• 0

Grenswerkende ondernemers en Corona maatregelen

Goedendag, 
Ik ben ZZP'r  en heb mijn bedrijf in Nijmegen. Ik ben getrouwd en allebei hebben we 100% inkomsten in Nederland, betalen NL-Btw / inkomstenbelasting etc. Maar wij wonen net over de grens in Duitsland. 
Hoe zitten dan de regelingen voor compensatie etc. ?

Zijn er gelijkgestemden met de zelfde vraag?
Mvg, M. Willemse. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Just now, Richard_Grensondernemer said:

Excuus, ik haal per abuis de TOGS voorwaarden er bij in mijn laatste bericht.

 

Toch ben ik wel benieuwd of deze TOZO-lening al kan worden aangevraagd voor grensondernemers en hoe.

Gemeente Maastricht heeft het volgende gepubliceerd. Meer is er niets. Een soort intentieverklaring met "effe wachten nog" muziekje.

https://maastricht.parlaeus.nl/user/bdocument/env=help/action=showdoc/gd=19039/RIB_-_Uitvoering_landelijke_Tozo_grensondernemers_door_Maastricht.pdf

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Valt een kantoor of studio of geen enkele manier te benutten in deze tijd? En kan een fotoarchief ook niet ten gelde gemaakt worden?

 

Hoe lastig is het om van evenementenfotograaf tot familie- of lokale Corona-heldenfotograaf (persfotograaf) te worden? En om een verdienmodel aan te passen?

 

En hoe vordert de uitwerking van plan B?

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

https://www.gemeentemaastricht.nl/steunpunt-corona-voor-ondernemers

 

(houdt wél rekening met de Brugdagen of zou het Team Ondernemen deze dagen doordraaien in deze crisistijd?)

 

https://www.socialezaken-mh.nl/nl/actueel/2020/05/01/tijdelijke-corona-maatregel-vanaf-medio-mei-ook-voor-grensondernemers/

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gelezen dat de peildatum 18 mei zal zijn. Kan even niet meer vinden waar ik het gelezen heb, maar zal het posten als ik het terug vind.
Verder vraag ik mij af of de financiële vergoeding van b.v. Belgie dezelfde zal zijn als die van Nederland of er minder vergoed zal worden?
Met het geluk, zoals het nu gaat, zal dat ook wel een onaangename verrassing worden.

Vervelend voor de ondernemer zijn volgende zaken:
Als kleine zelfstandige heb je geen grote buffer. Echter blijft Nederland vragen "nog ff geduld te hebben", alsof het om een Pizza bestelling gaat.
Als op "18" mei de regels ingaan, hoe lang duurt het dan voordat ze daadwerkelijk voor de ondernemer uitgevoerd zijn. Kan mij voorstellen dat daar ook weer een maand overheen gaat. (Aanvraag tot uitvoering)
Je merkt dat de crisis bijna over is (gevoelsmatig) en daardoor is ook het animo wat te doen lager. Dat terwijl de maatregelen nog gelden en voor sommigen nog lang doorlopen. De grensondernemers zijn geduldig geweest, hebben op hun beurt gewacht en dreigen nu de bus te missen. We zijn toch maar 5000 bedrijven.....

Peildatum van 18 Mei teruggevonden (Staatscourant: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-24833.html )
Wij vallen onder  punt 4: Zelfstandigen wonende in het buitenland met de onderneming in NL. 
Voor alleen het geval 2.1 is de datum 8 mei.


 

Link naar reactie
  • 0

Dag Kenneth,

 

Dat geldt dus niet voor mij, maar voor Nederlanders met een onderneming in België.

 

Het volgende is gisteren geupdate:

https://www.kvk.nl/corona/corona-ondernemen-in-de-grensstreek/#steunmaatregelen België

 

Hier staat o.a.:

Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS)

Woon je in België of Duitsland, maar heb je een fysieke onderneming in Nederland die door de coronamaatregelen van de overheid in de problemen is? Dan kan je eenmalig 4.000 euro tegemoetkoming vragen voor je vaste lasten. Een van de voorwaarden is dat je onderneming een fysieke vestiging in Nederland heeft waarvan het vestigingsadres is geregistreerd in het KVK Handelsregister. Lees meer over het aanvragen van de compensatieregeling getroffen sectoren.

