• 0

Wat te doen met gas/water/licht voorschotten?

Wij betalen al sinds 2017 hoge gas/water/licht voorschotten aan onze verhuurder en met voorschotten betalen we ook overheidsbelastingen zoals rioolrecht, afvalstofheffing en heffingen voor het waterschap.

 

Nou heeft een elektricien tegen ons gezegd dat we niet meer dan een derde van dat bedrag aan gas/water/licht gebruiken. Het probleem is, is dat de verhuurder heel ondoorzichtig is over onze uiteindelijke kosten en dat wij geen duidelijke meters hebben voor gas/water/licht omdat stroom en meters van ons en verschillende buren allemaal door elkaar heen lopen. Dus er kan nooit met zekerheid gezegd worden wat onze buren aan stroom gebruikt en wat wij gebruiken.

 

Daarnaast zitten er op één adres 4 verschillende huurders van bedrijfsruimte en 1 woonhuis. Dus voor wiens rekening zijn de overheidsbelastingen die in de post komen bij de verhuurder? 

 

Nou hebben van 1 maart tot 1 juni minimale inkomsten vanwege het coronavirus. Nou zou ik eigenlijk die voorschotten die de afgelopen jaren betaald zijn, willen gebruiken om de komende drie maanden huur mee te verrekenen. Is dat mogelijk en hoe zou ik dat bespreekbaar maken bij de verhuurder?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Verrek Jeroen, jij kiest het moment wel strategisch.

 

Er zijn 4 andere huurders die daar belang bij hebben. Ik veronderstel dat de kwestie al eens aangekaart is en dat je al een dossiertje hebt, dus dan wordt het tijd om samen door te pakken en een advocaat in te schakelen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, UwJurist zei:

Wat zegt de huurovereenkomst hierover? Want je kunt dit niet zomaar doen.

Het huurcontract zegt hier niks over. Na 2018 hebben we ooit eens een creditfactuur gehad van een paar honderd euro voor het jaar 2018 en toen was op een bierviltje uitgetekend wat we hadden verbruikt en op welk bedrag we recht hadden. Maar ik heb geen idee waar dat bedrag destijds op is gebaseerd. 

Link naar reactie
  • 1
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
1 uur terug, jeroendrunen zei:

Nou hebben van 1 maart tot 1 juni minimale inkomsten vanwege het coronavirus. Nou zou ik eigenlijk die voorschotten die de afgelopen jaren betaald zijn, willen gebruiken om de komende drie maanden huur mee te verrekenen. Is dat mogelijk en hoe zou ik dat bespreekbaar maken bij de verhuurder?

 

3 maanden? Dat klinkt als een hoog bedrag?! Het bespreekbaar maken met je verhuurder is wel je eerste stap. Met onderbouwing hoe je aan het (geschatte) teveel betaalde bedrag komt. Je kunt eventueel als jullie er niet uitkomen gebruik maken/advies inwinnen bij de Huurcommissie.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, jeroendrunen zei:

Nou heeft een elektricien tegen ons gezegd dat we niet meer dan een derde van dat bedrag aan gas/water/licht gebruiken.

 

Een elektriciën kan wel van alles zeggen, maar klopt het ook en  valt het ook hard te maken?

 

En dan nog:  zonder eigen meter is individueel verbruik niet zo maar een graadmeter. In ons oude huurpand met 12 huurders en alleen tussenmeters per verdieping konden we met elkaar hoog en laag springen, maar de totale nota moest wel worden betaald: we konden hooguit afspraken maken over hoe dat onderling te verdelen en kregen een kleine afslag voor verbruik tijdens leegstand  

 

En wat kan een elektriciën überhaupt concreet zeggen over water en gasverbruik?  

 

Verkijk je ook niet op het verbruik van gezamenlijke ruimtes, leegstand en de technische installaties! 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Verkijk je ook niet op het verbruik van gezamenlijke ruimtes en de technische installaties! 

 

Lat staan dingen als 'vastrecht' (aansluitkosten, abonnementen, belastingen) - tikken door ook als je helemaal geen druppel/'wattje'/gaspitje gebruikt.

 

M.a.w.: het kost wel veel meer dan het verbruik alleen.

   

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Is de huurovereenkomst al beëindigd of afgekocht? Zie berichtengeschiedenis.

