• 0

Aanloopkosten op openingsbalans

(aangepast)

Beste,

 

Op dit moment ben ik bezig met de inkomstenbelasting. In principe gaat alles prima en kan ik alles zo uit de boekhouding overnemen van e-boekhouden.

Echter loop ik tegen iets aan wat mij in het begin niet is opgevallen. Volgens mij heeft het op de inkomstenbelasting geen invloed, maar ik wil het hoe dan ook navragen.

 

Ik heb voor €329,02 aan aanloopkosten gehad (drie facturen). Deze heb ik ingeboekt als facturen i.v.m. de voorbelasting (niet overal zat BTW op). So far so good. Daarna heb ik deze €329,02 als privé voldaan afgeboekt zodat mijn crediteuren op 0 komen en dat daarna weer overgeboekt naar Eigen Vermogen. Samen met €600 aan kasgeld (ingebracht als eigen vermogen) komt daarmee de passiva op €929,02.

 

Code Omschrijvijng Activa Passiva
1000 Kas 600,00  
1400 Eigen Vermogen   929,02
1600 Voorbelasting 48,42  
  Saldo 280,60  
    929,02 929,02

 

Ik zit nu met dat saldo van €280,60. Kan ik dat zo laten staan? Ik weet niet hoe ik dat bedrag op een rekening kan zetten zodat de balans klopt.

aangepast door lonnebol
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Waarom staat die voorbelasting daar? Die zou gewoon samen met de factuur geboekt moeten zijn op kosten (280,60), btw (48,42) en crediteur (329,02)

 

Daarna heb je een privé storting van 929,02 die je van de crediteur afboekt (-329,02) en op kas boekt (600).

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

misschien helpt dit, het saldo van winst en verlies rekening verhoogd ( bij verlies verlaagd) het eigen vermogen. 


Balans                   1-1        31-12

 

activa

kas.                      0               600,00

te ontv btw.      0                  48,42
 

passiva

e.v.                       0                648,42

 

winst/verlies  Rekening            

verkopen             0

kosten.      280,60

 

Aanvulling:

 

ik zie nu pas dat het om een openingsbalans gaat. Dus kosten die gemaakt zijn voor de balans datum, maar nog in de winst en verliesrekening opgenomen moeten worden. 
 

dan zou ik ze buiten beschouwen laten op de openingsbalans en boeken op een datum na de openingsbalans. 
 

andere optie, maar niet de meest voor de hand liggende denk ik om ze als overlopende activa op de begin balans te zetten en dan volgens een memoriaal Aan de w&v te boeken. 

 

aangepast door Paul van Minderhout
Aanvulling
Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Rik · zei:

Waarom staat die voorbelasting daar? Die zou gewoon samen met de factuur geboekt moeten zijn op kosten (280,60), btw (48,42) en crediteur (329,02)

 

Daarna heb je een privé storting van 929,02 die je van de crediteur afboekt (-329,02) en op kas boekt (600).

 

De voorbelasting staat toch altijd op de balans?

 

Ik heb de aanloopkosten als factuur ingeboekt op 01-08-2019, de start van de onderneming. De kosten van iedere factuur staan uiteraard op de desbetreffende rekening van W&V.

 

34 minuten geleden, Paul van Minderhout zei:

dan zou ik ze buiten beschouwen laten op de openingsbalans en boeken op een datum na de openingsbalans. 

Dat is dus wat ik gedaan heb. Waar heb ik het nu fout gedaan dan?

 

Misschien kan het met een simpel voorbeeld uitgelegd worden? Zeg een factuur van €121 met 21% BTW. Deze wordt als factuur geboekt op rekening 7000 Inkopen.

€100 dus op rekening 7000, €21 op rekening 1600 Voorbelasting.

Tegelijk komt er op rekening 1700 Crediteuren €121 te staan.

 

Hoe daarna verder?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, lonnebol zei:

De voorbelasting staat toch altijd op de balans?

