• 0

Belastingdienst vraagt specificaties BTW aangifte (Ik kom er niet uit)

(aangepast)

Hallo,

Ik ben 16 en vorig jaar begonnen met mijn bedrijf en ivm de onverwachte drukte is de boekhouding een beetje aan de kant komen te liggen. Ik moet nu voor de belasting het volgende inleveren;

1: Een specificatie van de voorbelasting (rubriek 5-b) waarop de btw van elke factuur afzonderlijk zichtbaar is. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een uitdraai van de grootboekrekening (en) van de voorbelasting zonder verdichtingen.

2: Wanneer het bedrag van de voorbelasting van de aangifte niet aansluit bij de specificatie, verzoek ik u een verklaring te geven voor het verschil met daarbij de berekening.

3: Kopieën van de tien facturen met de hoogste bedragen voorbelasting. 

2 en 3 snap ik wel maar punt 1 niet. Op het moment heb ik 2 mappen met alle in en verkoop facturen en thats it. Wie kan mij uitleggen hoe ik nu verder moet en wat de bedoeling is? als het kan in Jip en Janneke taal.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Nick

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel typefout aangepast.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Men verwacht een specificatie van het bedrag van de voorbelasting (het bedrag dat je teruggevraagd hebt op de BTW aangifte dus).

 

Waarschijnlijk heb je die niet, dus moet je die nog maken en opsturen (althans als je geld terug wil zien!).

Zoiets als:

 

Naam leverancier

Datum

Bedrag excl. BTW

Bedrag BTW

Omschrijving (wat j gekocht hebt dus)

 

En dan moet uiteraard alle BTW bedragen bij elkaar (optellen dus!) uitkomen op het bedrag van de voorbelasting.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dat snap ik, het gaat in dit geval om vorig jaar (alle 4 kwartalen) Er staat dat ik enkel van de 10 grootste facturen een kopie mee moet sturen. Hoe moet ik dit met de overige facturen doen? Er staat dat dit in een grootboekrekening kan maar hoe moet ik dat invullen in een grootboekrekening? Ik heb e-boekhouden (nog niet gebruikt)

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, nick7203 zei:

Ik heb e-boekhouden (nog niet gebruikt)

Hoe heb je aangifte omzetbelasting gedaan? Aan de hand van welke cijfers/boekhouding?

 

Ze vragen dus een lijst met al je inkoopfacturen (en de btw daarvan) want die zul je bij 5b teruggevraagd hebben (als het goed is). Dit kan gewoon een lijst in excel zijn (dat hoeft niet persé uit een boekhoud programma). Het totaal zal overeen moeten komen met de som van 5b bij alle kwartalen.

 

Verder een lijstje en kopieen van je 10 grootste verkoopfacturen.

 

Maar ik ben benieuwd hoe je die aangiftes in de 4 kwartalen gedaan hebt, want dan zul je dit toch wel ergens in hebben staan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op het moment heb ik 2 mappen (inkoop en verkoop) verdeelt in 4 kwartalen met daarin alle facturen en aan het eind van ieder kwartaal een papiertje met het totale bedrag en de btw. Wat moet er in die lijst staan? Factuurnummer, leverancier, bedrag, btw, datum?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 minuten geleden, nick7203 zei:

Wat moet er in die lijst staan? Factuurnummer, leverancier, bedrag, btw, datum?

Ja, dat zou als specificatie voor de bedragen bij 5b wel volstaan denk ik. (Misschien nog met een korte betreft-kolom) Dit is ook wat je in zou boeken in een boekhoudprogramma en dus op een grootboekrekening zou staan.

 

Het totaal daarvan moet dan wel overeen komen met jouw bedragen bij 5b anders moet je daar uitleg over geven (punt 2).

 

Ze hebben het bij punt 2 wel over "de aangifte". Gaat dit dus over één aangifte (Q1, Q2, Q3 of Q4) of over alle aangiftes?

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1
9 uur geleden, nick7203 zei:

2 en 3 snap ik wel maar punt 1 niet. Op het moment heb ik 2 mappen met alle in en verkoop facturen en thats it. Wie kan mij uitleggen hoe ik nu verder moet en wat de bedoeling is? als het kan in Jip en Janneke taal.

Zonder verdichtingen betekend dat je afzonderlijke grootboekrekeningen,  in jouw situatie de verschillende soorten kosten, niet in één hoofdgrootboekrekening plaatst. 

 

Mocht je helemaal niet met grootboekrekeningen werken, maak dan een lijst met alle gemaakte kosten - één regel per inkoop - die je waarschijnlijk al hebt gemaakt in Excel of iets dergelijks, want anders zou je de btw-aangifte niet hebben kunnen doen.

 

Verder is het verzoek van de Belastingdienst niets meer dan een steekproef van startende ondernemers. Gewoon een controle dat je geen uitgaven hebt verzonnen ... vandaar de kopieën van de 10 grootste inkoopfacturen of kassabonnen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik ben het eens met Cosara. Vooral niet te moeilijk denken en er ook niet te veel achter zoeken. Dit is gewoon een routineonderzoek. Je hoeft je ook niet al te zenuwachtig te maken. Gewoon een simpel overzichtje maken van 1 januari t/m 31 december is voldoende. 

 

1 januari - Kamer van Koophandel - Uittreksel - 7,50 euro - 0 euro btw (regels zonder btw mag je weglaten)

7 januari - Office Centre - Ringbanden - 82,60 euro - 17,35 euro btw

10 januari - KPN - Telfoonkosten - 12,49 euro - 2,60 euro btw

23 januari - Drukwerkdeal - Briefpapier - 45,45 euro - 9,54 euro btw

....

