• 0

Hoe verder? Werkwijze en nieuwe techn. systemen zonder kapitaal?

(aangepast)

Ik heb maar even voor dit subforum gekozen maar heeft raakvlakken met meerdere sub forums.

 

Ik ben in juni 2019 vanuit de bijstand gestart met een nieuw bedrijf, verkoop van producten via platformen.

daarin gaan bepaalde zaken goed en andere zaken leveren problemen op.

zo heb ik een redelijk goede start gemaakt maar heb ik laatste maanden vorig jaar een flinke dip gehad en wat verlies gemaakt.

 

Dat heeft ermee te maken dat de systemen die ik gebruik simpelweg slecht zijn en niet voldoen en maar met moeite overeind gehouden kunnen worden door mij.

Daardoor gaan er vaak zaken mis als zijnde producten verkopen die niet meer leverbaar zijn.

Ook veel problemen(gehad) met leveringen naar België wat mijn accounts negatief beïnvloed heeft.

 

Al met al was de weg omhoog weer gevonden en loopt de omzet afgelopen maanden weer op.

Ook voor deze maand ging de omzet al redelijk omhoog en nu de afgelopen week zit er helemaal een grote stijging in (belgie zit ik nu net over de omzet die ik vorige maand had, Nederland zit ik nu al op 10% meer als vorige maand, enkel Frankrijk en Duitsland zit momenteel een dip in door hele Corona gebeuren).

 

Maar alle systemen die ik gebruik geven dus problemen en zijn niet bepaald toekomstbestendig en zouden zo snel mogelijk vervangen moeten worden.

Met de nieuwe systemen zou ik veel stabieler zijn, minder kans op problemen, kan ik efficiënter werken, kan ik veel meer producten gaan verkopen en kan ik mijn marge verhogen.

 

De marges zijn nu redelijk klein, kunnen in deel van de gevallen wel verhoogd worden maar dat is extreem veel handwerk en zou eigenlijk dagelijks opnieuw gedaan moeten worden (20.000 producten stuk voor stuk op 6 verkoopkanalen controleren.)

 

nu heb ik een waanzinnig moei toekomstgericht systeem uitgedacht, maar daarvoor zijn flinke investeringen nodig die ik nu niet heb en ook niet zo kan krijgen.

Daarom heb ik een omweg bedacht die makkelijker en goedkoper zou moeten zijn, altans daar leek het op. maar nu blijven daar toch ineens flinke kosten bij te komen voor een stuk orderafhandeling en voorraad/prijsbeheer.

 

Niet iets wat ik in (in deze tijd) makkelijk bij elkaar krijg.

 

Begint beetje een kip/ei verhaal te worden.

Om meer omzet maar vooral ook meer marge te krijgen heb ik nieuwe systemen nodig maar die nieuwe systemen kan ik pas financieren als ik meer marge maak.

heb redelijk wat producten die ik nog kan gaan verkopen waarop ik meer marge zou kunnen maken maar kan die niet verkopen doordat mijn systeem dat niet aankan om erin te zetten.

Ik heb ook teveel dooie voorraad liggen die ik niet kan verkopen doordat de huidige werkwijze van mijn systeem dat verhinderd (enkele duizenden euro's dooie voorraad).

 

dat terwijl omzet goed gaat, marge ook verbeteringen laat zien maar allemaal nog niet voldoende om de noodzakelijke veranderingen door te voeren.

Nu moet ik dus eigenlijk nog weer een stap voor de andere noodzakelijke stappen zien te verzinnen om de systemen draaiende te houden, of te vervangen door andere tijdelijke systemen die net weer een verbetering zijn en waarmee ik kan uitbreiden/verbeteren.

 

Ik weet echter heel even niet meer hoe ik dit nu het beste kan aanpakken zodat ik fouten voorkom, met assortiment kan groeien, de marge kan verhogen en voorraad en aanbod problemen kan oplossen, ben even door mijn creatieve oplossingen heem. 

iemand dus tips als je problemen met je werkwijze en technische systemen hebt maar geen kapitaal om alles direct opnieuw te bouwen?

