• 0

Vraag betreft IB-2019

(aangepast)

Sinds mei 2019 ben ik ZZP'er. Via het boekhoud programma Tellow heb ik zelfstandig mijn administratie bijgehouden. Bij het invullen van mijn IB-2019 heb ik toch de hulp ingeschakeld van een kennis die een achtergrond heeft als administrateur.

 

We hebben afgelopen week samen mijn IB-2019 ingevuld omdat ik het toch wat ingewikkeld vond om de juiste cijfers op de juiste plek in te voeren. Mijn kennis was er van 90% zeker van dat het voor nu goed is ingevuld, wel adviseerde hij mij om een ervaren boekhouder/accountant te vragen voor een controle/check. Het zit namelijk zo:

 

Mijn administratie is niet erg spannend. Alle netto opbrengsten van mijn facturen heb ik opgenomen en naar mijn privé rekening gestort. Omzetbelasting opzijgezet en betaald per kwartaal. Naar mijn weten allemaal correct weggeboekt vorig jaar. 

 

 Ik werk vanuit huis en heb verder geen bedrijfskosten dan alleen de kosten van Tellow. Ik heb daarom €11 kosten gemaakt en de opbrengsten waren €6615. Er zit geen eigen vermogen in mijn onderneming en ook geen leningen e.d. . Saldo winst- en verliesrekening staat dus nu op €6604 in de IB-2019.

 

Bij privé onttrekkingen staat €6638. En ik heb een keer een privéstorting gedaan van €34. Winstberekening en fiscalewinstberekening staan op €6604 

 

Dit houdt in dat we enkel de juiste cijfers bij winst- verliesrekening en privéontrekkingen hebben ingevuld. Bij de activa/passiva staan geen cijfers / alleen €0. Mijn kennis vroeg zich af of de Belastingdienst dit niet dan een beetje vreemd gaat vinden.

Is er iemand die mij voor deze vraag op weg kan helpen? Of is het verstandig om gewoon alles onder te brengen bij een boekhouder... :face-savoring-food: Ik heb een aantal boekhouders in de regio benaderd. Maar die willen de boekhouding niet controleren omdat het door iemand anders is gedaan. In dit geval heb ik het vorig jaar zelf gedaan omdat het niet zo spannend was. Alleen het inkloppen van de cijfers in de IB heb ik onderschat!

aangepast door Donderjager
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
7 minuten geleden, Donderjager zei:

Ik werk vanuit huis en heb verder geen bedrijfskosten. Er zit daarom geen eigen vermogen in mijn onderneming en ook geen leningen e.d.

 

Dit houdt in dat we enkel de juiste cijfers bij winst- verliesrekening en privéontrekkingen hebben ingevuld. Bij de activa/passiva staan geen cijfers. Mijn kennis vroeg zich af of de Belastingdienst dit niet dan een beetje vreemd gaat vinden.

Dat is niet vreemd als er ...

Geen liquide middelen aanwezig zijn - geen geld in kas of op bankrekening.

Geen openstaande facturen aan debiteuren en/of openstaande facturen van crediteuren zijn.

Geen BTW voor het 4e kwartaal is te ontvangen of te betalen.

Geen investeringen zijn gedaan waarop moet worden afgeschreven - zoals auto, telefoon, computer of gereedschappen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 minuten geleden, Cosara zei:

Dat is niet vreemd als er ...

Geen liquide middelen aanwezig zijn - geen geld in kas of op bankrekening.

Geen openstaande facturen aan debiteuren en/of openstaande facturen van crediteuren zijn.

Geen BTW voor het 4e kwartaal is te ontvangen of te betalen.

Geen investeringen zijn gedaan waarop moet worden afgeschreven - zoals auto, telefoon, computer of gereedschappen.

Bedankt voor je antwoord. Bij alles kan ik een vinkje zetten. Bij het onderstreepte wil ik zeggen dat ik vorig jaar ook de KOR heb toegepast. Daarmee heb ik niks betaalt maar ook niks ontvangen toch?

In het tweede kwartaal heb ik wel omzetbelasting betaald. Maar dit heb ik teruggevraagd met een suppletieformulier. Moet dit niet aangegeven worden in de IB-2019? Het bedrag wat ik heb betaald had de belastingdienst in december teruggestort.

aangepast door Donderjager
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

OK, je hebt dus zakelijk geen geld (want alles gaat naar privérekeningen) en geen vaste activa (apparatuur e.d.).

En je hebt ook geen (zakelijke) schulden.

Dus ook geen eigen vermogen, je balans is dus allemaal "nul".

 

MAAR:

 

Het lijkt mij sterk dat je op 31-12-2019 geen schuld aan (of vordering op) de BTW hebt.

Je hebt geen kosten, dus voorbelasting zal niet spelen hier (Ja, misschien 2-3 euro voor Tellow, wat dat nou mag wezen...). En je hebt toch snel 1389,- euro aan BTW in rekening gebracht (want je omzet was toch 6615,-? en je rekent toch gewoon 21% BTW, neem ik aan...). Dan blijkt er toch wel een klein bedrag over om te betalen eigenlijk.

 

En afgezien daarvan: als je per kwartaal BTW aangifte gedaan hebt, dan zal dat toch niet echt op "nul" uitkomen einde van het jaar...

 

En een 2de overpeinzing: Maak je facturen aan je afnemers? Waren die dan werkelijk allemaal betaald op 31-12-2019...?

Anders heb je vorderingen uitstaan (op de balans dus!).

 

En nog iets:

Ik neem aan dat je gebruik gemaakt hebt van de KOR in 2019? Of zit dat misschien in de 6615,- opbrengst al verwerkt?

Dus dat je omzet eigenlijk zoiets als 5467,- was en de rest KOR...

 

 

EDIT:

Ik zie nu - uit je vorige post - dat je dus een suppletie voor de BTW gemaakt/ontvangen hebt.

 

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Donderjager zei:

Bij het onderstreepte wil ik zeggen dat ik vorig jaar ook de KOR heb toegepast.
In het tweede kwartaal heb ik wel omzetbelasting betaald. Maar dit heb ik teruggevraagd met een suppletieformulier.

Het bedrag wat ik heb betaald had de belastingdienst in december teruggestort.

Als op 31 december of eerder alles is betaald en ontvangen, dan valt er in de IB-2019 niet anders in te vullen dan nul.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

En afgezien daarvan: als je per kwartaal BTW aangifte gedaan hebt, dan zal dat toch niet echt op "nul" uitkomen einde van het jaar...

Wel als je in het vierde kwartaal (wederom) de KOR toepast ... daarmee betaal je niets en krijg je niets.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, shoptillyoudrop zei:

OK, je hebt dus zakelijk geen geld (want alles gaat naar privérekeningen) en geen vaste activa (apparatuur e.d.). 

 

Klopt

 

Quote

En je hebt ook geen (zakelijke) schulden.

 

Klopt

 

Quote

Dus ook geen eigen vermogen, je balans is dus allemaal "nul".

 

Klopt

 

Quote

 

MAAR:

 

Het lijkt mij sterk dat je op 31-12-2019 geen schuld aan (of vordering op) de BTW hebt.

Je hebt geen kosten, dus voorbelasting zal niet spelen hier (Ja, misschien 2-3 euro voor Tellow, wat dat nou mag wezen...).

 

 

Klopt. Voorbelasting van €2,28 !

 

Quote

 

En je hebt toch snel 1389,- euro aan BTW in rekening gebracht (want je omzet was toch 6615,-? en je rekent toch gewoon 21% BTW, neem ik aan...). Dan blijkt er toch wel een klein bedrag over om te betalen eigenlijk.

 

 

Quote


 

 

En afgezien daarvan: als je per kwartaal BTW aangifte gedaan hebt, dan zal dat toch niet echt op "nul" uitkomen einde van het jaar...

 

Ook niet als ik in het 4e kwartaal de KOR heb toegepast en dus niets heb betaald aan de belastingdienst?

 

Quote

 

En een 2de overpeinzing: Maak je facturen aan je afnemers? Waren die dan werkelijk allemaal betaald op 31-12-2019...?

Anders heb je vorderingen uitstaan (op de balans dus!).

 

Alle facturen waren voldaan voor 31-12-2019. 

 

Quote

 

En nog iets:

Ik neem aan dat je gebruik gemaakt hebt van de KOR in 2019? Of zit dat misschien in de 6615,- opbrengst al verwerkt?

Dus dat je omzet eigenlijk zoiets als 5467,- was en de rest KOR...

 

Ik heb inderdaad gebruik gemaakt van de KOR. 

De omzet was €5.470,50. In Tellow staat €1.145,00 gekoppeld aan de BTW Kleine Ondernemersregeling.

Is dit wat aangegeven moet worden in de IB-2019?

 

Quote

 

 

EDIT:

Ik zie nu - uit je vorige post - dat je dus een suppletie voor de BTW gemaakt/ontvangen hebt.

 

 

 

1 uur terug, Cosara zei:

Als op 31 december of eerder alles is betaald en ontvangen, dan valt er in de IB-2019 niet anders in te vullen dan nul.

 

Bedankt voor jullie antwoorden!

 

Uit de antwoorden kan ik dus concluderen dat het zo klopt:

 

TZuIVP7.jpg

 

yBNbSPW.jpg

 

9Lzi0o1.jpg

 

 

aangepast door Donderjager
Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Donderjager zei:

Uit de antwoorden kan ik dus concluderen dat het zo klopt:

Bijna ...
... De KOR moet aan de ‘opbrengsten’ worden toegevoegd onder de post  ‘buitengewone baten en lasten’.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
21 minuten geleden, Cosara zei:

Bijna ...
... De KOR moet aan de ‘opbrengsten’ worden toegevoegd onder de post  ‘buitengewone baten en lasten’.

 

Hartelijk dank Cosara. Als volgt ingevuld. 

 

4BbRysp.jpg

 

En krijg nu bij Winstberekening een foutmelding. Is dit te corrigeren? Door de opbrengsten te corrigeren van €6615 naar €5470? (Dit bedrag staat ook bij omzet onder Omzet Hoog) Want dan klopt de Winstberekening/Fiscalewinstberekening

 

PWONqol.jpg

 

 

aangepast door Donderjager
Link naar reactie
  • 0

Ik ga nu een paar stapjes terug in dit verhaal, want tenslotte was je oorspronkelijke overweging zoiets als:

 

"Mijn kennis vroeg zich af of de Belastingdienst dit niet dan een beetje vreemd gaat vinden"... Nou...

 

Je hebt dus, want je vindt dat alles helemaal klopt zo begrijp ik:

- Geen zakelijke bezittingen (geen geld, geen vorderingen, geen vaste activa e.d.)

- Geen zakelijke schulden/verplichtingen.

- Geen eigen vermogen (want dat is allemaal "nul").

 

Ook heb je geen bedrijfskosten (op het bloedstollende bedrag van 11 euro na dan!) en je doet geen investeringen.

 

Dus:

Je hebt helemaal geen onderneming. Je hebt een soort bijverdienste.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Ik ga nu een paar stapjes terug in dit verhaal, want tenslotte was je oorspronkelijke overweging zoiets als:

 

"Mijn kennis vroeg zich af of de Belastingdienst dit niet dan een beetje vreemd gaat vinden"... Nou...

 

Je hebt dus, want je vindt dat alles helemaal klopt zo begrijp ik:

- Geen zakelijke bezittingen (geen geld, geen vorderingen, geen vaste activa e.d.)

- Geen zakelijke schulden/verplichtingen.

- Geen eigen vermogen (want dat is allemaal "nul").

 

Ook heb je geen bedrijfskosten (op het bloedstollende bedrag van 11 euro na dan!) en je doet geen investeringen.

 

Dus:

Je hebt helemaal geen onderneming. Je hebt een soort bijverdienste.

 

 


Als 'm indien kan ik dus de belastinginspecteur verwachten? 😄 Dus jouw advies is om mijn bijverdiensten onder overige inkomsten in te vullen. 

Ik ben even gaan Googlen naar de criteria voor ondernemer zijn. Ik heb wel degelijk reclame gemaakt, voor meerdere opdrachtgevers gewerkt en een urencriteria bijgehouden. (±1300 uur). Ja de winst is er niet naar, maar dat kan ik alleen aan mijzelf verwijten toch? 

