Huftergedrag Action en Hunkemöller stort ons straks in échte crisis

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden, Branko Collin zei:

Het stellen van voorwaarden aan gigantische hoeveelheden staatssteun is het tegenovergestelde van willekeur, zolang je dat maar van tevoren doet (of achteraf voor iedereen corrigeert).

 

Dat is toch precies hetzelfde als wat ik zeg.

 

Je kan het vooraf of achteraf regelen; je kan niet zeggen > die wel en de ander niet op grond van plotseling opkomende emoties.

 

Voorwaarden achteraf is overigens ook redelijk discutabel.

 

De rechtsstaat is zeker zo belangrijk als de volksgezondheid.

 

We stappen nu al tamelijk snel over grondrechten heen, zoals de vrijheid van vergaderen en de vrijheid van bewegen. Ik kijk met verbazing naar Bolsonaro, maar ik vind het niet acceptabel dat de president van een land als Brazilië monddood wordt gemaakt op social media.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
3 uur geleden, TwaBla zei:

We stappen nu al tamelijk snel over grondrechten heen, zoals de vrijheid van vergaderen en de vrijheid van bewegen. Ik kijk met verbazing naar Bolsonaro, maar ik vind het niet acceptabel dat de president van een land als Brazilië monddood wordt gemaakt op social media.

Dankjewel voor deze bijdrage, ik kon het niet meer met je eens zijn. Jouw post geeft duidelijk de feitelijke situatie weer: het gaat er niet om of je het met elkaar eens bent of niet - het gaat erom dat grondrechten nu ernstig aangetast worden. En heel de (social en reguliere) media doen er vrolijk aan mee alsof het doodnormaal is.

Link naar reactie
55 minuten geleden, Remco TH zei:

En heel de (social en reguliere) media doen er vrolijk aan mee alsof het doodnormaal is.

 

Een zekere mate van massahysterie zie ik ook wel. We juichen als iemand een drive-in bioscoop bedenkt, maar brommen afkeurend als er een auto-party georganiseerd wordt op de kade in Arnhem. Dan meten we eigenlijk met twee maten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Op 21-4-2020 om 11:29, TwaBla zei:

Je kan het vooraf of achteraf regelen; je kan niet zeggen > die wel en de ander niet op grond van plotseling opkomende emoties.

Voorwaarden achteraf is overigens ook redelijk discutabel.

De rechtsstaat is zeker zo belangrijk als de volksgezondheid.

 

Wat er discutabel is aan partijen als Booking.com en KLM is dat ze al tijden op of over het randje van het betamelijke opereerden. Booking.com  met 1,8 miljard aan innovatiesubsidies en nauwelijks afdracht winstbelasting en bij KLM werd belastingvlucht van piloten naar Spanje getolereerd  en bleek dat KLM geen BTW afdraagt (immers vluchten zijn niet BTW belaste werkzaamheden) maar de betaalde BTW op inkoop wél mag terugvorderen . Hoe? Omdat er voor vluchten een speciaal 0%-tarief in het leven is geroepen om die verrekening mogelijk te maken ) 

 

Het is de rechtstaat zelf die deze willekeurige bevoordeling heeft veroorzaakt of heeft getolereerd; wat mij betreft kan en mag willekeurige benadeling dan ook.  Beide discutabel, maar het ene niet meer dan het andere.  Het zou bijdragen aan het rechtvaardigheidsgevoel in ieder geval

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
(aangepast)
5 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Beide discutabel, maar het ene niet meer dan het andere.  

 

Wellicht dat dankzij deze crisis wat extra aandacht gericht kan worden op de voorkeursbehandeling die zulke bedrijven al langere tijd krijgen. Dat ga ik ook niet goed praten. We hebben blijkbaar opeenvolgende kabinetten en parlementen gehad die accoord gaan met aanpassing van de regels en coulante handhaving. Dat ondermijn de rechtsstaat ook.