 

 

Wat ik eigenlijk nodig heb is iemand die eens met mijn situatie meekijkt naar wat ik doe, hoe ik dat doe, hoe ik zaken geregeld heb, welke technische oplossingen ik nu heb, waar ik naartoe wil en hoe ik daar in stapjes kan komen. iemand die wat weet van bedrijfsprocessen maar ook van technische systemen maar die daar niet direct een financieel belang bij heeft maar vanuit mijn situatie het juiste pad en daarbij horende oplossingen kan adviseren.

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
23 minuten geleden, henkh zei:

 

Als je na 11 jaar nog geen florerend bedrijf hebt waaruit je investeringen om verder te groeien kan doen is het IMHO toch een "dood paard"

ehhh dat was typefoutje.

Huidige bedrijf bestaat sinds 01-06-2019 en sinds die tijd bezig met deze strategie/werkwijze.

en daarmee goede start gemaakt, daarna een flinke dip gehad door "beschadigde" verkoop accounts (lang verhaal maar belangrijk deel kwam door technische problemen).

En nu weer behoorlijke groei. ter illustratie de groeicurve die ik nu maak.

Deze curve is van aantal verzonden orders maar geld net zo zeer voor omzet en ook de winst/marge

 

groei.JPG

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, Jaap B zei:

Is het niet een idee om je assortiment drastisch in te krimpen.  Kijk naar je top 20% en focus je daarop. Je bent nu met de heel nederland aan het concurreren. Pik je best verkopende items eruit en richt je vooral daarop. Probeer daar waarde te creeeren

het aanbieden van minder producten kost me meer werk. dat heeft te maken met de manier waarop ik me systemen ingericht heb.

Waarmee ik je advies wel probeer op te volgen is dat ik b.v. de prijzen als eerste optimaliseer voor producten/merken waarvan ik het meeste verkoop en waarmee ik het meeste kan winnen.

Ook gebruik ik het grote assortiment om data te verzamelen over de meest interessante producten die ik vervolgens extra aandacht geef en b.v. op voorraad neem.

Hierin valt echter zeker nog meer winst te behalen voor mij.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

het aanbieden van minder producten kost me meer werk.

 

Tja, ieder ervaart het anders. Sinds ik minder diensten aanbied heb ik meer werk (+ omzet en winst)

minder_is_meer.jpg

aangepast door henkh
typefout hersteld
Link naar reactie
  • 0
Quote

En nu weer behoorlijke groei. ter illustratie de groeicurve die ik nu maak.

De afbeelding is geen groeicurve, maar bergtop met steile hellingen zonder legenda. :smiling-face-with-sunglasses:

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 3
(aangepast)

Hierbij mijn neutraal technisch advies door de ogen van een full stack developer op basis van berichten in de PM en dit topic en als toevoeging (!!!) op mijn eerdere bericht .

 

Ga een samenwerking aan met een full stack developer en maak een stapsgewijs plan om je bedrijfsprocessen beter te automatiseren.

Elke stap moet een behapbaar probleem oplossen en strategisch onderbouwd zijn, anders moet je het gewoon niet doen.

Ga niet meteen voor een complete oplossing: laat een systeem bijv eerst een rapport uitdraaien dat je ondersteund bij je "handwerk" voordat het een autonome blackbox wordt.

Eerst kost een proces je 5 uur (niet geoptimaliseerd) dan 2,5 uur (optimalisatie ronde 1) dan 1 uur (optimalisatie ronde 2) en daarna 30 seconden (optimalisatie ronde 3).

Bij elke stap (iteratie) leer je en zo kun je de kosten voor het verbeteren van je systemen uitsmeren over tijd.

