• 0

Voorziening doteren- jaarrekening

Beste lezer, 

Ik heb een boekhoudkundige vraag mbt een voorziening:

Een vennoot is uit de Vof gestapt met een negatief eigen vermogen. Deze is oninbaar en gaat dus ten koste van de onderneming. 
Boekhoudkundig willen we hier een voorziening voor aanmaken en vervolgens de negatieve deelneming in 5 jaar afboeken. 

Nu kom ik er niet exact uit hoe ik dit boekhoudkundig rond krijg... 
Laten we 100 als bedrag gebruiken

Voor zover ik begrijp zijn dit de mutaties:

Opening: Vordering +100, Voorziening + 100
Eindbalans: Vordering+80 Voorziening +80

Ik ga ervan uit dat de jaarlijkse afschrijving -20 in de resultatenrekening valt, wat betekent dat dit impact heeft op het eigen vermogen aan het eind van het boekjaar. Maar dan zou de balans niet kloppen gezien de voorziening -20 en het eigen vermogen -20.... 

Iemand een idee hoe dit zou moeten? 

Hartelijk dank!




 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Zo werkt het toch niet helemaal...

 

Als een vennoot uitstapt is het "afgelopen en uit" met de VOF.

Dan moet er een slotbalans gemaakt worden met daarin (uiteraard!) ieders winstaandeel (volgens afgesproken winstverdeling), opnamen en stortingen verwerkt.

 

Daaruit blijkt dus hoe groot ieders kapitaalaandeel is.

En: wie is wat verschuldigd en aan wie...

 

Meestal/vaak weigert dan natuurlijk iemand om aan zijn verplichtingen te voldoen. "Oninbaar" kan je dat misschien dan noemen...

 

Maar dat is dan weer een privékwestie eigenlijk. Daar kan je in de VOF (want die bestaat niet meer!) geen 'voorziening' voor treffen.

 

Wat misschien wel zou kunnen is dat de vennoten samen een andere winstverdeling overeenkomen (dan oorspronkelijk bedacht dus) om er voor te zorgen dat alles "eerlijk" afgewikkeld wordt en dat iedereen daarna even goede vrienden zijn.

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, JansBC zei:

De slotbalans etc zijn geregeld.
 

 

Dan hebben alle vennoten toch de fiscale gegevens van de VOF al...?

 

Dát is datgene in de aangiften moet komen.

 

(En daarnaast heb je dus kennelijk ook het feit dat iemand iets niet wil betalen aan iemand anders - jij noemt het "incourant" - maar dat is niet iets voor en IB aangifte op deze wijze. Altahans als jullie dat niet in de winstverdeling meegenomen hebben, maar dat is kennelijk niet zo.)

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

De slotbalans van de VOF zijn er. 
Per 1/1/2019 is het een eenmanszaak geworden. Dus het gaat om het jaarverslag van 2019. Het resultaat is dus nu voor 1 persoon dus er is geen winstverdeling meer. Maar in 2019 wil ik dus de eerste 20% afboeken van de vordering op de ex-vennoot. Dat afboeken kom ik dus niet uit. 

Ik wil graag de impact weten van de afboeking op het eigen vermogen en op de voorziening van de eenmanszaak.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Voor de derde (en van mijn kant: ook laatste keer...):

Er is geen 'voorziening' in de eenmanszaak voor dit (of je administratie klopt niet, wat zo te horen best zou kunnen overigens).

 

En het heeft verder ook geen 'impact' op het eigen vermogen, want het is een privékwestie.

 

Als je dit tot uitdrukking wil laten komen, dan moeten jullie dit verwerken in de slotbalans: daaruit zal dan blijken hoe de "werkelijke" winstverdeling/kapitaalaandelen waren bij het einde van de VOF en hoe je dan verder kan als eenmanszaak.

 

Kleine toevoeging (op de late avond):

 

Stel nou dat je bij het starten van je eenmanszaak inderdaad een zakelijke vordering (die kennelijk erg incourant was!) had ingebracht met bijbehorende reserve (want het was tenslotte een incourante vordering!) - net zoals je in jouw voorbeeld van je opening balans hebt staan.

 

En vervolgens wil je dan kennelijk deze met 20% verlagen: dan wordt de vordering dus 80% van wat die was en de reserve ook.  

Dus "nul" effect op resultaat/vermogen van de eenmanszaak.

(maar nogmaals: er zal geen zakelijke vordering zijn op ex-vennoten uit een VOF bij het starten van een eenmanszaak - althans zou ik niet weten hoe) 

 

 

 

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.