• 0

Lening aflossen door te werken voor leningverstrekker

Goedenavond,

 

Ik Heb een Zakelijke langlopende lening bij mijn familie. Nu wil ik de langlopende lening aflossen, alleen lukt het niet om dit via geld te doen. Nu is het idee geopperd om bij hen te werken en deze uren te factureren. Mijn facturen worden niet betaald in geld, maar afgetrokken van de lening. 
 

nu is het de vraag, is dit niet heel onvoordelig?

aangezien ik btw moet afdragen, maar ook inkomstenbelasting betalen. 
 

hoe kan ik dit het beste doen? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee dat is niet ongunstig, als je niet bij je familie werkt dan zou je voor een andere klant werken waar je ook BTW afdraagt, inkomstenbelasting betaald en dus per saldo alleen netto geld overhoud om mee af te lossen. Het is dus precies hetzelfde als elke andere klant.. behalve dat het bij familie is..

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Nonaches,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Het wordt hooguit onvoordelig als je deze uren elders tegen een hoger uurtarief kunt declareren.

 

Waarom lukt het niet om (volgens afspraak) af te lossen? Of om de langlopende lening te herfinancieren?

 

Is de lening nu zakelijk of particulier? Dat is of wordt mij namelijk niet geheel duidelijk uit jouw openingsbericht.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties

 

wat meer achtergrondinformatie:

als startkapitaal geld geleend. Alleen financieel verdien ik net aan voldoende om rond te komen, maar wil graag de lening inlossen. Vandaar de afspraak met hen om het te doen door te werken. 
 

28 minuten geleden, Roel J zei:

Nee dat is niet ongunstig, als je niet bij je familie werkt dan zou je voor een andere klant werken waar je ook BTW afdraagt, inkomstenbelasting betaald en dus per saldo alleen netto geld overhoud om mee af te lossen. Het is dus precies hetzelfde als elke andere klant.. behalve dat het bij familie is..

stel ik werk 10 uur voor marktconform tarief zeg €45 p/u = 450 Excl BTW

inclusief btw = 544,50

 

Hoe zou dan de aflossing geboekt moeten worden?

volgens mij kom je hierop uit toch?

 

Debiteuren.   544,50

@ omzet.       450

@ af te dragen btw 94,50

 

lening       544,50

@ debiteuren   544,50

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dat lijkt mij inderdaad de juiste boeking. Je krijgt geen geld in handen dus je kan het bankboek overslaan.

Ik neem aan dat je de afpraak met je familie wel documenteert en dat je deze aflossing in jouw factuur aan hun vastlegt.

Zij kunnen daarme de btw aftrekken en de kosten boeken.

aangepast door mmint
Aanvulling
Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Nonaches zei:

Alleen financieel verdien ik net aan voldoende om rond te komen

Als je nu voor niets gaat werken, waar kun je dan van rondkomen? Je hebt immers geen inkomsten.

Je schiet met deze constructie niets op, je lening betaal je af door bij familie te werken, en aan de andere kant creëer je een gat omdat je geen inkomsten hebt.

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, DaMedia zei:

Als je nu voor niets gaat werken, waar kun je dan van rondkomen? Je hebt immers geen inkomsten.

Je schiet met deze constructie niets op, je lening betaal je af door bij familie te werken, en aan de andere kant creëer je een gat omdat je geen inkomsten hebt.

 

Hij kan er toch voor kiezen om bijv. 10 uur per week te werken voor de aflossing én de overige uren voor zijn eigen inkomen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, DaMedia zei:

Als je nu voor niets gaat werken, waar kun je dan van rondkomen? Je hebt immers geen inkomsten.

Je schiet met deze constructie niets op, je lening betaal je af door bij familie te werken, en aan de andere kant creëer je een gat omdat je geen inkomsten hebt.

Ik werk niet voor niets

 

58 minuten geleden, cp1234 zei:

 

Hij kan er toch voor kiezen om bijv. 10 uur per week te werken voor de aflossing én de overige uren voor zijn eigen inkomen.

dit is inderdaad het idee, ik heb nog tijd over in de week en wil graag mijn verplichting verlagen, alleen met geld lukt dan nog niet

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.