 

Op basis van de PM (wat ik als developer zou doen):

Begin met het opzetten van een eigen VPS, voor EUR 50 (ex) p/m heb je al een mooie instance (https://www.transip.nl/vps/)

Draai hier zelf Magento 2 (die gebruik je als data hub begrijp ik?) en Odoo op.

https://devdocs.magento.com/guides/v2.3/install-gde/install-roadmap_part1.html

https://www.odoo.com/documentation/online/setup/install.html#source-install

Met beide stukjes software op dezelfde server is er een ideale data-uitwisseling-basis.

Dat is dan installatiekosten developer + EUR 50 (ex) p/m.

Dat schilt nogal met jouw raming van minimaal EUR 384 p/m.

 

Nadat dat is opgezet ga je stapsgewijs kijken hoe je een jouw huidige Magento gaat migreren naar je eigen VPS.

Tevens ga je Odoo verkennen, gratis plugins uitproberen en kijken in hoeverre je jouw data-model erin kwijt kan.

Ik ben geen Odoo expert maar het lijkt me niet meer dan logisch dat je er 'arbitrary data model logic' in zit (desnoods via een plugin).

Daarmee kun je dus jouw logica (manier van werken) inprogrammeren. Als dat niet via een gebruiksvriendelijke interface kan dan kan

de developer het je uitleggen of overnemen.

 

Verder moet je oppassen met die ondersteunende SaaS diensten. Vaak betaal je voor een hoop zaken die je niet gebruikt of niet nodig hebt.

Het is altijd interessant om te kijken of je een functionaliteit zelf kan implementeren op je VPS (voor een strategie die zich heeft bewezen).

(Oftewel: gaat je geld naar een externe partij die iets voor je doet of gaat je geld naar uitbreiding van in-house kennis en software)

 

Met een stapsgewijze aanpak (in bedrijfsvoering en technische implementatie) zorg je ervoor dat je het wel kunt betalen,

dat je minder risico neemt en dat je focus houdt door alleen te werken aan processen die zich hebben bewezen.

 

Wat jij wilt doen is telepoorten van A naar B (horizontaal en verticaal) in plaats van de route lopen van A naar B. Stapje voor stapje...

 

Als ik je business model goed begrijp is het technisch eigenlijk niet zo spannend (en misschien qua ondernemerschap ook niet echt :face-with-rolling-eyes:).

Uiteindelijk is het niet meer dan een geoptimaliseerd data bestand sturen naar de platformen waarop je actief bent

(op basis van verwerkte leveranciers data) en met SaaS diensten hooks koppelen aan het supply chain process.

En natuurlijk klantenondersteuning bieden.

 

Ik denk dat jouw focus moet gaan naar procesverbetering bij alles wat je doet.

Ik heb ooit Hyves geadviseerd toen zij tegen een probleem aanliepen met hun communicatie met externe ontwikkelaars.

Er was maar 1 projectleider en die kreeg zo veel mailtjes met vragen dat hij amper nog aan zijn werk toe kwam.

Ik heb hem toen geadviseerd over wat ontwikkelaars precies zoeken in bijv. documentatie van systemen en bij oplossingen voor problemen.

Op basis daarvan werd de communicatie op de web site voor externe ontwikkelaars verbeterd en een FAQ opgesteld.

Een geconstateerd probleem werd zo effectief en efficiënt opgelost en dat leverde meer tijd op (lees; belangrijkere zaken, groei) en dus extra geld (lees; geld voor investeringen, betere marge).

 

Zoek naar continuïteit en stabiliteit in je processen en in de technologie die je toepast.

Je hebt een cyberpunk business model, dan moet je je ook als een cyberpunk gedragen en veel beter weten wat je nou technisch doet.

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0

MrHTTP jouw reactie ga ik eerst paar keer doorlezen en bestuderen voor ik een reactie op geef.

