• 0

Stakingswinst

In 2017 is een kleine 2 mans VOF opgericht (venoot A & B). In 2019 hebben achtereenvolgens de volgende wijzigingen plaatsgevonden:

1. Inschrijving nieuwe venoot (C) > 3 venoten

2.  Uitschrijven oude venoot (B) > 2 venoten

3. Omzetten VOF naar Eenmanszaak door een van oprichtende venoten (A)

De onderneming heeft geen fysieke bezittingen of te maken met afschrijvingen. Het enigste wat er is, is een klein saldo op de bank rekening.

 

Op de website van de Belastingdienst las ik dat alle 3 de veranderingen gezien worden als wijziging van rechtsvorm, en daarom stakingswinst berekend moet worden. Las ook dat doorschuiven niet mogelijk is vanwege de 36 maanden eis.

 

Betekend dit dat op de aangifte Inkomstenbelasting, 4x een onderneming (3x VOF met hetzelfde KvK nr & 1x Eenmanszaak met een ander KvK nr))  moet worden opgegeven voor de 4 verschillende periodes?  Bij de bovenstaande 3 rechtsvorm wijzigingen was in 2 gevallen het Saldo op de bank rekening lager dan de Stakingsaftrek van € 3.630

Is er mischien ook een makkelijker manier om te aangifte te doen?

 

Graag jullie advies, omdat ik hier voor het eerst mee te maken krijg, en verder dit mijn eerste onderneming is. Bedankt.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, dat zie je goed. Fiscaal zijn er 3 vof's en een eenmanszaak.

 

Stakingswinst (niet zichtbare meerwaarde) lijkt mij niet aan de orde bij geen bezittingen en alleen wat banksaldo. 

 

Wellicht kun je de vof's in 1 keer opgeven, mits je alles goed verdeelt over de vennoten. Dat zal er vooral vanaf hangen hoe zorgvuldig je de intreding en uittreding van de vennoten hebt geadministreerd. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, bedankt voor je reactie.

 

Heb net geprobeert de 4 periodes (boekjaren) te specificeren in de aangifte, maar dat gaat niet omdat ik een melding kreeg na de derde, dat ik geen ondernemingen meer kan toevoegen (max. 3).

 

Wil daarom, zoals je aangaf, de 3 VOFs in 1 keer opegeven (in één boekjaar). Zou je alleen het volgende willen toelichten:

 

Wellicht kun je de vof's in 1 keer opgeven, mits je alles goed verdeelt over de vennoten.

 

Dat zal er vooral vanaf hangen hoe zorgvuldig je de intreding en uittreding van de vennoten hebt geadministreerd.

 

Bedankt.

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Als je ze alledrie op een hoop veegt, moet je wel per vennoot vervolgens de winst en het eigen vermogen verdelen. Dat vereist dat in de administratie van de vof de splitsing per vennoot (aandeel in het eigen vermogen, ook wel kapitaalrekening genaamd) telkens zorgvuldig is gedaan

 

Weer bedankt, omdat dit allemaal compleet nieuw voor mij is, een paar vragen over bovenstaande:

 

1/. Specificeer je dit ook ergens op de belasting aangifte?

 

2/. Omdat het hier gaat om een zeer kleine VOF, geen bezittingen en alleen wat banksaldo, is dit dan nog wel van toespassing?

Link naar reactie
  • 0

Ja, in elk geval voor jezelf in jouw aangifte. De andere 2 moeten dat in hun aangiftes doen. 

 

En ja, anders krijg je de aangifte niet kloppend en kun je de aangifte niet indienen. 

 

Alternatief is om ieders deel van de winst uit de vof op te geven als inkomen uit overige werkzaamheden. Heb je al eens uitgezocht of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Ja, in elk geval voor jezelf in jouw aangifte. De andere 2 moeten dat in hun aangiftes doen. 

 

En ja, anders krijg je de aangifte niet kloppend en kun je de aangifte niet indienen. 

 

Alternatief is om ieders deel van de winst uit de vof op te geven als inkomen uit overige werkzaamheden. Heb je al eens uitgezocht of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting?

 

Bedankt voor het alternatief.  Nog wat vragen hierover:

 

1/. Is het mogelijk om voor de 2 personen uit de VOF die NIET het hele jaar in de onderneming gezeten hebben, deze als "Geen ondernemer voor de inkomstenbelasting" op te geven (met inkomen uit overige werkzamheden), en de persoon die door gegaan is als eenmanszaak  "Wel als ondernemer voor de inkomstenbelasting"? Moeten ze niet alle 3 gelijk zijn?

 

2/. Je gaf eerder aan, dat als je alle drie de VOFs op een hoop veegt, dan moet je wel per vennoot vervolgens de winst en het eigen vermogen verdelen. Dat vereist dat in de administratie van de vof de splitsing per vennoot (aandeel in het eigen vermogen, ook wel kapitaalrekening genaamd) telkens zorgvuldig is gedaan.