 

Gr,

 

Richard.

Link naar reactie
  • 0

Ondernemers die wonen in België of Duitsland en een bedrijf hebben in Nederland welke is ingeschreven bij de K.v.K. kunnen m.i.v. 18 mei via de gemeente Maastricht een aanvraag doen voor ondersteuning.

 

Er is een ondersteuning van E 4.000,- (gift) mogelijk voor zgn. getroffen sectoren. Of je onderneming behoort tot de deze sector hangt af van het SBI-codenummer dat op de K.v.K> inschrijving is vermeld. Sommige ondernemingen hebben meerdere SBI-codenummers. Is een van deze SBI-codenummers van toepassing kan je de aanvraag indienen. Dit was aanvankelijk anders want toen was alleen het SBI-codenummer van de hoofdactiviteit bepalend of je de aanvraag kon doen.

 

Daarnaast kan een lening(financiering) worden aangevraagd. Deze aanvraag kan worden gedaan als je, door terugval in omzet door Covid-19, in acute liquiditeitsproblemen bent gekomen.

Link naar reactie
  • 2

Gisteren een lang gesprek gehad met Gem. Maastricht.
Zij belden mij op of ik nog vragen had mbt de nieuwe regeling TOZO voor ZZP-ers wonende in het buitenland.
(Eind)Conclusie:
Zij stellen dat zij uitvoerende zijn en niet beslissingsbevoegd.
De beslissing is genomen en wij moeten in ons woonland Sociale voorzieningen aanvragen, Nederland zal dit niet doen.  
Wel mogen wij vanaf de 18e mei het Krediet aanvragen. Max €10.157 , echter geen idee over de randvoorwaarden, behalve 2% rente, looptijd 3 jaar en ingaande op 1 jan 2021.
Of er nog veranderingen komen was men niet optimistisch.

Echter een positieve verandering uit België:
Via de RSVZ.BE (Rijksdienst voor Sociale Zaken voor Zelfstandigen) ben ik gewoon doorverwezen naar de OCMW van mijn gemeente (Openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn). Tot mijn verbazing gaven zij aan dat ik gewoon geholpen word in België. En dat dat ook zal zo zou zijn sinds het begin van de Crisis. Waarschijnlijk maakt het veel uit wie je spreekt, want ik weet zeker dat ik de laatste keer met een verwijzing naar het Schengen Akkoord, terugverwezen ben naar Nederland door hen.
Ze gaan mij zsm terugbellen en het voor mij regelen.

Dus, samengevat, je moet de OCMW (of ÖSZH voor de Duitstaligen) Öffentliches Sozialhilfezentrum hebben in België. Al heb ik nog geen inhoudelijke informatie hoe ze het gaan regelen, als ik op de toon afga waarmee men mijn probleem aangehoord en antwoord kreeg, lijkt het een kat in het bakje.

Zodra ik meer weet over de uitvoering van TOZO regeling (2.1) hier in België meld ik dat meteen.
Ook als ik meer weet wat de randvoorwaarden zijn van het Nederlandse Krediet deel van de TOZO regeling (2.2).

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Kenneth,

 

Goed om te horen dat je een stap verder bent! 

 

Ik heb een paar keer eerder gebeld naar het OCMW in mijn woonplaats en nadat zij me aanvankelijk naar NL doorverwezen, zei men onlangs  dat als ik al recht heb op ondersteuning ik gekort wordt op hetgeen ik wel verdien tijdens de crisis. Ik had bijvoorbeeld een factuur uitgestuurd in februari die pas eind maart betaald werd. Moet ik dit dan terugbetalen? En omdat ik nog wel hier-en-daar geld verdien aan verkoop van producten op afstand en installaties vond ik deze voorwaardelijke regeling geen echte ondersteuning. Geeft me het gevoel dat ik achteraf misschien moet terugbetalen, afhankelijk van hoe men tegen mijn situatie aankijkt. Daar zit ik echt niet op te wachten! Of dat ik tegen mijn klant moet zeggen bestel maar niet, want jouw geld gaat naar het OCMW. Achteraf gaat hun ondersteuning misschien wel meer zijn, want ik verdien momenteel toch onder het minimum. Verder heb ik een gemengd gevoel: kan ik als ondernemer dan beter niets doen als ik met zeer veel moeite in deze tijden niet eens het minimum overhoud? Dat gaat tegen mijn natuur in. Ik zal nog herevalueren richting het einde van de periode of ik hier gebruik van wens te maken...

