• 0

Privé vermogen en zakelijk vermogen in eenmanszaak

Hallo iedereen,

 

Ik ben van plan om in de (nabije) toekomst een bedrijf te beginnen, met de rechtsvorm: eenmanszaak.

Nu heb ik gelezen dat je privé-vermogen en je zakelijk vermogen hetzelfde is. Betekent dit dat je ook gewoon je privérekening mag gebruiken voor zakelijke transacties? of moet je een aparte rekening voor je bedrijf openen?

 

Het is vast een domme vraag maar ik kan het andwoord nergens vinden.

 

Met vriendelijke groet,

Wouter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

je 'mag' een rekening gebruiken voor al je zakelijke en persoonlijke transacties, er is geen regelgeving die anders zegt. Het is echt wel aan te bevelen om deze geldstromen te splitsen, dan houdt je veel beter overzicht van wat je nu allemaal aan het doen bent. Het kost je misschien een paar tientjes per jaar meer, maar met twee rekeningen voorkom te veel ellende.

 

Kijk misschien ook even hier:

- https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=3540;start=0#msg28081

- https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=8040;start=0#msg66696

- https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=4585;start=0#msg37192

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Prive-vermogen en zakelijk vermogen is helaas niet hetzelfde.

Uit de boekhouding of jaarrekening blijkt hoe groot het zakelijk vermogen is. Het saldo van bank- en spaarrekeningen die onderdeel zijn van dat ondernemingsvermogen is geen box-3 vermogen en ook geen box-1 vermogen. Het ondernemingsvermogen staat dus helemaal apart van je privevermogen ook in fiscaal opzicht. Je mag wel tussentijds overhevelen tussen prive- en zakelijk vermogen.

Ad

Link naar reactie
  • 0

Dan had ik eigenlijk nog een vraag (en die zullen er nog wel komen aangezien de informatie die op internet te vinden is ik een beetje mager vind).

 

Wanneer ik met deze eenmanszaak buitenlandse klanten heb, moet ik dan deze klanten gewoon met 19% BTW van nederland factureren en deze ook opgeven bij de nederlandse belasting? of werkt dit anders aangezien het in het buitenland is?

 

Het geldt hier voor landen voor zowel binnen als buiten de europese unie.

Link naar reactie
  • 0

Ok, sorry, ik begrijp het.

 

Ik zal in het vervolg eerst zelf proberen de info te vinden voor dat ik het op de makkelijke manier doe (hier op het forum plaatsen).

 

Nu heb ik gezocht maar kan ik dus iets niet vinden, dit heeft te maken met de vraag waarvoor ik dit topic begonnen ben.

 

Namelijk: Wanneer je geld van de zakelijke-vermogen naar de prive-vermogen overmaakt, wordt dat dan gezein als je salaris? Of moeten daar andere belastingen over worden betaald? Want ik neem aan dat het niet belastingvrij kan gebeuren...

 

Ik hoop dat er iemand is die mij wil helpen.

MVG,

Wouter

Link naar reactie
  • 0

Als je geld in je eenmanszaak hebt gestoken, kun je dit zonder dat er belasting over wordt geheven weer toevoegen aan je privevermogen. Als je een deel van de omzet naar jezelf overmaakt om van te leven, is dat 'salaris' en daar moet je belasting over betalen. Overignes moet je over meer dan alleen dat belasting betalen: aan het eind van het jaar wordt de balans opgemaakt, en alle winst die in de eenmanszaak 'blijft staan' wordt ook gezien als inkomsten.

 

Beantwoord dat je vraag?

Link naar reactie
  • 0

@nonex

Als je een deel van de omzet naar jezelf overmaakt om van te leven, is adt salaris en daar moet je belasting over betalen. Overignes moet je over meer dan alleen dat belasting betalen: aan het eind van het jaar wordt de balans opgemaakt, en alle winst die in de eenmanszaak 'blijft staan' wordt ook gezien als inkomsten.

Omdat ik denk dat je het goed bedoelt te zeggen maar hier nogal wat onduidelijkheid uit kan voortvloeien...:

 

-Als eigenaar van een eenmanszaak heb je geen salaris...