 

GWL heeft ook altijd een vaste component.


Wat is vreemd aan een afrekening in 2018 als je sinds 2017 betaalt? En waarom vraag je zelf niet (heb je zelf niet eerder gevraagd) om een specificatie of verdeelsleutel van kosten? Of om een toelichting bij onduidelijkheden?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Een elektriciën kan wel van alles zeggen, maar klopt het ook en  valt het ook hard te maken?

 

En dan nog:  zonder eigen meter is individueel verbruik niet zo maar een graadmeter. In ons oude huurpand met 12 huurders en alleen tussenmeters per verdieping konden we met elkaar hoog en laag springen, maar de totale nota moest wel worden betaald: we konden hooguit afspraken maken over hoe dat onderling te verdelen en kregen een kleine afslag voor verbruik tijdens leegstand  

 

En wat kan een elektriciën überhaupt concreet zeggen over water en gasverbruik?  

 

Verkijk je ook niet op het verbruik van gezamenlijke ruimtes, leegstand en de technische installaties! 

We hebben geen gezamenlijke ruimtes, er staat niks leeg en wat bedoel je met technische installaties?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bijvoorbeeld ventilatie en airco (luchtbehandeling).

 

Waar blijft de afrekening over 2018? En jouw antwoord op mijn eerste vraag? :unamused-face:

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Highio zei:

Bijvoorbeeld ventilatie en airco (luchtbehandeling).

 

Waar blijft de afrekening over 2018? En jouw antwoord op mijn eerste vraag? :unamused-face:

 

Groet,

 

Highio

Huurovereenkomst is nog niet afgekocht of beeindigd. 

 

Er is geen ventilatie en airco. Voor je beeldvorming: het is 1 grote loods die is onderverdeeld in vier loodsen met tussenmuren en verschillende overhead deuren. Dus ik heb niks met andere huurders te maken wat betreft gas/water/licht. 

Link naar reactie
  • 0

Waar liggen nu jouw prioriteiten? En wat is haalbaar onder de huidige economische omstandigheden?

 

Mijn beeldvorming is voorlopig onmogelijk bij gebrek aan heldere (achtergrond)informatie en een glazen bol...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Heb je uberhaupt al eens een overzicht gehad van de totale kosten voor het complete pand? Als je dat overzicht hebt, kun je gaan terugrekenen per huurder. 

 

Quote

Wat mag aan de huurder worden doorberekend?

 

De gemaakte totale kosten, verdeeld via een afgesproken verdeelsleutel of een verdeelsleutel die de Huurcommissie redelijk vindt.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De huurcommissie bemoeit zich niet met huur van bedrijfspanden.

Vraag om te beginnen maar eens om servicekostenafrekeningen over de jaren tot en met 2018  inclusief kopieën van de achterliggende nota's en gehanteerde verdeelsleutels.

Afrekening over 2019 is nog niet af te dwingen.

En pas na een redelijke ingebrekestelling waaraan men niet voldoet, is wederpartij in verzuim en zou je kunnen aankondigen betaling van servicekosten daarom op te schorten.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, UwJurist zei:

De huurcommissie bemoeit zich niet met huur van bedrijfspanden.

Vraag om te beginnen maar eens om servicekostenafrekeningen over de jaren tot en met 2018  inclusief kopieën van de achterliggende nota's en gehanteerde verdeelsleutels.

Afrekening over 2019 is nog niet af te dwingen.

En pas na een redelijke ingebrekestelling waaraan men niet voldoet, is wederpartij in verzuim en zou je kunnen aankondigen betaling van servicekosten daarom op te schorten.

Bedankt voor uw reactie. En wat doe ik met het feit dat de meters niet juist ons verbruik aangeven maar ook verbruik van buren meenemen?

 

De verhuurder vraagt toevallig net om meterstanden. 

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Highio zei:

Waar liggen nu jouw prioriteiten? En wat is haalbaar onder de huidige economische omstandigheden?

 

Mijn beeldvorming is voorlopig onmogelijk bij gebrek aan heldere (achtergrond)informatie en een glazen bol...

 

Groet,

 

Highio

Een nieuwe huurder vinden is momenteel bijna onmogelijk en verhuurder heeft laten weten dat hij daar niet op voorhand mee instemt, wat begrijpelijk is.

