Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Chrissie1

Faillissement BV - termijnen, verjaring, administratie en aansprakelijkheid

Recommended Posts

Hallo allemaal,

In oktober 2012 is voor een BV waar ik eerder als bestuurder/eigenaar bij betrokken ben geweest, faillissement aangevraagd. Dit is uiteindelijk in april 2014 opgeheven bij gebrek aan baten.

Nu vraag ik mij een aantal zaken af waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden:

*Tot wanneer moet de administratie  worden bewaard, zowel door mij als door de laatste eigenaar van de BV? Is dan de oorspronkelijke faillissementsdatum van 2012 leidend? Of de opheffing in 2014?

* Stel dat schuldeisers alsnog willen proberen te vorderen en er is inderdaad niets uit de BV te halen, geen borg of andere eigendommen, kunnen schuldeisers dan achter de voormalig eigenaren van de BV aangaan? Achter mij of de laatste eigenaar? Is het in theorie mogelijk dat de BV als rechtspersoon de privé-persoon niet beschermt?

Dank voor het meedenken!

Groet,

Chrissie 

4 uur geleden, Chrissie1 zei:

Hallo allemaal,

In oktober 2012 is voor een BV waar ik eerder als bestuurder/eigenaar bij betrokken ben geweest, faillissement aangevraagd. Dit is uiteindelijk in april 2014 opgeheven bij gebrek aan baten.

Nu vraag ik mij een aantal zaken af waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden:

*Tot wanneer moet de administratie  worden bewaard, zowel door mij als door de laatste eigenaar van de BV? Is dan de oorspronkelijke faillissementsdatum van 2012 leidend? Of de opheffing in 2014?

Dat doet de curator. Opheffing van faillissement betekent ook beëindiging van het juridische bestaan van de BV. 

4 uur geleden, Chrissie1 zei:

* Stel dat schuldeisers alsnog willen proberen te vorderen en er is inderdaad niets uit de BV te halen, geen borg of andere eigendommen, kunnen schuldeisers dan achter de voormalig eigenaren van de BV aangaan? Achter mij of de laatste eigenaar? Is het in theorie mogelijk dat de BV als rechtspersoon de privé-persoon niet beschermt?

Eigenaren niet, als bestuurder zou ik theorie kunnen langs de weg van bestuurdersaansprakelijkheid, maar los van de lastige mogelijkheden om dat hard te maken, zijn die vorderingen inmiddels verjaard, want die vorderingen zijn uiterlijk bij opheffing van het faillissement opeisbaar geworden en inmiddels is meer dan vijf jaar verstreken na die opheffing.

15 minuten geleden, StevenK zei:

Dat doet de curator.

Is dat zo?

De bestuurder van een rechtspersoon is bij het einde van het faillissement verantwoordelijk voor het bewaren van de administratie. Daarvoor zal hij in de meeste gevallen de faillissementsadministratie bij de curator moeten ophalen. Dat geldt slechts voor de administratie van de rechtspersoon, niet voor het dossier van de advocaat zelf.

https://schuldeisersbelang.nl/vraag-en-antwoord/na-het-einde-van-het-faillissement/

Hoewel er sprake is van een faillissementssituatie en de bestuurder dus beschikkingsonbevoegd is, betekend dat allerminst dat hij geen bestuurder meer is. Als bestuurder van het failliete bedrijf is en blijft hij verantwoordelijk voor de administratie. Let op: de administratieve bewaarplicht van zeven jaar, uitzonderingen daargelaten, geldt voor, tijdens en na (het uitspreken) van het faillissement.

https://cijfermeester.nl/kennisbank/dgabv/faillissement-en-gevolgen-voor-de-bestuurder/

5 minuten geleden, Rik · zei:

Is dat zo?

Ja.