• 0

500KG eerste afname, hoe los ik dit op?

Beste ondernemers,

 

Ik ben een ondernemer in spé en wil graag een eigen saus op de markt brengen waar ik veel potentie in zie. 

Ik heb inmiddels contact opgenomen met een aantal producenten die aan private label doen. Wanneer ik het recept ga laten ontwikkelen dan moet de eerste afname 500KG zijn. 

Omdat dit de eerste afname is en bij voedsel een houdbaarheidsdatum opzit vraag ik me af wat de beste optie zal zijn om deze 500KG te gaan verkopen.

Het doel is om eerst naamsbekendheid op te bouwen en om na een tijd de supermarkt en cafetaria in te gaan. Het idee is om op het begin op weekmarkten te gaan verkopen en hier bakjes en warme broodjes met de betreffende saus te verkopen om de consumenten in aanraking te laten komen met deze saus.  Hoe kan ik een inschatting maken wat ik op 1 dag aan KG of bakjes, broodjes etc. zal verkopen? Wat zijn verder manieren om deze 500kg te verkopen zonder dat de houdbaarheidsdatum verloopt?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen of de juiste richting in kunnen sturen.

 

Met vriendelijke groet,

een gemotiveerde ondernemer in spé. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Waar past die saus goed bij? Wat zijn daarom logische distributiepunten?

 

Hoe veel zit er in een standaard verpakking? Hoe lang doet een heavy user daarmee? En de normale gebruiker?

 

Kun je met free samples (of een kennismakingsaanbieding) het eerste gebruik een zetje geven? Hoeveel kilo wil je promotioneel inzetten?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Lijkt me wel een kansrijk product of project voor crowdfunding.

 

Doe mij maar een houdbare verpakking van 1000ml of twee eenheden van 500 ml of drie/veer keer nog kleiner en je bent bij deze 2‰ gefinancierd!

 

Waarom zou je het recept niet zelf kunnen ontwikkelen en produceren?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is belangrijk om je doelgroep helder te hebben. Als je die duidelijk voor je kun je aan de hand daarvan bepalen waar/op welke manier jij je saus wil aanbieden.

Hoeveel je vervolgens zal verkopen op 1 dag hangt sterk af van de locatie en het publiek. 

 

Heb je al berekend wat je break-even point is (het punt waarop je 0 resultaat realiseert en dus al je kosten hebt gedekt) en hoeveel je hiervoor moet afzetten en tegen welke prijs? Omdat het je eerste batch is, is het belangrijk dat je vooraf weet wat je nodig hebt om 'break-even' te draaien. Zo kun je ook beoordelen hoeveel saus je moet verkopen en of je saus over hebt waarvan je de mogelijkheid hebt om het gratis of tegen een kleine vergoeding aan te bieden. Het gaat immers nog niet om de omzet, maar om de naamsbekendheid kan ik me voorstellen. Je kan in mijn optiek de saus beter gratis aanbieden dan dat je de saus laat bederven.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Videoooo, heb je onze reacties gelezen?

 

Je krijgt namelijk een flink aantal wedervragen en aanbiedingen voor deelfinanciering, maar je reageert als naar eigen zeggen 'gemotiveerd ondernemer in spé' voorlopig niet. Dat is in ieder geval tegen mijn verwachting.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ga ervan uit dat je sate maakt aangezien je sateboer heet.

 

Cafetariahouders kopen emmers van 10 kg in. Goede cafetariahouders gaan wel door een paar van dat soort emmers heen per week. 500 kg staat gelijk aan 50 van dat soort emmers. Als jij een goed recept hebt en dat voor een goede prijs kan aanbieden, is het echt niet moeilijk om 50 emmers van 10 kg te verkopen.

 

Dus als je er echt in gelooft zou ik het gewoon maken. 

aangepast door jeroendrunen
Link naar reactie
  • 0

Beste satéboer,

 

Welkom op Higherlevel!

 

Op 31-3-2020 om 19:35, Videoooo zei:

wil graag een eigen saus op de markt brengen waar ik veel potentie in zie.

