• 0

Corona: TOZO - Eerste Gemeenteloketten voor ondernemers (gaan) open

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bron: Gemeenten.nu

Veel gemeenten zijn bezig met het opzetten van een noodloket voor ondernemers. In een aantal grote gemeenten zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en de Drechtsteden zouden ze vandaag open moeten gaan. Kleinere gemeenten zullen waarschijnlijk later in de week volgen.

 

Quote

Bijstand voor zzp’ers
Het kabinet kondigde de afgelopen week een pakket maatregelen aan ter waarde van zeker 250 miljoen euro om de economie te ondersteunen, nu deze hard wordt geraakt door de coronacrisis. Onderdeel van de plannen is een versimpelde bijstand voor zzp’ers.

 

TOZO : Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers

De tijdelijke regeling TOZO geldt vooralsnog tot 1 juni 2020. Deze regeling voor zelfstandige ondernemers met financiële problemen wordt uitgevoerd door gemeenten.
Let op: Omdat nog geen enkele gemeente de eisen weet van de TOZO, maar wel alvast ondernemers de aanvraag wil laten doen, gebruiken nu veel gemeenten nog hun oude aanvraagformulier voor de reguliere Bbz.

 

 

 


voor overige regelingen:

 

€ 4000 Tegemoetkoming schade COVID-19                         
Zie ook dit topic op ons forum >>>

 

Rijksbrede informatie over economische maatregelen n.a.v. Corona virus:

Zie overzichtspagina Rijksoverheid met een overzicht welke regeling voor welk soort ondernemer van toepassing is en directe doorlink naar meer info over die betreffende regeling: Regelingen voor ondernemers, bedrijven en zzp'ers

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

 

Ze noemen het TOZO omdat deze regeling ruimer/soepeler is dan de BBZ waar ondernemers eerder een beroep op konden doen.

 

De aanvragen moeten door de gemeentes worden afgehandeld, maar die hebben geen capaciteit. BBZ is bij de meeste gemeentes uitbesteed.

 

Wie een aanvraag doet krijgt een BBZ-formulier, met de toevoeging dat enkele voorwaarden niet van toepassing zijn en een aantal vragen er dus niet toe doen. De gemeente moet de aanvraag beoordelen, en kan besluiten om maar een deel van de bijstand toe te kennen. Het is geen leenbijstand zoals de BBZ, maar een gift. Die gift bestaat nu uit drie maanden elk zo'n 1500 euro maximaal. Dat is bijna 50% meer dan de normale BBZ. Ondernemers die in de  bestaande BBZ zitten maar niet meer kunnen ondernemen, lijken niet meegeteld te worden.

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Het is TOZO (geen TORZO)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, TwaBla zei:

Die gift bestaat nu uit drie maanden elk zo'n 1500 euro maximaal. Dat is bijna 50% meer dan de normale BBZ. Ondernemers die in de  bestaande BBZ zitten maar niet meer kunnen ondernemen, lijken niet meegeteld te worden.

 

Is het  in beide gevallen niet gewoon een aanvulling tot bijstandsniveau?

1503 EUR voor samenwonenden,  1052 EUR voor alleenstaanden.

 

Vraag me overigens wel af of ze bij dat aanvullen naar de omzet die in die maand gegeneerd is kijken, of naar wat er in die maand op de rekening van de ondernemer is bijgeschreven.

Want daar kan natuurlijk ook nog wel een flink verschil in zitten, als je nu geen omzet hebt, maar momenteel nog wel betalingen voor facturen uit het verleden ontvangt.

aangepast door Maxn
bijstandsbedragen waren van 2019. Aangepast naar die van 2020
Link naar reactie
  • 0

Misschien relevant voor dit topic: ik hoor van veel ondernemers dat ze nog niet weten waar ze terecht kunnen voor de Tozo. Ik probeer op deze pagina een complete lijst te maken van de gemeenten waar je al een aanvraag kunt indienen. 

https://www.easyzzp.nl/nieuws/maatregelen-coronavirus-bbz-voor-zzper/

 

Alle aanvullingen op de lijst zijn uiteraard van harte welkom.  

