Ik heb een boekhoudkundige vraag mbt een voorziening:
Een vennoot is uit de Vof gestapt met een negatief eigen vermogen. Deze is oninbaar en gaat dus ten koste van de onderneming.
Boekhoudkundig willen we hier een voorziening voor aanmaken en vervolgens de negatieve deelneming in 5 jaar afboeken.
Nu kom ik er niet exact uit hoe ik dit boekhoudkundig rond krijg...
Laten we 100 als bedrag gebruiken
Ik ga ervan uit dat de jaarlijkse afschrijving -20 in de resultatenrekening valt, wat betekent dat dit impact heeft op het eigen vermogen aan het eind van het boekjaar. Maar dan zou de balans niet kloppen gezien de voorziening -20 en het eigen vermogen -20....
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
JansBC
JansBC
Beste lezer,
Ik heb een boekhoudkundige vraag mbt een voorziening:
Een vennoot is uit de Vof gestapt met een negatief eigen vermogen. Deze is oninbaar en gaat dus ten koste van de onderneming.
Boekhoudkundig willen we hier een voorziening voor aanmaken en vervolgens de negatieve deelneming in 5 jaar afboeken.
Nu kom ik er niet exact uit hoe ik dit boekhoudkundig rond krijg...
Laten we 100 als bedrag gebruiken
Voor zover ik begrijp zijn dit de mutaties:
Opening: Vordering +100, Voorziening + 100
Eindbalans: Vordering+80 Voorziening +80
Ik ga ervan uit dat de jaarlijkse afschrijving -20 in de resultatenrekening valt, wat betekent dat dit impact heeft op het eigen vermogen aan het eind van het boekjaar. Maar dan zou de balans niet kloppen gezien de voorziening -20 en het eigen vermogen -20....
Iemand een idee hoe dit zou moeten?
Hartelijk dank!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/64758-voorziening-doteren-jaarrekening/Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag