Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
ragapeldoorn

Hoe kan mijn bedrijf deze crisis overleven

Recommended Posts

In 2015 ben ik een bedrijf gestart in duurzame eco producten die we aan relatiegeschenken bedrijven en aan grote retail bedrijven leveren.  Afgelopen 5 jaar hard gegroeid en alle inkomsten in personeel en voorraad moeten investeren en dus  als start up geen reserves kunnen opbouwen. Onze klanten hebben nu alles geannuleerd en komende maanden hoef ik hier weinig tot geen omzet meer in te verwachten. Dus net als de Horeca, Reis en vele andere ondernemers ga ik komende maanden flinke verliezen krijgen en mijzelf geen loon meer kunnen uitbetalen. Ook ik ga proberen gebruik te maken van BTW uitstel, Werktijdverkorting voor mijn 2 vaste werknemers, de ZZP-ers die bij me werken stoppen en een krediet aanvragen. Maar dan nog heb ik veel vaste kosten over en dus maandelijks een verlies en bovendien zelf geen inkomen.

 

Ben benieuwd hoe de andere gedupeerde ondernemers die net als ik een afgelopen jaren een BV zijn gestart waarbij > 90% van de omzet is weggevallen dat doen? Voor ZZP-ers is er een noodfonds voor inkomen, voor ondernemers is die er niet toch? Die kunnen alleen proberen een lening af te sluiten waar ze salaris uit kunnen halen? 


Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 

Een noodfonds voor ZZPers? Nee hoor. Met dat noodfonds is het totale pakket bedoeld, of in ieder geval de reserves waaruit 4000 euro eerste hulp aan direct getroffen ondernemingen betaald worden. Wie dat zijn en hoe dat vastgesteld wordt, is nog niet duidelijk.

 

Een onderneming van vijf jaar is niet echt een start-up meer. Je leent geld om een startvoorraad op te bouwen, en dan los je die lening af. Als je goed draait, bouw je wat reserves op. Personeel is misschien even een investering, maar daarna gewoon een kostenpost. Marketing is in het begin een investering, maar daarna een kostenpost.

 

Wat nu wegvalt, zijn je korte termijn-klanten (events) maar je retail loopt gewoon door.

 

Je kan hopen dat de 4000 euro eenmalige bijdrage ook voor jou geldt en je vervolgens door de crisis heen lenen, als je bij de bank extra krediet kan krijgen. En nu alvast die Amazon- en Bol.com business verder uitbouwen.

Edited by TwaBla

Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Een noodfonds voor ZZPers? Nee hoor. Met dat noodfonds is het totale pakket bedoeld, of in ieder geval de reserves waaruit 4000 euro eerste hulp aan direct getroffen ondernemingen betaald worden. Wie dat zijn en hoe dat vastgesteld wordt, is nog niet duidelijk. Een onderneming van vijf jaar is niet echt een start-up meer. Je leent geld om een startvoorraad op te bouwen, en dan los je die lening af. Als je goed draait, bouw je wat reserves op. Personeel is misschien even een investering, maar daarna gewoon een kostenpost. Marketing is in het begin een investering, maar daarna een kostenpost. Wat nu wegvalt, zijn je korte termijn-klanten (events) maar je retail loopt gewoon door.

 

Je kan hopen dat de 4000 euro eenmalige bijdrage ook voor jou geldt en je vervolgens door de crisis heen lenen, als je bij de bank extra krediet kan krijgen. En nu alvast die Amazon- en Bol.com business verder uitbouwen.

Wij hebben inderdaad alle liquiditeit in de voorraad zitten en kan helaas niet anders in deze fase als groothandel.  Ca. 40% van onze omzet komt uit Retail en ik hoop dat wat je zegt dit gaat blijven doorlopen echter op dit moment  zijn alle lopende orders geannuleerd en even geen nieuwe in het vooruitzicht. We richten ons daarom nu idd meer op BOL en Amazon. Bij BOL zijn er nu logistieke problemen en was maar een klein afzetkanaal voor ons. Amazon is voor ons een verliesgevende klant omdat we er helaas te weinig kennis van hebben, we wilden op zoek naar kennis in te kopen voor Amazon of het uitbesteden, nu extra lastig dus... mocht je hier advies voor hebben? 

 


Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt natuurlijk gelijk: retail hapert ook.

