• 0

Financiële vraag afwikkeling VOF

Hoi,

 

Ik zou deze graag aan mijn boekhouder willen vragen, maar die zit op dit moment ergens vast in het buitenland wegens corona-perikelen, dus die kan ik daar even niet mee lastig vallen. Ik ben bezig met het gezamenlijk stopzetten van een VOF. Daaruit gaat een schuld ontstaan naar mij toe. Ik wil alvast een beetje inzichtelijk krijgen waar ik recht op ga hebben.  Maar ik ben even lost over welk bedrag ik als basis moet gebruiken.

 

Er wordt een eindbalans gemaakt, daarop heb ik een positief eindvermogen en mijn partner een negatief eindvermogen. Ik gebruik even fictieve bedragen om het makkelijk te maken

 

Eindvermogen Jovandenherik: €56.000

Eindvermogen partner Jovandenherik €-12.000

bedrag in kas €40.000

 

Is de schuld nu 56.000 - 40.000 = 16.000. Of is de schuld nu 12.000 en ontvang ik het bedrag in kas? 

 

Alvast bedankt voor jullie input!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
22 minuten geleden, Jovandenherik zei:

Eindvermogen Jovandenherik: €56.000

Eindvermogen partner Jovandenherik €-12.000

bedrag in kas €40.000

 

Is de schuld nu 56.000 - 40.000 = 16.000. Of is de schuld nu 12.000 en ontvang ik het bedrag in kas? 

 

ik mis nog 4000 aan bezittingen.

Link naar reactie
  • 0

Op basis van de huidige gegevens is de balans inderdaad niet volledig, en mist er inderdaad nog EUR 4.000 aan bezittingen.

Afhankelijk van die bezittingen (en het eventuele resultaat op de verkoop van die bezittingen) kunnen we de vraag beantwoorden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijk lukt ook zonder die 4000 wel hoor..

 

die 4000 euro is ofwel een verlies door opheffing, bijvoorbeeld omdat restvoorraad of andere bezittingen verkocht zijn voor lagere waarde dan ze op de balans stonden

 

Als die 4000 euro inderdaad een dergelijk verlies is en de standaard verdeling tussen de vennoten is 50/50 dan wordt voor beide vennoten het vermogen 2000 euro lager

Dus dan heeft A recht op 54.000 en B moet 14.000 bijstorten. En als B 14K bijstort is er samen met de 40K banktegoed 54K om vennoot A zijn kapitaal terug te geven.

 

En als de 4000 wel een bezitting(bijvoorbeeld een auto) is dan is er dus 44.000 "vermogen" en gaat 44.000 + 12000 van partner B met schuld naar partner A en kom je ook op 56.000 euro.

 

maw geen van berekeningen in de startpost klopt.. De missende 4000 euro moet ook verwerkt worden in de verdeling.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
11 uur geleden, Jovandenherik zei:

 

Eindvermogen Jovandenherik: €56.000

Eindvermogen partner Jovandenherik €-12.000

bedrag in kas €40.000

 

 

Om niet met allerlei wedervragen te komen, maar om een antwoord te geven, ga ik er nu van uit dat deze cijfers op de slotbalans kloppen.

 

Dan ontbreekt er natuurlijk 4.000 ergens maar dat is niet van belang voor het antwoord op je vraag - dat zou bijvoorbeeld vaste activa kunnen zijn of een vordering op een klant. Of onverdeeld verlies. Of iets anders.

 

Waar het om gaat is dat je partner eigenlijk 12.000 aan de VOF zou moeten betalen. Want hij/zij heeft 12.000 te veel opgenomen tot en met heden.

(Misschien zelfs 14.000 als de ontbrekende 4.000 onverdeeld verlies zou zijn en de afgesproken winstverdeling 50/50 zou zijn! - maar dat terzijde.)

 

Dat zal hij/zij wel weigeren denk ik (zo gaat dat meestal in de praktijk bij dit soort gevallen namelijk). Dus blijft er 40.000 aan geld over voor jou (en misschien ook zo'n 4.000 aan computerapparatuur, openstaande vordering of zoiets). 

 

En wat er ook overblijft is waarschijnlijk een flinke discussie met je ex-partner die misschien meent dat hij/zij de helft van het geld moet krijgen. Want zo gaat het ook soms/vaak bij een VOF.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.