• 0

BTW buiten EU - Particulier

(aangepast)

Hallo!

 

Ik ben Eef en beginnend ondernemer Nu heb ik een vraag waar ik geen duidelijk antwoord bij heb gevonden, er komen nogal eens tegengestelde antwoorden voorbij.

Tot vorig jaar heb ik gebruik gemaakt van platforms waar de BTW geregeld was, maar ik wil nu mijn eigen webshop openen en dan moet ik zelf aan de slag.

Ik verkoop enkel aan particulieren, dus geen B2B vooralsnog. 

 

Wat is nu het juiste antwoord op mijn vragen, ik hoop en denk dat er hier mensen zijn die mij hiermee kunnen helpen.

Ik verkoop binnen de EU en reken dan gewoon de 21%, dat is mij wel duidelijk. Maar hoe zit dat nu met verkopen aan particulieren buiten de EU?

Moet ik in mijn webshop de prijzen tonen zonder BTW aan die landen? Ik moet tenslotte 0% rekenen.  De klant dient in zijn of haar land weer het daar geldende BTW-bedrag betalen, toch?

Maar dat voelt zo vreemd, ik zie dan een product staan voor wel heel weinig geld. En als ik zelf in het buitenland (buiten EU) shop zie ik dat niet en zijn de bedragen voor bv U.S. inwoners gelijk aan wat ik betaal. Nergens zie ik de 0% staan of afwijkende prijzen. Ik betaal hier aan de grens dan weer de 21%, dat is logisch. 

Maar dan betaal ik dus het volledige bedrag plus nog eens 21% BTW, terwijl ik dan dus wel het artikel minus 21% moet tonen, of zit ik nou verkeerd te denken?

Aan de andere kant, of ik nou hier 21% afdraag of iets verkoop zonder die 21%, dat geld zie ik toch niet meer.

 

Het voelt als een hele domme vraag, maar ik denk dan maar voorzichtig dat er geen domme vragen bestaan etc...

aangepast door JustEef
Typfoutje verwijderd
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus het betreft leveringen van goederen.

 

Dan bereken je 0% BTW als het een levering naar een niet-EU land betreft.

 

Maar je moet dan wel kunnen aantonen dat de goederen de EU verlaten hebben, bijvoorbeeld via (volgens de belastingdienst):

vrachtbrief

betalingsbewijs

het Enig document

de factuur van de Douane

de factuur van de douane-expediteur

een importeursoverzicht

 

Als je dat niet kan, dan moet je gewoon 21% BTW berekenen.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

De douane stuurt geen facturen, hooguit een Uitnodiging tot Betaling  maar dat gebeurt alleen bij invoer. Het importeursoverzicht bestaat al jaren niet meer en heeft sowieso geen enkel belang bij export.

Op 27-3-2020 om 15:55, JustEef zei:

Ik verkoop binnen de EU en reken dan gewoon de 21%, dat is mij wel duidelijk.

 

Binnen de EU 21% NL BTW berekenen kan alleen maar als je onder de drempelbedragen voor afstandsverkopen blijft.

Op 27-3-2020 om 15:55, JustEef zei:

 

En als ik zelf in het buitenland (buiten EU) shop zie ik dat niet en zijn de bedragen voor bv U.S. inwoners gelijk aan wat ik betaal. Nergens zie ik de 0% staan of afwijkende prijzen. Ik betaal hier aan de grens dan weer de 21%, dat is logisch. 

Je zou je ook de vraag eens  kunnen stellen wat jij of de US inwoner precies krijgt voor de  prijs die je betaalt? Nu kent de US niet eens VAT maar als je bijvoorbeeld een product uit China besteld en het wordt niet-ingeklaard afgeleverd en bij de US klant eveneens is er hooguit verschil in transportkosten maar niet in de prijs af-fabriek zonder belastingen. Eventuele BTW wordt immers niet door de verkoper afgedragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.