• 0

Hoe kan mijn bedrijf deze crisis overleven

In 2015 ben ik een bedrijf gestart in duurzame eco producten die we aan relatiegeschenken bedrijven en aan grote retail bedrijven leveren.  Afgelopen 5 jaar hard gegroeid en alle inkomsten in personeel en voorraad moeten investeren en dus  als start up geen reserves kunnen opbouwen. Onze klanten hebben nu alles geannuleerd en komende maanden hoef ik hier weinig tot geen omzet meer in te verwachten. Dus net als de Horeca, Reis en vele andere ondernemers ga ik komende maanden flinke verliezen krijgen en mijzelf geen loon meer kunnen uitbetalen. Ook ik ga proberen gebruik te maken van BTW uitstel, Werktijdverkorting voor mijn 2 vaste werknemers, de ZZP-ers die bij me werken stoppen en een krediet aanvragen. Maar dan nog heb ik veel vaste kosten over en dus maandelijks een verlies en bovendien zelf geen inkomen.

 

Ben benieuwd hoe de andere gedupeerde ondernemers die net als ik een afgelopen jaren een BV zijn gestart waarbij > 90% van de omzet is weggevallen dat doen? Voor ZZP-ers is er een noodfonds voor inkomen, voor ondernemers is die er niet toch? Die kunnen alleen proberen een lening af te sluiten waar ze salaris uit kunnen halen? 

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

 

Een noodfonds voor ZZPers? Nee hoor. Met dat noodfonds is het totale pakket bedoeld, of in ieder geval de reserves waaruit 4000 euro eerste hulp aan direct getroffen ondernemingen betaald worden. Wie dat zijn en hoe dat vastgesteld wordt, is nog niet duidelijk.

 

Een onderneming van vijf jaar is niet echt een start-up meer. Je leent geld om een startvoorraad op te bouwen, en dan los je die lening af. Als je goed draait, bouw je wat reserves op. Personeel is misschien even een investering, maar daarna gewoon een kostenpost. Marketing is in het begin een investering, maar daarna een kostenpost.

 

Wat nu wegvalt, zijn je korte termijn-klanten (events) maar je retail loopt gewoon door.

 

Je kan hopen dat de 4000 euro eenmalige bijdrage ook voor jou geldt en je vervolgens door de crisis heen lenen, als je bij de bank extra krediet kan krijgen. En nu alvast die Amazon- en Bol.com business verder uitbouwen.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Een noodfonds voor ZZPers? Nee hoor. Met dat noodfonds is het totale pakket bedoeld, of in ieder geval de reserves waaruit 4000 euro eerste hulp aan direct getroffen ondernemingen betaald worden. Wie dat zijn en hoe dat vastgesteld wordt, is nog niet duidelijk. Een onderneming van vijf jaar is niet echt een start-up meer. Je leent geld om een startvoorraad op te bouwen, en dan los je die lening af. Als je goed draait, bouw je wat reserves op. Personeel is misschien even een investering, maar daarna gewoon een kostenpost. Marketing is in het begin een investering, maar daarna een kostenpost. Wat nu wegvalt, zijn je korte termijn-klanten (events) maar je retail loopt gewoon door.

 

Je kan hopen dat de 4000 euro eenmalige bijdrage ook voor jou geldt en je vervolgens door de crisis heen lenen, als je bij de bank extra krediet kan krijgen. En nu alvast die Amazon- en Bol.com business verder uitbouwen.

Wij hebben inderdaad alle liquiditeit in de voorraad zitten en kan helaas niet anders in deze fase als groothandel.  Ca. 40% van onze omzet komt uit Retail en ik hoop dat wat je zegt dit gaat blijven doorlopen echter op dit moment  zijn alle lopende orders geannuleerd en even geen nieuwe in het vooruitzicht. We richten ons daarom nu idd meer op BOL en Amazon. Bij BOL zijn er nu logistieke problemen en was maar een klein afzetkanaal voor ons. Amazon is voor ons een verliesgevende klant omdat we er helaas te weinig kennis van hebben, we wilden op zoek naar kennis in te kopen voor Amazon of het uitbesteden, nu extra lastig dus... mocht je hier advies voor hebben? 

 

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 2

Op basis van je informatie.

