Jump to content
Mikky Vrolijk
Verberg

Corona: RVO loket Tegemoetkoming schade COVID-19 is open TOGS aanvraag € 4000

Met dank aan RVO onderstaande informatie:

 

Hoort jouw onderneming bij die sectoren die het meest zijn geraakt door de Kabinetsmaatregelen rond het coronavirus (COVID-19)? Leid je schade door de noodgedwongen sluiting, de inperking van bijeenkomsten en/of het negatieve reisadvies buitenland? Dan kunt u via de Beleidsregel tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren COVID-19 een eenmalige tegemoetkoming van € 4.000 ontvangen.

Ondernemers zijn vrij in het doel van besteding.

 

Voor wie?

De regeling staat open voor een specifieke groep ondernemers. De tegemoetkoming is voor die ondernemers waarvan de hoofdactiviteit overeenkomt met een van de vastgestelde SBI-codes.

Tijdens de aanvraag moet je de SBI-code van jouw hoofdactiviteit selecteren. Via de KVK kun je jouw SBI-code hoofdactiviteit opvragen, of gebruik de zoektool SBI-codes. Je kan de SBI-code niet met terugwerkende kracht wijzigen om in aanmerking te komen voor de tegemoetkoming.

 

Buiten de vastgestelde SBI-code, moet je, om voor de tegemoetkoming in aanmerking te komen, voldoen aan een aantal voorwaarden.

 

Bekijk hoe het aanvraagproces verloopt. Van voorbereiden en aanvragen tot wat er na uw aanvraag gebeurt.

 

RVO probeert binnen 2 weken een besluit te nemen op je aanvraag. Na het besluit wordt er binnen een paar werkdagen uitbetaald. Indien dit niet binnen 2 weken om een besluit te nemen, dan ontvang je hierover op tijd bericht.

 

Bovenstaande is een beknopte samenvatting. Lees voor alle uitgebreide informatie over deze compensatieregeling de informatie die RVO voor je heeft.

 

Kom je als ondernemer / ZZP'ers, binnen de criteria van deze compensatieregeling, niet in aanmerking? Dan zijn  er mogelijk andere steunmaatregelen van de overheid. Zie wat dat betreft een ander topic in ons forum.

 

Extra links

Na een aantal dagen draaien met het RvO loket is duidelijk dat er de nodige zaken ontbreken of te strak zijn ingeregeld

Daarom zijn er 2 formulieren gemaakt om

 

1. Jou SBI staat er niet bij maar hoort er wel in. gebruik dan
https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/tegemoetkoming-schade-covid-19/signaal-vergeten-sbi-codes-wssl

 

2. Je staat ingeschreven op de verkeerde SBI (of je hoofdactiviteit is niet geldige SBI maar je tweede activiteit wel

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/tegemoetkoming-schade-covid-19/melding-niet-aansluitende-sbi-code-wssl



Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
21 minuten geleden, JacquelineWN zei:

Wat houdt de code 3 achter de geselecteerde SBI-codes in op het SBI overzicht

 

Die is onbelangrijk, het is alleen een referentie op basis van welk besluit die code later is toegevoegd

 

1 Uitbreiding Non-food detailhandel (besluit 28 maart 2020, aanvragen vanaf 30 maart)
2 Uitbreiding Food detailhandel (besluit 7 april 2020, aanvragen vanaf 15 april)
3 Uitbreiding Toeleveranciers SBI-Code lijsten (besluit 7 april 2020, aanvragen vanaf 15 april)
4 Uitbreiding Zorgondernemingen (besluit 7 april 2020, aanvragen vanaf 22 april)
5 Uitbreiding Agrarische recreatieondernemingen (besluit 7 april 2020, aanvragen vanaf 15 april). Bij agrarische recreatieondernemingen kijken we naast de hoofdactiviteit ook naar de nevenactiviteit.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Op 3 April 00:36 aangevraagd, werd bevestigd per mail:

Citaat:

Besluit

Wij streven ernaar om binnen 2 weken een besluit te nemen. Als wij binnen deze termijn geen besluit kunnen nemen, ontvangt u hierover tijdig bericht. Na een positief besluit zullen we de tegemoetkoming van 4000 Euro binnen één week overmaken.
 