Waarom zie je veel potentie in je eigen saus? Omdat je hem zelf zo lekker vindt of omdat het iets toevoegt voor de wederverkopers (meer marge dan bestaande producten, innovatieve uitbreiding van assortiment, etc.)? Even niet als liefhebber of kok denken, maar bedrijfsmatig en commercieel. En wat voegt het voor de eindgebruiker toe aan het bestaande assortiment als je kijkt naar andere dingen dan smaak, zoals prijs, gemak, imago?

 

Op 31-3-2020 om 19:35, Videoooo zei:

Omdat dit de eerste afname is en bij voedsel een houdbaarheidsdatum opzit vraag ik me af wat de beste optie zal zijn om deze 500KG te gaan verkopen.

Zoals al gezegd: waarom zelf verkopen, kun je niet een wat grotere entree maken door die 500kg in kleinverpakking als sample uit te delen en rond te sturen? Dat zijn 2.500 samples van 200g. Nadeel van een langzame entree is dat je misschien ook de tweede en derde batch niet kunt slijten voor de houdbaarheidsdatum voorbij is. Door meteen een grote entree te maken is het ook sneller duidelijk of het zin heeft om door te gaan, bijvoorbeeld of je na de eerste batch met samples voldoende bestellingen krijgt om een tweede batch bij voorbaat te verkopen. 

 

Op 31-3-2020 om 19:35, Videoooo zei:

Het idee is om op het begin op weekmarkten te gaan verkopen en hier bakjes en warme broodjes met de betreffende saus te verkopen om de consumenten in aanraking te laten komen met deze saus. 

Als je dat in je eentje gaat doen, gaat het verwerven van markt wel heel langzaam. Ik denk dat de kosten van de arbeid dan niet opwegen tegen de opbrengst van de lokale naamsbekendheid. Ondertussen heeft de concurrentie alle tijd om met een alternatief te komen en jou de pas af te snijden. Voor je het weet ligt er een goedkope versie in alle Aldi's van Nederland en adverteren ze op televisie, terwijl jij nog alleen in een hoekje staat weg te tochten op de dinsdagmiddagmarkt van Schubbefrutteveen. 

 

Op 31-3-2020 om 19:35, Videoooo zei:

Hoe kan ik een inschatting maken wat ik op 1 dag aan KG of bakjes, broodjes etc. zal verkopen?

Niet. Dat hangt af van het weer, het aantal voorbijgangers, de locatie, jouw standwerkerstalent en nog veel meer onbekende variabelen. 

 

Hier op het forum hebben we trouwens een echte Ketchupmaker, die heeft ervaring met het zelf maken en vermarkten van saus. 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

@Highio 

Mijn oprechte excuses hiervoor. De mails waren in mijn spambox gekomen waardoor ik niet kon zien dat ik al zoveel reacties heb.

 

@TwaBla

Op 31-3-2020 om 19:40, TwaBla zei:

Waar past die saus goed bij? Wat zijn daarom logische distributiepunten?

 

Hoe veel zit er in een standaard verpakking? Hoe lang doet een heavy user daarmee? En de normale gebruiker?

 

Kun je met free samples (of een kennismakingsaanbieding) het eerste gebruik een zetje geven? Hoeveel kilo wil je promotioneel inzetten?

De saus past vooral goed bij barbecue dus  stokbrood en vlees.

Dit wilt zeggen dat het ook bij meerdere soorten vlees past, niet alleen barbecue dan.

 

Omdat ik het nog niet heb laten maken zou ik nog kunnen kiezen in wat voor soort verpakking. 

Free samples zou ik in kunnen zetten. Zelf denk ik ook dat klanten overtuigd raken wanneer ze de saus proeven, hierop zou ik dus in moeten spelen. 

Hoeveel dit is, is nog onbekend. Ik zit in mijn laatste jaar van mijn HBO opleiding en heb dus nog geen voltijd baan om teveel kilo in te zetten als promotie.

