• 0

Hoe verder? Werkwijze en nieuwe techn. systemen zonder kapitaal?

(aangepast)

Ik heb maar even voor dit subforum gekozen maar heeft raakvlakken met meerdere sub forums.

 

Ik ben in juni 2019 vanuit de bijstand gestart met een nieuw bedrijf, verkoop van producten via platformen.

daarin gaan bepaalde zaken goed en andere zaken leveren problemen op.

zo heb ik een redelijk goede start gemaakt maar heb ik laatste maanden vorig jaar een flinke dip gehad en wat verlies gemaakt.

 

Dat heeft ermee te maken dat de systemen die ik gebruik simpelweg slecht zijn en niet voldoen en maar met moeite overeind gehouden kunnen worden door mij.

Daardoor gaan er vaak zaken mis als zijnde producten verkopen die niet meer leverbaar zijn.

Ook veel problemen(gehad) met leveringen naar België wat mijn accounts negatief beïnvloed heeft.

 

Al met al was de weg omhoog weer gevonden en loopt de omzet afgelopen maanden weer op.

Ook voor deze maand ging de omzet al redelijk omhoog en nu de afgelopen week zit er helemaal een grote stijging in (belgie zit ik nu net over de omzet die ik vorige maand had, Nederland zit ik nu al op 10% meer als vorige maand, enkel Frankrijk en Duitsland zit momenteel een dip in door hele Corona gebeuren).

 

Maar alle systemen die ik gebruik geven dus problemen en zijn niet bepaald toekomstbestendig en zouden zo snel mogelijk vervangen moeten worden.

Met de nieuwe systemen zou ik veel stabieler zijn, minder kans op problemen, kan ik efficiënter werken, kan ik veel meer producten gaan verkopen en kan ik mijn marge verhogen.

 

De marges zijn nu redelijk klein, kunnen in deel van de gevallen wel verhoogd worden maar dat is extreem veel handwerk en zou eigenlijk dagelijks opnieuw gedaan moeten worden (20.000 producten stuk voor stuk op 6 verkoopkanalen controleren.)

 

nu heb ik een waanzinnig moei toekomstgericht systeem uitgedacht, maar daarvoor zijn flinke investeringen nodig die ik nu niet heb en ook niet zo kan krijgen.

Daarom heb ik een omweg bedacht die makkelijker en goedkoper zou moeten zijn, altans daar leek het op. maar nu blijven daar toch ineens flinke kosten bij te komen voor een stuk orderafhandeling en voorraad/prijsbeheer.

 

Niet iets wat ik in (in deze tijd) makkelijk bij elkaar krijg.

 

Begint beetje een kip/ei verhaal te worden.

Om meer omzet maar vooral ook meer marge te krijgen heb ik nieuwe systemen nodig maar die nieuwe systemen kan ik pas financieren als ik meer marge maak.

heb redelijk wat producten die ik nog kan gaan verkopen waarop ik meer marge zou kunnen maken maar kan die niet verkopen doordat mijn systeem dat niet aankan om erin te zetten.

Ik heb ook teveel dooie voorraad liggen die ik niet kan verkopen doordat de huidige werkwijze van mijn systeem dat verhinderd (enkele duizenden euro's dooie voorraad).

 

dat terwijl omzet goed gaat, marge ook verbeteringen laat zien maar allemaal nog niet voldoende om de noodzakelijke veranderingen door te voeren.

Nu moet ik dus eigenlijk nog weer een stap voor de andere noodzakelijke stappen zien te verzinnen om de systemen draaiende te houden, of te vervangen door andere tijdelijke systemen die net weer een verbetering zijn en waarmee ik kan uitbreiden/verbeteren.