Na 2 weken niets vernomen te hebben toch even contact gezocht. Foutje bedankt was 3 weken geworden. Op afgelopen vrijdag (3 weken voorbij) toch even contact gezocht. Zegt ie nou als je vandaag nog niets hoort neem dan dinsdag even contact op. Het kan 3 weken duren lukt het niet dan sturen wij tijdig een bericht dat het langer kan duren. Dus ik zeg tegen die man: Nou de 3 weken zijn voorbij dus daarin faalde u al voor het eerst en daarmee het op tijd laten weten is hem dus ook niet geworden, voorts is de postbode al geweest, de ABN doet zijn Bankrun om 10:00 (batch betalingen)  dus geen betaling en aangezien uw dienst vorige week expliciet aangaf niet per mail maar per post stuurt zal die e-mail hem ook niet gaan worden. Kunt u navraag doen op het N-nummer. Nou na lang wachten was het nog in behandeling (lees als:) slapende. Als het behandeld werd zou het 5 minuten in beslag nemen. Kortom na 3 weken nog geen zekerheid.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Helaas zit ik met het zelfde probleem 9 april aanvraag ingediend in de mail staat dat ze er 2 weken over gaan doen eindstand veranderd na 3 weken vandaag 29 april een mail ontvangen met daarin de mededeling dat ze de termijn gaan verlengen met 3 weken :(.
 

Ze zullen het wel druk hebben dus ik ga ze niet bellen, maar zijn hier mensen die op of na 9 april de aanvraag hebben gedaan maar al wel uitbetaald hebben gekregen?

Link to post
Share on other sites
  • 0

Volgens informatie RVO:

Quote

Als wij uw aanvraag goedkeuren, dan staat het bedrag binnen 3 weken op uw rekening. Daarna ontvangt u van ons een bevestigingsbrief. Lukt het ons niet binnen 3 weken een besluit te nemen, dan ontvangt u hierover op tijd bericht per e-mail.

Nadat u het aanvraagformulier heeft ondertekend en verzonden, ontvangt u per mail een ontvangstbevestiging. Heeft u geen ontvangstbevestiging gekregen? Dan is uw aanvraag niet verstuurd.
Onder 'Mijn aanvragen' kunt u ook nakijken of uw aanvraag in ons systeem staat.

 

Waar kan ik mijn aanvraag inzien en wat de status ervan is?

Je kan controleren of jouw aanvraag goed is gegaan d.m.v. inloggen met eHerkenning of DigiD en door deze te bekijken onder 'Mijn overzicht'.  Als de aanvraag goed is gegaan, is de status 'Ingediend'.

 

Hoeveel is er al uitgekeerd? RVO meldt :

Quote

Op dit moment (peildatum 23 april) hebben ruim 141.000 ondernemers een aanvraag ingediend, waarvan 113.000 dossiers positief zijn beoordeeld. In totaal keerde RVO tot nu toe € 452 miljoen uit.

Zie : TOGS-regeling: signalen, uitbreiding en eerste resultaten.

 

Verder wellicht ook interessant: Nevencodes toegevoegd aan TOGS-regeling :

Quote

Vanaf 29 april 2020 kunnen ondernemers ook aanspraak maken op de TOGS-regeling met één van hun geregistreerde nevenactiviteiten. Tot nu toe kon dit alleen op basis van de hoofdactiviteit. Dit besluit geldt met terugwerkende kracht vanaf de openstelling van deze regeling, en geldt dus voor iedereen die op 15 maart die nevencodes had geregistreerd.
Diverse partijen hebben het signaal over de SBI-code problematiek, in combinatie met de hoofdactiviteit, aangegeven bij het ministerie ven Economische Zaken en Klimaat. Dit signaal is erkend met deze wijziging als gevolg.

 

Hierbij wordt aangestipt:

Quote

Aanvraag niet intrekken
Heeft u voor 15 april 2020 de tegemoetkoming aangevraagd met een van de codes die onder de uitbreiding vallen? Dan moet u uw aanvraag niet intrekken. U kunt namelijk maar één keer aanvragen met een KVK-nummer. Bij de beoordeling bekijken we welke codes definitief onder de vastgestelde codes vallen. Doet u na 15 april 2020 een aanvraag? Gebruik dan direct de juiste, toegestane SBI-code.