 

Voorlopige aanslagen 2020 en aangiftes 2019

1. Zet je voorlopige aanslag 2020 voor vennootschapsbelasting omlaag zodat je in elk geval niet meer hoeft te betalen.

2. Kijk naar je voorlopige aanslag 2020 voor inkomstenbelasting, is daar ruimte. voor verlaging, waarschijnlijk minder

3. Vraag uitstel aan voor vennootschapsbelasting 2019 of overleg met je boekhouder of je in de uitstelregeling van hem zit en vraag hem je zo laat mogelijk te plannen

4. Vraag uitstel inkomstenbelasting 2019, standaard uitstel is tot 1 september 2020.

 

Administratie

Werk je administratie 2020 bij, zorg dat alle inkoopfacturen geboekt zijn, alle banken bijgewerkt, alle verkoopfacturen verzonden, zijn. Verzamel gegevens die mogelijk voor aanvragen nodig zijn, leg ze klaar of scan ze in zodat je ze snel kunt mailen / uploaden.

Zorg dat ook je administratie 2019 zoveel mogelijk "aangifte klaar" is. Ivm vereisten uitstel heeft de "derde deskundige" deze gegevens mogelijk nodig om te beoordelen of corona de hoofdoorzaak van de problemen is.

 

 

Loonbelasting en Omzetbelasting

let op dat je per aangifte uitstel van betaling moet vragen, op dit moment is in de noodmaatregel nog veel onduidelijkheid over de derde verklaring, hopelijk is daar later deze week of begin volgende week duidelijkheid over. Als je een boekhouder hebt zal dat de aangewezen vrijwilliger zijn.. Als je die niet hebt, bedenk je dan wie in jou zakelijke omgeving daarmee kan helpen, die heeft dan wel een goede bijgewerkte administratie nodig om snel zo'n verklaring op te kunnen stellen.

 

1. Loonbelasting is een maandelijkse aangifte, dit zal de eerste zijn waarvoor je uitstel nodig hebt, vermoedelijk zal ook voor de aangifte eind april een uitstel nodig.

Als ik het goed begrepen heb uit het debat van gisteren wordt het noodfonds WW per 1 maart met terugwerking opengesteld, check dit zelf. Als dat zo is heb je dus op loonbelalsting maar een gat van ca 10% omdat 90% van loonkosten wordt vergoed.

 

2. Omzetbelasting, tijdvak eindigt over 2 weken (31 maart) aangifte deadline is eind april

Onder huidige omstandigheden is eind april nog een lichtjaar weg.. Doordat in maart al 90% van je omzet wegvalt en zo te lezen is je voorraad net opgebouwd. Ga eens rekenen of je wel iets moet afdragen over het eerste kwartaal of dat je al dicht bij nul uitkomt voor BTW afdracht..

 

 

Je eigen DGA loon

Ik heb in de plannen tot nu toe nog geen specifieke maatregelen gezien waarmee de DGA is geholpen, maar dat kan ik ook gemist hebben of zal in de komende dagen nog aangepast worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
54 minuten geleden, TwaBla zei:

Je hebt natuurlijk gelijk: retail hapert ook.

 

Wellicht kun je tijd kopen met krediet, en aan een tweede poot onder de zaak werken zodat je voor bestaande verkoopcontacten interessanter bent als de crisis voorbij is.

Dank!! Krediet om tijd te kopen en nieuwe poot toevoegen was inderdaad het plan wat we nu net hebben ingezet

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Roel J zei:

Op basis van je informatie.

 

Voorlopige aanslagen 2020 en aangiftes 2019

1. Zet je voorlopige aanslag 2020 voor vennootschapsbelasting omlaag zodat je in elk geval niet meer hoeft te betalen.

2. Kijk naar je voorlopige aanslag 2020 voor inkomstenbelasting, is daar ruimte. voor verlaging, waarschijnlijk minder

3. Vraag uitstel aan voor vennootschapsbelasting 2019 of overleg met je boekhouder of je in de uitstelregeling van hem zit en vraag hem je zo laat mogelijk te plannen

4. Vraag uitstel inkomstenbelasting 2019, standaard uitstel is tot 1 september 2020.

 

Administratie

Werk je administratie 2020 bij, zorg dat alle inkoopfacturen geboekt zijn, alle banken bijgewerkt, alle verkoopfacturen verzonden, zijn. Verzamel gegevens die mogelijk voor aanvragen nodig zijn, leg ze klaar of scan ze in zodat je ze snel kunt mailen / uploaden.

Zorg dat ook je administratie 2019 zoveel mogelijk "aangifte klaar" is. Ivm vereisten uitstel heeft de "derde deskundige" deze gegevens mogelijk nodig om te beoordelen of corona de hoofdoorzaak van de problemen is.

