• 0

Sociaal Verantwoord Ondernemen - Overtuiging of Marketingconcept ?

In een forum over ondernemen mag Sociaal Verantwoord Ondernemen niet ontbreken.

 

Met de huidige aandacht voor het onderwerp zie je dat veel bedrijven terecht of onterecht op de wagen van SVO springen.

 

In deze "thread" wil ik graag de discussie openstellen voor ondernemers en ondernemingen die ervaring hebben met SVO. En die o.a. kunnen vertellen of zij uit overtuiging meedoen, of omdat het zo'n aardig marketing-concept is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

goed initiatief, reusje!

 

Ik word altijd acuut paranoide als ondernemingen, vooral de grote multinationals, gaan lopen vertellen dat ze zo sociaal verantwoord zijn. Zelf uit de PR/communicatie hoek komende ben ik dan altijd geneigd te geloven dat het meer een kwestie is van goede pers zoeken, dan oprecht geloven in het concept.

 

Tegelijkertijd is het fair op te merken dat beursgenoteerde ondernemingen first and foremost de aandeelhouders dienen, dat is nu eenmaal het doel van zo'n onderneming. Dat ze binnen de maatschappij opereren en die beinvloeden is duidelijk, maar hun prioriteit en loyaliteit ligt bij de aandeelhouders.

 

Maakt het eigenlijk wel uit of bedrijven nu echt in SVO geloven of dat ze het slechts zien als marketingtruck, zeker als het effect van beide werkwijzen dezelfde is?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Als je als onderneming uitsluitend met Sociaal Verantwoord Ondernemen bezighoudt omdat het een leuk marketing conceptje is, dan val je snel door de mand. Dit geld overigens voor alle zaken rondom marketing, als het niet echt is, dan kun je nog zoveel communiceren and marketen, de klanten zullen het echt niet geloven.

 

First and foremost zullen (beursgenoteerde) ondernemingen KLANTEN moeten dienen. dat zorgt ervoor dat ze cashflow kunnen genereren en daarmee hun investeerders een vergoeding kunnen geven voor het geinvesteerde kapitaal.

 

Meer en meer klanten vragen zich af of met koopgedrag zaken zoals milieu en werknemers belangen in het gedrang komen als ze producten of diesnten van een bedrijf afnemen.

 

Bedrijven als Nike, Shell, McDonalds zijn zich dus enorm bewust van hun gedrag als bedrijf en hebben duidelijke gedragscodes, zij het dat ze alledrie door schade en schande wijzer geworden zijn. Er zijn ook bedrijven die vanuit hun wortels met Sociaal verantwoord ondernemen bezig zijn, denk hierbij aan Bodyshop en Max Havelaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat snel vergeten wordt in de discussie rond SVO, is dat de term zelf lijkt te impliceren dat ondernemen an sich niet sociaal is, of niet sociaal genoeg. Dat lijkt me een misverstand: immers, het zijn de ondernemers en ondernemingen die zorgen voor banen, belastinggeld, de stroom van goederen en diensten etc. Is dat niet sociaal genoeg?

 

Een andere probleem met de term SVO is dat hij gewoon niet eenduidig gedefinieerd is. Net als termen zoals 'rechtvaardigheid' of 'fair trade' zeggen deze termen niets zonder de context te schetsen en duidelijkheid over interpretatie. Dit is wat mij betreft geen muggezifterij, maar een cruciaal onderdeel van de discussie, juist omdat het onderwerp raakt aan de morele opvatting van mensen.

 

Wil wil een poging wagen om tot een definitie van SVO te komen?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Wie wil een poging wagen om tot een definitie van SVO te komen?

