan de erg hoge kant.

Dat is niet alleen aan de hoge kant.

Dat is gewoon aan de absurde kant.

(Dat zou zelfs op kunnen lopen tot meer dan 100% van je uiteindelijke winst!! Van al je klanten.)

 

Er is absoluut geen garantie dat het tot een order komt. En het is ook een percentage over jouw inkoop wanneer het wel tot een order komt. Beide uitermate ongunstige onderdelen.

 

Mocht je iets voelen voor een soort beloning dan moet je eerder denken aan een percentage op jouw marge of winst (want met inkoop van brandblussers kan het best zijn dat jij maar 10% hebt op de hele order) en dat moet dan alleen zijn op de daadwerkelijk gescoorde orders/facturen. Een percentage op jouw winst voor die kanten zou dan best hoger kunnen dan 10%. Maar dan weet je wat je weggeeft. Bij 10% op de offerte weet je dat totaal niet van tevoren.

 

En als je gaat voor een percentage op het volledige orderbedrag dan moet je even bekijken wat je winst percentage is en kijken wat je daarvoor over hebt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Finders Fee voor alleen een offerte zou ik zeker niet doen, omdat zij heel veel invloed hebben op wie offertes vraagt, wat niet betekent dat er ook veel orders uit volgen.

Ik denk dat tijdens BHV trainingen of bij de inkoop ervan regelmatig blusmiddelen aan de orde komt en dan is het heel makkelijk gezegd, vraag eens vrijblijvend een offerte op.

Voor je het weet zit je een paar keer per maand offertes te maen en ben je 10% kwijt voor het maken van een offerte, die in veel gevallen mogelijk alleen oriënterend of vergelijkend zijn met hun huidige aanbieder, want je mag er van uitgaan dat als bedrijven BHV trainingen geven dat dan in de basis de blusmiddelen ook op orde zijn.

 

Sowieso is het heel lastig om te zeggen of 10% veel of weinig is. In dienstverlenende bedrijfstakken is het niet zoveel, immers je arbeid kost inkoop niks en verkoop wat je er max voor krijgen kan.. daar zit dus veel marge op.. Als je in goederenlevering zit is de marge vaak veel dunner als de markt concurrerend is. Nu is blusmiddelen denk geen vechtmarkt omdat de blusmiddelen aan veel eisen moeten voldoen en ook gekeurd moeten worden.

 

Gevoelsmatig denk ik dat 10% redelijk kan zijn als het voor getekende opdrachten is en er aan het leveren van middelen ook een (meerjarig) onderhoudscontract zit op die middelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ging er inderdaad wel van uit dat die 10% alleen gevraagd werd als het een definitieve opdracht betrof. Maar ook voor "warme leads" kun je uitrekenen wat het jou kost om die zelf binnen te halen. Als je nu bijvoorbeeld voor iedere aanvraag via je eigen website 50 euro aan Adwords kosten kwijt bent (dat kun je gewoon meten door het instellen van doelen in Analytics) is dat ook een redelijk bedrag om aan dat bedrijf te betalen.  

Na een stuk of 10 van die aanvragen kun je wel inschatten hoe serieus die zijn, en wat je eraan hebt verdiend.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

10% op het offertebedrag vind ik ridicuul, eerlijk gezegd.

Vooral omdat het wellicht helemaal geen kwalitatieve leads zijn... het zou zomaar kunnen dat er maar 1 offerte op 10 een daadwerkelijk opdracht wordt.

Als je dan uitgaat van een gemiddelde van 5.000€ per offerte, dan heb jij 5.000€ omzet (geen winst!) en hebben zij 5.000€ winst!

Daar zou ik persoonlijk voor passen. 

 

Hoeveel andere bedrijven zijn er in de omgeving die hetzelfde doen als jij?

 

Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste DusBrand,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Is er (g)een beroeps- of branchevereniging voor adviseurs of installateurs van blusmiddelen en brandmelders die je in dit soort vraagstukken kan bijstaan?

 

Finders fee zou zoals eerder geopperd verbonden moeten worden met omzet met marge in de rekensom of op z'n minst in jouw achterhoofd.

