• 0

Succesfactoren 'hybride ondernemen'

Ik ben samen met een compagnon een bedrijf begonnen om verschillende ideeen uit te werken en producten te gaan vermarkten, te beginnen met een stuk kinderspeelgoed.

Ik doe dit naast een (voltijds)baan en een studie (MBA) en wil graag meer weten over wat belangrijk is voor succes of falen van wat kennelijk 'hybrid entrepreneurship' wordt genoemd.

Ik kom daarom graag in contact met andere collega-(part-time-)ondernemers die mij hier meer over willen vertellen - wat zijn vanuit eerdere ervaringen kritische factoren om rekening mee te houden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Juist, is ook het thema van mijn afstudeerscriptie. Volgens de literatuur zouden veel factoren gelijk zijn, maar  er zijn ook verschillen - bv simpelweg vanwege minder beschikbare tijd. Ik heb al een twaalftal personen geïnterviewd over dit thema en veel inzichten verkregen - zou mooi zijn als ik nog wat meer  hybrid entrepreneurs weet te bereiken. Dus mocht je tot deze categorie behoren of iemand kennen, hou ik me aanbevolen om in contact te komen

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Ad de Grauw zei:

Juist, is ook het thema van mijn afstudeerscriptie. 

 

Suggestie is dat je het basiswerk van die afstudeerscriptie deelt met dit forum. We weten al hoeveel hybride ondernemers er zijn, maar dat betreft nogal uiteenlopende groepen. Daar is links en rechts wel onderzoek naar gedaan, maar wie brengt al die info eens bijeen?

 

  • studenten met een bijzaak
  • gepensioneerden met een bijverdienste
  • gepensioneerden die doorgaan als zelfstandige
  • werkelozen met een zaakje
  • werkenden met een bijzaak 
  • parttimers met een onderneming erbij

 

Jij kant vast betere indelingen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Heb inderdaad nogal wat gelezen over het onderwerp de laatste tijd  :nerd-face: en wil daar zeker over posten als daar interesse voor is op dit forum.

 

Wat je aangeeft zijn inderdaad diverse uiteenlopende groepen van 'part-time entrepreneurs', alleen ben ik juist geïnteresseerd in 'hybrid entrepreneurs': personen die naast een vast dienstverband een eigen bedrijf zijn gestart of aan het starten zijn (dus niet degenen die je opnoemt).

Qua hybrid entrepreneurs zijn grofweg twee groepen te onderscheiden (naast wat ook wel 'wantrepreneurs' wordt genoemd: individuen die wel iets zouden willen starten maar dit uiteindelijk niet doen dwz niet eens proberen):

- zogenaamde 'transformatory hybrid entrepreneurs' (THE): zij die uiteindelijk met hun onderneming full-time aan de slag (willen) gaan

- zogenaamde 'persistent hybrid entrepreneurs' (PHE): zij die hun vaste baan niet willen of kunnen opgeven en hun onderneming ernaast (blijven) doen

(iemand die eerst voltijds een onderneming is gestart en er daarna er een vaste baan bij moest nemen, valt dus ook buiten mijn scope)

 

Ik heb adhv interviews inmiddels een 16-tal factoren kunnen onderscheiden die vooral worden genoemd door deze groepen als belangrijke factoren, ik zou alleen nog graag hun relatieve belang valideren aan de hand van een standaard vragenlijst, maar heb van de moderator begrepen dat ik geen link hiernaar mag plaatsen op dit forum (tegen de etiquetten)

Je kunt m'n onderzoek wel helpen door via linkedin de 20 vragen (5 min) in te vullen en/of mijn post daar door te sturen naar personen die je misschien kent.

Dan post ik de resultaten vervolgens graag op dit forum!

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Ad de Grauw zei:

...alleen ben ik juist geïnteresseerd in 'hybrid entrepreneurs': personen die naast een vast dienstverband een eigen bedrijf zijn gestart of aan het starten zijn (dus niet degenen die je opnoemt).

 

Aha, dat is een andere definitie. Dat lijkt me een relatief kleine groep.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.