 

Wellicht kun je tijd kopen met krediet, en aan een tweede poot onder de zaak werken zodat je voor bestaande verkoopcontacten interessanter bent als de crisis voorbij is.


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op basis van je informatie.

 

Voorlopige aanslagen 2020 en aangiftes 2019

1. Zet je voorlopige aanslag 2020 voor vennootschapsbelasting omlaag zodat je in elk geval niet meer hoeft te betalen.

2. Kijk naar je voorlopige aanslag 2020 voor inkomstenbelasting, is daar ruimte. voor verlaging, waarschijnlijk minder

3. Vraag uitstel aan voor vennootschapsbelasting 2019 of overleg met je boekhouder of je in de uitstelregeling van hem zit en vraag hem je zo laat mogelijk te plannen

4. Vraag uitstel inkomstenbelasting 2019, standaard uitstel is tot 1 september 2020.

 

Administratie

Werk je administratie 2020 bij, zorg dat alle inkoopfacturen geboekt zijn, alle banken bijgewerkt, alle verkoopfacturen verzonden, zijn. Verzamel gegevens die mogelijk voor aanvragen nodig zijn, leg ze klaar of scan ze in zodat je ze snel kunt mailen / uploaden.

Zorg dat ook je administratie 2019 zoveel mogelijk "aangifte klaar" is. Ivm vereisten uitstel heeft de "derde deskundige" deze gegevens mogelijk nodig om te beoordelen of corona de hoofdoorzaak van de problemen is.

 

 

Loonbelasting en Omzetbelasting

let op dat je per aangifte uitstel van betaling moet vragen, op dit moment is in de noodmaatregel nog veel onduidelijkheid over de derde verklaring, hopelijk is daar later deze week of begin volgende week duidelijkheid over. Als je een boekhouder hebt zal dat de aangewezen vrijwilliger zijn.. Als je die niet hebt, bedenk je dan wie in jou zakelijke omgeving daarmee kan helpen, die heeft dan wel een goede bijgewerkte administratie nodig om snel zo'n verklaring op te kunnen stellen.

 

1. Loonbelasting is een maandelijkse aangifte, dit zal de eerste zijn waarvoor je uitstel nodig hebt, vermoedelijk zal ook voor de aangifte eind april een uitstel nodig.

Als ik het goed begrepen heb uit het debat van gisteren wordt het noodfonds WW per 1 maart met terugwerking opengesteld, check dit zelf. Als dat zo is heb je dus op loonbelalsting maar een gat van ca 10% omdat 90% van loonkosten wordt vergoed.

 

2. Omzetbelasting, tijdvak eindigt over 2 weken (31 maart) aangifte deadline is eind april

Onder huidige omstandigheden is eind april nog een lichtjaar weg.. Doordat in maart al 90% van je omzet wegvalt en zo te lezen is je voorraad net opgebouwd. Ga eens rekenen of je wel iets moet afdragen over het eerste kwartaal of dat je al dicht bij nul uitkomt voor BTW afdracht..

 

 

Je eigen DGA loon

Ik heb in de plannen tot nu toe nog geen specifieke maatregelen gezien waarmee de DGA is geholpen, maar dat kan ik ook gemist hebben of zal in de komende dagen nog aangepast worden.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuten geleden, TwaBla zei:

Je hebt natuurlijk gelijk: retail hapert ook.

 

Wellicht kun je tijd kopen met krediet, en aan een tweede poot onder de zaak werken zodat je voor bestaande verkoopcontacten interessanter bent als de crisis voorbij is.

Dank!! Krediet om tijd te kopen en nieuwe poot toevoegen was inderdaad het plan wat we nu net hebben ingezet


Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuten geleden, Roel J zei:

Op basis van je informatie.

 

Voorlopige aanslagen 2020 en aangiftes 2019

1. Zet je voorlopige aanslag 2020 voor vennootschapsbelasting omlaag zodat je in elk geval niet meer hoeft te betalen.

2. Kijk naar je voorlopige aanslag 2020 voor inkomstenbelasting, is daar ruimte. voor verlaging, waarschijnlijk minder

3. Vraag uitstel aan voor vennootschapsbelasting 2019 of overleg met je boekhouder of je in de uitstelregeling van hem zit en vraag hem je zo laat mogelijk te plannen

4. Vraag uitstel inkomstenbelasting 2019, standaard uitstel is tot 1 september 2020.

 

Administratie

Werk je administratie 2020 bij, zorg dat alle inkoopfacturen geboekt zijn, alle banken bijgewerkt, alle verkoopfacturen verzonden, zijn. Verzamel gegevens die mogelijk voor aanvragen nodig zijn, leg ze klaar of scan ze in zodat je ze snel kunt mailen / uploaden.