Ik zie wat mogelijkheden voor een tijdelijke oplossing maar ook wat dingen waarvan ik me afvraag hoe dat zou moeten werken.

B.v. het hosten van de magento 2 shop op een VPS van 50 euro, wordt al bijna van mijn managed magento 2 geoptimaliseerde server afgeschopt omdat de import en update processen zo extreem zwaar zijn en hun servers soms bijna plat leggen (en ja dat is een volledig op magento 2 gerichte partij die als zeer goed bekend staat bij magento 2  programmeurs.

Zeg niet dat het niet kan maar kan me nog niet voorstellen.

 

Het hele stukje Magento zou ik persoonlijk het liefst vanaf willen omdat nooit qua datakwaliteit zou kunnen bieden wat ik wil/nodig heb en een drama is betreft importeren.

Maar goed, dat kan ook een flink stuk aversie tegen magento zijn welke ik in de loop van de jaren opgebouwd heb op basis van mijn ervaringen.

Ik kom later verder op terug.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
51 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

magento 2 geoptimaliseerde server afgeschopt omdat de import en update processen zo extreem zwaar zijn en hun servers soms bijna plat leggen

Dat komt vast omdat je Magento 2 gebruikt op een manier waarvoor het dus niet bedoelt is.

Als de import een dusdanige impact heeft dan gaat er dus technisch iets fout en zou een developer kunnen kijken naar hoe en wat.

Op basis van wat ik nu weet zou die VPS moeten werken of anders een optimalisatieslag gemaakt moeten worden bij de import.

 

51 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

en ja dat is een volledig op magento 2 gerichte partij die als zeer goed bekend staat bij magento 2  programmeurs.

Magento 2 leveranciers zoeken de oplossing bij Magento 2. Die belemmering heb ik niet... (en met een VPS heb je alle vrijheid die je als ontwikkelaar zou willen). Daarbij zijn er technische oplossingen zoals load balancing / service splitting / microservices etc die ervoor kunnen zorgen dat je kunt opschalen als de productcapaciteit verhoogt moet worden. Anyway; een developer die voor je werkt gaat je rekenkracht geven die nodig is voor jouw situatie en niets meer of minder. Een Magento 2 leverancier geeft je een SaaS dienst met gerelateerde management diensten tegen een premium.

 

51 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Zeg niet dat het niet kan maar kan me nog niet voorstellen.

Ik kan een stukje code schrijven dat een XML bestand van 10 gigabyte uitleest, verbeterd en weer wegschrijft.

Ik kan dat doen op een manier die technisch efficiënt is of juist niet. Bij inefficiënte code zal het de server uitzonderlijk belasten en bij efficiënte code juist niet.

Ik ben hier niet om een cursus software development te geven, maar inefficiënte code heeft vaak dezelfde kwalen;

- teveel geheugen opslurpen

- teveel disk I/O

- teveel tussentijdse data commits (via databases)

- niet gebruiken van meerdere CPU cores

Dat noemen we software die niet/slecht schaalt.

 

51 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Het hele stukje Magento zou ik persoonlijk het liefst vanaf willen omdat nooit qua datakwaliteit zou kunnen bieden wat ik wil/nodig heb en een drama is betreft importeren

Kan allemaal, maar niet allemaal tegelijk... Cirkeltje is weer rond. Bij alle problemen die je aankaart ben jij diegene die moet besluiten om een probleem aan te pakken.

Soms denk ik dat je al maanden allerlei problemen laat opstapelen, vervolgens bedenkt je een ultieme oplossing die financieel niet haalbaar is, maar ondertussen had je al die kleine probleempjes moeten oppakken samen met de juiste experts!

 

aangepast door MrHTTP
update
Link naar reactie
  • 0
30 minuten geleden, MrHTTP zei:

Kan allemaal, maar niet allemaal tegelijk... Cirkeltje is weer rond. Bij alle problemen die je aankaart ben jij diegene die moet besluiten om een probleem aan te pakken.

