• 0

BTW management Fee bij deels BTW belaste diensten

Dag,

Wij zijn met een aantal ondernemers vanuit onze PH eigenaar van een GroepsBV met daaronder een Werkmaatschappij. De diensten die wij verrichten zijn deels BTW belast en deels onbelast. Effectieve druk komt neer op 70/80% belast. Hoe nu om te gaan met de BTW die vanuit de PH aan de Groep moet worden berekend? Zouden jullie voor de medici deze deelbelasting aanhouden dus maar een deel BTW in rekening brengen? En voor de niet Medici geheel belast? Of nog minder BTW belast (zodat de groep en werkmaatschappij door de diensten die ze toevoegen ook nog een hogere BTW belasting kunnen rekenen? Ben benieuwd naar jullie inzichten.

 

Groeten Rolf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Rolf

 

Managementfee is sws belast met btw. Dat betekent dus dat de fee die ziet op het managen van de BV waarin de vrijgestelde omzet wordt behaald, voor die BV kostenverhogend werkt omdat die btw voor die BV niet aftrekbaar is, of deels. 

 

Je kunt overwegen om bij die BV een klein loondienstverband aan te gaan om dat probleem te ondervangen. Let er wel op dat, voor zover een gebruikelijk loon voor die werkzaamheden onder 46k ligt, je het beste vooraf kunt overleggen met de fiscus over de hoogte van dat loon. 

 

Groet, Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost, met dank voor jouw snelle reactie. Klinkt als een helder verhaal. Zag alleen net iets dat mij in verwarring bracht over deze kwestie:

 

https://www.belastingbelangen.nl/artikel/BTW-vrijstelling_voor_medische_holding-BV

en wat daar denk ik uit voortvloeit: https://acconavm.nl/kennis/zorg-en-medisch/medische-btw-vrijstelling-mogelijk-ook-management-fee/

 

Dit gaat over geheel vrijgestelde medische diensten en dus niet over deels belast. Zou dit een ander licht op jouw antwoord kunnen geven? 

 

Met dank, en groet, Rolf

Link naar reactie
  • 0

Nou ben ik natuurlijk Joost niet, maar toch een antwoord:

 

Zoals allebei door jou aangehaalde links stellen:

Een vrijstelling (qua BTW dan) is niet van toepassing op een managementvergoeding vanuit een aparte/overkoepelende bestuurs-BV.

 

Want het 'managen' van iets vanuit een holding-BV is niet hetzelfde als medische diensten verrichten in een werk-BV.

Uiteraard zou ik bijna zeggen...

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dank.

Dan is inderdaad volledig BTW-belasten de enige uitkomst zoals het lijkt. 

 

Hoewel ik net als anderen een andere mening ben toegedaan:

Naar mijn mening moet de vraag dus niet gesteld worden of de medicus de werkzaamheden verricht in een verhouding van ondergeschiktheid ten opzichte van de BV, maar of de medicus deze werkzaamheden verricht in een verhouding van ondergeschiktheid ten opzichte van het ziekenhuis. Om deze vraag te beantwoorden moet gekeken worden naar de feitelijke omstandigheden. Formele afspraken over aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid spelen naar mijn mening geen doorslaggevende rol.

Mijn stelling is dan ook dat de medicus nog steeds vanuit een BV kan handelen met beroep op de BTW-vrijstelling. Gelet op de conclusie van de A-G kan de Belastingdienst een andere mening zijn toegedaan.

(https://www.accountancyvanmorgen.nl/2016/03/10/robbert-paul-van-der-velde-medische-btw-vrijstelling-moet-ook-gelden-voor-arts-in-dienst-van-bv/)

 

Groeten Rolf

Link naar reactie
  • 0

Dat kan een oplossing zijn, maar dan moet de fee gesplitst worden. Een deel ziet op management (belast), voor het andere deel moet je door de structuur heen kunnen kijken en vast kunnen stellen dat die vergoeding ziet op de daadwerkelijk vrijgestelde handelingen.

 

In het verleden 1x deze argumentatie succesvol ingezet, weliswaar voor dat specifieke geval. Belangrijk daarbij is de inhoud van de managementovereenkomst en de wijze waarop de fee voor de medische handelingen berekend wordt aan de werk BV.

 

Waarna je in je holding belaste en onbelaste omzet hebt, dus dan daar een btw split op je voorbelasting

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hetzelfde geldt ook overigens voor andere dienstverrichters aan afnemers met een BTW vrijstelling. Dus niet alleen voor 'holdings' die managementdiensten verrichten:

 

Ik ben bedrijfseconoom. Mijn diensten zijn belast met 21% BTW.

 

Als ik een klant heb in de medische wereld (vrijgesteld van BTW) dan zou die kunnen vinden dat mijn diensten te kostbaar worden omdat ik BTW moet berekenen.

Dan kan ik natuurlijk mijn factuur gaan splitsen in twee gedeeltes:

- 100 euro plus BTW voor advies

- 4900 euro voor medische handelingen

Totaal dus 5000 plus 21 euro aan BTW...

 

Beter dan 5000 plus 1050 aan BTW dus! Een stuk goedkoper.

 

Maar dat kan ik natuurlijk helemaal niet doen! Want dat kan ik erg moeilijk hardmaken.

 

En zo zit het ook met een eigenaar/holding die management-fee gaat berekenen aan een werkmaatschappij. 

 

Voor een arts met allerlei BV's ligt dat natuurlijk dan weer anders: daar heb je meer mogelijkheden om te schuiven met activiteiten.

  

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Allicht had ik dat er onvoldoende duidelijk bij gemeld inderdaad: het betreft hier artsen met een personal holding.

Moeilijkheid daarbij is dan wel: sommige werkzaamheden zijn deels belast en deels onbelast in één.

Het zou dan wel heel ingewikkeld zijn om 1 op 1 de werkzaamheden te koppelen. Werkzaamheden staan vooraf ook niet geheel vast.

Zou daarin het overnemen van de effectieve belastingdruk in de werk BV kunnen volstaan?

 

Dat zou dan zijn:

-Voor het deel van management werkzaamheden door de arts: de fee 21% belast 

-Voor het deel van de werkzaamheden die door de BV heenkijkt: de fee belast met de effectieve werkbv-druk (bijvoorbeeld 11,5% bij 50/50 belast onbelast).

 

Zou dat kunnen werken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.