Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
NLatuny

KOR beperkte administratie

Recommended Posts

Goedenavond,

Ik doe de administratie van mijn vrouws bedrijf (zzp). Sinds dit jaar maakt zij gebruik van de nieuwe KOR. Nu staat er overal dat het zo makkelijk is omdat je nu nog maar beperkte administratie hoeft bij te houden, niet verplicht bent om facturen te sturen en geen BTW aangifte meer hoeft te doen. Ik denk dan top. Dat schilt mij weer werkt. Echter, ik kan nergens vinden wat er nu wel nog wordt verwacht dat ik bij hou in de administratie. Kan iemand mij hierover wat meer vertellen?

Alvast bedankt,

NLatuny

Posted (edited)

Voor de IB aangifte is het nog gewoon nodig om een administratie bij te houden. Dus verkopen, inkopen, betalingen etc.

Dus gewoon de normale administratie met W&V rekening en balansje aan het einde van het jaar (voor de IB aangifte). Je hoeft inderdaad geen btw aangifte meer te doen (hoewel dit met een goede administratie 30 seconden werk is/was).

Verder neem ik aan dat bedrijven als klant nog steeds facturen willen hebben. Daar kun je alleen geen btw op zetten. Particulieren hoef je geen factuur te verstrekken maar je moet die verkopen natuurlijk wel bijhouden in je administratie (want het is omzet).

Edited by Rik ·

Feitelijk is het enige wat vereenvoudigd is de aangifte zelf, er is nu een duidelijke omzetgrens, meer dan 20.000 omzet dan ben je BTW plichtig, verwacht je minder? dan mag je nieuwe KOR aanvragen.

De oude KOR regeling was vooral complex in de uitvoering vooral als je boven de 1345 euro btw kwam dan kreeg je nog maar een deel terug. Juist een startende of kleine ondernemer heeft minder verstand van de regels en doet de boekhouding vaak zelf. Nu hoef je alleen in de gaten te houden hoeveel omzet je al hebt gemaakt.

Ik heb met de belastingdienst gesproken en hieruit kwam het volgende:

Mijn vrouw wordt niet gezien als ondernemer volgens de inkomstenbelasting. Ze kan haar (eventuele) winst opgeven als "Inkomsten uit overig werk". Er hoeft dus geen winst/verlies en/of balans bijgehouden te worden, omdat deze niet opgegeven hoeven te worden bij de inkomstenbelasting. Alle kosten (bonnen/facturen) moeten worden bewaard en je moet bij houden hoeveel verkopen je hebt gedaan, zodat je kunt aantonen onder de grens van 20.000 euro te blijven.

Ik ga het boekhoudprogramma dus opzeggen, want dit lukt ook wel in Excel zonder grootboekrekeningen ect. Ook geen facturatie systeem meer nodig, want alle klanten zijn particulier en vragen er niet om.

Bedankt voor jullie reacties ieder geval.

als uw vrouw geen ondernemer was en is, hoefde ze ook nooit btw af te dragen.

freelance-werk wordt vaak verward met de term 'freelancer' of zzp'er.

Deze laatste twee zijn gewoon zelfstandig ondernemers en vallen onder Belastingdienst -> Zakelijk.

Al het werk dat je als persoon uitvoert zonder enige vorm van arbeidscontract (alle vormen van dienstverband)

én zonder onderneming is werk dat voor de belastingdienst (en UWV) onder 'inkomsten uit overig werk' valt.

40 minuten geleden, IrisDev zei:

als uw vrouw geen ondernemer was en is, hoefde ze ook nooit btw af te dragen.

Dat is enigszins kort door de bocht.

Er is verschil tussen Ondernemer voor de Inkomstenbelasting en Ondernemer voor de Omzetbelasting.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Ze was vorig jaar wel ondernemer voor zowel inkomstenbelasting als omzetbelasting. Sinds dit jaar niet meer.