Soms denk ik dat je al maanden allerlei problemen laat opstapelen, vervolgens bedenkt je een ultieme oplossing die financieel niet haalbaar is, maar ondertussen had je al die kleine probleempjes moeten oppakken samen met de juiste experts!

 

de huidige Magento installatie is gemaakt door ondergetekende prutser zonder enige kennis van zaken met hulp van tal van verschillende prutsende programmeurs uit o.a. India. is dus geen wonder dat het geheel zo een ramp is.

en ja deze problemen spelen al lange tijd maar steeds niemand kunnen vinden die het fatsoenlijk kon oplossen dus op een gegeven moment heb ik geheel magento losgelaten en doe ik enkel nog maar pleisters plakken en noodverbandjes aanleggen.

dat als je bepaalde bugmeldingen doet bij magento Team die wel als bug erkend worden maar vervolgens niet opgelost (nu al ruim een jaar) helpt ook niet.

Op een gegeven moment is elke keer dat je je systeem opent er een gevoel: wat is vandaag het probleem nu weer... en wordt de weerstand steeds groter.

 

Ik heb lang geleden ooit magento 1 gebruikt, daarmee gestopt door de import beperkingen en ook nu loop ik bij magento 2 weer voor belangrijk deel vast op import.

en ja waarschijnlijk was veel te voorkomen of op te lossen met goede programmeur, maar die heb ik dus nooit gehad.

 

Ik kom hier zeker verder bij je op terug (prive).

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

de huidige Magento installatie is gemaakt door ondergetekende prutser zonder enige kennis van zaken met hulp van tal van verschillende prutsende programmeurs uit o.a. India. is dus geen wonder dat het geheel zo een ramp is.

en ja deze problemen spelen al lange tijd maar steeds niemand kunnen vinden die het fatsoenlijk kon oplossen dus op een gegeven moment heb ik geheel magento losgelaten en doe ik enkel nog maar pleisters plakken en noodverbandjes aanleggen.

dat als je bepaalde bugmeldingen doet bij magento Team die wel als bug erkend worden maar vervolgens niet opgelost (nu al ruim een jaar) helpt ook niet.

Op een gegeven moment is elke keer dat je je systeem opent er een gevoel: wat is vandaag het probleem nu weer... en wordt de weerstand steeds groter.

Nog wat coaching bij mijn advies :winking-face:

 

Het gaat allemaal om perceptie! De perceptie van jezelf en van de situatie.

Je bent echt niet de eerste die ik help die geen tot weinig technische kennis heeft en toch in de tech/e-commerce business stapt.

Ze maken vaak dezelfde fouten. Waar er wel altijd een verschil is is hoe ze ermee omgaan (en daar gaat het om).

Geef jezelf wat respect voor dat avontuur wat je bent aangegaan.

Weet dat je te naïef bent begonnen en leer ervan.

Kijk naar jezelf, geef je fouten toe (waar had je anders moeten reageren...) en doe er wat mee.

Soms moet je een stap terug doen om de volgende stap (of een sprong) te kunnen nemen.

Dat moet je dan ook maar gewoon accepteren en loslaten.

Ondernemen moet leuk zijn en als jij een constante frustratie ervaart moet je daar zo snel mogelijk mee aan de slag (je hebt alleen jezelf ermee als je het niet doet).

Frustratie moet je omzetten naar energie om een probleem op te pakken.

Uiteindelijk is jouw kernprobleem dat je zonder technische input een wankelend systeem hebt opgezet (feitelijk een proof-of-concept) en dat begon te lopen maar de software schaalt niet mee. Dan heb je dus al gelijk technical debt*.