 

Interessante discussie, maar aangezien dit niet tot mijn vakgebied hoort, hou ik het bij een ge'google'de definitie die de SER heeft gehanteerd in een advies aan EZ:

"Onder maatschappelijk (verantwoord) ondernemen verstaat het advies het bewust richten van de ondernemingsactiviteiten op waardecreatie in drie dimensies – Profit, People, Planet – en daarmee op de bijdrage aan de maatschappelijke welvaart op lange termijn; een relatie onderhouden met de verschillende belanghebbenden op basis van doorzichtigheid en dialoog, waarbij antwoord wordt gegeven op gerechtvaardigde vragen uit de maatschappij."

 

Dit lijkt me de lading al aardig dekken.

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Hij dekt de lading, want dit is een Koeiengrote definitie : alles en iedereen past er in. En daarom is de Overtuiging/Marketing vraag waarschijnlijk ontstaan.

 

Mocht de defnitievraag te weinig boeiend zijn of te weinig opleveren, dan heb ik nog een benadering : als je naar een bedrijf, de mensen en processen kijkt, hoe zie je dan of het een SVO-bedrijf is ?

Link naar reactie
  • 0

Dank je Progresso, dat is duidelijk.

 

Hoe zit dit met je eigen organisatie ?

 

Dat is nou nog een goede vraag en is de "proof in the pudding".

 

De "organisatie" zit nog in planning en start up fase. Business concept draait om de productie van energie, zonder gebruik te maken van fossiele energie. Om een tipje van de sluier te lichten, een van de takken van sport is de productie van bio- diesel in Brazilie en Ghana, gebruikmakend van oliehoudende zaden, geproduceerd op gecentraliseerde plantages, waardoor families die onder de armoede grens leven een extra inkomen kunnen opbouwen, broeikas gassen worden verminderd en het creeren van werkgelegenheid op het platteland.

 

Profitable..., Yesss

 

Moeilijkheidsfactor *****

 

Groet

 

Link naar reactie
  • 0

First and foremost zullen (beursgenoteerde) ondernemingen KLANTEN moeten dienen. dat zorgt ervoor dat ze cashflow kunnen genereren en daarmee hun investeerders een vergoeding kunnen geven voor het geinvesteerde kapitaal.

 

Meer en meer klanten vragen zich af of met koopgedrag zaken zoals milieu en werknemers belangen in het gedrang komen als ze producten of diesnten van een bedrijf afnemen.

 

De klanten dienen goed bediend te worden, maar niet verwend. Er moet tenslotte winst gemaakt worden voor de aandeelhouders, zou je dat onvoldoende doen dan krijg je nooit meer kapitaal via de beurs... dat is dus een kwestie van balanceren :)

 

Het tweede statement lijkt me duidelijk, SVO en dergelijke maken onderdeel uit van je USP, ongeacht de motivatie. Overigens kun je jezelf ook wel schaden met SVO, als je bijvoorbeeld klanten hebt die absoluut voor best value gaan (het kost geld, dus het kan goedkoper).

Link naar reactie
  • 0

Als een manier om dit onderwerp opnieuw aan te kicken, wat interessante links. Dit naar aanleiding van een podcast van de BBC "in business" over SVO in de UK. Bijzonder inspirerend was een grote Venture Capitalist die een fonds opzette voor SVO en die het nu als een normale "andere" categorie financiering ziet, waar beleggers uit kunnen kiezen.

 

http://www.socialenterprise.org.uk/ - Engelse portal met erg veel informatie, cases en dergelijke - erg inspirerend.

 

http://www.socialfunds.com/ personal finance en svo

 

http://www.fairfinance.org.uk/ een ander voorbeeld van financiering op een andere manier dan de reguliere aanbieders nu doen.

 

Nederlandse starters op dit gebied : lees & volg Sprout's Goodblog - http://www.goodblog.nl/

 

Wel een vraag van mij : met alle cooperaties, stichtingen, verenigingen en het sociale gezicht van Nederland, waar blijven de vele voorbeelden van SVO-bedrijven in Nederland (en dan liefst leuke kleine bedrijven, niet de "bekeerde" grote bedrijven) ? (waar blijft, kortom, de leuke PR die zo eenvoudig mogelijk moet zijn over dit soort leuke bedrijven ?!)