Link naar reactie
  • 0

Misschien een domme vraag, maar bij de gemeente wisten ze het ook niet. Moet ik de aanvraag van de tegemoetkomingen aanvragen in de gemeente van mijn woonadres of in de gemeente van mijn bedrijf.
Ik dacht het laatste, maar in ze wisten het niet zeker in Delft. De medewerkers spraken elkaar tegen. Uiteindelijk was het advies om te wachten tot het loket opengaat.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Men moet nog geduld hebben. De steunmaatregelen worden/moeten nog uitgewerkt worden. Incl. de criteria wie/welke ondernemer voor welke regeling in aanmerking komt. Er is wel al onrust en onduidelijk onder ondernemers. Zoals Roel aangeeft én voor zover de algemene aanwezig is:

 

  • Compenstatieregeling € 4000 : alleen voor levensvatbare bedrijven en bedrijven met een fysieke locatie. Wordt niet uitgevoerd door de gemeente, maar door RVO (dit loket is in voorbereiding en opent binnenkort).
  • Corona BBZ / TOZO : voor mkb en zzp'ers en startende ondernemers : wordt uitgewerkt/uitgevoerd bij gemeenten en betreft (voor zover bekend) een uitkering tot bijstandnivo.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

 

TOZO-pagina van IMK Nederland met Tozo-scan voor ondernemers in geldnood.

 

Die scan oogt onbetrouwbaar, alsof je doorgeleid wordt naar een vage kredietbank, maar het domein van 155-Help-een-Bedrijf lijkt toch bezit van IMK Holding. In de scan wordt nog steeds gevraagd naar vermogen en gegevens over partners. Dat komt ook onjuist over, maar IMK doet de BBZ-afwikkeling voor menig gemeente en probeert nu ook bij de TOZO een centrale rol te spelen.

 

Quote

Dat blijkt uit het aantal geldnoodscans dat ondernemers op het platform 155-Help-een-Bedrijf (www.155.nl) melden. Op maandag groeide dat aantal naar 4.058 en vandaag (dinsdag) zal dat zeker nog een stuk hoger liggen. 86% van de ingevulde scans voldoen aan de criteria van de sociale ondernemersregelingen Bbz en/of Torzo. De aantallen zijn inmiddels tachtig keer zo hoog t.o.v. normaal. Op basis van deze ontwikkelingen mag verwacht worden dat tenminste 100.000 ondernemers van de regeling gebruik zullen willen maken en mogelijk twee keer zoveel.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het betreft hier een scan om te kijken of je in aanmerking komt en niet dé aanvraag zelf !. Ik ga er daarbij trouwens wel vanuit dat deze conform AVG is ingericht.

Er wordt idd gevraagd om vermogen en gegevens partner, maar wellicht wordt dit (of inmiddels is dit) toch één van de criteria om TOZO aan te vragen?

 

Zolang er vanuit overheid én gemeenten richting ondernemers geen goede nieuwe informatie verstrekt wordt, blijft het gissen. Ik persoonlijk vind dan wel dat zo'n scan (in alle onrust die er al ontstaan is) niet veel zin heeft en had men het beter de BbZ-scan kunnen noemen. Maar goed... IMK heeft, gezien de scan, een andere mening. Óf weten meer..... ?

 

P.S.: ik heb IMK-voorlichting gevraagd om toelichting in dit topic te geven. Óf ze dit doen, kan ik natuurlijk niet beloven.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Namens 155-Help-een-Bedrijf: De 155-geldnoodscan is bedoeld om ondernemers met geldnood kosteloos langs de kortste weg te helpen naar het juiste loket voor hulp. Ja, de Tozo-scan is gebaseerd op de Bbz-scan, maar op een tweetal criteria, partnertoets en vermogenstoets, vraagt de scan wel om informatie, maar sluit op basis van die informatie niet uit. Dat heeft te maken met de onduidelijkheid die vooralsnog bestaat over de details. Mochten er meer details naar boven komen, dan kunnen we alsnog o.b.v. de gegevens antwoorden controleren of de verwijzing wel of niet goed is geweest.

Met name de partnertoets is relevant omdat we er van uit gaan dat er maar één Tozo toekenning per huishouden zal zijn (maar dat hebben we nog niet bevestigd gekregen). We kennen veel huishoudens waar beide partners zzp'er zijn. 

Zodra er meer details beschikbaar komen (en we hebben korte lijntjes met SZW) zullen we de scan aanpassen.

En ja, de scan is avg-proof en ja, alle nederlandse gemeenten zijn met de juiste 'loket'gegevens opgenomen voor de juiste verwijzing.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
38 minuten geleden, Mikky Vrolijk zei:

Er wordt idd gevraagd om vermogen en gegevens partner, maar wellicht wordt dit (of inmiddels is dit) toch één van de criteria om TOZO aan te vragen?