 

Kun je ook geen onderscheid maken in opdrachten voor installatie en onderhoud? Eenmalige overeenkomsten versus duurovereenkomsten dus?

 

Laaste tip is het aanleggen van een eigen acquisitie- of offertekanaal. Hoe vraagt een lokale onderneming of regionale organisatie nu een offerte aan op jouw fraaie website?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

10% op een order zou ik niet heel gek vinden, eerder nog wat aan de lage kant.

 

10% op een offerte zou ik niet doen. Stel dat hun klanten het allemaal niet door laten gaan zit je wel met de kosten. Ik zou nog eens gaan navragen of ze echt op de offerte bedoelen, of dat ze bedoelen op een offerte die doorgaat.

4Grow

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen dat het cursusbedrijf huiverig is om een percentage over orders te rekenen, want de vraagsteller kan natuurlijk net doen alsof er geen order is gevolgd uit de lead. Van de leads weten ze in elk geval zeker dat ze die hebben doorgegeven, ook al weten ze daarmee het offertebedrag nog niet.

 

Zoals Bob de Webbouwer al aangeeft, kun je zelf wel inschatten wat leads je waard zijn. Leads die via een relatie binnenkomen zou je compleet kunnen hebben gemist als die via andere kanalen hadden moeten komen. Ik zou bij leads misschien eerder iets rekenen als "X euro per 100 leads".

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 10-3-2020 om 23:46, Rik · zei:

Uh... Het gaat hier dus niet om een klant maar prospect.

 

Bedoel je echt over de offerte? Of als dit order wordt?

 

Over een offerte is natuurlijk complete waanzin. Even aan de complete familie vragen of ze een dikke offerte aan willen vragen en ze hebben een goudmijntje.

 

Over het daadwerkelijke uiteindelijke orderbedrag hangt een beetje van jou winstmarge af en daar kun je dus over onderhandelen. Als het bedrag grotendeels marge is zonder inkoop e.d. dan is dat niet zo gek.

 

 

 

Natuurlijk, dit is iets waar jij zelf een berekening moet maken of het winstgevend is......

 

Google adwords betaal je in principe ook finders fee voor. En het kan voor de ene goed uitpakken, en voor de andere is het totale tijdverspilling.

Producten en webwinkels denio

 

Ook simpele draadloze oordopjes 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat je in zo'n geval een partner mee laat delen is geen vreemd iets, maar dan wel met een percentage over de omzet, niet over de offerte. Want bij offerte-basis heeft de club er juist belang bij de leads naar meer dan één partij door te verwijzen.

 

En hoeveel redelijk is, is natuurlijk afhankelijk van je marge. Bij 10% marge op een opdracht is een fee van 2 of 3% al veel. Bij 50% kan 10% nog wel redelijk zijn.

Link naar reactie
  • 0

Misschien gerelateerd dan wel leerzaam:

 

Leveranciers van zonnepanelen bieden hypotheekadviseurs leadvergoedingen, waarschuwt de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners, NVHP. En dat weet ik dan weer van Eigen Huis Magazine, dat bij mijn weten alleen in druk verschijnt, maar hier is een soortgelijk nieuwsbericht op Amweb.

 

Volgens die laatste:

Quote

In ruil voor leads krijgen de adviseurs een nominale vergoeding aangeboden of een percentage van de gerealiseerde omzet. NVHP-secretaris Maaike Verhoef zegt dat het vaak om substantiële bedragen gaat. Dat hoeft volgens haar overigens niet per definitie fout te zijn.

 

Financieel adviseurs een andere zorgplicht dan BHV-trainers, dus de situatie is niet helemaal hetzelfde.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Voor een lead generator is een vaste prijs of commissie in de vorm van een percentage zeer gebruikelijk. Uiteenlopend van 3 tot 50% afhankelijk van het type product. Uiteraard mag je jezelf de vraag stellen of je dit veel vind, maar maak je niet gewoon dikke winst en bespaar je moeite en geld op eigen marketing?

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.