 

Mocht je een overzichtssite willen vinden : check dan : http://www.mvonederland.nl/mvo

Link naar reactie
  • 0

De overzichtssite van MVO-nederland kende ik al. Het is een goed initiatief, maar soms krijg ik er wel een beetje jeuk van. Waarom: in mijn ogen wordt een overtuiging hier geinstitutionaliseerd. Het wordt iets wat je kunt 'invoeren' of 'implementeren'. Er wordt een 'systematiek' ontwikkeld met 'tools' en 'handreikingen'. Er is zelfs een 'basisboek mvo'. Waarom ik dan jeuk krijg: een beetje hetzelfde als met 'duurzaam bouwen' ook wel 'dubo' genoemd. Op een gegeven moment was het begrip zo erg door de overheid 'gekaapt' dat marktpartijen (die toch het meeste bouwen) iets hadden van 'dat is iets van overheidsambities en kost daardoor veel geld.' Het werd te erg geassocieerd met overheidsprogramma's en systemen die volgens vastgestelde kaders moesten lopen. Er waseen boek met regels over 'dubo'. Daardoor heeft het voor een deel zijn doel gemist: ontwikkelaars sloten het bij voorbaat al uit omdat alle communicatie er over in het bouwproces teveel tijd en geld opslokten. Het was geen 'ambitie' meer, of een 'missie', of een 'usp', maar een 'programma'.

 

Wil je overtuigingen duurzaam inbedden moet je volgens mij voor twee dingen waken: a- het moet geen hype worden: hypes gaan voorbij en b- het moet geen 'programma' worden, wat volgens regeltjes ingevoerd moet worden. Programma's zijn statisch: laat mensen de vrijheid om er invulling aan te geven.

 

Ik juich initiatieven voor mvo en duurzaam, milieubewust ondernemen toe, ook deze, maar waak voor institutionalisering. Oh, en ik heb niet alleen kritiek maar neem ook initiatief: binnenkort wordt 'greentail' gelanceerd: zie bijgevoegde afbeelding. Wat het gaat doen: ik hou 't nog even spannend ;D

 

 

logo.png.30587343fba4ce161f75a11665b18bee.png

Link naar reactie
  • 0

Hier is nog een overzichtspagina: duurzaam-ondernemen.nl: een initiatief van ingenieursbureau-reus DHV. Inclusief adwords op de site: hier is geen overtuiging meer aan het werk, maar een bedrijf dat dit doet omdat het hip is en er geld verdiend moet worden. Niets mis met dat geld verdienen, maar met Adwords? Volgens mij gaat er dan iets fout met je initiatief.

[cynisch]Ze hebben ook een forum: het laatste bericht dateert van maart 2006.[/cynisch]

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het niet hoor. Dat hysterische gedoen over duurzaam ondernemen. Volgens mij doe je dat gewoon. Van de nieuwe innovatieve bedrijven die ik ken is er niet één die niet bezig is met duurzaam ondernemen, alleen niemand heeft het er over. De investeerders idem dito. Die zijn erg gecharmeerd van duurzame initiatieven, totdat de ondernemer er mee begint te schermen. Dan haakt men af.

 

Een van de belangrijkste zaken bij durzaam is winst. Kost iets geld dan blijft het nooit bestaan. Levert iets geld op, dan blijft het altijd bestaan.

 

En wat is duurzaam? Dat van die bomen planten als je een vliegreisje maakt, levert netto niet veel op. De bomen absorberen CO2, maar dat komt weer vrij als ze afsterven. Tenzij je het hout onder de grond stopt, heb je niks berijkt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Tja, inderdaad nog zoiets : definities over wat MVO is. Zodra een onderwerp in die fase komt, haak ik meestal af. Als daar de overheid ook nog een keer bij komt, dan is het feest helemaal gedaan.

 

(Grote) bedrijven doen ook lekker mee door of zeer serieus iets te doen aan MVO of door een fake project op te zetten, wat voornamelijk goed is voor de PR of het geweten van de topman. Maar niet echt, dus.