 

Je weet heel goed waar het mis ging en wat er mis ging en het is nu van belang om er van te leren om situaties naar je eigen hand te kunnen zetten in de toekomst. Dus als het Magento team niet helpt, dan helpen ze je niet. Heel simpel; kun je wachten, kun je mopperen, kun je je frustreren en guess what dan helpen ze je nog steeds niet. De vraag is dan: "Wat ga jij daaraan doen als ondernemer?". Besteed je tijd en energie aan datgene wat je kunt beheersen en verlies jezelf niet in wat je niet kunt beheersen.

 

* https://en.wikipedia.org/wiki/Technical_debt

 

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0

de software die ik nu gebruik was nooit bedoeld om heel lang mee te gaan.

Gehoopt had ik dat dit 2 a 3 jaar mee zou gaan en dan meer ruimte zou zijn voor nieuwe software.

Software was nog ontwikkeld voor bedrijf van mijn vader waarin de activiteiten een stuk minder waren. daarna overgegaan naar mijn bedrijf.

Daarin wilde ik dus opschalen en toen kwamen al snel de beperkingen en problemen naar voren en dat eerder neuw systeem nodig zou zijn.

Daar is dus vanaf het begin aan gewerkt.

 

eerst plan A - dat is in de koelkast en later de vriezer gezet.

Dus door met Plan B. daarin kwam ik tot SAAS oplossingen die nog vele malen beter bleken te zijn als wat ik in Plan A zelf had willen realiseren en daarbij ook nog eens goedkoper. En daarbij kon ik ook gebruik maken van ODOO want dat kon alles wat ik nodig zou hebben en was erg goedkoop en kon ik met weinig kosten aan de slag. Altans zo was het advies vanaf verschillende kanten

 

Maar gedurende traject kwamen ineens als duveltje uit hoge hoed ineens hoge kosten naar voren (nog afwachtende op de definitieve bedragen) waarmee ik bijna weer terug zou zijn bij de kosten die ik ook voor Plan A kwijt zou zijn, en dat is absoluut frustrerend. 

 

Software welke nu in gebruik is is niet meer te redden, maar moet nu of een goede weg naar plan B of A komen of inderdaad een tussenoplossing.

Enige dat ik nu zeker weet is dat er IETS moet gebeuren.

Maar daarom mijn bericht hier voor iemand die wat neutraler en met frisse blik tegenaan kijkt en dat doet MrHTTP zeker. maar daarover dus ook via prive contact.

 

Dat ik fouten gemaakt heb bij de software klopt zeker.

dat ik naïef geweest ben bij oplossingen... waarschijnlijk wel

dat ik weinig technische kennis heb: absoluut

 

Maar opgeven doe ik zeker niet en soms een paar stappen terug doen is ook geen probleem, ook daar heb ik ervaring mee. dus uiteindelijk kom ik er wel maar nu even die blik van afstand nodig.

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, markusje zei:

Als je verschillende platformen (Bol.com, Amazon, Marktplaats etc) wilt bedienen voor het aanbieden van je producten zou je eens naar Channable kunnen kijken.

ik gebruik nu channable en channelengine

Maar de input van mijn productinfo vanuit Magento is niet goed genoeg om dat via die systemen goed naar de platformen te koppelen.

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, Macs zei:

Heb je al Lightspeed gebruikt ipv Magento? 

ik heb uitgebreid contact gehad met lightspeed. Dat ook omdat het "PIM" systeem welke ik wil gaan gebruiken daarmee al een bestaande koppeling is en ik dus gekeken heb of lightspeed als orderverwerkingssysteem en voorraad systeem gebruikt kon worden.

Lightspeed bevatte echter niet de functionaliteit die ik nodig heb en nog belangrijker is dat ze zelf aangaven dat ze niet om kunnen gaan met het aantal producten welke ik in mijn systeem wil zetten.

En als 3de ging het zeer duur worden voor order en voorraad systeem.

 

Ik heb om te beginnen namelijk niet perse een eigen webshop nodig, dat is iets wat pas voor (veel) later op de planning staat als optie en de aansturing daarvan zou ook weer via PIM moeten lopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.