• 0

Holdingstructuur regelen & WBSO

(aangepast)

Ik heb een holding-werk BV voor mijn onderneming. Ik heb de werk BV als werkgever aangemeld bij de Belastingdienst. Op dit moment heb ik geen werknemers. Daarna heb ik Loonaangifte ontvangen voor mijn werk BV in "Mijn Belastingdienst Zakelijk".  Voor de holding heb ik geen Loonaangifte ontvangen. 

Ik weet dat ik als Dga een factuur voor de managementfee via de holding naar BV moet sturen voor mijn salaris. 

 

Ik weet niet wat voor andere formulieren/ brieven en aan wie/welke instantie ik ze moet versturen om de relatie Dga/Holding/werk BV in orde, namelijk duidelijk, te maken? 

Alvast dank voor jullie ondersteuning.

 

aangepast door Norbert Bakker
topictitel aangepast (+ WBSO )
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, CorinaB zei:

Ooops! Ik dacht dat via de werk BV ik alles kan regelen.  

Aangezien ik R&D activiteiten verricht wil ik ook een WBSO aanvragen....... 

 

Aha! Dat maakt de zaak iets anders inderdaad. Bij WBSO moet je voor zover mij bekend als DGA inderdaad een dienstverband met de werkmij aangaan en niet met de holding, dus dan is loonaangifte via werkmij wel correct, en doe je geen loon aangifte in de holding. Maar dan vervalt de managementfee tussen holding en werkmij. 

 

Heeft iemand je begeleid/ geadviseerd in de opzet van deze structuur? 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Corona,

 

de WBSO dient aangevraagd te worden in de BV waar de loonbelasting wordt afgedragen. Dat betekent:

- verloon je jezelf vanuit de werkmaatschappij dan moet je daar de WBSO aanvragen.

- betaal je een managemenvergoeding van werkmaatschappij aan de holding en verloor je jezelf vanuit de holding, dan moet je in de holding WBSO aanvragen.

 

Over het algemeen is het aan te raden om van te voren een goede keus te maken en eea af te wegen. Verloning vanuit de werkmaatschappij heeft diverse nadelen maar juist voordelen als het gaat om WBSO en de daaraan gekoppelde Innovatiebox. Als je een adviseur zoekt dan weet ik wel iemand ;-)

 

Mvg,

Benny

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, BennyDouwenga zei:

Beste Corona,

 

de WBSO dient aangevraagd te worden in de BV waar de loonbelasting wordt afgedragen. Dat betekent:

- verloon je jezelf vanuit de werkmaatschappij dan moet je daar de WBSO aanvragen.

- betaal je een managemenvergoeding van werkmaatschappij aan de holding en verloor je jezelf vanuit de holding, dan moet je in de holding WBSO aanvragen.

 

Over het algemeen is het aan te raden om van te voren een goede keus te maken en eea af te wegen. Verloning vanuit de werkmaatschappij heeft diverse nadelen maar juist voordelen als het gaat om WBSO en de daaraan gekoppelde Innovatiebox. Als je een adviseur zoekt dan weet ik wel iemand ;-)

 

Mvg,

Benny

 

 

21 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Aha! Dat maakt de zaak iets anders inderdaad. Bij WBSO moet je voor zover mij bekend als DGA inderdaad een dienstverband met de werkmij aangaan en niet met de holding, dus dan is loonaangifte via werkmij wel correct, en doe je geen loon aangifte in de holding. Maar dan vervalt de managementfee tussen holding en werkmij. 

 

Heeft iemand je begeleid/ geadviseerd in de opzet van deze structuur? 

Nee! Geen advies maar ik heb zelf alles gelezen op internet over WBSO-regeling en ook gebruikelijke loon van DGA in dit geval. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.