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Heb een lange dag met vele "hulp" telefoongesprekken naar België en Nederland achter mij.

Samenvatting:
Nederland :
De beslissing is gevallen dat wij voor het deel " Sociale voorzieningen" uit de Tozo regeling, in België moeten zijn.
Echter verzuimd men aan te geven hoe en waar dat gebeuren moet. Maastricht heeft idee geen waar ik in België moet zijn en weet ook niet of het met de regeringen onderling is geregeld. Men zoekt het weer voor mij op en beld mij morgen terug. (ff wachten aub) (Update: Ze belden mij binnen 30 minuten terug met de melding dat ik mij bij de Sociale Dienst (OCMW) van mijn gemeente moet melden voor Leefloon.  Dat is iets compleet anders en heeft niets met een overbruggingsregeling of Tozo te maken)

Belgie: 
Overbruggingsregeling: Als je geen Sociale verzekering hebt lopen in België, kunnen ze geen overbruggingsregeling toepassen. Ze hebben veel Nederlandse ZZp-ers de afgelopen tijd weg moeten sturen.
Met alle goedheid, ze kunnen niets voor ons doen. Ze zijn echter van mening dat Nederland zijn Nederlandse grensondernemers hierin discrimineert en verstoot tegen het Schengen akkoord.

Leefloon:
Ik kon mij meteen als werkloze inschrijven. Papierwerk ligt klaar en afhankelijk van de gezinssamenstelling en partnerinkomen wordt een uitkering betaald.

Maw, wachten. Belgen geven mij gelijk, ze hebben meer grenswerkers in dezelfde situatie die zich melden. En ik moet mij schriftelijk (mail) bij het Het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ) melden, zodat ze mijn situatie aan de regering melden. Ook zij gaan een brandbrief schrijven, om te melden dat deze situatie bestaat en niet wordt opgelost.  (int@rsvz-Inasti.fgov.be)

Heb pijn in mijn kop van de zorgen en woede hoe wij behandeld worden.

aangepast door Kenneth Tan
Link naar reactie
  • 0
Op 9-5-2020 om 10:40, Richard_Grensondernemer zei:

Ik heb een paar keer eerder gebeld naar het OCMW in mijn woonplaats en nadat zij me aanvankelijk naar NL doorverwezen, zei men onlangs  dat als ik al recht heb op ondersteuning ik gekort wordt op hetgeen ik wel verdien tijdens de crisis. Ik had bijvoorbeeld een factuur uitgestuurd in februari die pas eind maart betaald werd. Moet ik dit dan terugbetalen?

 

En omdat ik nog wel hier-en-daar geld verdien aan verkoop van producten op afstand en installaties vond ik deze voorwaardelijke regeling geen echte ondersteuning. Geeft me het gevoel dat ik achteraf misschien moet terugbetalen, afhankelijk van hoe men tegen mijn situatie aankijkt. Daar zit ik echt niet op te wachten! Of dat ik tegen mijn klant moet zeggen bestel maar niet, want jouw geld gaat naar het OCMW.

 

Achteraf gaat hun ondersteuning misschien wel meer zijn, want ik verdien momenteel toch onder het minimum. Verder heb ik een gemengd gevoel: kan ik als ondernemer dan beter niets doen als ik met zeer veel moeite in deze tijden niet eens het minimum overhoud? Dat gaat tegen mijn natuur in.

 

Krijg je een beetje een idee waar elke uitkeringstrekker mee te maken heeft. Als jij verdient terwijl je in de bijstand zit, wordt dat in mindering gebracht op je uitkering.

 

Verreken niet op kasbasis maar op contractbasis, want dan loop je met je belastingaangiftes in de pas. Dus een factuur in februari is een verdienste in die maand, niet in maart.