Zorg dat ook je administratie 2019 zoveel mogelijk "aangifte klaar" is. Ivm vereisten uitstel heeft de "derde deskundige" deze gegevens mogelijk nodig om te beoordelen of corona de hoofdoorzaak van de problemen is.

 

 

Loonbelasting en Omzetbelasting

let op dat je per aangifte uitstel van betaling moet vragen, op dit moment is in de noodmaatregel nog veel onduidelijkheid over de derde verklaring, hopelijk is daar later deze week of begin volgende week duidelijkheid over. Als je een boekhouder hebt zal dat de aangewezen vrijwilliger zijn.. Als je die niet hebt, bedenk je dan wie in jou zakelijke omgeving daarmee kan helpen, die heeft dan wel een goede bijgewerkte administratie nodig om snel zo'n verklaring op te kunnen stellen.

 

1. Loonbelasting is een maandelijkse aangifte, dit zal de eerste zijn waarvoor je uitstel nodig hebt, vermoedelijk zal ook voor de aangifte eind april een uitstel nodig.

Als ik het goed begrepen heb uit het debat van gisteren wordt het noodfonds WW per 1 maart met terugwerking opengesteld, check dit zelf. Als dat zo is heb je dus op loonbelalsting maar een gat van ca 10% omdat 90% van loonkosten wordt vergoed.

 

2. Omzetbelasting, tijdvak eindigt over 2 weken (31 maart) aangifte deadline is eind april

Onder huidige omstandigheden is eind april nog een lichtjaar weg.. Doordat in maart al 90% van je omzet wegvalt en zo te lezen is je voorraad net opgebouwd. Ga eens rekenen of je wel iets moet afdragen over het eerste kwartaal of dat je al dicht bij nul uitkomt voor BTW afdracht..

 

 

Je eigen DGA loon

Ik heb in de plannen tot nu toe nog geen specifieke maatregelen gezien waarmee de DGA is geholpen, maar dat kan ik ook gemist hebben of zal in de komende dagen nog aangepast worden.

 

 

Dank je wel voor uitgebreide feedback, dinsdag ga ik met mijn beide collega's bovenstaande in orde maken!


Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ik zou mijn best betalende afnemers een lagere franco levering of lager minimum orderbedrag aanbieden als je geld uit een voorraad liquide wilt (moet) maken.

 

Je hebt een mooi partneroverzicht, dan zie je ook vast wat wel en niet in voorraad is. Afnemers van bedrukte flessen hebben mogelijk ook nog een aanvul- of vervangvraag. Biedt ze anders een goede prijs voor onbedrukte artikelen.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, Roel J zei:

Je eigen DGA loon

Ik heb in de plannen tot nu toe nog geen specifieke maatregelen gezien waarmee de DGA is geholpen, maar dat kan ik ook gemist hebben of zal in de komende dagen nog aangepast worden.

 

Het bleek vooral een hiaat in mijn kennis te zijn, de (standaard) BBZ staat ook open voor DGA's die (evt gezamenlijk) de meerderheid van aandelen heeft.

geen overheidsbron, maar geeft wel duidelijk weer wie normaal al recht heeft op BBZ en dus ongetwijfeld ook in de versoepelde regeling
https://www.regelingbbz.nl/bbzdoelgroepen

 

 

update..

@ragapeldoorn

Je kunt uitstel loonbelasting en omzetbelasting ook op je lijstje zetten zie onderstaande post..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, het blijft een nachtmerrie. Denk toch blijven zoeken naar kansen, zoals je producten aanbieden bij markten die nu wel heel goed gaan. Denk aan afhaaltenten, bol.com of duurzame bedrijven. 

 

Anders wordt het inderdaad wachten op de regelingen en geld lenen (onder gunstige voorwaarden).


Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

IT Beheer, Detachering en Cybersecurity  | Treinkaartjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 25 leden online en 357 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept