• 0

Proeftijd verlengen wel mogelijk in Corona crisis?

Wat doe je als een nieuwe medewerker door Corona zich niet kon bewijzen in zijn proeftijd?

 

We hebben een nieuwe medewerker aangenomen, jaarcontract met 1 maand proeftijd. Na twee weken moest ons bedrijf helaas iedereen naar huis sturen voor de veiligheid. In de dagen erna merkten we dat het moeilijk is om iemand op afstand goed aan te sturen, en dat het voor hem moeilijk is om de opdrachten op afstand goed te begrijpen of er vragen over te stellen. Helaas werd hij ook nog enkele dagen ziek, door stress of verkoudheid werd niet duidelijk.

De opdrachten zijn nog onvoldoende uitgevoerd maar hij heeft door corona niet genoeg tijd gehad om zichzelf te bewijzen, en wij hebben niet de gelegenheid gehad hem goed te begeleiden.

Wettelijk gezien kunnen we zijn proeftijd helaas niet verlengen en moeten we als klein bedrijf geen risico lopen en hem ontslaan.

Of is er in deze bizarre tijd nog een optie die wij niet kennen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
44 minuten geleden, Jasper S. zei:

Je kan zijn contract stopzetten en een nieuw contract aangaan, zodra de corona crisis voorbij is.

Moet er dan niet minimaal 6 maanden tussen de beëindiging van het ene en het begin van het andere contract zitten? Want anders wordt het als een voortzetting gezien, toch?

 

(Geen onbelangrijk puntje als de crisis niet te lang gaat duren)

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik dacht dat dit alleen was voor het maximale aantal tijdelijk contracten, even uitzoeken.

Ik kan er niets over vinden, waarschijnlijk omdat het zelden voorkomt.
Maar verwacht dat de regeling die Rik aangeeft klopt.

 

Nu zal de werknemer wel echt zijn best gaan doen, hij zal echt wel een verlening willen hebben van zijn jaarcontract.

 

Wat je in ieder geval wel kan doen is hem een compleet andere functie aanbieden, je mag dan een nieuwe proeftijd aanbieden.
De functie moet dan wel echt iets heel anders zijn en als hij dan niet door die proeftijd heen komt, zal hij terugvallen in het oude contract.
Dus in jouw geval niet echt een goede optie.

aangepast door Jasper S.
aanvulling
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
45 minuten geleden, Jasper S. zei:

Wat je in ieder geval wel kan doen is hem een compleet andere functie aanbieden, je mag dan een nieuwe proeftijd aanbieden.
De functie moet dan wel echt iets heel anders zijn en als hij dan niet door die proeftijd heen komt, zal hij terugvallen in het oude contract.
Dus in jouw geval niet echt een goede optie.

Geen goede optie, een compleet andere functie is bovendien niet realistisch.  Een logistiek medewerker zul je normaliter niet kunnen aanstellen als juridisch medewerker :winking-face:

 

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Misschien is dit wat.

 

Quote

17. Kan ik een beroep doen op het proeftijdbeding en aansluitend een korter contract sluiten?


Rechters zijn streng als het gaat om het wijzigen/omzetten van de arbeidsovereenkomst tijdens de proeftijd. Dit kan worden gezien als misbruik van bevoegdheid. Dit neemt niet weg dat het onder omstandigheden mogelijk is om gebruik te maken van de proeftijd en een korter contract overeen te komen met de werknemer.

Als je door het coronavirus te maken hebt met  werkvermindering dan zou dit naar onze mening een reden kunnen zijn om een beroep op de proeftijd te doen en aansluitend een korter contract te sluiten. De werkvermindering is namelijk onvoorzien geweest. Dit is een belangrijke voorwaarde. Het moet je dus – bij het overeenkomen van het contract – niet bekend zijn geweest. Daarvan zal in de huidige omstandigheden veelal geen sprake zijn (tenzij je bijvoorbeeld in de afgelopen week het contract hebt gesloten).

Let op: de kortere arbeidsovereenkomst die je sluit na het inroepen van de proeftijd is het tweede contract in de keten. In dit contract kun je niet opnieuw een proeftijd afspreken met de werknemer.

Ook hier geldt dat we graag met je meedenken of je op deze wijze gebruik kunt maken van het proeftijdbeding.