 

Als je niet zit te wachten op een verrekening achteraf omdat je verdiensten in mindering gebracht worden op je uitkering, moet je vooral geen bijstand aanvragen. Maar let op: het zijn netto verdiensten. Kosten die je in die periode maakt, mag je in mindering brengen.

 

Het is even een reminder dat afhankelijk zijn van de overheid geen lolletje is. Zeker niet voor ondernemers. Werknemers krijgen hun salaris doorbetaald. En wellicht zelfs vakantiegeld...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zojuist op Radio1 een uitzending geweest waarin ons probleem met de Tozo wordt besproken.
Samenvatting:
10.000 grenswerkende ZZP-ers. 1/4 daarvan hebben deze bijstand nu nodig, maar krijgen hem niet omdat ze in het woonland geen belastingen (ik neem aan Sociale Zekerheid) betalen.
Vanmiddag wordt er met de staatssecretaris gesproken en koppelt men zijn antwoord terug.

Conclusie, die ook gedeeld wordt door parlementariërs is, het gaat om de betaling of de Tozo nu een uitkering is of niet. Andere landen vinden van niet, het is Crisis ondersteuning en geen uitkering. Laten (en dat hebben we hier ook al te vaak vermeld) de landen het met hun advocaten onderling uitvechten, maar nu je landgenoten in nood helpen. Waarom hebben zij anders hun hele leven alle lasten voor Nederland betaald en aan hun plichten voldaan? 

Uitzending van 7-8 uur -> 7:20 om precies te zijn. Je kunt de mp3 downloaden en dan naar 20 minuten spoelen.
https://www.nporadio1.nl/gemist



Hopelijk nu meer aandacht en een positieve wending. Ben nu in België ook aan het einde van mijn zoektocht naar hulp. 





 

Link naar reactie
  • 0
Op 9-5-2020 om 10:40, Richard_Grensondernemer zei:

Ik heb een paar keer eerder gebeld naar het OCMW in mijn woonplaats en nadat zij me aanvankelijk naar NL doorverwezen, zei men onlangs  dat als ik al recht heb op ondersteuning ik gekort wordt op hetgeen ik wel verdien tijdens de crisis. Ik had bijvoorbeeld een factuur uitgestuurd in februari die pas eind maart betaald werd. Moet ik dit dan terugbetalen?

 

Bedenk wel dat dit bij TOZO ook het geval is.

 

Als dat het enige is maakt het dus weinig verschil of je nu voor de Nederlandse of Belgische regeling in aanmerking komt...

Link naar reactie
  • 0
On 13/05/2020 at 10:35, Maxn said:

 

Bedenk wel dat dit bij TOZO ook het geval is.

 

Als dat het enige is maakt het dus weinig verschil of je nu voor de Nederlandse of Belgische regeling in aanmerking komt...

Nee, er zijn duidelijke verschillen tussen de nederlands/belgische "Tozo/Overbruggingsregeling" en het belgische Leefloon dat je bij het OCMW moet aanvragen.

Link naar reactie
  • 0

Afgelopen woensdag had ik een persoonlijk gesprek met iemand van het OCMW (sociale dienst) om te horen of er mogelijkheden zijn in mijn situatie. Ik dacht eerst dat het leefloon op iets van 1500 zou liggen per gezinshoofd, maar dat dit staat gelijk aan de armoedegrens en is natuurlijk lager. Iets meer dan 1200 Euro voor een heel gezin met kinderen (zie https://www.vlaanderen.be/leefloon cat. 3). Daar zitten we natuurlijk boven, maar er schijnt nog wel extra potje te zijn vrijgemaakt voor mensen die getroffen zijn. Dit is anders binnen elke gemeente en is niet officieel omkaderd maar vrij arbitrair waarbij de gemeente mag beslissen over het toekennen van extra financiële steun. Wel wordt in principe je huishoudelijke en bedrijfsboekhouding binnenste buiten gekeerd en moet je allemaal bewijsstukken van bonnetjes kunnen indienen, bij navraag. Aanvankelijk is het een checklist invullen. Maar of ik hier op zit te wachten voor misschien 200 Euro extra/ mnd? De hoogte kon men niet noemen. Ik heb het gevoel dat de gemeente nog een budget moet goedkeuren voor dit soort regelingen. De 'adviseur' verzekerde me dat het niet veel werk zou zijn en je op elk moment alsnog mag afhaken. Misschien dat ik het wel probeer...