 

Maar toch moeten we misbruik van de nieuwe steunmaatregelen definiëren en extra reguleren. Willekeurig niet uitkeren is onhoudbaar.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
(aangepast)

Norbert Bakker, onze Minister President, Minister van Economische Zaken en Minister van Financiën (of alle drie tesamen) hadden natuurlijk al lang een krachtig statement kunnen maken richting kennelijke 'hufters', maar dat doen zij om een of andere reden voorlopig (nog) niet.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
13 uur geleden, Highio zei:

onze Minister President, Minister van Economische Zaken en Minister van Financiën (of alle drie tesamen) hadden natuurlijk al lang een krachtig statement kunnen maken richting kennelijke 'hufters', maar dat doen zij om een of andere reden voorlopig (nog) niet.

Het zijn toch de consumenten die het meest krachtige statement kunnen en zouden moeten maken ?
 

Ik ben echter bang dat alle boosheid en verontwaardiging subiet aan de kant worden geschoven zodra het de eigen portemonnee raakt. De consumenten passen het economisch (eigen)belang net zo makkelijk toe als deze ‘hufter’ bedrijven.

 

Plak er maar een etiketje op ...

... Ethisch/ maatschappelijk/sociaal/moreel verantwoord consumeren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Cosara zei:

.....

 

Plak er maar een etiketje op ...

... Ethisch/ maatschappelijk/sociaal/moreel verantwoord consumeren.

'Voting with your wallet' is ongeveer een Engels equivalent.
Je kunt inderdaad boos zijn over de bonussen, maar als je vervolgens zelf dat geld aan ze geeft, is dat niet het signaal waarmee je verandering kunt afdwingen.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
Op 23-4-2020 om 10:14, WalterBrokx zei:

'Voting with your wallet' is ongeveer een Engels equivalent.
Je kunt inderdaad boos zijn over de bonussen, maar als je vervolgens zelf dat geld aan ze geeft, is dat niet het signaal waarmee je verandering kunt afdwingen.

Goed punt.

 

Er schijnt een initiatief te zijn dat je over een aantal jaren een betaalrekening rechtstreeks bij de Nederlandse Bank kunt aanhouden. Graag.

Ik zou ook graag mijn internet en nuts voorzieningen af willen nemen van de overheid. En genationaliseerde zorg inclusief genationaliseerde zorgverzekering.

 

Helaas ben ik nu "veroordeeld" om zaken te doen met bedrijven wiens waarden en normen ik niet deel.

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
12 minuten geleden, Prinsenhof zei:

Helaas ben ik nu "veroordeeld" om zaken te doen met bedrijven wiens waarden en normen ik niet deel.

Een voorbeeld hiervan:

 

De "commerciële" banken gaan nu moeilijke vragen stellen bij het aanvragen van een hypotheek. Dom, dom, dom. Die hebben niets geleerd van de financiële crisis. Ik zou graag de uitleg van Barbara Baarsma hierover horen. De commerciële banken gaan hiermee het consumentenvertrouwen naar een dieptepunt brengen. Gevolg gaat namelijk ook zijn dat hun eigen onderpand weer onder water komt te staan ... Hier zullen Wopke en Klaas snel een goed antwoord op dienen te vinden (ergo staatshypotheken van maximaal 300.000 met een rente van 2% 30 jaar rentevast).

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
Op 23-3-2020 om 10:43, WalterBrokx zei:

Tja, het adagio is: 'het is niet illegaal, dus het is oké'.

Legaliteit vs moraliteit.

 

Dat is wel een ding: als aandeelhouder vind ik dat ik mag verwachten dat het bestuur van de bedrijven waar in aandelen in heb -alles- moeten doen wat binnen de wet mogelijk is om belastingdruk te verlagen en dergelijke. Dat komt mij uiteindelijk ten goede in de vorm van dividend en/of koersstijging. Zouden ze dat niet doen dan is er feitelijk sprake van wanbestuur.  