 

Nog geen TOGS aangevraagd?

Maakt u zich geen zorgen dat u te laat bent, er is voldoende budget en u kunt nog tot en met 26 juni uw aanvraag indienen

Zie: Aanvraagprocedure Tegemoetkoming schade COVID-19 met een instructiefilmpje die stap voor stap uitlegt hoe je jouw aanvraag bij RVO indient en daar onder hoe je jouw aanvraag voorbereidt.                

 

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites
  • 0

in een ander topic was het nieuws al genoemd maar toch ook maar even in dit centrale topic.

 

Ook per 28 april zijn er weer de nodige aanpassingen in regelingen doorgevoerd waaronder ook voor de TOGS.

zie dit persbericht

https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-economische-zaken-en-klimaat/nieuws/2020/04/28/coronavirus-verdere-uitbreiding-en-versoepeling-regelingen-voor-ondernemers

 

Informatie over TOGS uit dit persbericht


 

Bedrijven komen via geregistreerde nevenactiviteit ook in aanmerking voor TOGS

Ondernemers kunnen vanaf 29 april 2020 ook op basis van hun in het Handelsregister geregistreerde nevenactiviteit aanspraak maken op de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS). Het kabinet heeft meer dan kwart van het Nederlandse bedrijfsleven een belastingvrije gift van 4.000 euro gegeven, omdat ze naast de economische gevolgen van het coronavirus ook direct zijn geraakt door kabinetsmaatregelen.

De uitbreiding betreft ondernemers die geen aanspraak kunnen maken op de TOGS-regeling met hun geregistreerde hoofdactiviteit, terwijl dit wel het geval zou zijn op basis van hun geregistreerde nevenactiviteit. Na analyse van de meldingen vanuit ondernemers bij RVO hierover blijkt dat deze geregistreerde nevenactiviteit soms beter aansluit op de daadwerkelijke bedrijfsactiviteiten. Een vereiste is wel dat de ondernemer uitsluitend op basis van de geregistreerde nevenactiviteit voldoet aan de minimumvereisten qua omzetverlies en de vaste lasten (beiden 4.000 euro). De regeling is te vinden via rvo.nl/togs.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
57 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

En dat gaat snel... ik heb het gisteren aangevraagd en vandaag al een mailtje ontvangen dat mijn aanvraag is goedgekeurd en dat het binnen een week op mijn rekening staat :slightly-smiling-face:

Ongelofelijk. Wacht al 27dagen vannacht 00:36 wordt dat er 28 oftewel 4 weken. Aanvraag is wel ontvangen maar geen enkel antwoord ook niet dat er verlenging nodig is. 2 weken termijn en 3 weken termijn voor beslissing of e-mail voor verlenging ook nog niet gehad. De chat is ook hopeloos. Ze hebben er geen zicht op ed.

Link to post
Share on other sites
  • 0
6 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Voor die eenmalige gift van 4000? Wellicht is er bij jou meer onderzoek nodig of je wel aan de voorwaarden voldoet, maar dat kunnen ze dan ook wel even laten weten natuurlijk...

Inderdaad het laten weten was er 1 van. Het tijdig laten weten dat er verlenging nodig is nummer 2. Heb ook geen vragen gehad voor het verduidelijken van iets. Controles zouden ook achteraf plaatsvinden. Een check in het faillissements register of dat er sureance van betaling is aangevraagd zou 5 minuten in beslag nemen. Qua omzet aantonen dat ik 4000 omzet zou verliezen. Tja daar hoeft maar 1 klokje Rolex minder te worden afgenomen, dus dat lijkt me niet zo moeilijk aan te tonen. “In behandeling” betekend helaas niets minder dan dat het “pending of wachtende” is. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 29-4-2020 om 10:32, A15-Motor zei:

Helaas zit ik met het zelfde probleem 9 april aanvraag ingediend in de mail staat dat ze er 2 weken over gaan doen eindstand veranderd na 3 weken vandaag 29 april een mail ontvangen met daarin de mededeling dat ze de termijn gaan verlengen met 3 weken :(.
 