 

Maar laten we het in de "harde" finance termen blijven en kijken wat die voor criteria aanleggen. Criteria die keihard worden gecontroleerd tegenwoordig, om een bedrijf wel/niet in een fonds op te laten nemen. En dan worden dingen hard en heel duidelijk.

 

Overigens : in het BBC-programma kwam wel een leuke en goede voorbij : "not only for profit"-companies.

 

Nils, leuk om te horen dat je zoveel MVO-initiatieven tegenkomt. Kan je een paar voorbeelden noemen ?

Link naar reactie
  • 0

Off topic:

 

geinig logootje Justus ....

 

Leuke woordspeling ook..

 

Ben benieuwd!!!

 

Ard

 

Dankje, ik heb er nog zeker drie weken werk aan voordat ik het concept kan uitrollen, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik het erg druk heb.

 

En in het rijtje links van mvo-initiatieven door de grote jongens mag de VDBO niet ontbreken: de Vereniging voor Beleggers in Duurzame Ontwikkeling..

Link naar reactie
  • 0

...een beetje hetzelfde als met 'duurzaam bouwen' ook wel 'dubo' genoemd. Op een gegeven moment was het begrip zo erg door de overheid 'gekaapt' dat marktpartijen '... Het werd te erg geassocieerd met overheidsprogramma's en systemen die volgens vastgestelde kaders moesten lopen. ...Wil je overtuigingen duurzaam inbedden moet je volgens mij voor twee dingen waken: a- het moet geen hype worden: hypes gaan voorbij en b- het moet geen 'programma' worden, wat volgens regeltjes ingevoerd moet worden. Programma's zijn statisch: laat mensen de vrijheid om er invulling aan te geven.

 

 

 

 

 

 

En wat verteld minister Cramer vandaag weer op BNR-nieuwsradio:

 

'het kabinetsbeleid voor het terugdringen van de CO2-uisttto vorm geven met een programma voor de woningbezitter. Volgens mij overschat de overheid hiermee de positie die ze hebben in het brein van de niet-in politiek geintereseerde consument (door overheidsmensen steevast 'burger' genoemd.)

 

 

Lollig: de minister heeft het over de 'letslampen'. "De gloeilamp is is energie-onzuinig: de spaarlamp is 70 % energiezuiniger en de letslamp de helft daarvan'. 'de gloeilamp uitfaseren...'

 

Volgens mij loopt de overheid achter de feiten aan, is de minsiter na 100 dagen nog niet zo goed ingewerkt en gaat dat 'programma' lang niet de invloed behalen die de markt al heeft.

 

'het bedrijfsleven motiveren te innoveren' 'om de spaarlamp verder te ontwikkelen'. De spaarlamp is al passe! De led-verlichting (of letslamp voor de minister) heeft de spaarlamp al op een achterstand gesteld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

We zijn inmiddels 2 jaar verder. Voor ons is MVO de normaalste zaak van de wereld. Het werkt namelijk tweeledig. Nu de overheid haar duurzaamheidscriteria aan het bepalen is en van een ieder in 2010 100% duurzaamheid verwacht, kunnen organisaties niet achterblijven, dus waarom nu niet beginnen aan iets wat morgen af moet zijn? Verder beperkt duurzaam ondernemen de kans op reputatieschade en kan het gebruikt worden als marketingtechnische tool.

 

Vanuit mijn professie heb ik veel positieve ervaringen met duurzaam (maatschappelijk verantwoord) inkopen. Je ziet dat naast de overheid, ook in de B2B-sector steeds meer bedrijven nadenken over hoe duurzaamheid te implementeren in de organisatie. De methodieken zijn voor handen, het is een kwestie van vooruit willen lopen. Het is tevens een kwestie van transparantie in de keten. Minder zorgen maken over waar je spullen vandaan komen.

 

Hoe ver is ondernemend NL?

 

Johan Aalbers

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.