 

Op 31-3-2020 om 20:06, jajajeroen zei:

Hoe lang is je product houdbaar?

Wanneer ik het zelf in de keuken maak is het zo'n 3 tot 4 dagen houdbaar. Wanneer ik dit in de vriezer stop uiteraard langer. Het recept heb ik nog niet laten uitwerken bij de private label producent, hoe lang het na productie houdbaar is weet ik dus nog niet. 

 

Op 31-3-2020 om 20:16, Highio zei:

Lijkt me wel een kansrijk product of project voor crowdfunding.

 

Doe mij maar een houdbare verpakking van 1000ml of twee eenheden van 500 ml of drie/veer keer nog kleiner en je bent bij deze 2‰ gefinancierd!

 

Waarom zou je het recept niet zelf kunnen ontwikkelen en produceren?

 

Groet,

 

Highio

Dit zou inderdaad ook een optie kunnen zijn om dit via crowdfunding te doen. Naar mijn idee worden mensen overgehaald om het te kopen na het proeven. Het is dus de bedoeling om mensen hiermee in aanraking te laten komen, hoe zou ik dit kunnen combineren met crowdfunding.

 

Het zlef ontwikkelen en produceren lijkt mij erg lastig te worden. Er komen vele voedselveiligheidsregels erbij kijken en qua ruimte, opslag en verpakking lijkt het mij een lastig verhaal.

 

Op 1-4-2020 om 07:14, RC1994 zei:

Het is belangrijk om je doelgroep helder te hebben. Als je die duidelijk voor je kun je aan de hand daarvan bepalen waar/op welke manier jij je saus wil aanbieden.

Hoeveel je vervolgens zal verkopen op 1 dag hangt sterk af van de locatie en het publiek. 

 

Heb je al berekend wat je break-even point is (het punt waarop je 0 resultaat realiseert en dus al je kosten hebt gedekt) en hoeveel je hiervoor moet afzetten en tegen welke prijs? Omdat het je eerste batch is, is het belangrijk dat je vooraf weet wat je nodig hebt om 'break-even' te draaien. Zo kun je ook beoordelen hoeveel saus je moet verkopen en of je saus over hebt waarvan je de mogelijkheid hebt om het gratis of tegen een kleine vergoeding aan te bieden. Het gaat immers nog niet om de omzet, maar om de naamsbekendheid kan ik me voorstellen. Je kan in mijn optiek de saus beter gratis aanbieden dan dat je de saus laat bederven.

 

 

 

 

De locatie en het publiek lijkt me erg goed. Het is een weekmarkt dat veel Duitsers trekt, deze komen vaak ook om te eten en dit lijkt me een prima doelgroep voor op deze markt.

 

Het break-even punt heb ik nog niet berekend, dit omdat ik de productiekosten alleen duidelijk heb wanneer ik het in eigen keuken maak en dit zonder verpakking. De productiekosten bij een private label krijg ik pas wanneer ik receptontwikkeling laat doen, dit kost tevens €350,-. Ik ben zeker bereid om aan het begin nog geen winst te maken maar om vooral de naamsbekendheid te laten stijgen. Tevens ben ik ook bereid om meer kosten te maken om deze bekendheid te doen stijgen, de enige vraag is hoeveel en wat is verstandig.

 

2 uur geleden, jeroendrunen zei:

Ga ervan uit dat je sate maakt aangezien je sateboer heet.

 

Cafetariahouders kopen emmers van 10 kg in. Goede cafetariahouders gaan wel door een paar van dat soort emmers heen per week. 500 kg staat gelijk aan 50 van dat soort emmers. Als jij een goed recept hebt en dat voor een goede prijs kan aanbieden, is het echt niet moeilijk om 50 emmers van 10 kg te verkopen.

 

Dus als je er echt in gelooft zou ik het gewoon maken. 

