• 0

Faillissement BV - termijnen, verjaring, administratie en aansprakelijkheid

Hallo allemaal,

 

In oktober 2012 is voor een BV waar ik eerder als bestuurder/eigenaar bij betrokken ben geweest, faillissement aangevraagd. Dit is uiteindelijk in april 2014 opgeheven bij gebrek aan baten.

 

Nu vraag ik mij een aantal zaken af waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden:

 

*Tot wanneer moet de administratie  worden bewaard, zowel door mij als door de laatste eigenaar van de BV? Is dan de oorspronkelijke faillissementsdatum van 2012 leidend? Of de opheffing in 2014?

 

* Stel dat schuldeisers alsnog willen proberen te vorderen en er is inderdaad niets uit de BV te halen, geen borg of andere eigendommen, kunnen schuldeisers dan achter de voormalig eigenaren van de BV aangaan? Achter mij of de laatste eigenaar? Is het in theorie mogelijk dat de BV als rechtspersoon de privé-persoon niet beschermt?

 

Dank voor het meedenken!

 

Groet,

Chrissie 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
4 uur geleden, Chrissie1 zei:

Hallo allemaal,

 

In oktober 2012 is voor een BV waar ik eerder als bestuurder/eigenaar bij betrokken ben geweest, faillissement aangevraagd. Dit is uiteindelijk in april 2014 opgeheven bij gebrek aan baten.

 

Nu vraag ik mij een aantal zaken af waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden:

 

*Tot wanneer moet de administratie  worden bewaard, zowel door mij als door de laatste eigenaar van de BV? Is dan de oorspronkelijke faillissementsdatum van 2012 leidend? Of de opheffing in 2014?

Dat doet de curator. Opheffing van faillissement betekent ook beëindiging van het juridische bestaan van de BV. 

 

4 uur geleden, Chrissie1 zei:

* Stel dat schuldeisers alsnog willen proberen te vorderen en er is inderdaad niets uit de BV te halen, geen borg of andere eigendommen, kunnen schuldeisers dan achter de voormalig eigenaren van de BV aangaan? Achter mij of de laatste eigenaar? Is het in theorie mogelijk dat de BV als rechtspersoon de privé-persoon niet beschermt?

Eigenaren niet, als bestuurder zou ik theorie kunnen langs de weg van bestuurdersaansprakelijkheid, maar los van de lastige mogelijkheden om dat hard te maken, zijn die vorderingen inmiddels verjaard, want die vorderingen zijn uiterlijk bij opheffing van het faillissement opeisbaar geworden en inmiddels is meer dan vijf jaar verstreken na die opheffing.

 

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, StevenK zei:

Dat doet de curator.

Is dat zo?

 

De bestuurder van een rechtspersoon is bij het einde van het faillissement verantwoordelijk voor het bewaren van de administratie. Daarvoor zal hij in de meeste gevallen de faillissementsadministratie bij de curator moeten ophalen. Dat geldt slechts voor de administratie van de rechtspersoon, niet voor het dossier van de advocaat zelf.

https://schuldeisersbelang.nl/vraag-en-antwoord/na-het-einde-van-het-faillissement/

 

Hoewel er sprake is van een faillissementssituatie en de bestuurder dus beschikkingsonbevoegd is, betekend dat allerminst dat hij geen bestuurder meer is. Als bestuurder van het failliete bedrijf is en blijft hij verantwoordelijk voor de administratie. Let op: de administratieve bewaarplicht van zeven jaar, uitzonderingen daargelaten, geldt voor, tijdens en na (het uitspreken) van het faillissement.

https://cijfermeester.nl/kennisbank/dgabv/faillissement-en-gevolgen-voor-de-bestuurder/

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 56 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.