 

Ik weet echter heel even niet meer hoe ik dit nu het beste kan aanpakken zodat ik fouten voorkom, met assortiment kan groeien, de marge kan verhogen en voorraad en aanbod problemen kan oplossen, ben even door mijn creatieve oplossingen heem. 

iemand dus tips als je problemen met je werkwijze en technische systemen hebt maar geen kapitaal om alles direct opnieuw te bouwen?

 

 

Wat ik eigenlijk nodig heb is iemand die eens met mijn situatie meekijkt naar wat ik doe, hoe ik dat doe, hoe ik zaken geregeld heb, welke technische oplossingen ik nu heb, waar ik naartoe wil en hoe ik daar in stapjes kan komen. iemand die wat weet van bedrijfsprocessen maar ook van technische systemen maar die daar niet direct een financieel belang bij heeft maar vanuit mijn situatie het juiste pad en daarbij horende oplossingen kan adviseren.

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
25 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Mijn stelling was dat complexiteit duur is.

daar ben ik me bewust van.

En dat mijn huidige systeem zo gammel is komt ook mede doordat ik die heb gerealiseerd heb voor minder dan 10% van de prijs die realistisch was voor een dergelijk systeem (gebaseerd op offertes die ik voor dat systeem van verschillende partijen ontvangen had).

Maar dit systeem heeft het wel paar jaar volgehouden (is nog in een vorig bedrijf van me gerealiseerd) maar kan het nu echt niet meer aan.

 

Huidige systeem bouw ik bij voorkeur dus gelijk 100% perfect, maar aangezien ik daar het budget niet voor heb zoek ik weer manier om het zo goed mogelijk te realiseren voor een voor mij nu betaalbaar bedrag. en ja mogelijk moet ik dan later nog dingen laten verbeteren, uitbreiden of zelfs ooit nog een heel nieuw systeem laten bouwen maar bied me wel weer de kans om verder te groeien en zaken te verbeteren.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Quote

Wat ik eigenlijk nodig heb is iemand die eens met mijn situatie meekijkt naar wat ik doe, hoe ik dat doe, hoe ik zaken geregeld heb, welke technische oplossingen ik nu heb, waar ik naartoe wil en hoe ik daar in stapjes kan komen. iemand die wat weet van bedrijfsprocessen maar ook van technische systemen maar die daar niet direct een financieel belang bij heeft maar vanuit mijn situatie het juiste pad en daarbij horende oplossingen kan adviseren.

 

Na alles gelezen te hebben wil ik je in dit topic wel bijstaan.

De vraag is alleen hoe?

 

Stapje voor stapje te werk gaan (en tevens slim te werk gegaan) is in ieder geval niet op voorhand een heel systeem uitdenken en dat laten bouwen en that's it.

 

Dat kost teveel geld (risico) en teveel tijd (risico) en het resultaat is onzeker (risico).

 

Je wilt eerst je pijnpunten in kaart brengen (in werkbare units) en beginnen met repareren waar het het meeste pijn doet (in tijd en geld).

Laat alle vormen van toekomstdenken en non-oplossingen ("als ik dit heb dan kan ik alles") even los.

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 25-3-2020 om 12:10, Hans van den Bergh zei:

Beste Daniel,

 

Mij is het vaker opgevallen (en heb ik jou erop gewezen) dat jij wellicht moeite hebt hoofd- en bijzaken te onderscheiden. 

 

Misschien helpt dit:

Als je het hebt over een kip/ei-verhaal denk ik, in overdrachtelijke zin, dat jij met jezelf moet afspreken dat jij het 'ei'-verhaal moet volgen:

 

Stel je voor dat een ei voorkomt uit bevruchting,  dus het proces waarbij alle input wordt geleverd om uiteindelijk een kip te vormen, en niet andersom!

 

Oftewel, kijk wat eruit komt en zolang dat geen kippenei is en daarna geen kip, zul je aan de input kant iets moeten wijzigen en aan het proces, totdat er wel uitkomt wat jij wilt.

Stuur bij aan de hand van de output!