Ze zullen het wel druk hebben dus ik ga ze niet bellen, maar zijn hier mensen die op of na 9 april de aanvraag hebben gedaan maar al wel uitbetaald hebben gekregen?

Al nieuws? Hier nog steeds nul komma nul antwoord.

Link to post
Share on other sites
  • 0
5 uur geleden, cammybv zei:

Al nieuws? Hier nog steeds nul komma nul antwoord.

Vandaag 4 mei helaas nog niks, denk dat ik in de loop van de week meer hoor. Heb overigens de aanvraag via digid ingediend, ik ben zpper en heb geen e herkenning. Wellicht dat dit vertraging oplevert. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
18 minuten geleden, A15-Motor zei:

Vandaag 4 mei helaas nog niks, denk dat ik in de loop van de week meer hoor. Heb overigens de aanvraag via digid ingediend, ik ben zpper en heb geen e herkenning. Wellicht dat dit vertraging oplevert. 

Vandaag contact gehad, behandelen niets op volgorde van binnenkomst of nummer. Draaien dus elke werkdag aan het rad van fortuin om willekeurig de zaken op te pakken vandaar dat sommigen binnen een dag wat horen en sommigen dus na belang 5 weken. Had te kampen met technische problemen bij opstart dus de werkwijze is willekeurig. Status stond nog steeds op “in behandeling” aangeven dat dit eveneens de status 2 weken geleden was, waarbij ze zelf aangaven dat er dan iemand mee bezig was (klaarblijkelijk een onzin verhaal). En dat ik Inmiddels de overtuiging had dat dit ook aan het begin na indiening deze status zou hebben. Dus ik vroeg ze ook gelijk even of de zaak behandelaar(s) evenwel bezweken waren onder Covid-19 of dat het gewoon in de wacht stond. Ja daar had hij op de eerste vraagstelling dus geen antwoord op wel op de tweede. Ook ik heb het via DigiD ingediend, daaraan kon het volgens hun niet liggen. Gelet op het feit dat er dus kennelijk vandaag op zijn minst werd aangegeven dat er dus helemaal niemand nog naar had gekeken, kan ik in ieder geval vermelden dat er tot heden dus nog geen vragen zijn omtrent de aanvraag en dat de controle voor het voldoen aan de voorwaarden dus ook nog niet opgestart is.

Edited by cammybv
Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 29-4-2020 om 10:32, A15-Motor zei:

Helaas zit ik met het zelfde probleem 9 april aanvraag ingediend in de mail staat dat ze er 2 weken over gaan doen eindstand veranderd na 3 weken vandaag 29 april een mail ontvangen met daarin de mededeling dat ze de termijn gaan verlengen met 3 weken :(.
 

Ze zullen het wel druk hebben dus ik ga ze niet bellen, maar zijn hier mensen die op of na 9 april de aanvraag hebben gedaan maar al wel uitbetaald hebben gekregen?

Zeg me a.u.b dat je wat vernomen hebt. Ben de 5 weken al gepasseerd. Stond vandaag nog steeds op “in behandeling” ik zeg dat stond het 3 weken geleden ook nog. Kennelijk krijgt het deze status direct na aanvraag. En is er dus niemand die er naar kijkt. De ingehuurde chat en call medewerkers kunnen echter niets inzien slechts doorgeven. Schiet niet echt op.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Heeft er iemand toevallig succes gehad met het aanvragen van een nieuwe SIB code? Ik zit in een branche waar omzet gemiddeld 50% lager is maar ik heb dus net de verkeerde code helaas. 


Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link to post
Share on other sites
  • 0
On 08/05/2020 at 22:35, cammybv said:

Zeg me a.u.b dat je wat vernomen hebt. Ben de 5 weken al gepasseerd. Stond vandaag nog steeds op “in behandeling” ik zeg dat stond het 3 weken geleden ook nog. Kennelijk krijgt het deze status direct na aanvraag. En is er dus niemand die er naar kijkt. De ingehuurde chat en call medewerkers kunnen echter niets inzien slechts doorgeven. Schiet niet echt op.

