Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Niemen

Advies nodig betreft de volgende stap in het ondernemen. [opschalen webshop]

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallo,

Ben momenteel fulltime in dienst bij een bedrijf en daarnaast heb ik nog een webshop waarbij ik ongeveer 20.000 - 30.000 omzet per jaar draai.

Ik vang marges van minimaal 40% of meer, en het gaat hier om producten die haast onmogelijk op te schalen zijn.

Het liefste zou ik mijn eigen bedrijf willen beginnen waarbij ik 100k omzet draai met een product wat op te schalen  is, maar ik tas nog in duister hoe ik dat ga doen. (Ook wil ik mijn vaste baan niet zomaar opzij schuiven)

Aan de andere kant kan ik mijn webshop misschien opschalen naar 50-75k  per jaar, als ik echt me best doe. Helaas verdien ik dan nog niet genoeg om mijn baan te vervangen.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Bedankt alvast voor de reacties.

Edited by Mikky Vrolijk
Titel aangepast

2 minutes ago, Niemen said:

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

De haalbaarheid toetsen d.m.v. het uitwerken van een businessplan. 

Welkom op HL 

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Posted (edited)

Beste Niemen,

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

De verwachting omtrent de potentie van opschaling van jouw huidige webshop of ondernemersidee lijkt mij onvoldoende voor een volledig zelfstandig bestaan.

Ken je het Ansoff-model m.b.t. groeistrategieën?

Ik zou mijn baan voor alles volledig aanhouden en de potentie van jouw onderneming (laten) onderzoeken en anders een beter ondernemingsplan maken!!!

Groet,

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

33 minuten geleden, Niemen zei:

Ik vang marges van minimaal 40% of meer, en het gaat hier om producten die haast onmogelijk op te schalen zijn.

Het overwegen waard ... meer van minder. (meer producten in kleine aantallen).

Als de afzet gemakkelijk is op te schalen, dan zal de marge doorgaans minder zijn, omdat er meer concurrentie valt te verwachten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Interessant vraagstuk waar meer mensen over nadenken.

Het antwoord hangt van veel elementen af, zoals eerder reeds aangegeven is het van belang om een gedegen businessplan op te stellen en deze indien nodig te laten toetsen.

Hierbij is het niet alleen van belang om naar de output te kijken (wat heb jij nodig van het bedrijf), maar ook zeker naar de input (wat heeft het bedrijf nodig van jou als ondernemer). Het is van belang om hier tijd en aandacht aan te besteden.

Daarnaast is het van belang wat u zelf wil. Waar wordt u gelukkig van?  Is de huidige situatie voor u persoonlijk haalbaar? Ik kan me voorstellen dat dit veel tijd van u vergt. Hoe ziet u uw toekomst voor u en bent u bereid (en in staat) om een financieel risico te nemen? Ondernemen is immers altijd het nemen van risico's.

Het is dus van belang om naast de rationele keuze ook goed na te denken over uw eigen gevoel en uw persoonlijke levensdoelen.

15 minutes ago, RC1994 said:

Het antwoord hangt van veel elementen af, zoals eerder reeds aangegeven is het van belang om een gedegen businessplan op te stellen en deze indien nodig te laten toetsen.

Toetsing op haalbaarheid zit in een gedegen ondernemersplan...

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Zoals ik het lees kan je plannen wat je wil, maar heb je vooral een idee nodig.

Er is al een business en daar wordt geld mee verdiend, dus dat vergt geen plan meer. Je hebt ook al vastgesteld dat die ene business niet veel groeipotentieel meer heeft. Als je niet meer van hetzelfde aan andere klanten kan verkopen, dan kan je wellicht meer van iets anders aan dezelfde / andere klanten verkopen. Dankzij je huidige webwinkel heb je al de nodige processen in de vingers, dus ook daar is een plan zo gemaakt.

Nou het idee nog.  :partying-face:

Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)