Ja, en die voorbelasting blijft toch ook staan (tot je de aangifte doet).

 

De factuur van je aanloopkosten heb je prive betaald. Tevens heb je 600 ingebracht.

 

Boeking van de factuur is dan

Aan kosten 280,60

Aan Btw voorbelasting 48,42

Crediteur 329,02

 

De boeking van je inbreng is

Aan crediteur 329,02

Aan kas 600

Prive storting 929,02

 

(Misschien is de "aan" omgedraaid genoteerd maar je krijgt het idee wel. Het is te lang geleden dat ik dat met de hand heb gedaan op school :face-savoring-food:)

 

Op de balans is je crediteur dan 0, kas is 600, voorbelasting 48,42 en ev (storting) 928,02. 

En in de W&V zit 280,60 aan kosten.

 

(Let op. De 280,60 komt aan het einde van het jaar als -280,60 als resultaat weer bij je vermogen die dan weer 648,42 wordt. En dat staat weer gelijk aan die 600 kas + 48,42 btw)

 

Dan is alles toch goed?

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, lonnebol zei:

Dat is dus wat ik gedaan heb. Waar heb ik het nu fout gedaan dan?

 

Misschien kan het met een simpel voorbeeld uitgelegd worden? Zeg een factuur van €121 met 21% BTW. Deze wordt als factuur geboekt op rekening 7000 Inkopen.

€100 dus op rekening 7000, €21 op rekening 1600 Voorbelasting.

Tegelijk komt er op rekening 1700 Crediteuren €121 te staan.

 

Hoe daarna verder?

 

Dan is de volgende stap de betaling met als tegenrekening Kas, Bank of prive storting, 

Maar aangezien de kosten pas genomen gaan worden na balansdatum, zou ook de voorbelasting daar nog niet op thuis horen, 

ik neem aan dat je op balansdatum van de opening-balans nog geen vordering had op de belastingdienst.

 

Ik denk bij nader inzien dat het toch beter is om de opening-balans op 0 te stellen, 

Als je de aanloopkosten in de opening-balans op zou nemen dan neem je deze kosten dus niet mee in je winst en/of verlies

 

Stel dat de enige kosten en opbrengsten zijn dan zou de eind balans kunnen zijn

 

 

En de eindbalans  is dan 

Kas                              600,00

voorbelasting           48,42 

 

en het eigen vermogen op einddatum

prive stortingen    929,02

verlies                        280,60

e.v.                               648,42

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Paul van Minderhout

De balans had op de startdatum enkel 600 eigen vermogen en 600 in kas.

Op de startdatum 01-08-2019 heb ik de aanloopkosten ingeboekt als factuur ontvangen. Daarop heb ik een memoriaalboeking gedaan naar 'privé voldaan'. Dan komt het op de balans zoals in mij openingspost. Wat bij mij dus als saldo staat is dan het verlies voor dat moment? Dat mag dus zo op de balans staan en hoeft niet op een specifieke grootboekrekening?

 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, lonnebol zei:

Wat bij mij dus als saldo staat is dan het verlies voor dat moment? Dat mag dus zo op de balans staan en hoeft niet op een specifieke grootboekrekening?

Soms wordt dat saldo op een uitdraai getoond als "resultaat lopend jaar op de balans". Die is dus gelijk aan het saldo van de W&V.

 

Bij de jaarafsluiting wordt die definitief bij de EV geteld maar tot die tijd blijft het gewoon resultaat lopend jaar (en moet je die niet wegboeken).

 

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, Rik · zei:

Soms wordt dat saldo op een uitdraai getoond als "resultaat lopend jaar op de balans". Die is dus gelijk aan het saldo van de W&V.

 

Bij de jaarafsluiting wordt die definitief bij de EV geteld maar tot die tijd blijft het gewoon resultaat lopend jaar (en moet je die niet wegboeken).

 

Duidelijk. Bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.