 

 

 

Beste Daniel,

 

Hans van den Bergh zegt hetzelfde als wat ik zou zeggen. Ik zal nog eens herhalen. Andere woorden, zelfde boodschap.

 

Let op!

 

Je dient hoofd en bijzaken te onderscheiden.

 

Goed, heel simpel: tijd en geld. (Ik laat andere onderdelen bewust achterwege) 

 

Waar spendeer je tijd aan?

Schrijf eens een dag (of week als je echt ambitieus bent) op per uur wat je hebt gedaan.

 

Spendeer je tijd aan onderdelen die niks opleveren?

Raar. 

 

Spendeer je geld aan dingen die je toch niet gebruikt?

Raar.

 

Snij in zaken die er niet toe doen.

 

Dan komt er tijd en geld vrij!

Raar? Nee, logisch.

 

Kan je nog meer snijden?

Vaak wel.

 

Wees zorgvuldig.

aangepast door rh0

Gespecialiseerd in softwarestrategie en projectreddingsmissies: https://bonaroo.nl/

Link naar reactie
  • 0

Ik wil me eigenlijk niet met je leven bemoeien, doe gewoon waar je blij van wordt.

Ik ben er wel achtergekomen dat zelfstandig ondernemerschap echt mooi is, maar ook veel zorgen en sores mee kan brengen. Ik ben twee jaar geleden weer in loondienst gegaan, 4 dagen per week en 1 dag per week nog als zelfstandige.

Het bevalt me uitstekend.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je punt, klein voorbeeld:

 

 

Betreft tijd:

Ik besteed nu zeer veel tijd aan het online houden van de betreffende software.

Ik besteed veel tijd aan oplossen van problemen die door de slechte software ontstaan zijn.

Ik besteed veel tijd aan verwerken van orders door de inefficiente systemen uit mijn huidige software.

Ik ben veel tijd kwijt aan de inkoop van producten doordat ik dat allemaal stuk voor stuk handmatig moet uitzoeken.

Ik ben veel tijd kwijt aan klantvragen, vooral ook het uitzoeken wat eerdere communicatie daarover geweest is door tal van losse mails op te zoeken en na te lezen

 

Ik schat zelf in dat ik met het nieuwe systeem zoals ik voor ogen heb rond de 50% minder tijd kwijt zou zijn als nu.

 

Betreft geld:

ik heb bepaalde systemen nu dubbel, dat kost redelijk wat geld per maand.

Ik heb dure hosting voor een zwaar webshop systeem welke ik niet als zodanig gebruik.

Verder werk ik financieel zeer efficient en weinig onnodige vaste kosten.

 

Al die bovenstaande punten zijn mede reden dat ik een geheel andere software oplossing zoek en worden daarmee grotendeels opgelost. zonder andere software oplossing zijn die punten in elkgeval niet (eenvoudig)  op te lossen.

1 ding kan ik nog wat aan oplossen, dat gaat me 300 euro per maand besparen, daar ben ik al mee bezig en wordt komende week hopelijk voltooit

 

Alles is voor wat nu mogelijk is zo goed mogelijk ingericht (zover ik daar zelf dus zicht op heb).

Het nieuwe systeem zoals ik wil zou me dus veel tijd besparen en zou maandelijks ook (in eerste instantie) per maand goedkoper worden.

Maar de realisatie is dus nog een probleem door de (eenmalige) kosten daarvoor.

 

 

De vragen die je stelt weet ik dus het antwoord al langer op en zijn dus belangrijke zaken die ik probeer op te lossen.

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Ik ben veel tijd kwijt aan klantvragen, vooral ook het uitzoeken wat eerdere communicatie daarover geweest is door tal van losse mails op te zoeken en na te lezen

 

Kun je dan niet zoeken op de mail van de klant? Of heb je hier ook de communicatie in verschillende pakketten.

Met een simpel CRM-systeem zou je dat al kunnen oplossen zodat zoeken op klant direct alle communicatie op 1 overzicht heeft staan.

