• 0

Annuleringskosten & BTW

Beste,

 

Ik ben erg benieuwd hoe ik om moet gaan met de BTW op annuleringskosten. Ik heb de vraag bij meerdere partijen uitstaan (o.a. boekhouder, collega's, en zelfs bij softwareleverancier).

 

In het touringcar-vervoer hebben te maken met een BTW-tarief van 9%. Daarnaast hebben we bij internationaal vervoer ook nog eens te maken met internationale BTW (dit komt in andere branches bijna niet voor volgens mij, maar wij betalen ook gewoon in Belgie 6% BTW en in Duitsland 19% BTW, enz...)

 

Met het corona-virus wordt er nu massaal geannuleerd, en brengen wij conform de algemene voorwaarden van het KNV de annuleringskosten in rekening.

Quote

Artikel 5: Annulering

5.1 Indien de opdrachtgever de vervoerovereenkomst opzegt, is hij verplicht de dientengevolge door de vervoerder geleden schade te vergoeden. Tenzij partijen anders zijn overeengekomen - met inbegrip van het geval dat de vervoerder in zijn prospectus of andere publicatie een afwijkende annuleringsregeling heeft vermeld - is de opdrachtgever, naast vergoeding van eventueel in zijn opdracht door de vervoerder reeds gemaakte kosten, de navolgende schadevergoeding aan de vervoerder verschuldigd:

a. indien de opzegging plaatsvindt tenminste 22 dagen voor de dag waarop het vervoer aanvangt: 15% van de overeengekomen ritprijs met een minimum van € 35,-;

b. indien de opzegging plaatsvindt op de 21e dag of tussen 21 en 14 dagen voor de dag waarop het vervoer aanvangt: 30% van de overeengekomen ritprijs;

c. indien de opzegging plaatsvindt op de 14e dag of tussen 14 en 2 dagen voor de dag waarop het vervoer aanvangt: 50% van de overeengekomen ritprijs;

d. indien opzegging plaatsvindt op de 2e dag voor de dag waarop het vervoer aanvangt: 75% van de overeengekomen ritprijs;

e. indien opzegging plaatsvindt op de dag van vertrek of tijdens het vervoer: de volledige ritprijs.

 

Na wat googlen, kwam ik de volgende artikelen tegen:

https://www.anvr.nl/lists/anvrnieuws/artikel.aspx?ID=249

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/bdo-annuleringskosten-in-recreatiesector-wel-of-niet-btw-belast/

https://www.sra.nl/NieuwsById?id=C324145931BD42A48F3529D608FCF704

https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/omzetbelasting/kosten_bij_no_show__soms_wel_met_btw/NLTAHRAR_EU19210401/75/related

 

Heel concreet: moet ik nu 9% BTW over de annuleringskosten rekenen, of toch niks? (Of misschien zelfs wel 21% of ...)

 

Alvast bedankt!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1
16 uur geleden, CyberMarco zei:

Heel concreet: moet ik nu 9% BTW over de annuleringskosten rekenen, of toch niks? (Of misschien zelfs wel 21% of ...)

 

De sleutel bij deze kosten zit in het feit of het gaat om een schadevergoeding of om een "gewone commerciele afspraak" of zoals in de link van taxlive staat, vrijwillige instemming.

 

Zoals ik de regelingen lees.

Er is sprake van een schadevergoeding als de annuleringskosten worden berekend op grond van algemene of leveringsvoorwaarden van de overeenkomst die wordt geannuleerd. En over een schadevergoeding hoeft GEEN btw berekent te worden.

 

Vrijwillige instemming gaat over die gevallen dat een overeenkomst is gesloten zonder annuleringsclausule, maar met de betreffende klant op moment van annuleren wordt afgesproken dat zij toch een deel van de vergoeding betalen. In dat geval moet je WEL btw rekenen want dan het een gewone commerciele afspraak.

 

Dus hoe het bij jou zit hangt af van het feit of jij altijd overeenkomsten sluit met een annuleringsclausule of niet..

Zolang er een annuleringsclausule is wordt het als schadevergoeding gezien.

Link naar reactie
  • 0

Bereken je dan overigens de schadevergoeding over het oorspronkelijke bedrag (waarbij het te betalen bedrag door de klant inclusief btw is), of bereken je de schadevergoeding over het omzetbedrag exclusief btw?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit een aantal jaar geleden eens uitgezocht omdat ik een klant kreeg die wilde annuleren, maar niet bereid was de BTW over de annuleringskosten te betalen omdat er nog geen dienst geleverd was. Ik vond dat ze valide argument had en heb toen gebeld met de belastingtelefoon, maar die gaven aan dat er toch gewoon BTW berekend moest worden over de annuleringskosten. 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Sinds wanneer is de belastingtelefoon maatgevend? Maar het kan heel goed zijn dat het in jou geval wel moet.

 

Maar het "probleem" met annuleringskosten is dus dat het allebei kan voorkomen afhankelijk van hoe de overeenkomst is opgesteld

TS heeft vooral voor reisbranche links geplaatst maar er is ook informatie over algemene regels bijv hier

 

https://www.grantthornton.nl/insights/actualiteiten/wel-of-geen-btw-afdragen-bij-niet-geleverde-dienst/

 

De samenvatting aan het eind van het artikel is vrij duidelijk. Reisbranche wordt expliciet als uitzondering gemeld

En voor andere ondernemers geldt dus (als ik het vrij vertaal) als je aan ondernemer zou leveren is het het veiligst om met btw te rekenen omdat de afnemer die toch kan terugvragen. Dan loop je in elk geval geen risico op een discussie en eventuele naheffing.
 