 

 

Loonbelasting en Omzetbelasting

let op dat je per aangifte uitstel van betaling moet vragen, op dit moment is in de noodmaatregel nog veel onduidelijkheid over de derde verklaring, hopelijk is daar later deze week of begin volgende week duidelijkheid over. Als je een boekhouder hebt zal dat de aangewezen vrijwilliger zijn.. Als je die niet hebt, bedenk je dan wie in jou zakelijke omgeving daarmee kan helpen, die heeft dan wel een goede bijgewerkte administratie nodig om snel zo'n verklaring op te kunnen stellen.

 

1. Loonbelasting is een maandelijkse aangifte, dit zal de eerste zijn waarvoor je uitstel nodig hebt, vermoedelijk zal ook voor de aangifte eind april een uitstel nodig.

Als ik het goed begrepen heb uit het debat van gisteren wordt het noodfonds WW per 1 maart met terugwerking opengesteld, check dit zelf. Als dat zo is heb je dus op loonbelalsting maar een gat van ca 10% omdat 90% van loonkosten wordt vergoed.

 

2. Omzetbelasting, tijdvak eindigt over 2 weken (31 maart) aangifte deadline is eind april

Onder huidige omstandigheden is eind april nog een lichtjaar weg.. Doordat in maart al 90% van je omzet wegvalt en zo te lezen is je voorraad net opgebouwd. Ga eens rekenen of je wel iets moet afdragen over het eerste kwartaal of dat je al dicht bij nul uitkomt voor BTW afdracht..

 

 

Je eigen DGA loon

Ik heb in de plannen tot nu toe nog geen specifieke maatregelen gezien waarmee de DGA is geholpen, maar dat kan ik ook gemist hebben of zal in de komende dagen nog aangepast worden.

 

 

Dank je wel voor uitgebreide feedback, dinsdag ga ik met mijn beide collega's bovenstaande in orde maken!

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik zou mijn best betalende afnemers een lagere franco levering of lager minimum orderbedrag aanbieden als je geld uit een voorraad liquide wilt (moet) maken.

 

Je hebt een mooi partneroverzicht, dan zie je ook vast wat wel en niet in voorraad is. Afnemers van bedrukte flessen hebben mogelijk ook nog een aanvul- of vervangvraag. Biedt ze anders een goede prijs voor onbedrukte artikelen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
10 uur geleden, Roel J zei:

Je eigen DGA loon

Ik heb in de plannen tot nu toe nog geen specifieke maatregelen gezien waarmee de DGA is geholpen, maar dat kan ik ook gemist hebben of zal in de komende dagen nog aangepast worden.

 

Het bleek vooral een hiaat in mijn kennis te zijn, de (standaard) BBZ staat ook open voor DGA's die (evt gezamenlijk) de meerderheid van aandelen heeft.

geen overheidsbron, maar geeft wel duidelijk weer wie normaal al recht heeft op BBZ en dus ongetwijfeld ook in de versoepelde regeling
https://www.regelingbbz.nl/bbzdoelgroepen

 

 

update..

ragapeldoorn

Je kunt uitstel loonbelasting en omzetbelasting ook op je lijstje zetten zie onderstaande post..

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, het blijft een nachtmerrie. Denk toch blijven zoeken naar kansen, zoals je producten aanbieden bij markten die nu wel heel goed gaan. Denk aan afhaaltenten, bol.com of duurzame bedrijven. 

 

Anders wordt het inderdaad wachten op de regelingen en geld lenen (onder gunstige voorwaarden).

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
30 minuten geleden, Frank020 zei:

Ik ben ook benieuwd of mensen al een DGA aanspraak hebben kunnen maken? Hier is het tot op heden niet gelukt!

Ook DGA’s kunnen een beroep doen op de Tozo als zij als zelfstandige zijn aan te merken en dus voldoen aan o.a. het ‘urencriterium, inschrijving bij KVK en het hebben van de benodigde vergunningen van het bedrijf.

Een DGA van een besloten vennootschap kan in principe ook een beroep doen op de tijdelijke regeling, als deze voldoet aan de wettelijke eisen: de DGA bezit, alleen of samen met eventuele andere in de BV werkzame directeuren, meer dan 50% van de aandelen en werkt gemiddeld minimaal 23,5 uur per week in de onderneming. Voor de beoordeling geldt dezelfde definitie van een zelfstandige als in het Bbz 2004.

 

Op de site van het ministerie van SZW kun je zelf beoordelen of je in aanmerking komt voor Tozo (deze website wordt niet ondersteund door Internet Explorer).

 

bron: Tozo: inkomensondersteuning en leningen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.