 

En zijn vragen van klanten niet te ondervangen door een FAQ op de website?

Link naar reactie
  • 0

Ik verkoop via platformen.

dus veel vragen komen via ticketsystemen van die platformen binnen.

En dan zijn er nog veel mensen die een ticket openen, je in het ticket antwoord en hun antwoord via via een nieuw ticket komt.

en de vragen die via mail komen kan je uiteraard wel weer opzoeken op ordernummer of naam maar blijft onoverzichtelijk.

 

Daarom is onderdeel van het nieuwe systeem ook een CRM (binnen Odoo) waarmee dat deels opgelost wordt.

 

FAQ is geen oplossing, klanten komen eigenlijk niet op een site van mijzelf en als ze dat zouden komen leest 99,9% van de klanten toch niks.

stuur bepaalde info altijd via een e-mail (b.v. na aanmelden van een retour of garantie vraag) en dan nog wordt die info niet gelezen (of genegeerd).

Link naar reactie
  • 0
54 minutes ago, Daniel_Nijmegen said:

Betreft tijd:

 

Samengevat:

"Ik besteed veel tijd (en tekst) op HL om uitvoerig uit te leggen wat ik zo graag anders wil, maar waar ik niet aan toe kom, omdat ik, in plaats van met de adviezen van HL-leden aan de slag te gaan, veel tijd (en tekst) besteed om op HL uit te leggen wat ik zo graag anders wil, maar daar kom ik niet aan toe, want..., etc..."

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Samengevat:

"Ik besteed veel tijd (en tekst) op HL om uitvoerig uit te leggen wat ik zo graag anders wil, maar waar ik niet aan toe kom, omdat ik, in plaats van met de adviezen van HL-leden aan de slag te gaan, veel tijd (en tekst) besteed om op HL uit te leggen wat ik zo graag anders wil, maar daar kom ik niet aan toe, want..., etc..."

 

 

dat valt voor veel berichten te zeggen, zo ook voor al die berichten van jou dat je problemen had met verkeerde beslissingen bij overname van bedrijf.

Verder zal ik mijn reactie maar even prive sturen en niet hier openbaar plaatsen.

Link naar reactie
  • 0
5 hours ago, Daniel_Nijmegen said:

De vragen die je stelt weet ik dus het antwoord al langer op en zijn dus belangrijke zaken die ik probeer op te lossen.

 

Ik beloof je dat deze reactie de laatste is op jouw posts, tenzij het moderatie betreft.

 

Zoals je merkt, herkennen ook andere leden jouw manco en dan antwoord jij dat je de antwoorden op die vragen al langer weet. Daarmee bewijs je precies, hoe lastig het ook voor je mag zijn om dit zelf te (h)erkennen, dat manco. Bovendien nodigt het leden niet bepaald uit je nog eens iets uit te leggen, want als jij dan teruggeeft dat je de antwoorden al weet, kan dat als dooddoener worden ervaren.

 

Dus ik ben het met je eens, ik acht het, net als jij, zinloos jou nog eens erop te wijzen dat jij teveel bezig ben met bijzaken, maar niet zonder te melden dat dit wel het enige juiste antwoord is op vrijwel alle probleemsituaties die je hier op HL deelt. En als je de antwoorden toch al langer kent, ga daar dan mee bezig, dat is mijn advies en laat HL dan even voor wat het is. Ik hoop oprecht dat je een bruikbare reactie krijgt op de oproep die je plaatste en dat je met die hulp toch dat bereikt wat je graag wilt bereiken. Succes & Groet, Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ja ik weet wat mijn problemen zijn. en daar heb ik een oplossing voor gezocht.

In dit geval een technische oplossing.

Enkel heb ik een vrij specifiek probleem, namelijk het realiseren van die technische oplossing. en specifiek daarover heb ik hier een vraag gesteld.

