• 0

Importeren via Alibaba

Heren en dames, 

 

Topic nummer zoveel. Ik weet het, maar geen enkele heeft me tot nu toe naar de juiste weg geleid (volgens mij). En de Belastingdienst kan ik morgen pas weer bereiken, vandaar dat ik voor vanavond nog even een beroep doe op jullie expertise.

 

Ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer. Tik in Google 'import china' en je wordt letterlijk doodgegooid met websites die allemaal een mooi verhaal vertellen. Waar het op neerkomt is dat ik producten wil importeren via Alibaba (waarde plus/minus 1000 euro per shipment), maar dan op de juiste wijze als je kijkt naar de belasting en douane. Maar hierover worden veel dingen geschreven en toch wijkt het vaak af van elkaar. Zo bestaat er een heel simpel verhaal, compleet duidelijk:

 

"Wanneer je gaat importeren ga je (helaas) te maken krijgen met belastingen. Wanneer je goederen importeert dien je BTW af te dragen. Stel dat je voor 10000 euro aan producten gekocht hebt met een btw tarief van 21%. In dit geval dien je aan de forwarder (vervoerder) 2100 euro te betalen. De BTW kun je vervolgens weer terugvorderen bij de fiscus." 

 

Helemaal duidelijk, maar hoe zit dat hier in dit geval met de inklaringskosten? En de invoerrechten? En als je echt open kaart wilt spelen (Chinese bedrijven hebben er een handje van om een absurd laag bedrag op de verpakking te vermelden), hoe pak je dit dan het beste aan? Een handelsfactuur opstellen (ook iets wat ik gelezen heb in mijn zoektocht) en van de verzender/verkoper 'eisen' dat deze factuur met de verzending meegaat, zodat de douane precies weet hoe en wat aangaande de waarde van het pakket?

 

Ik lees ook veel over een vergunning om, als je van plan bent frequent te importeren, een hoop administratieve rompslomp te ontlopen bij de douane? Dat je je ontvangen zendingen automatisch kunt aangeven bij de douane? Hier ga ik zeker morgen even achteraan, maar nogmaals, misschien heeft iemand er hier ervaring mee en kan me enigszins op weg helpen. 

 

Verder weet ik dat je bij het importeren van goederen een 'nevenadministratie' moet voeren. Zaken die ik in dit geval moet bewaren:

 

- vrachtbrief

- betalingsbewijs

- het Enig document (dit is schriftelijke mededeling van de Douane over de afhandeling van de aangifte)

- de factuur van de Douane

- de factuur van de douane-expediteur

- een importeursoverzicht (dit is een overzicht van de douane waarin al uw invoer staat)

 

Die eerste twee zijn duidelijk, maar over een vrachtbrief gesproken... Ik heb wel eens eerder een pakketje uit China laten komen, maar daar ontbrak toch steevast een normale vrachtbrief. Hooguit een stencil met een verzonnen waarde. Verder niets. Is dit ook gewoon een kwestie van eisen bij een verzender? Betalingsbewijs is ook duidelijk. Factuur douane is invoerrechten? En factuur expediteur zijn de inklaringskosten?

 

Veel vragen wellicht, maar het internet staat vol info. Zag zelfs al voorbijkomen dat je een speciaal soort boekhoudsoftware dient te hebben voor zakelijke importzendingen. Kan me niet voorstellen dat elke Nederlandse, zakelijke Alibaba-gebruiker, hier gebruik van maakt.

 

Groet, Danny

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kwam net dit nog tegen, zo simpel als wat, maar het sluit mooi aan op wat ik vroeg:

 

"Wanneer u goederen van buiten de EU importeert, moet u daarvan aangifte doen bij de douane. Met deze aangifte en het betalen van eventueel verschuldigde belastingen en invoerrechten, brengt u de goederen 'in het vrije verkeer' van de EU. Deze aangifte gebeurt digitaal. Meestal doet een vervoerder of een douanevertegenwoordiger dit voor u." 

 

Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe krijg ik het zover dat DHL Express (waar mijn leverancier standaard gebruik van maakt) dit eigenlijk altijd doet? Kan ik dat simpelweg voor elkaar krijgen door de leverancier een commercial invoice (met de exacte waarde van de verzonden goederen) en een vrachtbrief toe te laten voegen aan het pakket?

Link naar reactie
  • 0

DHL Express heeft volgens mij standaard de import service, UPS geld dit ook, maar ook andere post services. Wellicht heb je wat aan deze KVK site over goederen importen uit een land buiten de EU

 

Er staat een hoop beschreven, ook over de HS codes, je leverancier kan die vertellen, en je kunt dan in het gebruikstarief kijken wat de kosten invoerrechten en belastingen zullen zijn, en of en welke beperking er op zitten. Dit moet je gewoon een paar keer doen om er een beetje in thuis te zijn. Er zit ook een handleiding bij: Het gebruikerstarief

 

Let ook dat je product waarschijnlijk aan Europese eisen zal moeten voldoen. CE is een van de mogelijke. Dit is meer dan een markering / verklaring van de fabrikant, waar je als importeur verantwoordelijk voor bent. Doe daar dus ook je huiswerk. 

 

De veel lagere prijzen zie je volgens mij hoofdzakelijk bij verkoop naar particulieren. Zakelijk lijkt toch wat serieuzer. 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie, Jessek. 

 

En die standaard import service van DHL komt altijd in werking als het pakket maar gepaard gaat met een commercial invoice en een vrachtbrief? Uiteraard ingevuld met de juiste gegevens/waarde? 