 

Nee ik heb geen geld in m'n onderneming gestoken. Maar wel degelijk tijd en arbeid erin gestoken om het op te zetten en acquisitie/reclame te doen. 



Nogmaals bedankt voor jullie input. 

aangepast door Donderjager
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Donderjager,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Zitten de inschrijfkosten KvK ergens in deze administratie, is Tellow kostenloos, heb je geen bank- of transactiekosten en heb je de kennis niet vergoed of bedankt?

 

Hoe maak je gratis reclame of omzet zonder kosten te maken? Reiskostenaftrek?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 2
5 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Je hebt dus, want je vindt dat alles helemaal klopt zo begrijp ik:

- Geen zakelijke bezittingen (geen geld, geen vorderingen, geen vaste activa e.d.)

- Geen zakelijke schulden/verplichtingen.

- Geen eigen vermogen (want dat is allemaal "nul").

 

Ook heb je geen bedrijfskosten (op het bloedstollende bedrag van 11 euro na dan!) en je doet geen investeringen.

 

Dus:

Je hebt helemaal geen onderneming. Je hebt een soort bijverdienste.

 

De opgesomde punten zijn voor een startende onderneming, die halverwege het jaar is begonnen, deels niet relevant of doorslaggevend voor het wel of niet hebben van een onderneming.

 

Geen of een negatief eigen vermogen hebben, kan zelfs met een winst van 100.000 euro het geval zijn, als je al het geld dat op bankrekening binnenkomt privé opneemt.

De hoogte - of beter gezegd de laagte - van de omzet en winst heeft ook geen invloed op de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek als het daarvoor geldende urencriterium goed onderbouwd kan worden. Daarbij moet rekening gehouden worden dat de zelfstandigenaftrek (en de extra startersaftrek) niet hoger kan zijn dan de winst. De niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek mag je wel weer doorschuiven naar de volgende 9 jaar. 

Van een bijverdienste of neveninkomen is sprake als daar een hoofdinkomen zoals bijvoorbeeld uit loondienst tegenover staat.

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Cosara zei:

Daarbij moet rekening gehouden worden dat de zelfstandigenaftrek (en de extra startersaftrek) niet hoger kan zijn dan de winst.

 

Als starter kan dat wel.

Van de website van de belastingdienst:

 

De zelfstandigenaftrek bedraagt niet meer dan het bedrag van de winst vóór ondernemersaftrek.
Deze beperking geldt niet als u in aanmerking komt voor de startersaftrek.
Als u in aanmerking komt voor de startersaftrek, hebt u recht op het volledige bedrag van de zelfstandigenaftrek.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Lex van Roode zei:
9 uur geleden, Cosara zei:

Daarbij moet rekening gehouden worden dat de zelfstandigenaftrek (en de extra startersaftrek) niet hoger kan zijn dan de winst.

 

Als starter kan dat wel.

Van de website van de belastingdienst:

 

De zelfstandigenaftrek bedraagt niet meer dan het bedrag van de winst vóór ondernemersaftrek.
Deze beperking geldt niet als u in aanmerking komt voor de startersaftrek.
Als u in aanmerking komt voor de startersaftrek, hebt u recht op het volledige bedrag van de zelfstandigenaftrek.

Het desbetreffende wetsartikel inmiddels ook gevonden ...

 

Wet inkomstenbelasting 2001Geldend van 01-01-2020 t/m heden.

Artikel 3.76. Zelfstandigenaftrek.

lid 5, tweede volzin.

 

De vrije interpretatie hiervan ...

De zelfstandigenaftrek kan niet hoger kan zijn dan de winst van de ondernemer. Als de winst van de ondernemer lager is dan de zelfstandigenaftrek, dan kan de zelfstandigenaftrek maximaal voor hetzelfde bedrag als de winst in aanmerking genomen worden. Het gedeelte van de zelfstandigenaftrek dat hierdoor niet voor aftrek in aanmerking komt kan in de volgende negen jaren verrekend worden.

Startende ondernemers kunnen echter wel het maximale bedrag van de zelfstandigenaftrek en startersaftrek in aanmerking nemen, ook al is hun winst lager. Toepassing van de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek kan bij hen dus resulteren in een verlies, wat bij niet-startende ondernemers niet is toegestaan.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.