Maar voor jou is het blijkbaar frustrerend dat ik niet zo dom ben als jij je graag voorstelt en wel degelijk over zaken nagedacht heb en daarom al antwoord op veel vragen al heb waarna jij het altijd weer een heel andere richting op probeert te sturen.

 

en nee dit is geen uitnodiging voor weer een reactie van jou.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Streef naar operational excellence of waardecreatie (strategieën) en lees over lean six sigma.

 

Verkoop van producten via platformen is hooguit een handelswijze géén strategie!

 

Groet,

 

Highio

 

Edit: zie WAARDESTRATEGIEËN TREACY EN WIERSEMA Product leadership, Customer intimacy en Operational excellence

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Daniel_Nijmegen zei:

Ja ik weet wat mijn problemen zijn.

 

Jouw probleem is dat je teveel met kosten bezig bent en minder met omzet. Efficiënter werken houdt niet meer omzet in hooguit een betere marge. 

 

Als platforms zo weinig marge en zoveel extra werk opleveren is het beter om een andere keus te maken ipv weer een andere strategie uit te denken. 

 

Als simpele schoonmaker kan ik je geen advies geven voor te voeren strategie.  Hooguit het advies om te stoppen met trekken aan dat dooie paard. 

 

Die zelfde keus heb ik in 2006 gemaakt en heeft mij gebracht waar ik nu sta. Daar hebben we het in 2012 al eens over gehad en ik denk dat je nu na 8 jaar die keus ook moet maken. 

 

Geen kritiek maar gewoon een simpel advies. 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 29-3-2020 om 19:15, Highio zei:

Streef naar operational excellence of waardecreatie (strategieën) en lees over lean six sigma.

 

Op 29-3-2020 om 19:15, Highio zei:

Edit: zie WAARDESTRATEGIEËN TREACY EN WIERSEMA Product leadership, Customer intimacy en Operational excellence

Ik ga eens savonds of in het weekend verder opzoeken en wat over lezen. had nog nooit van gehoord.

Op 29-3-2020 om 19:15, Highio zei:

Verkoop van producten via platformen is hooguit een handelswijze géén strategie!

Het is inderdaad een handelswijze, maar voor mij ook een soort van strategie aangezien alles bij mij daarop gericht is en omheen gebouwd wordt.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 29-3-2020 om 20:39, henkh zei:

Jouw probleem is dat je teveel met kosten bezig bent en minder met omzet. Efficiënter werken houdt niet meer omzet in hooguit een betere marge. 

Ik ben niet bezig met kosten verlagen als je dat bedoeld. die stap heb ik eerder al grotendeels gemaakt en heb de meeste kosten geoptimaliseerd (lees omzet afhankelijk gemaakt waar mogelijk). 

Ik ben verder wel bezig met omzet verhogen en weet genoeg manieren om dat te realiseren, maar die optimalisatie is nodig om dat te kunnen realiseren en verwerken.

B.v. als voorbeeld: gister had ik ruim 180 openstaande orders (na een weekend) en vandaar weer 70 nieuwe openstaande orders.

Gister ben ik in totaal 5 uur bezig geweest met zaken zoals inkoop en administratieve verwerking van orders en nog paar zaken die eigenlijk minder als 1 uur tijd zouden moeten kosten.

Dat zijn de dingen die ik wil optimaliseren met de nieuwe systemen, dan hou ik veel meer tijd over om de omzet te verhogen maar krijgen we ook de ruimte die nodig is om dat te verwerken.

Op 29-3-2020 om 20:39, henkh zei:

Als platforms zo weinig marge en zoveel extra werk opleveren is het beter om een andere keus te maken ipv weer een andere strategie uit te denken.

Het probleem is niet perse dat die marge er niet is, het probleem is dat het zeer veel werk is om die marge te pakken.

