• 0

faillissement bv met RC directie en RC bank

(aangepast)

Al een tijdje loop ik met de gedachte om mijn BV failliet te laten verklaren omdat er geen resultaten meer behaald worden. 

Situatie is als volgt:

Jaren lang ging het goed (2001-2012). Prive wat minder ivm scheiding is RCD opgelopen tot ca 100.000euro. een hoog bedrag dus.

Ooit  een RCB van 100.000 euro, kreeg ik destijds eigenlijk vrij makkelijk, zonder enig borgstelling...

Zaken gingen  vanaf 2012 minder en bank wilde dat ik  op de RC ging inlopen. Onder druk heb ik in de loop van de jaren deze terug weten te brengen tot ca 30.000.

 

De activiteiten op dit moment zijn zeer gering en waarschijnlijk door de maatregelen ivm het coranavirus, voorlopig helemaal niets meer. Jarenlang hou ik al geen cent meer over en zie het dus niet meer zitten.

Situatie op het moment;

Enige schuldeiser van de bv is de bank, ca 30.000 euro en waarschijnlijk belasting dienst voor +/- 2000 euro.

 

Mijn voorstel naar de bank was volgende;

Omdat ik eigenlijk geen faillissement op mn naam wil hebben staan, vroeg ik de bank of de maandelijkse terug betaling voorlopig even opgeschort kon worden zodat teller even blijft staan op 30000 euro, op deze manier zou ik iets lucht hebben en door middel van de 

- Inmiddels een andere baan erbij genomen, om prive te kunnen blijven rondkomen.

-RCB zou ik proberen in te lossen dmv de maandelijkse inkomsten van de nog lopenende activiteiten, alleen deze zullen nu helemaal stil komen te liggen.

-Prive proberen een hypotheek verhoging van 30.000, en dan vervolgens vanuit prive 30.000 terug te storten naar de bv en dan de bank af te betalen.

 

Nu heeft de bank aangegeven NIETS te kunnen betekenen, gewoon maandelijks blijven inlopen, maar tegelijkertijd vraagt men wel een borgstelling te tekenen, welke ik  trouwens nooit eerder heb hoeven tekenen.  Waarschijnlijk omdat ze de omzet afgelopen jaren hebben zien dalen?

 

Nu zit ik met volgende vragen:

Stel ik vraag faillissement aan, wat zou dit betekenen?

- Komt de bank aankloppen voor de laatste 30.000 euro?

- Er is dus nog een vordering  vanuit bv naar prive...maar die kan ik even niet betalen.

- Belasting dienst, kan ik daar een regeling mee treffen? Hoe werkt dit?

 

Wie o wie kan me advies geven.

 

 

 

 

 

 

aangepast door probleempje74
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)
15 uur geleden, Rik · zei:

De bv is niet leeg. Jij hebt een grote schuld aan de bv. Overigens valt dit niet meer onder rekening courant maar onder lening waar jij gewoon rente over moet betalen.

 

Ik denk niet dat de bank zomaar beslag kan leggen op een bv (zonder faillissement). Maar het is natuurlijk niet een situatie die onbeperkt voort kan blijven bestaan.

 

Als de bv echter opgeheven wordt of failliet gaat, dan zal de bank dus bij jou privé uitkomen (door die lening) en dat kan verkoop privéhuis betekenen.

 

Bij normaal opheffen zal er ook iets gedaan moeten worden met die lening. Daar is n.l. geen belasting over betaald. Dus zomaar kwijtschelden zal ook niet kunnen. Maar dat komt pas ter sprake als de bank afbetaald is en je de bv op wilt heffen.

 

Tot die tijd is het waarschijnlijk zo dat je de bank in hele kleine deeltjes afbetaald via het inlossen van die bv-lening.

 

Kortom, het zou dus niet uitmaken of ik de borgstelling wel of niet teken. Waarom wil ik dit weten, omdat bank nu iets meer ruimte wil geven, maar dan moet ik wel eerst de borgstelling tekenen..... 

Huidige situatie 600 euro per maand inlopen

Nieuwe situatie, dus borg tekenen, 500 per maand inlopen, en ik krijg wat extra ruimte, nml eenmalig 3000 euro om ea te kunnen betalen.

Als ik voorgaande lees, maakt het uiteindelijk niet uit of ik de borgstelling teken, ze komen toch bij prive uit....

En wat als ik de bank heb afbetaald? bijvoorbeeld extra hypotheek, daarmee de RCB inlossen... en dan...? Blijft er toch nog een kleine 70000 RC naar prive open staan.... 