En ook dat de andere 2 moeten dat in hun aangiftes doen. Als de andere 2 Belasting aangifte doen met inkomen uit overige werkzaamheden, moeten ze dat nog steeds doen?

 

3/. Neem aan dat de  persoon die door gegaan is met de onderneming als eenmanszaak, als je de 3 VOF periodes samenvoegt, nog wel per vennoot vervolgens de winst en het eigen vermogen moet verdelen.

 

4/. Heeft de persoon die het hele jaar 1225+ uren in dezelfde onderneming gewerkt heeft (in de 3xVOF & Eenmanzaak) nog steeds recht op Ondernemers en Starters aftrek, omdat het in dit geval gaat om 4 fiscale periodes, en daardoor wellicht door de Belasting gezien worden als 4 afzonderlijke ondernemingen.

 

Link naar reactie
  • 0
Op ‎22‎-‎3‎-‎2020 om 12:56, 086643 zei:

Heb net geprobeert de 4 periodes (boekjaren) te specificeren in de aangifte, maar dat gaat niet omdat ik een melding kreeg na de derde, dat ik geen ondernemingen meer kan toevoegen (max. 3).

 

 

Dit wordt dan wel lastig met dat programma van de belastingdienst.

 

In een gebruiksvriendelijk aangifteprogramma maak je de jaarstukken aan los van de belastingplichtigen.

En vervolgens koppel je de jaarstukken aan iemand (of meerdere personen) en geef je de verdeling van de winst/het kapitaalaandeel aan ''per jaarstuk".

 

M.a.w.:

Je hebt VOF A, VOF B, VOF C. En daarnaast eenmanszaak D. 

en je hebt Jantje, Pietje en Klaasje (de belastingplichtigen).

 

Als VOF A gekoppeld is aan alle drie, dan geeft je daar aan dat (bijvoorbeeld!) alles 33%/33%/33% verdeeld wordt.

En bij B, gekoppeld aan Jantje en Pietje, is het 50%/50%.

En bij C, gekoppeld aan Jantje en Klaasje, is het 75%/25%.

En dat eenmanszaak D gekoppeld is aan Jantje (uiteraard 100%).

 

De rest gaat dan vanzelf, qua verdeling.

 

 

Maar waarschijnlijk is het te kostbaar om zo'n programma zelf aan te schaffen in deze situatie (?).

Als je de cijfers paraat hebt (van de verschillende vennootschappen en de eenmanszaak!) zouden jullie misschien wel gezamenlijk bij een intermediair kunnen aankloppen, want zo vreselijk veel werk is dat nou ook weer niet om het te verwerken (lijkt mij dan) dus de kosten moeten wel meevallen zou ik zeggen. 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, shoptillyoudrop zei:

Maar waarschijnlijk is het te kostbaar om zo'n programma zelf aan te schaffen in deze situatie (?).

Als je de cijfers paraat hebt (van de verschillende vennootschappen en de eenmanszaak!) zouden jullie misschien wel gezamenlijk bij een intermediair kunnen aankloppen, want zo vreselijk veel werk is dat nou ook weer niet om het te verwerken (lijkt mij dan) dus de kosten moeten wel meevallen zou ik zeggen. 

 

Het plan is nu dat venoot A aangifte gaat doen als "ondernemer voor de inkomstenbelasting", en de andere twee uitgetreden vennoten aangifte als "inkomen uit overige werkzaamheden"

 

Verder is het plan dat voor vennoot A, alle 3 de VOF periodes/boekjaren als één onderneming/boekjaar op de belasting aangifte wordt gespecificeerd, op de wijze zoals in dit forum eerder als optie werd vermeld:

Op 22-3-2020 om 13:37, Joost Rietveld zei:

Als je ze alledrie op een hoop veegt, moet je wel per vennoot vervolgens de winst en het eigen vermogen verdelen. Dat vereist dat in de administratie van de vof de splitsing per vennoot (aandeel in het eigen vermogen, ook wel kapitaalrekening genaamd) telkens zorgvuldig is gedaan

Daarnaast komt er nog tweede onderneming/boekjaar op de aangifte voor de eenmanszaak.

 

Hiermee wordt ook gelukkig voorkomen dat je over het maximum van 3 ondernemingen gaat (in het aangifte programma van de Belasting).

 

Zoals eerder al vemeld, het gaat allemaal om een hele kleine onderneming, met geen bezittingen en alleen wat banksaldo. Jammer dat de persoonlijke veranderingen in 2019, de aangifte zo complex gemaakt hebben.

Link naar reactie
  • 0

In dat geval is de VOF opgehouden te bestaan in stap 2 en was er geen omzetting naar een EMZ in stap 3.

 

Dat maakt verder geen verschil uit voor de vraag of er stakingswinst moet worden berekend.

 

Maar "een kleine onderneming, met geen bezittingen en alleen wat banksaldo" strookt niet met het idee dat deze (correct) is voortgezet, want een banksaldo is geen onderneming.

 

De winst lijkt mij cru gezegd het bedrag dat een wildvreemde derde had moeten betalen voor het overnemen van de onderneming.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.