Ik maak nu b.v. minimum prijs berekeningen op basis van alle kosten die ik heb en een minimum bedrag welke ik wil verdienen. voor die minimum prijs zet ik de producten tekoop. vanaf daar ga ik kijken hoe en waar ik de prijs omhoog kan zetten.

 

Van die producten die ik zo tekoop zet ben ik van 50% dan al te duur ten opzichte van concurrentie (op amazon zelfs voor 95%) maar kan niet in 1 oogopslag zien welke producten dat zijn.

 

Wat ik nu aan het doen ben is dat ik voor 20.000 producten handmatig stuk voor stuk de producten aan het nakijken ben om de concurrentie te vergelijken en handmatig mijn prijs zover mogelijk naar boven te zetten.

 

Dat moet ik eigenlijk voor 6 platformen en 8 landen doen waarbij voor elk platform en/of land dat apart bekeken moet worden.

Ik doe dat nu voor 1 platform/land.

 

Maar dat kost weken om alles 1 keer te controleren.

Daarbij moet ik rekening houden met de volgende zaken:

- welke andere aanbieders zijn er

- wat is de verkoopprijs van die andere

- wat is hun levertijd

- wat is hun beoordeling

- hoe beoordeeld platform hun ten opzichte van mij (soms moet ik ruim onder een aanbieder gaan zitten om koopblok te krijgen, soms kan ik er ruim boven gaan zitten en toch koopblok pakken)

 

Op basis daarvan verhoog ik waar mogelijk mijn verkooprijs, soms verdubbel ik mijn marge daarmee, soms vertienvoudig ik de marge op die manier.

Maar risico van deze werkwijze is dat ik mijn prijs naar bepaald niveau zet en een uur of een dag later een andere aanbieder weer online komt die even offline was omdat tijdelijk uitverkocht was. dan val ik weer uit koopblok tot ik handmatig opnieuw aanpas.

Op deze manier kan ik dus met veel werk en tijd 1 keer in de x weken de prijs aanpassen. met de juiste technische systemen kan dat dus desnoods 6 keer per dag.

En daarmee pak ik dus met dezelfde omzet vele malen meer marge. Het is er dus wel die marge maar het binnenhalen is nog een flinke uitdaging.

Maar als dat eenmaal op orde is kan ik dus veel hogere marge pakken en de omzet zeer sterk verhogen.

 

Ook heb ik nog enkele duizenden nieuwe producten die ik wil gaan toevoegen waarop geen prijsconcurrentie is op mijn belangrijkste verkoopkanalen en waarop de marge (zeker voor mijn doen) zeer hoog is. maar voor het toevoegen daarvan loop ik dus ook tegen technische problemen aan waarvoor ik nu oplossing zoek.

Hoewel dan ook nog genoeg uitdagingen blijven in de rest van de processen (zoals nu gevestigd in thuis kantoor van 8 vierkante meter waar hele uitdaging is om meer als 100 orders per dag te verwerken) maar dat zijn de volgende stappen die ik stap voor stap moet aanpakken.

 

Overigens is de marge nu klein maar doordat merendeel kosten omzet afhankelijk is en aantal orders goed is is het geheel de afgelopen maanden zeker winstgevend maar er is nog niet voldoende kapitaal opgebouwd om die zaken die ik wil/moet doen nu direct uit te voeren (heb ook paar slechte maanden gehad).

 

En gezien Corona situatie kan het bij mij nu ook 2 kanten op: nu is mijn omzet uit landen als Frankrijk, Duitsland, Italië en andere landen grotendeels weggevallen.

Maar uit Nederland en deels België profiteer ik juist enorm van. Maar dat kan ook door bepaalde maatregelen ineens tot vrijwel 0 gereduceerd worden voor mijn huidige producten.