-Je hebt alleen de uiteindelijke winst op het einde van het jaar waarover je belasting moet betalen...inkomstenbelasting wel te verstaan.

-Alle bedragen die je tussentijds "uit de zaak" hebt gehaald om van te leven bijvoorbeeld, worden geboekt als prive-opnames, en zijn in principe gewoon een voorschot op de winst die je gaat maken.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

@nonex

-Als eigenaar van een eenmanszaak heb je geen salaris...

-Je hebt alleen de uiteindelijke winst op het einde van het jaar waarover je belasting moet betalen...inkomstenbelasting wel te verstaan.

-Alle bedragen die je tussentijds "uit de zaak" hebt gehaald om van te leven bijvoorbeeld, worden geboekt als prive-opnames, en zijn in principe gewoon een voorschot op de winst die je gaat maken.

 

 

Je hebt helemaal gelijk! Ik heb het iets te eenvoudig voor willen stellen.... :-X

Link naar reactie
  • 0

Als je een deel van de omzet naar jezelf overmaakt om van te leven, is dat 'salaris' en daar moet je belasting over betalen. Overignes moet je over meer dan alleen dat belasting betalen: aan het eind van het jaar wordt de balans opgemaakt, en alle winst die in de eenmanszaak 'blijft staan' wordt ook gezien als inkomsten.

 

Zo laat het klinken alsof er, vanuit ficaal oogpunt, verschil bestaat tussen geld dat je overhevelt naar prive en geld dat je laat staan.

 

Over je uiteindelijke winst ( =belastbaar inkomen) betaal je inkomstenbelasting, aangezien bij een eenmanszaak prive en zakelijk vermogen hetzelfde zijn.

Link naar reactie
  • 0

Heb zelf enige tijd mijn prive-bankrekening gebruikt voor prive en zakelijke transacties. Later besloot ik om een aparte zakelijke rekening te openen voor mijn bedrijf.

Toen ik dit ging regelen met mijn bank (ABN-AMRO) werd er verbaasd door de bank gereageerd op het feit dat ik al enige jaren mijn prive-rekening ook zakelijk gebruikte.

Volgens de bank is dit absoluut niet toegestaan.............

Ik heb dus nu een aparte zakelijke rekening voor alle zakelijke transacties e.d.

 

Ik snap wel waarom de ABN-AMRO dit zo wil, want nu moet ik betalen als ik transacties of stortingen doe en dat hoeft niet bij een prive-rekening.........

 

Groeten,

 

Niels28

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Link naar reactie
  • 0

Toen ik dit ging regelen met mijn bank (ABN-AMRO) werd er verbaasd door de bank gereageerd op het feit dat ik al enige jaren mijn prive-rekening ook zakelijk gebruikte.

Volgens de bank is dit absoluut niet toegestaan.............

 

We dwalen een beetje af van het topic....maar

 

Fiscaal mag dit wel, alleen mag je dit niet volgens de algemene voorwaarden van de bank waarschijnlijk. Deze zien inderdaad de zakelijke transacties betaald!! ;)

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Dat had 2thepoint ook al terecht opgemerkt, ik heb het iets te eenvoudig uit willen leggen... :-X

 

Neem me niet kwalijk - ik had niet gezien dat er nog een pagina was... :-[

 

Fiscaal mag dit wel, alleen mag je dit niet volgens de algemene voorwaarden van de bank waarschijnlijk. Deze zien inderdaad de zakelijke transacties betaald!! ;)

 

Mijn bank vertelde me dat ik gek was als ik meteen een zakelijke rekening zou openen, en raadde me aan het eerst met een ongebruikte priverekening te doen, en dan als het allemaal een beetje liep over te schakelen. Wat hij verstond onder 'lekker lopen' heeft hij niet verder toegelicht... ;)

Link naar reactie
  • 0

aangezien bij een eenmanszaak prive en zakelijk vermogen hetzelfde zijn.

 

Dat is toch niet zo? Op privévermogen is de vermogensrendementsheffing van box zoveel van toepassing, niet op zakelijk vermogen. Rente op privévermogen is onbelast, die op zakelijk vermogen draagt bij aan de belastbare winst.

 

Toch!? Anders moet ik snel met mijn accountant gaan praten :-\

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.