• 0

KOR beperkte administratie

Goedenavond,

 

Ik doe de administratie van mijn vrouws bedrijf (zzp). Sinds dit jaar maakt zij gebruik van de nieuwe KOR. Nu staat er overal dat het zo makkelijk is omdat je nu nog maar beperkte administratie hoeft bij te houden, niet verplicht bent om facturen te sturen en geen BTW aangifte meer hoeft te doen. Ik denk dan top. Dat schilt mij weer werkt. Echter, ik kan nergens vinden wat er nu wel nog wordt verwacht dat ik bij hou in de administratie. Kan iemand mij hierover wat meer vertellen?

 

Alvast bedankt,

 

NLatuny

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Voor de IB aangifte is het nog gewoon nodig om een administratie bij te houden. Dus verkopen, inkopen, betalingen etc.

 

Dus gewoon de normale administratie met W&V rekening en balansje aan het einde van het jaar (voor de IB aangifte). Je hoeft inderdaad geen btw aangifte meer te doen (hoewel dit met een goede administratie 30 seconden werk is/was).

 

Verder neem ik aan dat bedrijven als klant nog steeds facturen willen hebben. Daar kun je alleen geen btw op zetten. Particulieren hoef je geen factuur te verstrekken maar je moet die verkopen natuurlijk wel bijhouden in je administratie (want het is omzet).

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Feitelijk is het enige wat vereenvoudigd is de aangifte zelf, er is nu een duidelijke omzetgrens, meer dan 20.000 omzet dan ben je BTW plichtig, verwacht je minder? dan mag je nieuwe KOR aanvragen.

De oude KOR regeling was vooral complex in de uitvoering vooral als je boven de 1345 euro btw kwam dan kreeg je nog maar een deel terug. Juist een startende of kleine ondernemer heeft minder verstand van de regels en doet de boekhouding vaak zelf. Nu hoef je alleen in de gaten te houden hoeveel omzet je al hebt gemaakt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb met de belastingdienst gesproken en hieruit kwam het volgende:

 

Mijn vrouw wordt niet gezien als ondernemer volgens de inkomstenbelasting. Ze kan haar (eventuele) winst opgeven als "Inkomsten uit overig werk". Er hoeft dus geen winst/verlies en/of balans bijgehouden te worden, omdat deze niet opgegeven hoeven te worden bij de inkomstenbelasting. Alle kosten (bonnen/facturen) moeten worden bewaard en je moet bij houden hoeveel verkopen je hebt gedaan, zodat je kunt aantonen onder de grens van 20.000 euro te blijven.

 

Ik ga het boekhoudprogramma dus opzeggen, want dit lukt ook wel in Excel zonder grootboekrekeningen ect. Ook geen facturatie systeem meer nodig, want alle klanten zijn particulier en vragen er niet om.

 

Bedankt voor jullie reacties ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

als uw vrouw geen ondernemer was en is, hoefde ze ook nooit btw af te dragen.

freelance-werk wordt vaak verward met de term 'freelancer' of zzp'er.

Deze laatste twee zijn gewoon zelfstandig ondernemers en vallen onder Belastingdienst -> Zakelijk.

Al het werk dat je als persoon uitvoert zonder enige vorm van arbeidscontract (alle vormen van dienstverband)

én zonder onderneming is werk dat voor de belastingdienst (en UWV) onder 'inkomsten uit overig werk' valt.

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, IrisDev zei:

als uw vrouw geen ondernemer was en is, hoefde ze ook nooit btw af te dragen.

Dat is enigszins kort door de bocht.

Er is verschil tussen Ondernemer voor de Inkomstenbelasting en Ondernemer voor de Omzetbelasting.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

"Alle kosten (bonnen/facturen) moeten worden bewaard en je moet bij houden hoeveel verkopen je hebt gedaan, zodat je kunt aantonen onder de grens van 20.000 euro te blijven."

 

Maar wanneer moet je dit dat laten zien? Word je dan zomaar uitgepikt? of moet je dit om de 3 jaar aan tonen? Dat is wat ik mij nou steeds afvraag. Want als ik om de 3 jaar alsnog alles moet gaan invullen van facturen tot bonnen, dan moet je toch enigszins alle administratie gaan invoeren? 

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Djois1234 zei:

Want als ik om de 3 jaar alsnog alles moet gaan invullen van facturen tot bonnen, dan moet je toch enigszins alle administratie gaan invoeren? 

Welkom op Higherlevel.

 

Je zult ook gewoon een administratie moeten voeren. Nergens staat dat je geen administratie meer bij hoeft te houden. Je hoeft geen aangifte OB meer te doen. Maar je moet dus wel gewoon je omzet en kosten e.d. bijhouden (je hebt die immers ook nodig voor je IB aangifte).

 

Je moet dus zelf in de gaten houden of en wanneer je over de 20.000 omzet voor dat jaar gaat. De belastingdienst kan dat niet real-time controleren maar ze zien dat natuurlijk wel wanneer je je aangifte IB gaat doen. Mocht je er dus het voorgaande jaar overheen gegaan zijn, en nog niet afgemeld zijn voor KOR, dan kunnen ze dit natuurlijk gaan controleren.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.