Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Nonaches

Lening aflossen door te werken voor leningverstrekker

Recommended Posts

Goedenavond,

Ik Heb een Zakelijke langlopende lening bij mijn familie. Nu wil ik de langlopende lening aflossen, alleen lukt het niet om dit via geld te doen. Nu is het idee geopperd om bij hen te werken en deze uren te factureren. Mijn facturen worden niet betaald in geld, maar afgetrokken van de lening. 

nu is het de vraag, is dit niet heel onvoordelig?

aangezien ik btw moet afdragen, maar ook inkomstenbelasting betalen. 

hoe kan ik dit het beste doen? 

Nee dat is niet ongunstig, als je niet bij je familie werkt dan zou je voor een andere klant werken waar je ook BTW afdraagt, inkomstenbelasting betaald en dus per saldo alleen netto geld overhoud om mee af te lossen. Het is dus precies hetzelfde als elke andere klant.. behalve dat het bij familie is..

Posted (edited)

Beste Nonaches,

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

Het wordt hooguit onvoordelig als je deze uren elders tegen een hoger uurtarief kunt declareren.

Waarom lukt het niet om (volgens afspraak) af te lossen? Of om de langlopende lening te herfinancieren?

Is de lening nu zakelijk of particulier? Dat is of wordt mij namelijk niet geheel duidelijk uit jouw openingsbericht.

Groet,

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Bedankt voor de reacties

wat meer achtergrondinformatie:

als startkapitaal geld geleend. Alleen financieel verdien ik net aan voldoende om rond te komen, maar wil graag de lening inlossen. Vandaar de afspraak met hen om het te doen door te werken. 

28 minuten geleden, Roel J zei:

Nee dat is niet ongunstig, als je niet bij je familie werkt dan zou je voor een andere klant werken waar je ook BTW afdraagt, inkomstenbelasting betaald en dus per saldo alleen netto geld overhoud om mee af te lossen. Het is dus precies hetzelfde als elke andere klant.. behalve dat het bij familie is..

stel ik werk 10 uur voor marktconform tarief zeg €45 p/u = 450 Excl BTW

inclusief btw = 544,50

Hoe zou dan de aflossing geboekt moeten worden?

volgens mij kom je hierop uit toch?

Debiteuren.   544,50

@ omzet.       450

@ af te dragen btw 94,50

lening       544,50

@ debiteuren   544,50

Posted (edited)

Dat lijkt mij inderdaad de juiste boeking. Je krijgt geen geld in handen dus je kan het bankboek overslaan.

Ik neem aan dat je de afpraak met je familie wel documenteert en dat je deze aflossing in jouw factuur aan hun vastlegt.

Zij kunnen daarme de btw aftrekken en de kosten boeken.

Edited by mmint
Aanvulling

10 uur geleden, Nonaches zei:

Alleen financieel verdien ik net aan voldoende om rond te komen

Als je nu voor niets gaat werken, waar kun je dan van rondkomen? Je hebt immers geen inkomsten.

Je schiet met deze constructie niets op, je lening betaal je af door bij familie te werken, en aan de andere kant creëer je een gat omdat je geen inkomsten hebt.

16 minuten geleden, DaMedia zei:

Als je nu voor niets gaat werken, waar kun je dan van rondkomen? Je hebt immers geen inkomsten.

Je schiet met deze constructie niets op, je lening betaal je af door bij familie te werken, en aan de andere kant creëer je een gat omdat je geen inkomsten hebt.

Hij kan er toch voor kiezen om bijv. 10 uur per week te werken voor de aflossing én de overige uren voor zijn eigen inkomen.

1 uur terug, DaMedia zei:

Ik werk niet voor niets

58 minuten geleden, cp1234 zei:

Hij kan er toch voor kiezen om bijv. 10 uur per week te werken voor de aflossing én de overige uren voor zijn eigen inkomen.

dit is inderdaad het idee, ik heb nog tijd over in de week en wil graag mijn verplichting verlagen, alleen met geld lukt dan nog niet