Ook daarom zijn de technische aanpassingen juist nu voor mij ook zo belangrijk, dan kan ik veel minder afhankelijk worden en veel sneller schakelen en zou ik ook meer permanent kunnen groeien door huidige situatie (mijn positie verstevigen)

Op 29-3-2020 om 20:39, henkh zei:

Hooguit het advies om te stoppen met trekken aan dat dooie paard. 

 

Om in jouw termen te blijven. dit paard is mijn inziens alles behalve dood, is een jong veulen in het begin van zijn leven (platform economie is in het begin van zijn ontwikkeling).

Maar is nog erg wild en moet getemd worden en afgericht worden zodat het voor mij kan gaan werken.

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie
  • 0
Op 29-3-2020 om 20:39, henkh zei:

Als simpele schoonmaker

zijn we niet allemaal simpele mensen die naar beste inzicht en kunnen proberen op onze eigen koers zo goed mogelijk te doen wat we doen en daar een succes van proberen te maken met de kennis en tools die we hebben.

of dat nu voor schoonmaakbedrijf, een e-commerce bedrijf of productiebedrijf is maakt verder geen verschil.

(bijna) ieder zijn inzichten kunnen nuttig zijn.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
14 minuten geleden, Lukesnijders zei:

Heeft u al een kijkje genomen bij Silvasoft? deze verkopen losse modules voor MKB's.

even snel gekeken en die bieden diverse onderdelen van de oplossing die ik zoek.

Nu is dat niet zo uitgebreid en specifiek als ik nodig heb, maar gezien mijn zeer specifieke situatie zal er niet snel iets zijn dat precies bied wat ik zoek en zal altijd aangepast/uitgebreid moeten worden.

of dat met dit pakket kan weet ik zo niet.

 

Maar grootste probleem blijft (bij elk pakket dus tot nu toe) is de koppeling van de verschillende systemen, dat maakt mijn project vrij lastig (en duur), dat samen met de specifieke benodigdheden/wensen.

 

Tot nu toe kan (buiten custom oplossing) ODOO daarvan het meeste en bied de beste mogelijkheden om dus aan mijn behoefte/wensen aangepast te worden.

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie
  • 0

die tijd valt mee, dat is als ik even een rustig moment heb. of even een heel korte break neem.

en of nuttig is.... als het uiteindelijk bijdraagt aan  komen tot oplossing voor nieuw systeem of andere nieuwe inzichten geeft is dat zeker nuttig naar mijn idee ja.

Als ik door paar uur hieraan te besteden straks b.v. uiteindelijk 3 a 4 uur werk per dag bespaar en/of b.v. mijn omzet kan verdubbelen of marge kan verhogen is het een goede tijdsinvestering.

Maar dat valt zoals bij veel dingen pas achteraf te concluderen.

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

of b.v. mijn omzet kan verdubbelen of marge kan verhogen

 

Technische of ict oplossingen zorgen niet voor meer omzet daar heb je gewoon klanten voor nodig.

 

Marge verhogen is een kwestie van goedkoper inkopen of een hogere verkoopprijs vaststellen, dat kan ook met een rekenmachine van de Action.

 

3 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Ik ben niet bezig met kosten verlagen als je dat bedoeld.

 

ik bedoelde kosten maken.

 

Momenteel met de corona crisis maak ik ook (extra) kosten en denk na over investering in nieuwe machine voor sanitairreiniging. dat doe ik pas als ik weet of het mij uiteindelijk omzet en winst bezorgd.

 

Op platforms concurreer je met de hele wereld, platforms kunnen wel een grote vijver zijn maar er zwemmen ook een hoop haaien in.:face-with-tongue:

 

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, henkh zei:

Technische of ict oplossingen zorgen niet voor meer omzet daar heb je gewoon klanten voor nodig.

 

Marge verhogen is een kwestie van goedkoper inkopen of een hogere verkoopprijs vaststellen, dat kan ook met een rekenmachine van de Action.

is hier zo moeilijk uit te leggen, maar die klanten zijn er wel. en die technische mogelijkheden zorgen dat ik de tijd heb om die klanten binnen te halen en hun orders te verwerken. (ligt iets gecompliceerder maar zonder mijn hele achterliggende plan te kennen begrijp ik je uitspraak.