 

Die HS codes is echt abracadabra, maar dat is een kwestie van eenmalig de juiste code zien te achterhalen (ik zou nagenoeg steevast hetzelfde artikel importeren). 

 

Bijna 8 uur. Zodadelijk eens contact opnemen met DHL Express en de douane. Ik koppel hun reactie terug. Wellicht heeft iemand anders er ook nog wat aan.

Link naar reactie
  • 0

Net contact gehad met DHL Express naar aanleiding van de opmerking van Jessek over de import service. 

 

Inderdaad, DHL Express verzorgt alle douane afhandelingen als het pakket voorzien is van een commercial invoice (in drievoud). En heel belangrijk, transportkosten dienen hier goed vermeld te staan. Een bedrijf wat free shipping aanbiedt klinkt heel aanlokkelijk, maar kan nadeliger uitpakken omdat er in dat geval een schatting wordt gemaakt van de transportkosten en die schatting ligt vaak hoger dan het daadwerkelijke bedrag.

 

Als dit allemaal goed gaat bij de verzender (specificatie transportkosten, commercial invoice in drievoud) dan hoef ik daarna niks meer aan te geven bij de douane. 

 

En wat ik dan zelf begrepen heb is dat ik alle documentatie hieromtrent moet bewaren in een speciale non EU administratie (commercial invoice, vrachtbrief, betalingsbewijzen en alle documenten die ik ontvang naar aanleiding van de douane afhandeling door DHL Express).

 

Vraag me af of ik nu nog moet bellen naar de douane. Want dat stukje over HS en Tarfic codes is me nu nog steeds niet duidelijk of ik hiermee te maken ga krijgen.

Link naar reactie
  • 0
52 minuten geleden, Muggepuut zei:

. Een bedrijf wat free shipping aanbiedt klinkt heel aanlokkelijk, maar kan nadeliger uitpakken omdat er in dat geval een schatting wordt gemaakt van de transportkosten en die schatting ligt vaak hoger dan het daadwerkelijke bedrag.

Free shipping bestaat niet, dat is gewoon een verkoopprijs inclusief transportkosten. Geschat of niet, dat is alleen nadeliger als je zelf goedkoper het transport had kunnen regelen . Over de transportkosten wordt ook invoerrecht berekend, vandaar dat DHL wil weten wat het bedrag is.

 

Taric codes kun je opzoeken op de website van de douane.  Als deze niet vooraf bepaald is komt  het vaak voor dat de aangever (DHL) de code bepaalt. Dat kan goed gaan, of fout, waardoor je misschien teveel of te weinig invoerrechten betaald.  Wat is het voor product?

 

1 uur terug, Muggepuut zei:

En wat ik dan zelf begrepen heb is dat ik alle documentatie hieromtrent moet bewaren in een speciale non EU administratie (commercial invoice, vrachtbrief, betalingsbewijzen en alle documenten die ik ontvang naar aanleiding van de douane afhandeling door DHL Express).

Administratie is administratie......Als je alle facturen van binnen en buiten de EU in één order wil stoppen mag dat ook. De enige eis is dat bij een eventuele douanecontrole  de documentatie aanwezig is en binnen een redelijke termijn kan worden getoond. Fiscale bewaarplicht is overigens 7 jaar. 

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Bert. zei:

Free shipping bestaat niet, dat is gewoon een verkoopprijs inclusief transportkosten. Geschat of niet, dat is alleen nadeliger als je zelf goedkoper het transport had kunnen regelen . Over de transportkosten wordt ook invoerrecht berekend, vandaar dat DHL wil weten wat het bedrag is.

 

Taric codes kun je opzoeken op de website van de douane.  Als deze niet vooraf bepaald is komt  het vaak voor dat de aangever (DHL) de code bepaalt. Dat kan goed gaan, of fout, waardoor je misschien teveel of te weinig invoerrechten betaald.  Wat is het voor product?

 

Administratie is administratie......Als je alle facturen van binnen en buiten de EU in één order wil stoppen mag dat ook. De enige eis is dat bij een eventuele douanecontrole  de documentatie aanwezig is en binnen een redelijke termijn kan worden getoond. Fiscale bewaarplicht is overigens 7 jaar. 

 

Ha Bert, duidelijk verhaal. Dank je wel. Wat betreft de administratie zie ik nu ook dat het niet zozeer apart bijgehouden hoeft te worden, maar dat het gewoon gaat om extra documenten die je bij binnenlandse inkoop niet hoeft te bewaren (zoals een vrachtbrief).

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik ga heel eerlijk zijn. Was uiteraard heel enthousiast en heb me dagen ingelezen in een hoop regels en processen. Maar het is voor niets geweest. Het probleem is het product. Zag wel brood in Microsoft Office 2019 pakketten, officiële retail verpakkingen, maar vanmorgen kwam ik ineens iets tegen over parallel import en ik moet me heel sterk vergissen, of dit valt er onder. Jammer, dan houdt het op. Wel héél veel geleerd over import, dus de zoektocht is sowieso niet voor niets geweest :-)

 

By the way, begeven een hoop andere bedrijven zich hiermee op glad ijs? De leverancier, bij wie ik ook nog even navraag deed, zei dat ze dagelijks pakketjes naar Nederland verscheepten. Hoe zit dat dan? Voornamelijk naar mensen die via een webshop verkopen, werd gezegd. Had zelf het idee om via het verkopersplatform van Bol.com te verkopen, maar dat gaat nu allemaal niet meer door. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.