 

Het enige dat je daartegen in kunt brengen is dat nu 'moreel' te handelen je in de toekomst ten goede zal komen. Ergens lijkt me dat een vrij zwak argument gezien men bedrijven zelden hard financieel afrekent op immorele beslissingen uit het verleden. Als je het wilt argumenteren tot in het extreme, wat was dat modemerk ook alweer dat de uniformen voor de nazi's produceerde, en waarom bestaat dat nog succesvol?

Link naar reactie
5 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

als aandeelhouder vind ik

 

Dat is een aandeelhouder zonder moraal. Een andere aandeelhouder houdt er wellicht andere opvattingen op na. Een pensioenfonds bijvoorbeeld, of een bank die net door de overheid gered is.

 

Dus die winstbelustheid is slechts één visie op shareholder value. Ethisch handelen is een andere visie. Maar kan nog steeds prima een shareholder value zijn. Dus de suggestie dat aandeelhoudersbelang perse tot winstbelust gedrag leidt is onjuist. Zeker niet ten koste van alles en iedereen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
8 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dat is wel een ding: als aandeelhouder vind ik dat ik mag verwachten dat het bestuur van de bedrijven waar in aandelen in heb -alles- moeten doen wat binnen de wet mogelijk is om belastingdruk te verlagen en dergelijke. Dat komt mij uiteindelijk ten goede in de vorm van dividend en/of koersstijging. Zouden ze dat niet doen dan is er feitelijk sprake van wanbestuur.

 

Als aandeelhouder kun je zoveel vinden. Je kunt op je kop gaan staan en paars aanlopen. Het is de bestuurder die bepaalt hoe hij of zij het beste het bedrijf runt. Doet de bestuurder dat naar eer en geweten en binnen de lijnen van de wet, dan is er nooit sprake van wanbestuur.

Het enige wat de aandeelhouder te zeggen heeft, is wie de bestuurder is.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
(aangepast)

Volgens mij zouden de namen van investeringsmaatschappijen of durfkapitalisten in de topic titel moeten staan. Deze zijn in dit topic nog  nauwelijks met naam genoemd en inhoudelijk slecht aan bod gekomen of besproken voor wat betreft hun rol betreft.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
(aangepast)

Waar het ook een beetje aan ontbreekt is pro-actieve solidariteit.

 

De complete economie krijgt een stevige klap maar sommige bedrijven plussen dik bv supermarkten.

 

Ook de verzekeringsbranche (minder autoschades, vooruitbetaalde jaarpremies) zit schijnbaar lekker uit de coronawind.

 

En internet telefoon teevee boeren (ZiggoVodafone,KPN, T-Mobile, enz) die beuren braaf hun centjes met automatische incasso.

 

Maar ik heb nog geen Aegon topman gehoord dat je de vooruitbetaalde jaarpremie nu terug kunt ontvangen en om kunt zetten naar een automatische incasso per maand. Waardoor dat je misschien gewoon nu extra liquiditeit hebt (1 tot enkele duizenden euro's)

 

Of de vooruitbetaalde jaarpremie van je zorgverzekering bij Zilveren Kruis die omgebouwd wordt.

 

Niks nada, nul, nul, geen reddingsband,geen pleister, geen doekje voor het bloeden.

 

Sterker nog het geprivatiseerde internet telefoon teevee kartel gooit er braaf een paar euro bovenop per maand. Gewoon 10 miljoen x 2 euro x 12 maanden = 240 miljoen op jaarbasis weghalen bij klanten die naar adem aan het happen zijn ...

 

Joehoe Antoinette Hertsenberg, even wakker worden, doe eens even waar je voor betaald wordt.

 

Misschien is dit symbolisch ook wel een aardig moment om dat kwartje van Kok terug te geven ...

aangepast door Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie

Mod comment. 

Topic voor de 2e keer opgeschoond. Alle off topic reacties over "falend overheidsbeleid, hypotheken, arbeidsmigranten en ondeugdelijke uitvoering van toeslagen, bodemverzakking in Groningen, Sbrenica en de tweede wereldoorlog" verborgen. Dit topic gaat over huftergedrag van bedrijven door of tijdens Corona

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Op 11-5-2020 om 22:44, Prinsenhof zei:

Ook de verzekeringsbranche (minder autoschades, vooruitbetaalde jaarpremies) zit schijnbaar lekker uit de coronawind.