27 minuten geleden, henkh zei:

Marge verhogen is een kwestie van goedkoper inkopen of een hogere verkoopprijs vaststellen, dat kan ook met een rekenmachine van de Action.

 

Goedkoper inkopen zal voor paar leveranciers kunnen, maar dat gebeurd op basis van staffels. afgelopen jaar paar staffels omhoog gegaan, hoop later dit jaar weer nieuwe staffel te bereiken.

Die hogere verkoopprijs is dus mogelijk maar dat legde ik hierboven al uit. zelfs die rekenmachine van de action heb ik niet nodig. 

Maar heb simpelweg niet de capaciteit om 6 keer per dag 20 duizend producten handmatig bij te werken (zelfs niet om dat 1 keer per week te doen).

Als voorbeeld:

- gister heb ik een bepaald product van 21 naar 25 euro verhoogd omdat goedkoopste concurrent 24 euro was en ik weer dat ik iets duurder als die concurrent mag zijn en toch koopblok hou. dus ik had koopblok.

Vannacht 2 verkopen en vanmorgen kijk ik even en zie dat die andere concurrent nu weg was en dat de volgende concurrent op 34 euro zit. ten opzichte van die concurent moet ik altijd iets goedkoper blijven om koopblok te houden dus zou nu kunnen verhogen naar ongeveer 32 euro.

Maar als ik dat doe kan vanmiddag die andere concurrent wel weer online komen en ben ik koopblok dus weer kwijt.

 

Andere producten is dat dus gebeurd, gisteravond prijzen met paar euro's verhoogd, blijkt vlak daarna dus bol of andere verkoper weer online gekomen te zijn waardoor ik dus niks meer verkoop door die verhoogde prijs.

 

Dat dus om aan te geven hoe complex dat is om handmatig bij te houden en dat dat een continue proces is en dit is dus voor 1 site maar dat moet dus eigenlijk voor 20.000 producten meerdere keren per dag gedaan worden voor meer als 10 verschillende kanalen/landen.

33 minuten geleden, henkh zei:

ik bedoelde kosten maken.

 

Momenteel met de corona crisis maak ik ook (extra) kosten en denk na over investering in nieuwe machine voor sanitairreiniging. dat doe ik pas als ik weet of het mij uiteindelijk omzet en winst bezorgd.

 

Ik ben met dit hele traject al vanaf start huidige bedrijf bezig (juni 2009) om alles uit te werken, te onderzoeken, de juiste oplossingen zoeken, bijsturen om omdat eerste oplossing te duur is enz.

 

35 minuten geleden, henkh zei:

Op platforms concurreer je met de hele wereld, platforms kunnen wel een grote vijver zijn maar er zwemmen ook een hoop haaien in

klopt, juist daarom moet ik niet enkel harder werken maar vooral ook slimmer werken en juist die techniek (en nog wat andere voordelen die ik heb ten opzichte van veel concurrentie) zal er voor zorgen dat ik op bepaalde vlakken voordeel heb ten opzichte van andere.

Maar ook hiervoor begrijp ik dat je dat niet ziet zonder mijn volledige plan te kennen. Noem het maar een bepaalde vissie.

 

Laten we zeggen dat veel mensen het niet begrijpen en zich afvragen of het wel nuttig is en of  je dat wel nodig hebt..... maar daarbij moet ik altijd aan de volgende reclame denken: 

 

Link naar reactie
  • 1
30 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Ik ben met dit hele traject al vanaf start huidige bedrijf bezig (juni 2009)

 

Als je na 11 jaar nog geen florerend bedrijf hebt waaruit je investeringen om verder te groeien kan doen is het IMHO toch een "dood paard"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.