Let op: één van de voorwaarden voor het NOW is dat je gedurende de periode van tegemoetkoming in de loonkosten geen ontslag op bedrijfseconomische redenen aanvraagt. De letterlijke tekst gaat dus uit van een aanvraag bij het UWV. We moeten de details van de regeling afwachten om te bezien hoe ruim dit wordt ingevuld. Vooralsnog lijkt het erop dat het proeftijdontslag onder het NOW mogelijk is.

 

https://hanzeadvocaat.nl/nieuws/vragen-en-antwoorden-over-het-coronavirus-voor-werkgevers/

 

5 minuten geleden, UwJurist zei:

T.z.t kan een nieuwe tijdelijke overeenkomst worden gesloten, maar dan zonder proeftijd.

En t.z.t. kan dan zonder tussentijd? Leuke manier voor een werkgever om dus b.v. de 2 maanden proeftijd met 24 maanden contract om te toveren tot een 6 maanden contract (zonder proeftijd). Effectief is dat dus 2 maanden proeftijd bij een 6 maanden contract (wat niet mag). Gewoon tijdens proeftijd na 2 maanden opzeggen en een 6 maanden contract aanbieden. Ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Rik · zei:

Misschien is dit wat.

 

https://hanzeadvocaat.nl/nieuws/vragen-en-antwoorden-over-het-coronavirus-voor-werkgevers/

 

En t.z.t. kan dan zonder tussentijd? Leuke manier voor een werkgever om dus b.v. de 2 maanden proeftijd met 24 maanden contract om te toveren tot een 6 maanden contract (zonder proeftijd). Effectief is dat dus 2 maanden proeftijd bij een 6 maanden contract (wat niet mag). Gewoon tijdens proeftijd na 2 maanden opzeggen en een 6 maanden contract aanbieden. Ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.

 

Nee, dat zou misbruik zijn. Precies zoals aangegeven in het artikel in de link die je plaatste. Van misbruik is in dit geval geen sprake.

Wat ik beknopt aangaf komt praktisch gezien neer op de optie zoals in het artikel uitgebreid beschreven wordt, dan wel de optie - om elke discussie te voorkomen - een nieuwe overeenkomst aan te bieden na een wachttijd van 6 maanden.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 2

Beste mensen,  dank voor alle antwoorden. We hebben helaas het besluit moeten nemen om de medewerker te ontslaan, teveel risico voor een klein bedrijf. We denken mee om hem snel aan een baan te helpen. Als iemand nog een embedded software engineer nodig heeft stuur me dan een persoonlijk bericht.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Mijn werkgever heeft met mij een contract voor bepaalde tijd afgesloten die per 1 april in zou gaan. Nu hoort hij vandaag dat hij geen vergoeding voor mij krijgt. Ik heb een maand proeftijd en hij heeft niks gezegd over annulering van mijn contract binnen deze maand. Moet hij mij betalen of heeft hij die plicht niet. Zo nee; moet ik opzeggen?

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Suuskeh zei:

Hallo,

 

Mijn werkgever heeft met mij een contract voor bepaalde tijd afgesloten die per 1 april in zou gaan. Nu hoort hij vandaag dat hij geen vergoeding voor mij krijgt. Ik heb een maand proeftijd en hij heeft niks gezegd over annulering van mijn contract binnen deze maand. Moet hij mij betalen of heeft hij die plicht niet. Zo nee; moet ik opzeggen?

Dit is een ondernemersforum.
Ik denk dat je het beste even kunt bellen met het UWV.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
2 uur geleden, Suuskeh zei:

Hallo,

 

Mijn werkgever heeft met mij een contract voor bepaalde tijd afgesloten die per 1 april in zou gaan. Nu hoort hij vandaag dat hij geen vergoeding voor mij krijgt. Ik heb een maand proeftijd en hij heeft niks gezegd over annulering van mijn contract binnen deze maand. Moet hij mij betalen of heeft hij die plicht niet. Zo nee; moet ik opzeggen?

Wat Jasper zegt. Deze vraag hoort hier niet. Maar toch even: als er sprake is van een geldige proeftijd, dus contract langer dan zes maanden, dan kan de werkgever zonder opgaaf van redenen in die proeftijd opzeggen, net zoals jij dat als werknemer kunt.  Voor de dagen die je in dienst bent geweest vanaf 1 april heb je gewoon recht op loon.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.