Quote


Uit de jurisprudentie blijkt dat het niet altijd eenvoudig is om te bepalen of de vergoeding met of zonder btw is. Het begint met goede algemene voorwaarden, waarin duidelijk staat of sprake is van een schadeloosstelling van kosten of niet. Voor de btw heeft de belastingdienst een uitzondering gemaakt voor reisbureaus e.d. Het is goedgekeurd dat de annuleringskosten zonder btw kunnen. Nog afgezien dat berekening van btw volgens de regels moet, is de toetsing of wel of niet btw berekend moet worden vooral van belang is als de afnemer eventuele btw niet kan terugvragen. Dit kan het geval bij particulieren of vrijgestelde ondernemers zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, CyberMarco zei:

Inclusief lijkt mij...

 

De reden dat ik dit vraag is omdat er in dat geval de situatie kan ontstaan dat je voor de inkomstenbelasting een hogere omzet hebt bij een annulering dan bij een niet-annulering.

 

Stel dat je 100% schadevergoeding hebt bedongen bij annulering minder dan 2 dagen van te voren. Stel dat de huur 1000 euro is. Als iemand niet annuleert dan heb je als onderneming 917,43 euro omzet (de rest moet je als btw afdragen). Maar als iemand wél annuleert en je rekent 100% over de afgesproken prijs inclusief btw, dan heb je opeens 1000 euro omzet en hoef je geen btw meer af te dragen.

 

Op basis van de links zou je nog kunnen aannemen dat de situatie niet geldt bij volledige vooruitbetaling. Oftewel, dat er in die gevallen wel btw gerekend moet worden. Maar een vergelijkbare situatie blijft zich dan nog steeds voordoen bij annuleringskosten ter hoogte van 92% - 99%.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
31 minuten geleden, Branko Collin zei:

Hoe kun je schade in de AV berekenen? Wat de schade is weet je toch pas als je de schade geleden hebt?

 

Of is een schadeloosstelling wat anders dan een schadevergoeding?

 

Je moet schade niet te letterlijk nemen.. Daarom worden in algemene voorwaarden het type staffel dat TS in zijn startpost heeft staan ook geaccepteerd.

In andere branches is wellicht een bepaalde berekeningsmethode van de schade gebruikelijker..

 

Zoals bekend bemoeit de belastingdienst niet in detail met de bedrijfsvoering, dus ook niet met het oordeel wat wel of geen schade is. Schade is naast objectief soms ook subjectief. Maar het is voor iedereen begrijpelijk dat een dienstverlener die afgezegd wordt moeite zal moeten doen om vervangend werk te vinden en hoe dichter je bij de datum van dienstverlening komt hoe kleiner de kans is dat er vervangede omzet zal worden gevonden.

 

vanuit die basis gedachte is het dus redelijk dat je als je grofweg meer dan een maand vooraf annuleert (bijna) niks hoeft te betalen, maar 3 weken voor levering 15% betaald omdat de ondernemer extra inspanning moet doen om omzet te vinden en misschien al wat voorbereidend werk had gedaan.

En als je een paar dagen voor de dienstverlening komt wordt de schadeloosstelling hoger omdat je dan vooral gederfde winst en eventuele voorbereidingskosten gecompenseerd wil zin.

 

Net als zo vele zaken wordt daar niet meer tot in detail overnagedacht door elke ondernemer die AV of leveringsvoorwaarden opstelt, maar sluit men aan bij branche richtlijnen (zoals TS ook doet) en als je die brancherichtlijnen aanhoud dan zal de belastingdienst die ook accepteren.

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, prinsrachid zei:

 

De reden dat ik dit vraag is omdat er in dat geval de situatie kan ontstaan dat je voor de inkomstenbelasting een hogere omzet hebt bij een annulering dan bij een niet-annulering.

 

Stel dat je 100% schadevergoeding hebt bedongen bij annulering minder dan 2 dagen van te voren. Stel dat de huur 1000 euro is. Als iemand niet annuleert dan heb je als onderneming 917,43 euro omzet (de rest moet je als btw afdragen). Maar als iemand wél annuleert en je rekent 100% over de afgesproken prijs inclusief btw, dan heb je opeens 1000 euro omzet en hoef je geen btw meer af te dragen.

 

Op basis van de links zou je nog kunnen aannemen dat de situatie niet geldt bij volledige vooruitbetaling. Oftewel, dat er in die gevallen wel btw gerekend moet worden. Maar een vergelijkbare situatie blijft zich dan nog steeds voordoen bij annuleringskosten ter hoogte van 92% - 99%.

 

Ik snap het. Aan de andere kant: als ik voor een rit mensen moet ophalen in Frankrijk, en naar Spanje moet brengen dan zou daar geen Nederlandse BTW op zitten. Maar als ik 9% over de annuleringskosten zou rekenen, dan zou dat ineens weer wel het geval zijn. Dat is nou juist weer het gekke & specifieke aan deze branche.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.