• 0

Boekdatum BTW-aangifte

Beste,

 

Ik ben bezig met de inkomstenbelasting voor mijn eenmanszaak. Ik ben 1 augustus 2019 begonnen. Mijn boekhouding houd ik bij met e-boekhouden en tot nu toe gaat dat eigenlijk prima voor het invullen van de inkomstenbelasting. Nu zit ik enkel vast bij de vraag naar 'schuld omzetbelasting'. In principe kan ik volgen dat ik nog een schuld hierover heb voor het vier kwartaal van 2019, want ik heb deze pas in januari 2020 betaald. Echter op mijn balans van 31-12-2019 kom ik deze niet tegen. Enkel twee kleine bedragen op de activa:

Voorbelasting €0,19

BTW af te dragen hoog €0,78

 

Dit kwam mij al bekend voor en bleken de resterende saldi van de BTW-aangifte te zijn. Het te betalen BTW-bedrag (of in mijn geval teruggave op basis van KOR) is door e-boekhouden geboekt op 31-12-2019, terwijl de BTW-aangifte verstuurd en verwerkt is op 14-01-2020 (automatisch via e-boekhouden).

 

Nu is mijn vraag: hoort dit zo of zou de datum voor boeking op 14-01-2020 moeten liggen? Dan zou ik op 31-12-2019 op de balans niet de kleine bedragen van hierboven moeten zien, maar grote bedragen. En dus een schuld omzetbelasting op de rekening 'BTW af te dragen hoog' en een vordering omzetbelasting op rekening 'Voorbelasting'.

 

Hopelijk kan iemand mij zeggen hoe dit zit, moet en/of hoort.

 

Bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op het ondernemersforum Higherlevel.

 

7 minuten geleden, lonnebol zei:

Echter op mijn balans van 31-12-2019 kom ik deze niet tegen.

Dat is heel raar en niet juist.

 

Normaal worden bij de aangifte btw de voorbelasting en te betalen hoog overgeboekt naar "af te dragen omzetbelasting" (met als boekdatum 31-12-2019) Pas bij betaling wordt deze tegengeboekt van "af te dragen omzetbelasting" naar bankbetaling.

 

Dus je zult echt op 31-12-2019 een "af te dragen omzetbelasting" post moeten hebben.

 

In geval van KOR zal het bedrag af te dragen negatief zijn of aan de activa kant staan.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dit was de stand op 30-12-2019 op de balans:

Rekening Omschrijving Activa Passiva
1600 Voorbelasting 71,19  
1630 BTW af te dragen hoog   515,22

 

Stand op 31-12-2019 op de balans:

Rekening Omschrijving Activa Passiva
1600 Voorbelasting 0,19  
1630 BTW af te dragen hoog 0,78  

 

Daarbij heb ik op 31-12-2019 de volgende drie mutaties

Nr Datum Soort Bedrag Rekening Tegenrekening
114 31-12-2019 Memoriaal 445,00 1650 4601
115 31-12-2019 Memoriaal 516,00 1630 1650
116 31-12-2019 Memoriaal 71,00 1650 1600

 

Rekening 1650 is  'BTW R/C'.

 

Wat moet ik nu invullen bij de inkomstenbelasting op de vragen:

  •  Vordering omzetbelasting;
  • Schuld omzetbelasting?

 

Ik mag de oude kleine ondernemersregeling toepassen, dus het verschil van €445,- hoef ik niet af te dragen.

aangepast door lonnebol
Mutatie 114 verkeerde tegenrekening.
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, lonnebol zei:

Rekening 1650 is  'BTW R/C'.

Wat is de stand van 1650 op 31-12?

 

En heb je in Q1, Q2 en Q3 OB afgedragen? Die krijg je n.l. ook terug.

 

De totale KOR boek je ook in je W&V op bijzondere baten. Daardoor ontstaat er een balanspost voor nog te ontvangen KOR.

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Rik · zei:

Wat is de stand van 1650 op 31-12?

 

En heb je in Q1, Q2 en Q3 OB afgedragen? Die krijg je n.l. ook terug.

 

De totale KOR boek je ook in je W&V op bijzondere baten. Daardoor ontstaat er een balanspost voor nog te ontvangen KOR.

 

 

 

Misschien dat ik het nu begrijp.

 

Wanneer de KOR niet van toepassing was geweest had er dan op de balans per 31-12-2019 nog rekening 1650 gestaan met in dit geval een bedrag van €445,00?
In dit geval (met toepassing van KOR) is dat bedrag op 31-12-2019 overgeboekt met een memoriaal naar rekening 4601 'BTW Kleine ondernemersregeling'. Dus is rekening 1650 op 31-12-2019 €0,00 en dus niet zichtbaar op de balans.