 

hier ook op 9 April aanvraag gedaan via Digid: 

Uw aanvraag wordt nu ook handmatig gecontroleerd. RVO controleert uw aanvraag extra om te kijken of u inderdaad recht hebt op de €4000.

Edited by Admin zzp
Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik heb te horen gekregen dat ik morgen weer even contact moet opnemen als ik uiterlijk vandaag niets heb vernomen/ontvangen...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

Mijn God, we gaan al naar de 6 weken morgen. Dit is toch echt lachwekkend aan het worden. Moet morgen maar een dwangsom formulier gaan faxen.

 

>>>

9F161E2F-8A97-4777-8063-0D1F36DB8963.png7930E502-6EDF-4761-898B-C235668347D4.png72CC1189-8943-4B51-A818-22AFBD9853E8.png716087F5-F849-4BA2-8057-B9DF65269F08.png6C75CFC0-3A32-4CB8-8ED5-95FBDFC922B3.pngD1CF5705-81E1-4015-9DA0-0004912EFF7F.png7979AE4C-77E3-4EF2-8D5E-1A92C5FC68D7.pngE778CEA9-CCF5-426E-AC69-7CBCC2AABFB3.png

Edited by Roel J
opmaak aangepast om lengte van bericht te verkorten
Link to post
Share on other sites
  • 0
16 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Ik heb te horen gekregen dat ik morgen weer even contact moet opnemen als ik uiterlijk vandaag niets heb vernomen/ontvangen...

 

Update: Zojuist contact gehad,  mijn aanvraag wordt geëscaleerd naar een andere afdeling omdat de afhandeling te lang duurt... er werd mij beloofd dat er zeer binnenkort contact met mij wordt opgenomen. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

Vanmorgen contact gehad met het RVO inzake de TOGS en mogelijk ook TVL (tegemoetkoming vaste lasten). Mooie regelingen als je valt onder de SBI-codes, die (blijkbaar willekeurig) hiervoor zijn geselecteerd. Ruim 2 maanden geleden hierover meerdere verzoeken ingediend. Verder dan het klantcontact kom je niet (en hoe het verder loopt kan niet worden aangegeven). Dus verzocht om mijn eerdere mails met prioriteit door te zetten.
Verkregen info : veel vindt geautomatiseerd plaats en er lijkt matig, met een mate van willekeur te worden gelezen. Aanbeveling : zorg ervoor dat zoveel mogelijk ondernemers met eenzelfde (afwijkende) SBI-code gelijktijdig een mail stuurt naar het RVO. Op basis van zo'n 'mailbommetje' kunnen beleidsmakers in beweging komen.
 

OPROEP : is jouw SBI code 7810 = Arbeidsbemiddeling
De inhoud hiervan komt overeen met  7820 (uitzenden en inleenbureaus) en 85.59.2 (coaching en performance coaching). Beide SBI's vallen onder de TOGS regeling. Inmiddels van NOBCO begrepen dat haar coaches grotendeels onder 85.59.2 voor de TOGS in aanmerking komen :slightly-smiling-face:

Toelichting op SBI 7810 - CBS  uitvoeren van de reguliere arbeidsbemiddeling via bureaus voor de arbeidsvoorziening; werven en selecteren van personeel voor opdrachtgevers; zoeken en plaatsen van directieleden (headhunters); bemiddelingsbureaus voor freelancers, bemiddelen in verzorging van thuiswerk; testen (psychotechnisch) van personeel. Deze klasse omvat ook loopbaancoaching; 

 

Dus neem vandaag de moeite om hierover te mailen met het RVO onder https://www.rvo.nl/contactformulier-wssl, alleen verenigd maakt jouw bedrijf kans. 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Vanmorgen contact gehad met het RVO inzake de TOGS en mogelijk ook TVL (tegemoetkoming vaste lasten). Mooie regelingen als je valt onder de SBI-codes, die (blijkbaar willekeurig) hiervoor zijn geselecteerd. Ruim 2 maanden geleden hierover meerdere verzoeken ingediend. Verder dan het klantcontact kom je niet (en hoe het verder loopt kan niet worden aangegeven). Dus verzocht om mijn eerdere mails met prioriteit door te zetten.
Verkregen info : veel vindt geautomatiseerd plaats en er lijkt matig, met een mate van willekeur te worden gelezen. Aanbeveling : zorg ervoor dat zoveel mogelijk ondernemers met eenzelfde (afwijkende) SBI-code gelijktijdig een mail stuurt naar het RVO. Op basis van zo'n 'mailbommetje' kunnen beleidsmakers in beweging komen.
 