 

Ik zou graag drie maanden huuropschorting willen hebben van 1 maart tot 1 juni omdat er bijna nul euro binnenkomt en ik zou dat dan in de rest van het jaar inlopen en ik zou een eerlijke afrekening willen hebben van gemaakte gas, water en licht kosten voor het werkelijke verbruik. 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
13 uur geleden, jeroendrunen zei:

En wat doe ik met het feit dat de meters niet juist ons verbruik aangeven maar ook verbruik van buren meenemen?

 

De verhuurder vraagt toevallig net om meterstanden. 

 

Het betreft hier (voor zover ik het goed begrijp) om één meter en wordt er samen met de andere huurders gebruik van gemaakt. Ga rond de tafel met alle verhuurder en huurders. Neem aan dat de andere huurders zelfde probleem hebben? Vraag aan verhuurder om alle nutskosten (eindafrekening gas/licht/water, rioolrecht e.d.) inzichtelijk te maken en bespreek die met zijn allen. Indien huurders inderdaad teveel betalen en verhuurder wil niet overgaan tot terugbetaling en komen jullie er niet uit, dan kun je met de andere huurders bezwaar indienen bij de huurcommissie.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Mikky Vrolijk zei:

 

Het betreft hier (voor zover ik het goed begrijp) om één meter en wordt er samen met de andere huurders gebruik van gemaakt. Ga rond de tafel met alle verhuurder en huurders. Neem aan dat de andere huurders zelfde probleem hebben? Vraag aan verhuurder om alle nutskosten (eindafrekening gas/licht/water, rioolrecht e.d.) inzichtelijk te maken en bespreek die met zijn allen. Indien huurders inderdaad teveel betalen en verhuurder wil niet overgaan tot terugbetaling en komen jullie er niet uit, dan kun je met de andere huurders bezwaar indienen bij de huurcommissie.

Nogmaals, de huurcommissie is er niet voor zakelijke huurders/bedrijfspanden !

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, jeroendrunen zei:

wat doe ik met het feit dat de meters niet juist ons verbruik aangeven maar ook verbruik van buren meenemen?

 

Nogmaals, vraag verhuurder om de verdeelsleutels van de diverse posten servicekosten. Bijv. per m2, per m3, per aantal gebruikers; dat kan per servicekostenpost verschillen. Elektra vaak per m2, verwarming vaak per m3, water vaak per gebruiker. Enz.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Een eigen meter voor stroom is niet zo duur, 15 à 25 euro voor het apparaatje als ik het me goed herinner, en dan nog wat euri voor de erkende elektricien. (Je zou hem zelf kunnen plaatsen, maar ik vermoed dat jij dan ook ultiem verantwoordelijk bent voor eventuele schade die daaruit volgt.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 25-3-2020 om 14:07, jeroendrunen zei:

 omdat stroom en meters van ons en verschillende buren allemaal door elkaar heen lopen. Dus er kan nooit met zekerheid gezegd worden wat onze buren aan stroom gebruikt en wat wij gebruiken.

 

 


 

7 uur geleden, Branko Collin zei:

Een eigen meter voor stroom is niet zo duur, 15 à 25 euro voor het apparaatje als ik het me goed herinner, en dan nog wat euri voor de erkende elektricien. (Je zou hem zelf kunnen plaatsen, maar ik vermoed dat jij dan ook ultiem verantwoordelijk bent voor eventuele schade die daaruit volgt.)


Een meter is wel iets duurder, een erkend elektricien verdient ook wat meer al een paar euri, maar het is wel betaalbaar, kost ook geen honderden euro's, als het geen zoektocht wordt om te weten welk kabeltje doorgeknipt moet worden, want hoe weet je zeker dat je je eigen verbruik meet. Het is 1 grote loods, verdeeld in 4 kleinere ruimtes, vaak loopt de elektra dan door elkaar.

Dan blijft een verdeelsleutel over en inzicht in de totaal betaalde kosten, vraag dat op.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, logistieke dienstverlening zei:

Het te betalen bedrag kan in ieder geval niet veel hoger zijn als dat van alle huurders bij elkaar.

 

Wellicht zit daar nog een opening?

 

 

Niet veel hoger? Überhaupt niet hoger zul je bedoelen? En ook dat is al heel erg krom.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.