• 0

Aangifte loonheffingen (is dit een juiste berekening)?

Beste forumleden,

 

Graag wil ik mijn aangifte loonheffingen zelf doen (ook omdat ik het leuk vind om dit te leren en zelf te kunnen beheren).

Op basis van dit artikel zou ik het als volgt berekenen:

 

Situatie: aangifte loonheffingen DGA met jaarsalaris van €15.000 en niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen, jonger dan AOW leeftijd en met loonheffingskorting.

 

  1. Bruto jaarsalaris is €15.000, dus per kwartaal €3750
  2. Op basis van de Kwartaaltabel (wit) 2019 komt het bedrag €3753 het meest dichtbij
  3. Bedrag met loonheffingskorting is vastgesteld op €331,75 per kwartaal en dus totaal €1327 per jaar
  4. Tevens wordt er 5,7% van het bruto jaarsalaris ingehouden voor bijdrage Zvw: €855
  5. Dit betekend dat de BV in totaal €2182 (€1327 + €855) overmaakt naar de belastingdienst en €12.818 (€15.000 - €2182) als netto salaris naar de DGA.

 

 

Klopt dit zo ongeveer?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dit zijn de getallen voor 2019. Gaat dit ook daadwerkelijk om de aangifte voor 2019?

 

De berekening van de Zvw premie gaat goed. Je mag overigens in je eigen voordeel kiezen uit de witte tabel. Dat betekent dus één inkomensvakje lager. Dan kom je uit op 1323 ipv 1327 euro, volgens mij.

 

Je hoeft overigens het wiel niet zelf uit te vinden. Je kunt ook gewoon een gratis online loonberekening gebruiken en de cijfers daaruit gebruiken.

 

https://prepay.adp.nl/

 

Als DGA zonder personeel mag je verder overigens al je (maand) loonheffingen meteen voor het hele jaar doorgeven. Met personeel erbij kun je maar telkens per maand aangeven.

 

Let verder nog even op het gebruikelijk loon. Dat is 45.000 euro in 2019 en 46.000 euro. Nu kan het zijn dat je (vooraf!) een verlaging hebt aangevraagd, maar meestal wordt die niet meer afgegeven voor minder dan het reguliere minimumloon (rond de 20.000 euro). Is dat het geval?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
2 minuten geleden, prinsrachid zei:

Dit zijn de getallen voor 2019. Gaat dit ook daadwerkelijk om de aangifte voor 2019? (...) Dat is 45.000 euro in 2019 en 46.000 euro. Nu kan het zijn dat je (vooraf!) een verlaging hebt aangevraagd, maar meestal wordt die niet meer afgegeven voor minder dan het reguliere minimumloon (rond de 20.000 euro). Is dat het geval?

 

Bedankt voor de duidelijke reactie. Dit gaat inderdaad om het jaar 2019.

 

De link is inderdaad een handige tool om dit alles uit te rekenen.

 

Ik heb inderdaad gelezen dat het mogelijk is om enkel een bedrag/loon op te geven bij het laatste tijdvak van het jaar (en voor de voorgaande tijdvakken een nulaangifte te doen (voor de geïnteresseerden: 11.2.3 Nihilaangifte en nulaangifte van het Handboek Loonheffingen 2019).

 

Ik ben inderdaad op de hoogte van het gebruikelijk loon alleen heb ik, met toestemming van de inspecteur, dit mogen verlagen naar €15.000.


Helaas ben ik wel gestuit op meerdere onwaarheden op het internet. Vaak wordt het beeld geschetst dat zodra men aannemelijk kan maken dat men onvoldoende omzet heeft gedraaid, het gebruikelijk loon met de juiste onderbouwing normaliter verlaagd zal worden door de BD. Dit is absoluut NIET het geval. Ik heb veel weerstand gemerkt bij de inspecteur en de BD laat je rustig loonheffing betalen over €20.000 ook al heeft de BV maar €1.000 omzet geboekt in een jaar. Ik verwacht dat de absolute ondergrens rond de €11-15k waar een enkele inspecteur met een juiste onderbouwing mee akkoord zou willen gaan.

De belastingdienst is er immers niet om je te helpen maar om geld binnen te harken.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, JuniorSM zei:

Ik ben inderdaad op de hoogte van het gebruikelijk loon alleen heb ik, met toestemming van de inspecteur, dit mogen verlagen naar €15.000.

Is daar ook een reden voor gegeven? Was dit misschien omdat je nu bezig bent de bv in 2020 op te heffen? (En dus geen volgende jaren met hoogte winst meer kan verwachten)

 

Overigens kun je het verlies bij het opheffen van een bv ook weer om laten zetten in een belastingkorting (25%) op de IB. Op die manier zou je weer een deel van het 'teveel betaalde salaris' (omdat de bv dit niet heeft) terug kunnen krijgen.

 

En laat die 25% over 15.000 (3.750) nou zelfs meer zijn dan jij al aan belasting betaald hebt daarover :grinning-face:

Makkelijker kunnen ze het niet maken :face-savoring-food:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.