OPROEP : is jouw SBI code 70221 = Organisatieadvies
De inhoud van deze SBI code komt overeen met 85.59.2 (bedrijfstraining/scholing o.a. verandermanagement, coaching en performance coaching). Zoals van het NOBCO (professionele coaching voor bedrijven, organisatie en individuen) begrepen komen haar coaches grotendeels onder SBI code 85.59.2 voor de TOGS in aanmerking 

Toelichting op SBI 70221 - CBS :  verstrekken van adviezen, verrichten van onderzoek en begeleiding op het gebied van de bedrijfsorganisatie, w.o. fusies, samenwerkingsverbanden en saneringen; w.o. reorganisaties; w.o. bestuursvraagstukken en managementproblematiek; w.o. administratieve organisatie; w.o. opvolgerproblematiek; w.o. personeelsbeleid, bijvoorbeeld met betrekking tot beoordeling, salaris- en promotiebeleid, functieclassificatie en afvloeiingsprocedures e.d.; - interim-management: tijdelijk het management voeren 

 

Dus neem vandaag de moeite om hierover te mailen met het RVO onderhttps://www.rvo.nl/contactformulier-wssl, alleen verenigd maakt jouw bedrijf kans

Link to post
Share on other sites
  • 0

Melding niet-aansluitende SBI-code' - Hoe lang duurt dat?

Ik vroeg mij af of iemand weet hoe lang het duurt totdat er een reactie is of uitsluitsel komt voor de melding van 'Melding niet-aansluitende SBI-code' bij RVO.
Wij hebben de melding op 6 april gedaan, hiervan ook een bevestiging per e-mail ontvangen. 
Maar tot op vandaag helaas nog geen officieel bericht ontvangen, alleen twee algemene e-mails (16 april en 1 mei) die meer gingen over de ontwikkelingen van TOGS, en dat ze ernaar streven u drie weken te berichten over het vervolg van de melding. 
Via chat en telefoon contact gehad met RVO, maar dat leverde niets meer op, omdat ze geen inzicht hebben in de meldingen.  Het bleef bij 'u zult nog even geduld moeten hebben'. 
Het zou enorm fijn zijn als we snel weten waar we aan toe zijn, zeker als er bijvoorbeeld nog aanvullende informatie aangeleverd gevraagd wordt. 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Eindelijk brief van RVO ontvangen dat TOGS is toegekend en één dezer dagen € 4.000 zal worden overgemaakt...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

Soms lijkt het alsof er 2 talen gesproken worden.

Ik geef via een BV bedrijfsopleidingen (SBI staat op de lijst) op locatie (wereld) en heb kantoor aan huis. In eerste instantie kwam ik dus niet in aanmerking voor TOGS, geen aparte vestiging. Echter, in Kamerstuk 35420 DGBI_20094755 staat letterlijk in de toelichting vestigingsvereiste:

<quote>Daarom moet de onderneming op een ander adres staan ingeschreven dan het huisadres. Echter, in sommige sectoren, bijvoorbeeld in de sfeer van persoonlijke dienstverlening, is er sprake van significante bedrijvigheid vanuit de eigen woning door sommige ondernemingen, terwijl er daarnaast andere ondernemingen zijn met meer grootschalige dienstverlening vanuit een fysieke vestiging met omvangrijke periodieke lasten, terwijl de ondernemer staat ingeschreven op het huisadres. Dit geldt bijvoorbeeld in de sectoren haarverzorging en schoonheidsverzorging, maar bijvoorbeeld ook voor de houder van een manege op eigen erf. Om ondernemers met omvangrijke periodieke vaste lasten in aanmerking te laten komen voor de TOGS, zal er van hen een aanvullende verklaring worden gevraagd, waaruit moet blijken dat de bedrijfsactiviteiten van de aanvrager een zekere minimale omvang hebben. Kappers waarbij de onderneming staat ingeschreven op een ander adres dan het woonadres, komen dus automatisch in aanmerking voor de tegemoetkoming. waar collega's die ingeschreven staan op het huisadres pas in aanmerking komen als blijkt uit de verklaring dat zij omvangrijke bedrijfsactiviteiten hebben <unquote>

