Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Arnokia

Beleggingspand verhuren aan eigen B.V.'s

Recommended Posts

Ik heb een vraagje waar ik zo snel op internet het antwoord niet op kan vinden. Dus vragen op HigherLevel.nl! :)

Ik huur een huis en huur met één van mijn B.V.'s een kantoor in een grachtenpand. Ik ben voornemens om het grachtenpand in privé over te nemen van de huidige eigenaar.

Het voordeel is dat, naast het een goede investering is, ik met mijn eigen B.V. de huur kan betalen aan mij als privépersoon. Overigens staan er nog twee ruimtes te huur welke ik dan zou kunnen verhuren aan mijn andere B.V.'s (één ruimte per B.V.). Alles vanzelfsprekend tegen de geldende marktconforme huurprijzen.

Het lijkt me dan dat de huurpenningen toch netto zijn, ondanks dat ik het ontvang van mijn eigen B.V's (waar ik 100% eigenaar van ben)? Want in het geval ik het zou verhuren aan andere bedrijven zou dat toch ook zo zijn?

Ik raak namelijk een beetje in de war van het feit dat het mijn eerste woning is maar dat ik daar dus niet woon. Het grachtenpand is namelijk gedeeltelijk bewoond (2 verdiepingen) en de overige 2 verdiepingen zijn kantoorruimtes (waarvan ik er nu één huur).

Daarnaast raak ik een beetje in de war over het feit dat ik alle kantoorruimtes aan mijn eigen B.V.'s verhuur. Hoe denkt de Belastingdienst hierover en zijn de inkomsten voor mij als privépersoon netto? Het lijkt me dus van wel maar zoek graag bevestiging... Dank jullie wel alvast voor het reageren!

Je kan over dit soort situaties hier lezen.

Dus niet "netto" maar belast in box 1.

Maar je schakelt toch een adviseur in straks hoop ik. Lijkt mij geen doe-het-zelf materie.

"What, me worry?"

20 minuten geleden, Arnokia zei:

Het lijkt me dan dat de huurpenningen toch netto zijn, ondanks dat ik het ontvang van mijn eigen B.V's (waar ik 100% eigenaar van ben)? Want in het geval ik het zou verhuren aan andere bedrijven zou dat toch ook zo zijn?

Net als shoptillyoudrop aangeeft, valt dit naar mijn mening onder terbeschikkingstelling, dus niet netto, en als er met BTW verhuurd word is deze ook niet terug te vorden.

23 minuten geleden, Arnokia zei:

Ik raak namelijk een beetje in de war van het feit dat het mijn eerste woning is maar dat ik daar dus niet woon. Het grachtenpand is namelijk gedeeltelijk bewoond (2 verdiepingen) en de overige 2 verdiepingen zijn kantoorruimtes (waarvan ik er nu één huur).

Er zal hier en daar vast wel over een eerste en tweede woning gesproken worden, met het gevolg dat deze verwarring onstaat.  Ik denk dat je daar waar eerste woning staat beter de eigen woning kan lezen.

27 minuten geleden, Arnokia zei:

Daarnaast raak ik een beetje in de war over het feit dat ik alle kantoorruimtes aan mijn eigen B.V.'s verhuur. Hoe denkt de Belastingdienst hierover en zijn de inkomsten voor mij als privépersoon netto? Het lijkt me dus van wel maar zoek graag bevestiging... Dank jullie wel alvast voor het reageren!

Helaas zal deze constructie niet in box3 vallen maar in box1, dus niet netto. 

Waarom neem je niet de moeite om de info van de belastingdienst door te lezen?

Daar staat namelijk precies hoe het werkt (en waarom dus "aan je zelf verhuren" niet kan).

Je hebt zelfs de link gekregen, dus je hoeft niet eens zelf te zoeken - alleen maar te lezen...

"What, me worry?"