 

Nee. Die criteria zijn expliciet uitgezonderd van de TOZO.

 

Quote

Welke hulp biedt de gemeente bij de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)?    

 

Op basis van deze tijdelijke regeling biedt de gemeente u voor maximaal drie maanden  inkomensondersteuning tot aan het sociaal minimum. Hoe hoog dit bedrag precies is hangt af van de samenstelling van uw huishouden en uw inkomen. U hoeft deze inkomensondersteuning niet terug te betalen. Er is ook geen vermogens- en partnertoets.

 

Samenstelling van huishouden is wel van belang. :smiling-face-with-sunglasses:

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Han Dieperink zei:

Met name de partnertoets is relevant omdat we er van uit gaan dat er maar één Tozo toekenning per huishouden zal zijn (maar dat hebben we nog niet bevestigd gekregen). We kennen veel huishoudens waar beide partners zzp'er zijn. 

 

Stel je voor. Twee ondernemers in één huishouden. 

 

Geldt die veronderstelde restrictie ook voor twee werknemers in één huishouden?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
27 minuten geleden, Han Dieperink zei:

Namens 155-Help-een-Bedrijf: De 155-geldnoodscan is bedoeld om ondernemers met geldnood kosteloos langs de kortste weg te helpen naar het juiste loket voor hulp. Ja, de Tozo-scan is gebaseerd op de Bbz-scan, maar op een tweetal criteria, partnertoets en vermogenstoets, vraagt de scan wel om informatie, maar sluit op basis van die informatie niet uit. Dat heeft te maken met de onduidelijkheid die vooralsnog bestaat over de details. Mochten er meer details naar boven komen, dan kunnen we alsnog o.b.v. de gegevens antwoorden controleren of de verwijzing wel of niet goed is geweest.

Met name de partnertoets is relevant omdat we er van uit gaan dat er maar één Tozo toekenning per huishouden zal zijn (maar dat hebben we nog niet bevestigd gekregen). We kennen veel huishoudens waar beide partners zzp'er zijn. 

Zodra er meer details beschikbaar komen (en we hebben korte lijntjes met SZW) zullen we de scan aanpassen.

En ja, de scan is avg-proof en ja, alle nederlandse gemeenten zijn met de juiste 'loket'gegevens opgenomen voor de juiste verwijzing.

 

Toch weer die term zzp, terwijl we het er net over eens waren dat het voor alle ondernemers zou gelden.

IK was de website al eerder tegengekomen, maar zag er erg onbetrouwbaar uit. Er worden ook allerlei vragen gesteld die er niet toe doen, zoals leeftijd, telefoonnummer, e-mailadres,etc

De resultaten worden niet zoals de website zegt via de e-mail verstuurd, maar gewoon aan het einde van het formulier.

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

 @Han Dieperink: welkom op ons forum en dank voor je toelichting op de scan ! Wordt door mij erg gewaardeerd.

 

Mijn persoonlijke mening m.b.t. de IMK TOZO scan is, dat deze dan té voorbarig en in té pro-actieve modes is gemaakt. Hoe goed bedoelt ook van IMK, er zitten in de scan (zo lees ik in jouw reactie) inderdaad nog veel aannames:

 

34 minuten geleden, Han Dieperink zei:

Dat heeft te maken met de onduidelijkheid die vooralsnog bestaat over de details. Mochten er meer details naar boven komen, dan kunnen we alsnog o.b.v. de gegevens antwoorden controleren of de verwijzing wel of niet goed is geweest.

Met name de partnertoets is relevant omdat we er van uit gaan dat er maar één Tozo toekenning per huishouden zal zijn (maar dat hebben we nog niet bevestigd gekregen).  

Zodra er meer details beschikbaar komen (en we hebben korte lijntjes met SZW) zullen we de scan aanpassen.

Is de huidige in grof concept gelanceerde IMK TOZO scan wel af afgestemd met SZW?

 

14 minuten geleden, Jasper S. zei:

Toch weer die term zzp, terwijl we het er net over eens waren dat het voor alle ondernemers zou gelden.

 

"We" (ruim begrip) kunnen dat wel vinden, maar de term wordt overal gebruikt en dus ook in steunmaatregelen voor die doelgroep. Dus, heb daar voor nu "vrede" mee.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Off topIc : dat wil niet zeggen dat de term ZZP niet bestaat/niet meer gebruikt wordt !