 

Wel, ik heb dus gevraagd aan RVO om de aanvraagprocedure op de website aan te passen omdat daar nog steeds een aparte vestiging of eigen opgang geëist wordt. Ik kom daar bij de aanvraag niet langs.

 

Bij emailcontact wordt een en ander steeds afgewezen met als reden dat ik een aparte vestiging / aparte opgang moet hebben voor mijn bedrijfsactiviteiten.

 

 Ik lees toch duidelijk in het Kamerstuk dat dat niet hoeft of ............

 

Graag jullie kijk op deze verwarrende reacties van RVO

 

Groeten,

Fred.

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur terug, FredB_888 zei:

Echter, in Kamerstuk 35420 DGBI_20094755 staat letterlijk in de toelichting vestigingsvereiste:

<quote>Daarom moet de onderneming op een ander adres staan ingeschreven dan het huisadres. Echter, in sommige sectoren, bijvoorbeeld in de sfeer van persoonlijke dienstverlening, is er sprake van significante bedrijvigheid vanuit de eigen woning door sommige ondernemingen, terwijl er daarnaast andere ondernemingen zijn met meer grootschalige dienstverlening vanuit een fysieke vestiging met omvangrijke periodieke lasten, terwijl de ondernemer staat ingeschreven op het huisadres. Dit geldt bijvoorbeeld in de sectoren haarverzorging en schoonheidsverzorging, maar bijvoorbeeld ook voor de houder van een manege op eigen erf. Om ondernemers met omvangrijke periodieke vaste lasten in aanmerking te laten komen voor de TOGS, zal er van hen een aanvullende verklaring worden gevraagd, waaruit moet blijken dat de bedrijfsactiviteiten van de aanvrager een zekere minimale omvang hebben. Kappers waarbij de onderneming staat ingeschreven op een ander adres dan het woonadres, komen dus automatisch in aanmerking voor de tegemoetkoming. waar collega's die ingeschreven staan op het huisadres pas in aanmerking komen als blijkt uit de verklaring dat zij omvangrijke bedrijfsactiviteiten hebben <unquote>

 

Zijn ze later op terug gekomen door te doen alsof je afgescheiden werkruimte dient te hebben om omvangrijke vaste lasten te hebben...

 

Quote

Gebleken is echter dat ook in andere sectoren ondernemingen actief zijn waarbij het vestigingsadres overeenkomt met het woonadres van de ondernemer, terwijl er wel sprake is van een fysiek van de woning afgescheiden vestiging met omvangrijke periodieke vaste lasten. Dit geldt bijvoorbeeld in de sectoren haarverzorging en schoonheidsverzorging, maar bijvoorbeeld ook voor de houder van een manege op het eigen erf. Om ook deze ondernemingen met omvangrijke periodieke vaste lasten in aanmerking te laten komen voor de TOGS, is een algemene uitzondering van deze vestigingseis opgenomen, waarmee een onderneming, die ingeschreven staat op het privéadres van de eigenaren, onder bepaalde voorwaarden alsnog in aanmerking komt voor de tegemoetkoming. Daartoe dient de vestiging fysiek afgescheiden te zijn van de privéwoning van de ondernemers en voorzien te zijn van een eigen opgang of toegang (zie de wijziging van onderdeel c, onder 1°, van de begripsbepaling gedupeerde onderneming, opgenomen in artikel 1 van de beleidsregel). In dat geval kan er immers van uitgegaan worden dat er sprake is van omvangrijke periodiek vaste lasten voor de vestiging.

 

Edited by Maxn
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 163 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept