• 0

Zelfstandige in de kraamzorg, net gestart, door Corona geen klanten meer, en nu?

(aangepast)

Ik ben sinds begin dit jaar begonnen als zelfstandige in de kraamzorg. Helaas door de corona crisis hebben al mijn klanten unaniem besloten over te stappen naar een grote organisatie wegens onzekerheid bij een eenmanszaak. Ik zit nu tot sept zonder klanten en dus zonder inkomen. Dat is een val van rond de 2000 euro per maand.

Omdat ik nog maar net voor mezelf ben begonnen kom ik niet aan mijn urencriteria en zou ik dus niet in aanmerking komen voor die uitkering. Ik ben doodsbang dat ik straks mijn huis uit moet. Wie helpt mij op weg in deze wet- en regelgeving want ik zie door de bomen het bos niet meer.

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste AnneSophie,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: erg vervelend, maar de behoefte aan kraamzorg wordt niet zomaar minder (het aantal bevallingen in ieder geval zeker niet!) en er was in 2020 al een tekort aan kraamverzorgenden.

 

Als het als zelfstandige tijdelijk niet lukt door Corona, waarom dan niet (terug) in loondienst?  Volg je klant... 

 

Of.. los het continuïteitsrisico van je klant op: als eenpitter ben je erg kwetsbaar: wordt jij ziek dan kunt je je werk niet uitvoeren en heb je geen achtervang

Organiseer je je met meerdere zelfstandigen dan  heb je die opvang wel.

 

Lang verhaal kort:  Je hebt een vrij essentieel beroep, oefen dat vooral uit in wat voor vorm dan ook!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Als het als zelfstandige tijdelijk niet lukt door Corona, waarom dan niet (terug) in loondienst?  Volg je klant... 

Dat zal in de huidige situatie niet zo makkelijk gaan, maar misschien kan je als ZZP’er wel weer door een bredere organisatie worden ingezet. Ook daar zullen personeelsleden noodgedwongen thuiszitten, door overbelasting, ziekte of thuisblijvende kinderen.

Een andere optie is je activiteiten te verplaatsen naar de thuiszorg van ouderen.
 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Cosara zei:

 

Een andere optie is je activiteiten te verplaatsen naar de thuiszorg van ouderen.
 

 

Kan dat?

Een kraamverzorger in de ouderenzorg...

 

Geen verstand van verder, maar het lijkt mij een beetje hetzelfde als wanneer je de loodgieter voorstelt dat hij maar aan het elektriciteitsnet aan de slag moet gaan wanneer er geen verstopte riolen meer zijn.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Kan dat?

Een kraamverzorger in de ouderenzorg...

Dat kan, al zal je geen medische handelingen mogen uitvoeren, maar dat mag je als thuisverzorger ook niet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Geen verstand van verder, maar het lijkt mij een beetje hetzelfde als wanneer je de loodgieter voorstelt dat hij maar aan het elektriciteitsnet aan de slag moet gaan wanneer er geen verstopte riolen meer zijn.

Zoveel verschil zit er niet tussen een kraamzorgverlener en uit thuiszorgverlener.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, AnneSophie zei:

Omdat ik nog maar net voor mezelf ben begonnen kom ik niet aan mijn urencriteria en zou ik dus niet in aanmerking komen voor die uitkering.

 

Wel een aanvraag doen! Plak desnoods een vel aan de aanvraag waarin je uitlegt dat je verwachting was bij normale omstandigheden wel aan het urencriterium te voldoen. Je kan daarna altijd nog om je heen kijken en wellicht solliciteren, maar geef jezelf nu alvast wat opties.

 

Dat urencriterium is voor veel ZZPers nu een onduidelijke kwestie, dus dik kans dat dat straks ineens niet meer geldt. Sterkte!:smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, AnneSophie zei:

Ik ben sinds begin dit jaar begonnen als zelfstandige in de kraamzorg.

[...]

Omdat ik nog maar net voor mezelf ben begonnen kom ik niet aan mijn urencriteria en zou ik dus niet in aanmerking komen voor die uitkering.

 

Als je net begonnen bent, hoef je maar 24 uur per week met je bedrijf bezig geweest te zijn.

Je komt ook als je al die extra tijd die je als startende ondernemer met het opstarten van je bedrijf kwijt bent geweest -van dingen uitzoeken tot acquisitie- meetelt daar niet aan?

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/financiele-maatregelen/tozo 

 

Quote

 

Ik werk geen 1225 uur per jaar in mijn bedrijf. Heb ik dan ook recht op de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)?    

 

Nee, u moet voldoen aan het urencriterium van 1225 uur per jaar. Mocht u nog geen jaar geleden gestart zijn met uw bedrijf dan dient u in de periode voor 1 maart 2020 gemiddeld minimaal 24 uur per week in/aan uw bedrijf gewerkt te hebben. Uren ten behoeve van administratie en acquisitie tellen hier ook onder.

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ook voor jou zal de TOZO van toepassing kunnen zijn. Gebaseerd op de BBZ. Zie deze informatie

V.w.b. TOZO: de criteria om voor deze steunmaatregel in aanmerking te komen zijn er nog niet en ook de hoogte van de vergoeding is nog niet duidelijk. Maar, je kunt je wel alvast aanmelden bij jouw gemeenten. Wellicht krijg je (als startend ondernemer) advies om ipv TOZO een andere uitkering aan te vragen (bijv. WW). Je geschatte inkomen zal gebaseerd worden op je laatstverdiende loon en/of inkomen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.