• 0

Bedrijfsbeïndiging , eindbalans, onroerend goed + kas naar privé

Goedendag,

 

Mijn bedrijf is gestopt per 31 januari 2020 , er zat in januari nog  400 euro in de kas (op de zakelijke rekening).

 

Het geld op de zakelijke rekening heb ik in januari overgemaakt naar mijn lopende rekening (privé) omdat ik de zakelijke rekening moest sluiten per 31 januari.

 

Hoe moet ik dit op de eindbalans invullen ? 

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat betekent "op de eindbalans invullen?"...

 

Wat probeer je in te vullen eigenlijk?

 

Een balans blijkt uit je administratie. Nadat je alle mutaties op de juiste wijze verwerkt hebt.

Ik neem aan dat je een administratie hebt? Want je hebt het over (in de kop van dit draadje tenminste) "onroerend goed".

Hoe heb je dan die overmaking verwerkt? Het is gewoon een opname (eigen vermogen) trouwens, mocht je een eenmanszaak hebben (gehad).

 

Wat ik mij wel afvraag is dit:

Als je werkelijk zakelijk onroerend goed hebt (zoals de titel dus doet vermoeden!) hoe heb je dat verwerkt op de slotbalans (per 31-01-2020)?

 

Dat lijkt mij een stuk belangrijker dan die 400 euries die je opgenomen hebt eerlijk gezegd. 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Hoi shoptillyoudrop,

 

Het woord onroerend goed was ik vergeten uit de titel te halen, excuus. Maar om je antwoord te geven op de vraag, ik heb tot en met

31 januari nog gewoon afgeschreven op onroerend goed en gewoon de boekwaarde van die datum ingevuld. 

Het onroerend goed gaat inderdaad ook naar privé, hierover moet ik wel BTW betalen.

 

In de maand januari heb ik dus 400 euro uit de kas gehaald naar privé omdat de zakelijke rekening leeg moest i.v.m afsluiten van de 

zakelijke rekening.  Hoe dit in te vullen op de balans (eindbalans) ? Of hoef ik Kas nu niet meer in de balans op te nemen ? 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die overboeking is niks meer dan een prive opname. Je brengt de rekening waar het saldo van 400 euro naar 0 en je boekt op de rekening priveopname het bedrag van 400 euro. dan is die transactie afgerond. Er is nu niks anders aan dan alle andere keren dat je geld uit je onderneming naar prive haalde omdat het de laatste keer is.

 

voor de goede orde, saldo van een zakelijke bankrekening hoort in principe niet thuis op de rekening "Kas" die rekening is bedoeld voor contant geld dat je eventueel in je onderneming gebruikt. Maar ik laat het maar even bij die kanttekening, heeft niet zoveel zin om nu nog het belang en verschil uit te leggen tussen een Kasboek en een bankboek.. met daarbij behorende gekoppelde rekeningen.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, BoerMark zei:

In de maand januari heb ik dus 400 euro uit de kas gehaald naar privé omdat de zakelijke rekening leeg moest i.v.m afsluiten van de 

zakelijke rekening.  Hoe dit in te vullen op de balans (eindbalans) ? Of hoef ik Kas nu niet meer in de balans op te nemen ? 

In Kas zit contant (tastbaar) geld, maar dat terzijde ...

 

Activa / Liquide middelen, bankrekening / € 400,00 Credit

Passiva / Privé-onttrekking / € 400,00 Debet

 

... daarmee wordt het saldo op de bankrekening nul.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik denk (nu) dat je met "onroerend goed" eigenlijk "vaste activa" bedoelt...

Kan dat kloppen?

 

Hoe dan ook:

Als je in de loop van januari het banksaldo overgemaakt hebt naar je privérekening, dan staat deze uiteraard op 31-01-2020 op nul.

Als dat werkelijk zo is, dat kan ik natuurlijk niet zien.

 

Maar als dat zo is (saldo is 0 dus) dan is dat natuurlijk ook zo op de slotbalans.

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.