• 0

Beleggingspand verhuren aan eigen B.V.'s

Ik heb een vraagje waar ik zo snel op internet het antwoord niet op kan vinden. Dus vragen op HigherLevel.nl! :)

 

Ik huur een huis en huur met één van mijn B.V.'s een kantoor in een grachtenpand. Ik ben voornemens om het grachtenpand in privé over te nemen van de huidige eigenaar.

 

Het voordeel is dat, naast het een goede investering is, ik met mijn eigen B.V. de huur kan betalen aan mij als privépersoon. Overigens staan er nog twee ruimtes te huur welke ik dan zou kunnen verhuren aan mijn andere B.V.'s (één ruimte per B.V.). Alles vanzelfsprekend tegen de geldende marktconforme huurprijzen.

 

Het lijkt me dan dat de huurpenningen toch netto zijn, ondanks dat ik het ontvang van mijn eigen B.V's (waar ik 100% eigenaar van ben)? Want in het geval ik het zou verhuren aan andere bedrijven zou dat toch ook zo zijn?

 

Ik raak namelijk een beetje in de war van het feit dat het mijn eerste woning is maar dat ik daar dus niet woon. Het grachtenpand is namelijk gedeeltelijk bewoond (2 verdiepingen) en de overige 2 verdiepingen zijn kantoorruimtes (waarvan ik er nu één huur).

 

Daarnaast raak ik een beetje in de war over het feit dat ik alle kantoorruimtes aan mijn eigen B.V.'s verhuur. Hoe denkt de Belastingdienst hierover en zijn de inkomsten voor mij als privépersoon netto? Het lijkt me dus van wel maar zoek graag bevestiging... Dank jullie wel alvast voor het reageren!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
20 minuten geleden, Arnokia zei:

Het lijkt me dan dat de huurpenningen toch netto zijn, ondanks dat ik het ontvang van mijn eigen B.V's (waar ik 100% eigenaar van ben)? Want in het geval ik het zou verhuren aan andere bedrijven zou dat toch ook zo zijn?

 

Net als shoptillyoudrop aangeeft, valt dit naar mijn mening onder terbeschikkingstelling, dus niet netto, en als er met BTW verhuurd word is deze ook niet terug te vorden.

 

23 minuten geleden, Arnokia zei:

Ik raak namelijk een beetje in de war van het feit dat het mijn eerste woning is maar dat ik daar dus niet woon. Het grachtenpand is namelijk gedeeltelijk bewoond (2 verdiepingen) en de overige 2 verdiepingen zijn kantoorruimtes (waarvan ik er nu één huur).

 

Er zal hier en daar vast wel over een eerste en tweede woning gesproken worden, met het gevolg dat deze verwarring onstaat.  Ik denk dat je daar waar eerste woning staat beter de eigen woning kan lezen.

 

27 minuten geleden, Arnokia zei:

Daarnaast raak ik een beetje in de war over het feit dat ik alle kantoorruimtes aan mijn eigen B.V.'s verhuur. Hoe denkt de Belastingdienst hierover en zijn de inkomsten voor mij als privépersoon netto? Het lijkt me dus van wel maar zoek graag bevestiging... Dank jullie wel alvast voor het reageren!

 

Helaas zal deze constructie niet in box3 vallen maar in box1, dus niet netto. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.