 

Omdat ik wist dat ik de KOR kon toepassen heb ik in Q3 het bedrag ook al gehouden en dus niet betaald aan de belastingdienst.

 

In 2019 staat er op W&V een winst van €795,00 op rekening 4601 'BTW Kleine ondernemersregeling'.

 

Is wat ik hier zeg correct? Dan is bij de inkomstenbelasting de vordering en schuld beide 0? Of moet ik als vordering nog €0,19 + €0,78 = €0,97 (afgerond €1) opgeven? Wordt dit meegenomen in Q1-2020?

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, lonnebol zei:

Wanneer de KOR niet van toepassing was geweest had er dan op de balans per 31-12-2019 nog rekening 1650 gestaan met in dit geval een bedrag van €445,00?

Precies.

 

2 minuten geleden, lonnebol zei:

In dit geval (met toepassing van KOR) is dat bedrag op 31-12-2019 overgeboekt met een memoriaal naar rekening 4601 'BTW Kleine ondernemersregeling'. Dus is rekening 1650 op 31-12-2019 €0,00 en dus niet zichtbaar op de balans.

Ja, en omdat je al je KOR al hebt gekregen (of niet betaald is je 1650 inderdaad 0. Dus bij aangifte is te betalen en ontvangen btw inderdaad 0.

 

3 minuten geleden, lonnebol zei:

4601 'BTW Kleine ondernemersregeling'.

Raar rekeningnummer overigens. Normaal is de 4 serie kosten. 8 is omzet en 9 is diverse/baten.

Dus ik zou bijna denken dat 4601 ergens tussen de kostenrekeningen liggen. (raar dus want het zijn baten)

 

5 minuten geleden, lonnebol zei:

Of moet ik als vordering nog €0,19 + €0,78 = €0,97 (afgerond €1) opgeven? Wordt dit meegenomen in Q1-2020?

Deze verschillen boek ik altijd direct al bij de kwartaalaangifte naar overige baten (in de 9 serie).

Dus gewoon van de balanspost afboeken naar baten in de W&V per 31-12-2019.

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Rik · zei:

Ja, en omdat je al je KOR al hebt gekregen (of niet betaald is je 1650 inderdaad 0. Dus bij aangifte is te betalen en ontvangen btw inderdaad 0.

Helder!

 

3 minuten geleden, Rik · zei:

Raar rekeningnummer overigens. Normaal is de 4 serie kosten. 8 is omzet en 9 is diverse/baten.

Dus ik zou bijna denken dat 4601 ergens tussen de kostenrekeningen liggen. (raar dus want het zijn baten)

Pfoe, geen idee. Als ik de rest bekijk vind ik het nu ook raar. Waarschijnlijk stond dit ergens zo in een handleiding van e-boekhouden een keer. Op 4600 staat ook kilometervergoeding. Dat zou dan ook in de 9 moeten zijn.

 

Ik pas het aan. Veel logischer inderdaad.

 

8 minuten geleden, Rik · zei:

Deze verschillen boek ik altijd direct al bij de kwartaalaangifte naar overige baten (in de 9 serie).

Dus gewoon van de balanspost afboeken naar baten in de W&V per 31-12-2019.

Dat is een aparte grootboekrekening waar dat dan heen gaat?

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, lonnebol zei:

Op 4600 staat ook kilometervergoeding.

Kilometervergoeding voor werknemers (of eigenaar eenmanszaak) is wel gewoon een kostenpost (hier boek je b.v. de €0,19 vergoeding op voor zakelijk gebruik van privé auto). Dus kosten voor de zaak. Dus dat die in de 4 serie staat klopt wel.

 

Kilometervergoeding die je krijgt van opdrachtgevers is een soort omzet en dus inkomsten en zou dus in de 8 serie thuis horen.

 

De KOR regeling is ook een soort inkomsten (bijzondere baten) en staat doorgaans in de 9 serie.

 

4 minuten geleden, lonnebol zei:

Dat is een aparte grootboekrekening waar dat dan heen gaat?

Yep. Je hebt overige baten en bijzondere baten. Maakt op zich niet zoveel uit maar beide staan in de 9 serie als bijzondere/extra inkomsten. En die afrondingverschillen hoef je niet te betalen dus zijn het 'inkomsten'.

 

Overigens zul je, straks als je nu echt per kwartaal btw af moet dragen, elk kwartaal €1 tot €2 afronding hebben. Die boek je elk kwartaal al naar overige baten (nadat je de te betalen btw op 1650 geboekt hebt, boek je de verschillen van 1600 en 1650 dus naar 9xxx). Zo heb je aan het eind van het jaar daar €5 tot €6 op staan. Als je de op 1600 en 1630 laat staan dan lever je elke keer het volgende kwartaal die afronding weer in bij de BD terwijl dat niet hoeft.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.