• 0

Voorschot in 2019, maar klus valt deels in 2020. Wat te doen met BTW vs Ink.Bel?

Beste medelezers,

3e kwartaal 2019 ben ik begonnen aan een grote klus waarbij ik een voorschot kreeg van 80%. Het uitvoeren van de opdracht valt half in 2019 en half in 2020. Daarnaast zal ik een deel van de klus uitbesteden aan een andere instantie.

Ik heb het gehele voorschot als omzet aangegeven bij de BTW-aangifte over het 3e kwartaal 2019. Een sinds kort ingeschakelde adviseur stelt nu dat ik de BTW nog niet had moeten aangeven en dat ik dit eigenlijk pas had moeten doen aan het eind van het jaar op basis van het voltooide aandeel van de klus. Hij stelt voor om óf een BTW-suppletie te doen, óf om dan maar te stellen dat de opdracht in 2019 al voor 80% is voltooid.

Toch denk ik op basis van eea aan discussies en stukken die ik lees dat het mogelijk moet zijn de BTW zo te laten, maar voor de aangifte IB de opbrengsten wél te verdelen over beide jaren (het nog niet gerealiseerde deel heet dan 'onderhanden werk' denk ik?).

Ik lees immers dat bij een voorschot gewoon BTW afgerekend moet worden, dat het vrij staat wanneer je factureert, dat het moment van BTW-afdracht van de factuurdatum afhangt, maar dat bij de Inkomstenbelasting uit moet worden gegaan van in welke periode je het werk hebt verricht, ook al wijkt dat af van de BTW-aangifte.

(Nb: Ik heb destijds alleen een factuur voor eigen administratie gemaakt. Afspraken en bedragen staan wel in offerte/aanvraag en beschikking. Formeel heet het trouwens een subsidie, maar volgens mijn adviseur kan het wel als BTW belaste opdracht gezien worden gezien de concrete afspraken wat er geleverd moet worden.).

Hebben jullie hier ideeën over wat in deze situatie de beste weg is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 2
(aangepast)
43 minuten geleden, Jossev zei:


Ik heb het gehele voorschot als omzet aangegeven bij de BTW-aangifte over het 3e kwartaal 2019. Een sinds kort ingeschakelde adviseur stelt nu dat ik de BTW nog niet had moeten aangeven en dat ik dit eigenlijk pas had moeten doen aan het eind van het jaar op basis van het voltooide aandeel van de klus.

 

Misschien klinkt dit onaardig, maar het lijkt alsof je adviseur weinig kennis heeft van de omzetbelastingwet.

 

Je bent namelijk wél BTW verschuldigd op het moment dat je een voorschot krijgt (art. 13,2 W.). Dus je hebt het helemaal goed aangegeven!

 

Ik zou mij eerlijk gezegd achter mij oor krabben in jouw situatie (t.a.v. de adviseur bedoel ik).

 

EDIT, want dit zie ik nu pas:

 

Eigenlijk had je een "echte" factuur toen moeten maken. De afnemer had namelijk ook recht op aftrek van voorbelasting toen.

Dus helemaal perfect heb je het ook weer niet gedaan... Maar een stuk beter dan wanneer je het eerst aan je adviseur gevraagd had! 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Veel dank nog voor je reactie van vorige week! (ik was even van de radar). Een reactie waar ik erg blij mee was.

 

Goed te horen dat er inderdaad BTW verschuldigd was op het moment dat ik het voorschot ontving. Ik laat het graag zo, want een suppletie indienen en de afgedragen BTW terugvragen zou waarschijnlijk wel vragen hebben opgeroepen bij de Belastingdienst. Laten we maar zeggen dat het goed is altijd ook nog even zelf verder te googlen ;-)

 

Een complicerende factor in het geheel is wel dat het formeel een subsidie heet en geen opdracht (doen ze vaker bij deze overheidsinstantie, oa vanwege aanbesteding en dergelijke). Maar op basis van wat de subsidieverlener zegt en op basis van wat we hebben gevonden aan informatie lijken wel dezelfde regels van toepassing als bij een gewone opdracht. Een subsidie is BTW-belast indien er een concrete tegenprestatie wordt verlangd, en dat is het geval. Bij de subsidieaanvraag moest ik een totaalbedrag aanvragen inclusief door mij af te dragen BTW. Het is echter voor de instantie zelf geen BTW als bv in aftrekbaar als voorbelasting. 

 

Omdat er al een uitgewerkte aanvraag, een uitgebreide beschikking en een voorschotbetaling waren, en voorbelasting voor de instantie niet relevant was/is, en het wat gek zou zijn wel een factuur te sturen waarop BTW is vermeld, heb ik geen factuur meer verstuurd maar deze alleen in eigen administratie opgenomen. Maar dat had ik dus wel moeten doen. 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.