• 0

Loon uit loondienst en beheer b.v.

(aangepast)

Om maandelijks op een vast netto inkomen uit te komen, vul ik mijn loon uit loondienst aan met een bedrag uit mijn beheer b.v.

Bijvoorbeeld fictief

Netto loon uit loondienst is € 1000,-. Ik wil netto € 2000,- op mijn prive bankrekening hebben, dus € 1000,- netto uit de beheer b.v.

Bruto volgens witte tabel maand € 1750.50. Loonheffing zonder loonheffingskorting (al bij loondienst gebruikt)  € 653.75. Inhouding bijdrage Zvw 5,45% x € 1750,50= €95,40. 

Opgeteld ongeveer € 750,50 geeft netto €1000,-. 

OF

moet ik uitgaan van bruto totaal maandsalaris (Bruto uit loondienst + bruto uit beheer) daar de loonheffing bijzoeken en deze verminderen met de loonheffing door mijn werkgever betaald.

Per saldo betaal ik dan veel meer belasting en bijdrage Zvw is ook veel hoger.

 

 

aangepast door koeger
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 uur geleden, koeger zei:

Per saldo betaal ik dan veel meer belasting en bijdrage Zvw is ook veel hoger.

 

Je betaald teveel via de loonbelasting, die formeel slechts een voorheffing is voor de inkomstenbelasting, dus bij je aangifte inkomstenbelasting krijg je dat weer terug en uiteindelijk betaal je niet te veel.

 

Probleem is dat je met 1000 euro netto uit loondienst niet optimaal gebruik kunt maken van alle belastingkortingen. Maar je mag niet zelf gaan optellen en dat dan maar aangeven. Je beheer bv , ook al ben jij 100% eigenaar is deze ook gewoon een werkgever met inhoudingsplicht, maar de bv mag geen rekening houden met eventuele andere inkomstenbronnen van een werknemer bij de bepaling van de loonheffing.

Link naar reactie
  • 0

Beste Koeger, allereerst welkom op Higherlevel!

 

De situatie die je beschrijft is niet helemaal duidelijk , waardoor de gegeven reacties tot nu toe (die ik inhoudelijk onderschrijf) mogelijk niet of niet helemaal van toepassing zijn

 

2 vragen daarom

  1. ben jij in loondienst bij een ander bedrijf dan de werkmij van je beheer BV (m.a.w. ben jij in loondienst bij een bedrijf waarin je niet direct of indirect aanmerkelijk belanghouder bent?)
  2. Indien je vraag 1 met ja hebt beantwoord: verricht jij  naast je loondienstverband ook arbeid voor de beheer BV of daaronder liggende werkmaatschappijen? 

 

Reden van deze vragen is om vast te stellen of de onttrekkingen uit jouw beheer BV überhaupt belast moeten worden met loonbelasting. Dat is namelijk alleen aan de orde als je arbeid verricht voor de beheer BV en onderliggende werkmijen en je niet al elders binnen die structuur loonbelasting over je (DGA) salaris afdraagt.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik ben in loondienst bij een ander bedrijf, geen belangrijker. 
Ik verricht geen arbeid voor de beheer bv. 
Ik  ben een aantal jaren geleden uit de werkmaatschappij gestapt en elders weer in loondienst gegaan . In de beheermaatschappij gebeurd verder niets. Nu wil ik als aanvulling op mijn loon ( uit loondienst) wat uit de beheermaatschappij halen

 

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, koeger zei:

Ik verricht geen arbeid voor de beheer bv. 
Ik  ben een aantal jaren geleden uit de werkmaatschappij gestapt en elders weer in loondienst gegaan . In de beheermaatschappij gebeurd verder niets. Nu wil ik als aanvulling op mijn loon ( uit loondienst) wat uit de beheermaatschappij halen

 

Dat moet dan niet via box 1 maar box 2 (dividend) .  Daarvoor geldt wel dat het eigen vermogen van de BV groter moet zijn dan de wettelijke of statutaire reserves (balanstest) en dat de BV met de uitkering moet blijven kunnen voldoen aan haar andere verplichtingen (liquiditeits- of uitkeringstest) .

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

koeger heb je mijn reactie niet gelezen of begrijp je hem niet? De opmerking van Prins is op jouw situatie niet van toepassing!

Dit zeker geen dagelijkse kost.  Met alleen liquide middelen (€ 40.000,-) kan ik daar via dividenduitkering kapitaal uithalen, zonder dat er winst gemaakt wordt?

 

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, koeger zei:

kan ik daar via dividenduitkering kapitaal uithalen, zonder dat er winst gemaakt wordt?

 

Als je voldoet aan de balans- en uitkeringstest wel.

Ik neem ook aan dat de middelen in die  beheer-BV zitten omdat er in het verleden wel winst is gemaakt dat is opgepot? Wat je nu doet is ontpotten..

 

Het is geen makkelijke oplossing, maar een willekeurig salaris onttrekken is ook niet: dat gaat fout. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, koeger zei:

Het is voor het overgrote deel  management fee en wat winstuitkering

 

Mooi. Als de beheer BV verder geen financiële verplichtingen heeft (vooral geen stamrechten of pensioen in eigen beheer), het eigen vermogen positief is en hoger dan het wettelijke of statutaire vermogen dan mogen uitkeringstoets en balanstest geen probleem zijn.

 

Dat zou je dan ook zelf kunnen doen, zie hier hoe dat werkt, en daarna uit dividenden.  Schakel bij enige twijfel een boekhouder of fiscalist in: die kan je dan eenmalig uitleggen wat kan en hoe het werkt, daarna kun je het dan zelf doen.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, koeger zei:

Dus in ieder geval stoppen met "loon" uit beheer halen?

 

Ik ben geen fiscalist. Ik kan niet beoordelen hoe de belastingdienst omgaat met het uitkeren van willekeurig loon van een DGA zonder dat er arbeid wordt verricht.  Maar het rammelt aan alle kanten: als gebruikelijk loon niet op de loer ligt is het wel het risico van uitgesteld loon waar je al lang loonheffing over had moeten afdragen. 

Veiligheidshalve zou ik het via Dividend laten uitkeren...of alsnog een fiscalist raadplegen.  

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.