 

Schijnbaar inderdaad.... voor wie zich vooral blindstaart op 1 product dat minder dan 1 procent van de markt uit maakt en waarvan de premie inmiddels zelfs omlaag gaat (omdat er in een heterogeen oligopolie immers wel concurrentie is) en waar verzekeraars en adviseurs hun klanten (pro-actief) bijstaan in het opschorten en versoberen van dekkingen van stilstaande wagenparken en het aanbieden van betalingsregelingen. Waarom? Maatschappelijke verantwoordelijkheid én omdat een tijdelijk minder betalende klant nog altijd beter is dan een failliete klant. 

 

De werkelijkheid is dat Corona verzekeraars heel zwaar raakt.  Lloyds becijfert een verlies van ruim 200 Miljard dollar en in Nederland gaat het personeel van de grootste verzekeringsmakelaar Aon noodgedwongen maar wel vrijwillig(!) akkoord met een loonoffer van 20%.

 

Op 11-5-2020 om 22:44, Prinsenhof zei:

Maar ik heb nog geen Aegon topman gehoord dat je de vooruitbetaalde jaarpremie nu terug kunt ontvangen en om kunt zetten naar een automatische incasso per maand. Waardoor dat je misschien gewoon nu extra liquiditeit hebt (1 tot enkele duizenden euro's) Of de vooruitbetaalde jaarpremie van je zorgverzekering bij Zilveren Kruis die omgebouwd wordt.

 

Los van dat het wat mij betreft een onhandig en administratief bewerkelijk  idee is om een verzekeraar als een soort spaarpot en pinautomaat te gaan gebruiken worden wordt ik een beetje verdrietig van  dit soort Calimero-geklaag. Moet de Aegon topman dat nu echt van de daken schreeuwen? Wie in betalingsproblemen komt belt Aegon of zijn/haar adviseur en zal merken dat er veel mogelijk is voor wie het echt nodig heeft en wie er zelf om vraagt. Lopen piep-piep-nou-nouen dat je dat niet op een presenteerblaadje aangeboden krijgt is kinderachtig. 

 

Kortom: solidariteit prima, maar dat pro-actieve is betrekkelijk: neem en toon eigen verantwoordelijkheid en actie! 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
(aangepast)
47 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Kortom: solidariteit prima, maar dat pro-actieve is betrekkelijk: neem en toon eigen verantwoordelijkheid en actie! 

 

Norbert ik ben het voor 99% eens met je complete betoog! Chapeau.

 

Je hebt helder geschetst dat zij ook klappen krijgen en dat er inderdaad een mogelijkheid bestaat voor ieder individu om een brief te sturen naar zijn of haar verzekeringsmaatschappij met het verzoek om de vooruitbetaalde jaarpremie om te zetten naar een maandelijkse automatische incasso.

 

Ik stel voor dat iemand een modelbrief opstelt en op de website van Radar en Kassa en Consumentenbond en FNV Zelfstandigen en MKB Nederland en VNO-NCW zet zodat deze verzoeken gestroomlijnd gedaan kunnen worden.

 

47 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Los van dat het wat mij betreft een onhandig en administratief bewerkelijk  idee is om een verzekeraar als een soort spaarpot en pinautomaat te gaan gebruiken worden wordt ik een beetje verdrietig van  dit soort Calimero-geklaag. Moet de Aegon topman dat nu echt van de daken schreeuwen? Wie in betalingsproblemen komt belt Aegon of zijn/haar adviseur en zal merken dat er veel mogelijk is voor wie het echt nodig heeft en wie er zelf om vraagt. Lopen piep-piep-nou-nouen dat je dat niet op een presenteerblaadje aangeboden krijgt is kinderachtig. 