 

Als het goed is, komt de optelsom van de laatste rij overeen met het het totaalbedrag van alle kwartalen dat je hebt ingevuld in al je btw-aangiftes bij elkaar in rubriek 5b. Het bedrag kan altijd een paar euro's afwijken overigens. De Belastingdienst maakt zich niet druk om afrondingsverschillen.

 

Vervolgens kijk je in de lijst en pik je de 10 grootste btw-bedragen eruit. Daar maak je een scan of kopie van. En die stuur je mee. Desnoods geef je die aan in je Excel-lijstje met een vinkje, kruisje of een kleurtje.  

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zojuist kwartaal 1 afgerond en merk een paar kleine probleempjes.

 

1: Als ik alle btw op de bonnen bij elkaar optel kom ik op 202,83 euro. Als ik van alle totaalbedragen inclusief btw de btw uitreken kom ik op 203,27, dit lijkt mij geen groot probleem maar ik vind het wel merkwaardig.

 

2: ik merk dat ik iets meer als 20 euro teveel heb teruggekregen (mogelijk een bonnetje kwijtgeraakt of wat dan ook) ik wil dit uiteraard wel weer terugbetalen maar het komt wel ongelukkig uit als ze er met een controle achter komen.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, nick7203 zei:

Als ik van alle totaalbedragen inclusief btw de btw uitreken kom ik op 203,27

Misschien een bonnetje met 6%?

Tevens kan het liggen in het aantal bonnen (afwijking kan dan op €0,01 per bon liggen).

Of een verkeerde btw op een bon maar dat zou je moeten kunnen zien.

Maak in excel een extra kolom met de betekende btw per regel en je ziet gelijk welk bonnetje onjuist is (te zien aan het verschil met het ingevoerde btw bedrag).

 

3 minuten geleden, nick7203 zei:

ik merk dat ik iets meer als 20 euro teveel heb teruggekregen (mogelijk een bonnetje kwijtgeraakt of wat dan ook) ik wil dit uiteraard wel weer terugbetalen maar het komt wel ongelukkig uit als ze er met een controle achter komen.

Dat is inderdaad ongelukkig. Kun je niet herleiden welke bon/kosten dat was?

 

Uiteindelijk is dat dus wat je bij vraag 2 moet beantwoorden. "Als je een verschil hebt, waarom is dat dan." Antwoord is dus: "bonnetje kwijt". Maar ik zou nog wel even moeite doen om dat te achterhalen want het is een slordige administratie als je dit niet al netjes in een lijst had staan.

 

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, nick7203 zei:

1: Als ik alle btw op de bonnen bij elkaar optel kom ik op 202,83 euro. Als ik van alle totaalbedragen inclusief btw de btw uitreken kom ik op 203,27, dit lijkt mij geen groot probleem maar ik vind het wel merkwaardig.

 

Beide bedragen zijn afgerond 203 euro. Je moet hele bedragen doorgeven, dus beide bedragen zouden op hetzelfde getal uitkomen. Je mag bovendien van de Belastingdienst afronden in je eigen voordeel.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dus het ene bedrag is €203 afgerond en de ander €204 :face-savoring-food:

 

Ik hou er wel altijd van dat het op de cent nauwkeurig klopt en rond dan inderdaad bij de aangifte in mijn voordeel af. In de boekhouding boek ik het verschil weer naar baten zodat het aan het einde van het jaar ook weer op de cent klopt.

 

Nick, heb je de aangifte werkelijk gedaan met een rekenmachientje zonder een lijst te maken (in b.v. excel)? Dat werkt telfouten toch erg in de hand.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
9 uur geleden, prinsrachid zei:

 

 

1 januari - Kamer van Koophandel - Uittreksel - 7,50 euro - 0 euro btw (regels zonder btw mag je weglaten)

7 januari - Office Centre - Ringbanden - 82,60 euro - 17,35 euro btw

10 januari - KPN - Telfoonkosten - 12,49 euro - 2,60 euro btw

23 januari - Drukwerkdeal - Briefpapier - 45,45 euro - 9,54 euro btw

....

 

 

Moet ik het factuurnummer er ook bij zetten?

aangepast door nick7203
foutje
Link naar reactie
  • 0

Tja, op zich hoef je er geen factuurnummer bij te zetten. Het is alleen wel zo volledig.

Als je trouwens een factuur of bonnetje mist, zou je nog naar je bankafschriften kunnen kijken. Misschien heb je het bonnetje met je pinpas betaald en kom je er zo achter om welk bedrag en welke uitgave het ging.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, nick7203 zei:

Ik heb zojuist kwartaal 1 afgerond en merk een paar kleine probleempjes.

 

1: Als ik alle btw op de bonnen bij elkaar optel kom ik op 202,83 euro. Als ik van alle totaalbedragen inclusief btw de btw uitreken kom ik op 203,27, dit lijkt mij geen groot probleem maar ik vind het wel merkwaardig.

 

2: ik merk dat ik iets meer als 20 euro teveel heb teruggekregen (mogelijk een bonnetje kwijtgeraakt of wat dan ook) ik wil dit uiteraard wel weer terugbetalen maar het komt wel ongelukkig uit als ze er met een controle achter komen.


Heb je de rest van het jaar al gedaan, heb je een bonnetje van Q1 bij Q2 gedaan?

Hoe kom je uit over het gehele jaar, als het bij 20 euro blijft, dan is het slordig, maar geen misdrijf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.