Link naar reactie
  • 0

Zonet met het ministerie van SZ en Werkgelegenheid gebeld, met de vraag "WAAR" we dan in Belgie moeten zijn. Ze weten het niet, we staan op ons zelf in Belgie.
Over de ongelijkwaardigheid van de regelingen met BE en DE wil men niet ingaan. Mijn verzoek werd alsnog genoteerd en doorgestuurd aan de verantwoordelijken binnen het ministerie en "u krijgt antwoord" melding.
Ik moet  vandaag mijn huur van mijn kantoorruimte in Nederland opzeggen, daar ik niet meer in staat ben het te betalen. Daarmee heb ik gelijk een 2e probleem, want ik heb nu geen vaste bedrijfsruimte in Nederland meer (momenteel). Hopelijk als er straks iets wordt geregeld, men met terugwerkende kracht gaat kijken en niet naar de huidige situatie, waardoor ik alsnog niets kan aanvragen....

Ook nog met Wido Smeets gesproken. De journalist die op Radio1 mbt dit grensprobleem werd geïnterviewd afgelopen week. Men zou dan s middags de staatssecretaris daarover spreken... Echter heeft ook hij niet meer mogen vernemen over dit gesprek, laat staan een antwoord van de staatssecretaris.

 

Link naar reactie
  • 0

Al heel erg snel antwoord gekregen van het ministerie. Die blijven momenteel bij hun regeling. En Blijf vooral kijken of er iets veranderd in de noodwet. Alsof we daar tijd voor hebben...
Helaas Pindakaas.

Geachte heer Tan,
 
Als crisismaatregel voor zelfstandigen heeft het kabinet gekozen voor een Tijdelijke overbruggingsregeling voor zelfstandig ondernemers: de Tozo. De Tozo is een tijdelijke vereenvoudiging van de reeds bestaande bijstandsregeling voor zelfstandigen en vindt zijn grondslag in de Participatiewet, die de sociale bijstand in Nederland regelt. In de Participatiewet is één van de basisprincipes het territorialiteitsbeginsel; alleen mensen die rechtmatig in Nederland wonen, kunnen aanspraak maken op sociale bijstand. Dit beginsel geldt daarom ook voor de Tozo. Dit betekent dat het recht op bijstand voor levensonderhoud beperkt is tot in Nederland woonachtige zelfstandigen en dat zelfstandigen die in het buitenland wonen geen recht hebben op bijstand voor levensonderhoud. 
 
Andere EU-lidstaten hanteren in beginsel ook het territorialiteitsbeginsel voor de reguliere bijstand voor levensonderhoud, hetgeen betekent dat iedere EU-lidstaat verantwoordelijk is voor de bijstand voor levensonderhoud voor haar eigen inwoners. In die zin is er sprake van een sluitend systeem. Zelfstandigen die in België wonen en een bedrijf in Nederland hebben, kunnen als zij een inkomen hebben onder het Belgische sociaal minimum, alsmede een beperkt vermogen en voldoen aan de overige voorwaarden, recht hebben op het Belgische ‘leefloon’ (een bijstandsuitkering ook gebaseerd op het territorialiteitsbeginsel). U vraagt de bijstand aan bij de Belgische autoriteiten.
 
Zelfstandigen die in België wonen en in Nederland de zelfstandige activiteit uitoefenen, komen in Nederland dus niet in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Deze groep kan wel onder dezelfde voorwaarden als de zelfstandigen die wonen en werken in Nederland in aanmerking komen voor een lening bedrijfskapitaal van maximaal € 10.157. Ook kan deze groep wellicht  in aanmerking komen voor de regeling ‘Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren’ (TOGS) COVID-19 (een tegemoetkoming van € 4.000,-) als de onderneming behoort tot een van de aangewezen sectoren die door de Nederlandse overheidsmaatregelen ter voorkoming van de verspreiding van het coronavirus zijn getroffen.
 
Het kabinet blijft de mogelijkheden van aanpassing van de bestaande financiële noodmaatregelen onderzoeken.  Het advies is om de recente berichtgeving op www.rijksoverheid.nl te volgen. Alle besluiten en regelingen worden via de website gecommuniceerd.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Publiek en Informatie
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Ik moet  vandaag mijn huur van mijn kantoorruimte in Nederland opzeggen, daar ik niet meer in staat ben het te betalen.

Huurbedrag? Zoek beter een medehuurder in overleg met de verhuurder. Hoe gezond of seizoensgebonden was jouw onderneming voor de Corona-crisis uitbrak?

 

Als ik jou was zou ik toch op een of andere manier nog even in NL gevestigd blijven (even aangenomen dat jouw verhaal klopt op hoofdlijnen klopt), geen idee wat anderen hier van vinden...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
17 hours ago, Highio said:

Huurbedrag? Zoek beter een medehuurder in overleg met de verhuurder. Hoe gezond of seizoensgebonden was jouw onderneming voor de Corona-crisis uitbrak?

 

Als ik jou was zou ik toch op een of andere manier nog even in NL gevestigd blijven (even aangenomen dat jouw verhaal klopt op hoofdlijnen klopt), geen idee wat anderen hier van vinden...

 

Groet,

 

Highio

HighIO, zo zie je maar weer dat niet iedereen zich kan inleven in individuele situaties.


Ik vind het hier ook niet de plek om mijn situatie te moeten gaan verdedigen in dit publieke forum.
Ik ben grenswerker in de eventindustrie met een bedrijf gevestigd in Nederland. Heb het de afgelopen 3 maanden extreem moeilijk om inkomsten te genereren.
Wat hier wel ter discussie staat is de behandeling van deze categorie mensen/bedrijven.  Dat we 3 maanden lang op een laag pitje zijn gezet en dan afgeschreven en gediscrimineerd worden. 
Wij vallen buiten de boot, waar anderen hun hulp wel krijgen. Zowel in Nederland als Be/DE. Nog erger is het dat de omgekeerde situatie wel geregeld is.
Ik zou mij nu in Belgie als werkloze moeten melden om steun te gaan trekken. Daar heb ik geen behoefte aan en vind ik ook niet dat België dat aan mij verschuldigd is. De Nederlandse regering vindt echter wel dat wij dat zo moeten spelen. Zeer on-Europees en bijna crimineel. Daar gaat het hier over. Niets anders, HighIO.

Dan toch nog even voor de rest van de geïnteresseerden over de huurkwestie:
Onderverhuur mocht niet en geen huur betalen; "Eruit". De verhuurder had al een ander bedrijf die er graag in wilde. Had ook geen interesse in coulance ivm Corona crisis. Hij had het zelf ook moeilijk en de verhuur van de kantoorruimte was voor hem ook een extra nodige inkomst.
Wachtende op een positief antwoord van de regering heb ik nu al mijn spaarcentjes opgebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Nog even een update die ik van de NOS heb gekregen:
Na het Radio 1 interview van vorige week was de journalist van de NOS naar de staatssecretaris gegaan voor een interview over onze kwestie. Tot zijn frustratie kreeg ik als antwoord;  "zij heeft het interviewverzoek helaas geweigerd".

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

HighIO, zo zie je maar weer dat niet iedereen zich kan inleven in individuele situaties.

Zo bedoel ik het in ieder geval niet. Het maakt nogal verschil of je 200, 2000 of 20.000 EURO huur betaalt t.o.v. standaardvergoedingen van de steunmaatregelen. Of lees mijn bericht nog eens met deze xxx, xxxx en xxxxx in gedachte.

 

Zie bijvoorbeeld wat de strandtenthouders nu met veel amok of positieve aandacht voor elkaar proberen te krijgen. Open met mooi weer, want ze hebben juist een winter ingeteerd op hun vermogen en voor een ton weer opgebouwd. Dat mensen tegenwoordig selfies maken op het strand en niet meer een strandfotograaf inhuren voor een portret, dat heeft ook met verandering te maken. Je bent niet benijdenswaardig, maar je kunt toch in algemene zin kijken of je iets met reacties kunt?

 

Ik probeer aan te geven dat het een strategie kan zijn om in Nederland ingeschreven te blijven als ondernemer, maar als dat geen optie (meer) is dan valt deze af en zou je andere keuzes moeten maken.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
21 hours ago, Highio said:

Zo bedoel ik het in ieder geval niet. Het maakt nogal verschil of je 200, 2000 of 20.000 EURO huur betaalt t.o.v. standaardvergoedingen van de steunmaatregelen. Of lees mijn bericht nog eens met deze xxx, xxxx en xxxxx in gedachte.

 

Zie bijvoorbeeld wat de strandtenthouders nu met veel amok of positieve aandacht voor elkaar proberen te krijgen. Open met mooi weer, want ze hebben juist een winter ingeteerd op hun vermogen en voor een ton weer opgebouwd. Dat mensen tegenwoordig selfies maken op het strand en niet meer een strandfotograaf inhuren voor een portret, dat heeft ook met verandering te maken. Je bent niet benijdenswaardig, maar je kunt toch in algemene zin kijken of je iets met reacties kunt?

 

Ik probeer aan te geven dat het een strategie kan zijn om in Nederland ingeschreven te blijven als ondernemer, maar als dat geen optie (meer) is dan valt deze af en zou je andere keuzes moeten maken.

 

Groet,

 

Highio

Wij zijn allemaal ondernemers en weten wat we moeten doen om te overleven. Ik vond je opmerkingen niet passen in het thema waarover wij hier praten. Ik heb geen behoefte in deze tijden dat mij iemand de les leest hoe ik in deze noodsituatie mijn Plan B moet ontwikkelen. Iedere ondernemer doet dit. 
Als je alle nieuws berichten hoort en leest, wordt er over "de groep die tussen wal en schip valt" gesproken. Dat is het onderwerp hier en dat moet rechtgetrokken worden. Bewaar alle andere lessen aub voor in een andere post. Ik heb er hier en nu iig geen behoefte aan.

Link naar reactie
  • 1

Loket voor grensondernemers voor aanvragen Coronalening voor bedrijfskapitaal

 

Quote

Ondernemers die over de grens wonen (in de EU, EER of Zwitserland), in Nederland hun bedrijf hebben en financieel in de problemen komen door de coronacrisis, kunnen aanspraak maken op een lening voor bedrijfskapitaal. Sinds maandag 18 mei is deze financiële ondersteuning aan te vragen bij de gemeente Maastricht. Maastricht voert deze regeling voor heel Nederland uit.

 

Alle informatie en het aanvraagformulier zijn terug te vinden op de website van gemeente Maastricht. Ondernemers met vragen kunnen terecht via een speciaal telefoonnummer (+ 31 (0)43 350 60 30) en e-mailadres (bedrijfskapitaalgrensondernemers@maastricht.nl).

 

Liquiditeitsproblemen te verminderen

De steun bestaat uit een rentedragende lening van maximaal € 10.157,- die bedoeld is om liquiditeitsproblemen te verminderen. Het rentepercentage van de lening is 2%. De lening moet binnen 3 jaar terugbetaald worden, aflossen hoeft pas vanaf 1 januari 2021.

Lees ook: Corona: dit zijn de financiële regelingen voor ondernemers, bedrijven en zzp’ers (update)

 

Inkomensondersteuning voor levensonderhoud

Ondernemers die over de grens wonen en in Nederland hun bedrijf hebben gevestigd, komen niet in aanmerking voor inkomensondersteuning voor levensonderhoud. Daarvoor kunnen zij een beroep doen op de sociale bijstand in hun woonland.

 

Woonplaats in Nederland, bedrijf over de grens

Ondernemers die in Nederland wonen en over de grens hun bedrijf hebben gevestigd, zijn voor financiële ondersteuning van hun bedrijf aangewezen op het land waar het bedrijf gevestigd is. In Nederland komen zij alleen in aanmerking voor tijdelijke inkomensondersteuning voor levensonderhoud (voor drie aaneengesloten maanden). Deze aanvraag kunnen ze doen in hun eigen woongemeente.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.