 

Graag on topic blijven ! Dit, zodat we samen met Han Dieperink wellicht tot een betere scan komen / de huidige scan off line gaat ?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Jasper S. zei:

In jouw eerdere bericht gaf je toch aan dat het voor alle ondernemers was? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

 

Jasper, de eieren zijn nog niet helemaal uitgebroed. Terwijl de leghennen nog bezig zijn, zetten de renhennen al scans online. Die zijn dus nog niet 100% correct. Laat je niet gek maken. Gun ze een paar dagen....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Han Dieperink (IMK) over Stichting 155 in een interview op ONL schat dat meer dan 100.000 ondernemers gebruik gaan maken van de TOZO.

 

Een probleem is dat de schakels in de zorgketen voor ondernemers in nood niet goed op elkaar afgestemd zijn: Ministerie, Belastingdienst, Gemeenten en betrokken initiatieven. Dus de aankondiging van ruimhartige steun stuit nu op praktische problemen bij uitvoerders.

 

 

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

IMK en 155-Help-een-Bedrijf lijken zich op te werpen als doorverwijsloket naar gemeenten, en ze verzamelen met de scan informatie die van belang kan zijn voor de toekenning van TOZO-bijstand. Omdat de exacte criteria nog niet bekend zijn, worden er ook gegevens verzameld die straks geen rol spelen bij de beoordeling. Dat werkt even verwarrend, maar kan prima op z'n pootjes terecht komen.

 

Misschien wil IMK en Stichting 155 partner worden van HL? :shushing-face:

 

IMK en Stichting 155 zijn gevestigd in Ondernemershuis Nederland te Den Haag, waar ook ONL, MKB-accountants NovaaNovak en Sira Consulting zitten.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Hebben anderen ook van ZZP Inkoopcollectief deze mail ontvangen? Ik wel... met VERBAZING!

 

Quote

JA! De Corona Noodfonds Quickscan is er sinds vandaag :)

 

Ontvang een overzicht welke van de 13 steunmaatregelen jij en jouw bedrijf kan aanvragen, hoeveel compensatie jij kan verwachten én per maatregel hoe en waar je de aanvraag moet doen. In 1 x antwoord op al je vragen!
✔ Direct overzicht van alle steunmaatregelen / voorwaarden
✔ Antwoord op waar & wanneer de aanvraag te doen
✔ Geschikt voor ZZP en MKB

JA! De Corona Noodfonds Quickscan is er sinds vandaag :)

 

Ik heb de afzender (ZZP Inkoopcollectief) wel direct een email gestuurd:

Quote

Beste ZZP Inkoopcollectief,

Ik heb uw email met de Quickscan met verbazing ontvangen!

Het feit dat de overheid én gemeenten nog de criteria vast moeten stellen en nog niet duidelijk is welk soort ondernemer voor welke steunmaatregel in aanmerking komt en onder welke voorwaarden, heb ik GROTE vraagtekens bij deze scan.

Buiten dat het ondernemers en zzp’ers in verwarring brengt, zie ik dat na invullen van de scan de uitkomst "U komt niet in aanmerking..." (zonder info waar dat dan op gebaseerd wordt). Wat valt daar uit op te maken, dat ondernemers dan geen moeite hoeven te doen om bij overheid of gemeenten aan te kloppen. Ik krijg wel de melding "Lees de uitslag per e-mail voor meer informatie." maar die ontvang je dan niet direct. 

Ik ontvang graag antwoord op bovenstaande. Indien ZZP Inkoopcollectief wel al alle criteria van de overheid heeft ontvangen, verneem ik dat ook graag.
Ter info: ik  heb op het ondernemersforum Higherlevel.nl aandacht aan de scan besteed. Misschien dat ZZP Inkoopcollectief aan die discussie deel wilt nemen? 

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Euh, welke kenmerken staan in de mail vermeld ter identificatie van deze partij? Ik zou voor alles geen actieve verwijzingen maken als je je verbaast!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
22 minuten geleden, Highio zei:

Euh, welke kenmerken staan in de mail vermeld ter identificatie van deze partij? Ik zou voor alles geen actieve verwijzingen maken als je je verbaast!

ZZP Inkoopcollectief. Maar je hebt een goed punt. Kan een "hack" zijn namens die organisatie. Ik heb in mijn bovenstaande bericht de link naar de scan eruit gehaald.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.