 

Dank je ook voor deze bijdrage.

 

Mevrouw Karen Romme (Calimeromarketing) is een van leermeesters, dus ik aanvaard je compliment met dank.

 

Aegon is een van de partijen die het nog steeds bestaat om de uitvloeisels van onze vorige oefening in nederigheid (de financiele crisis van 2008 cq "woekerpolis") nog steeds niet volledig weggepoetst heeft. Je zou het ook als een "morele overeenkomst" kunnen zien dat zij nu juist wel hierin een keer laten zien dat ze écht voor je klaarstaan en je een" pleister op de wonde" leveren. Het moet niet ... ze zouden wel in mijn achting stijgen > hier zit dus voor hun een kans (op eerherstel)!

aangepast door Prinsenhof
AH gewijzigd in iemand, inderdaad effectiever

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Prinsenhof zei:

Ik stel voor dat "Antoinette Hertsenberg" een modelbrief opstelt...

 

Helaas is HL niet de commandotoren van waaruit heel Nederland en alle cellen aangestuurd worden.

 

Kunnen we weer normaal van gedachten wisselen, eventueel debatteren - in plaats van verordonneren en delegeren?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
1 uur terug, Prinsenhof zei:

Mevrouw Karen Romme (Calimeromarketing) is een van leermeesters, dus ik aanvaard je compliment met dank.

 

Grapjas:winking-face-with-tongue:. Het was niet op de persoon gericht,  zeker geen compliment en heeft niets van doen met Karen (die niet meer actief is op HL, maar die ik sporadisch nog wel spreek of op twitter tref) en haar boeken,  maar met ouderwets Nederlands huillebalken en naar een ander wijzen;  maar dat wist je al :smiling-face-with-sunglasses:

 

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  ✀ hierlangs omvouwen en afknippen ✀ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

IMHO off topic:

 

1 uur terug, Prinsenhof zei:

(de financiele crisis van 2008 cq "woekerpolis")

Op inhoud dan: De woekerpolisaffaire speelt vanaf 2006 en heeft niets van doen met de financiële crisis van 2008 maar is eerder een gevolg van de  dotcom-bubble en de verdere correctie op de aandelenmarkten na 2001 (die deels getriggerd zijn door 9/11 maar waarvan de onderliggende oorzaken al veel langer sluimerden)  waardoor de beleggingsresultaten van deze producten  - die al sinds 1993 verkocht werden - gingen tegenvallen en de onderliggende verborgen  hoge kosten pijnlijk naar boven kwamen. En als ook nog was gegokt met geleend geld - zoals bij Legio Lease  - waren deelnemers niet alleen hun inleg kwijt, maar bleven ze ook met hoge restschulden achter. 

 

Dat Aegon in de woekerpolisaffaire huftergedrag verweten kan worden - vooral als eigenaar van de meest agressieve en overdreven rooskleurige toekomstplaatjes schetsende verkoopfabrieken Spaarbeleg  en Legio Lease / Bank Labouchere met hun legendarische "winstverdriedubbelaar" - onderschrijf ik, maar dat dat nu een soort "ereschuld" op zou moeten opleveren om vooruitbetaalde autoverzekeringen om te zetten naar maandbetaling is een kromme redenatie en een glijdende schaal: moeten we straks  Spanje vragen om Corona-compensatie voor het huftergedrag van de Spaanse Inquisitie?

 

(Verdere discussie hierover past niet in dit topic)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
9 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

moeten we straks  Spanje vragen om Corona-compensatie voor het huftergedrag van de Spaanse Inquisitie?

Goed idee ... dat compenseert de toekomstige Eurobonds wellicht.

Italië is - in navolging van Griekenland een vijftal jaren eerder - bijna zover dat ze de kwijtgescholden herstelbetalingen van Duitsland, voor het aangedane leed tijdens WW2, opnieuw willen heroverwegen omdat Duitsland niet met de Eurobonds over de brug willen komen ... maar misschien is dat voor de Italianen ook wel een brug te ver !

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.