Ook betaal ik al jaren rente over deze "lening"

aangepast door probleempje74
Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, probleempje74 zei:

En wat als ik de bank heb afbetaald? bijvoorbeeld extra hypotheek, daarmee de RCB inlossen... en dan...? Blijft er toch nog een kleine 70000 RC naar prive open staan.... 

Ook betaal ik al jaren rente over deze "lening"

De lening loopt dus inderdaad ook elk jaar op. Als uiteindelijk de bank betaald is, dan zou je de bv op kunnen heffen (als er geen inkomsten uit zijn). Je zult dan waarschijnlijk eerst die lening af moeten lossen door b.v. een dividenduitkering (brutering) van 90.000 (je betaald dan div.bel. b.v. 20.000 en de 70.000 wordt gebruikt om de lening glad te strijken).

 

(Lijkt mij allemaal ook geen doe het zelf werk en advies van een deskundige is dan wel aan te raden)

 

https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/tips_trucs/tips_dga/belastingvrij_afboeken_schuld_dga_aan_bv/

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik begrijp dat de bv geld tegoed heeft van TS, terwijl de bank geld tegoed heeft van de bv.

Een bank heeft nagenoeg altijd een volledig (stil) pandrecht op alles. Dit is namelijk opgenomen in de gebruikelijke voorwaarden die banken hanteren.

 

De bank heeft daarom zeer waarschijnlijk ook een (stil) pandrecht op de vordering van de bv op TS. De bank kan zich daarom voor het geld dat TS van de bv heeft geleend, direct tot TS richten. [Dit is dus het geld dat TS schuldig is aan de bv; de bv heeft een vordering op TS en die is waarschijnlijk verpand]. Zolang er normaal betaald wordt, zal daar echter weinig reden voor zijn (en misschien zelfs niet toegestaan). De bank heeft geen faillissement nodig van de bv om deze lening van de bv aan TS te incasseren (op grond van haar pandrecht).

De bank kan uiteraard niet meer incasseren dan zij op grond van dit pandrecht mag incasseren (de exacte afwikkeling na volledige of te grote betaling laat ik hier buiten beschouwing, lijkt voor deze vraag niet belangrijk.).

 

De bank wil uiteraard graag een extra borgstelling. Dan kan TS ook aangesproken worden voor andere schulden die de bv heeft bij de bank. Zonder borgstelling is TS alleen gehouden zijn lening die hij heeft bij de bv af te betalen, en onder de voorwaarden die TS heeft afgesproken met de bv.  Bij een borgstelling komen er misschien ook nog andere voorwaarden (ineens opeisbaarheid? of ander rentepercentage of ... ?).

Stel de bv komt de verplichtingen jegens de bank niet na, dan kan zonder borgstelling (en zonder onbehoorlijk bestuur) de bank de lening uitwinnen, waarbij de bank zich aan de voorwaarden van die lening zal moeten houden.

Stel de bv komt de verplichtingen jegens de bank niet na, dan kan met borgstelling de bank de lening uitwinnen én de borgstelling uitwinnen. Uiteraard slechts tot het bedrag waar de bank recht op heeft.

Normaliter is het aan te raden om huiverig te zijn om een borgstelling af te geven. De gevolgen kunnen groot zijn, voor TS in privé.

 

Ik sluit mij bij Rik · aan: Dit lijkt geen doe het zelf werk en advies van een deskundige is wel aan te raden.

 

 

 

 

aangepast door Frank v C
Onduidelijkheid in tweede alinea gewijzigd (vanwege de reactie van shoptillyoudrop hieronder)
Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Andersom bedoel je:

"de lening die de BV aan TS"... enz. 

 

Toch...?

JA dat is mij ook nog steeds niet duidelijk. Heeft TS honderdduizend geleend aan de BV, en die heeft nu geen cash om dat terug te betalen, of heeft de BV honderdduizend geleend aan TS (die misschien wel, misschien niet, cash/bezittingen heeft om dat terug te betalen).

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 1
2 minuten geleden, kuifje zei:

Heeft TS honderdduizend geleend aan de BV, en die heeft nu geen cash om dat terug te betalen, of heeft de BV honderdduizend geleend aan TS

Dat is in de openingspost wel duidelijk.

 

Daar wordt ook gesproken over het verhogen van de hypotheek in prive om de bv terug te betalen en daarmee de bank af te lossen (waar de bank overigens niet aan mee wilde werken).

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Rik · zei:

Dat is in de openingspost wel duidelijk.

 

Daar wordt ook gesproken over het verhogen van de hypotheek in prive om de bv terug te betalen en daarmee de bank af te lossen (waar de bank overigens niet aan mee wilde werken).

 

Allen bedankt voor de reacties. Duidelijk is dat ik  er ff een prof bij moet gaan halen...…..

wordt vervolgd.....

 

aangepast door probleempje74
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.