Dus eerst in eigen keuken maken en dit laten proeven bij cafetariahouders? Ik kan me enigszins voorstellen dat de smaak door conserveermiddelen veranderd, of dit veel is weet ik nog niet omdat het recept bij de private label nog niet ontwikkeld is. Misschien nog een brutale vraag, hoe pak je dit aan? Bel je, mail je, of loop je gewoon binnen? Ik heb hier nog geen ervaring in maar ben zeer zeker bereid hier meer ervaring in op te doen. 

 

1 uur terug, Ron van der Kolk zei:

Beste satéboer,

 

Welkom op Higherlevel!

 

Waarom zie je veel potentie in je eigen saus? Omdat je hem zelf zo lekker vindt of omdat het iets toevoegt voor de wederverkopers (meer marge dan bestaande producten, innovatieve uitbreiding van assortiment, etc.)? Even niet als liefhebber of kok denken, maar bedrijfsmatig en commercieel. En wat voegt het voor de eindgebruiker toe aan het bestaande assortiment als je kijkt naar andere dingen dan smaak, zoals prijs, gemak, imago?

 

Zoals al gezegd: waarom zelf verkopen, kun je niet een wat grotere entree maken door die 500kg in kleinverpakking als sample uit te delen en rond te sturen? Dat zijn 2.500 samples van 200g. Nadeel van een langzame entree is dat je misschien ook de tweede en derde batch niet kunt slijten voor de houdbaarheidsdatum voorbij is. Door meteen een grote entree te maken is het ook sneller duidelijk of het zin heeft om door te gaan, bijvoorbeeld of je na de eerste batch met samples voldoende bestellingen krijgt om een tweede batch bij voorbaat te verkopen. 

 

Als je dat in je eentje gaat doen, gaat het verwerven van markt wel heel langzaam. Ik denk dat de kosten van de arbeid dan niet opwegen tegen de opbrengst van de lokale naamsbekendheid. Ondertussen heeft de concurrentie alle tijd om met een alternatief te komen en jou de pas af te snijden. Voor je het weet ligt er een goedkope versie in alle Aldi's van Nederland en adverteren ze op televisie, terwijl jij nog alleen in een hoekje staat weg te tochten op de dinsdagmiddagmarkt van Schubbefrutteveen. 

 

Niet. Dat hangt af van het weer, het aantal voorbijgangers, de locatie, jouw standwerkerstalent en nog veel meer onbekende variabelen. 

 

Hier op het forum hebben we trouwens een echte Ketchupmaker, die heeft ervaring met het zelf maken en vermarkten van saus. 

 

Zeer bedankt voor je reactie, hier kan ik zeker wat mee!

De productieprijs die ik berekend heb is 0,91 cent per 500kg. Dit is in eigen keuken. Wanneer ik meer ga maken en dit laat doen lijkt het me dat ik op een goedkopere prijs uitkom. 

Het logo, imago etc. heb ik nog niet uitgewerkt, hier kan ik dus nog erg creatief in zijn.

 

Het rondsturen en uitdelen van deze 2.500 samples, zou je dit ook doen op weekmarkten? Of naar cafetaria etc?

 

Zeer bedankt voor je tips en info, hier kan ik wat mee!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Ik zit in mijn laatste jaar van mijn HBO opleiding...

Niet iets op het gebied van levensmiddelen of marketing schat ik zo in.

 

Je maakt een paar denkfouten.

 

Als je zelf op de markt sate-stokjes gaat staan verkopen om aandacht voor je saus te vragen, ben je een eeuwigheid bezig. Je moet wederverkopers zien te vinden. Snackbars, restaurants, foodtrucks die 5 liter verpakkingen afnemen en winkels die halve liters verkopen. Vandaar de vraag naar logische distributiepunten. Oftewel verkooppunten.

 

Ik neem aan dat het satesaus is.

 

Geef het een catchy naam, ga deze zomer overal met een foodtruck staan om te kijken of het idee aanslaat. Verkoop vlees-sate's, groente-sate's, fruit-sate's, insekten-sate's, masmellow-sate's, spruiten-sate's, bananen-sate's, garnalen-sate's. Alles dat op een bamboe stokje past. Maak fans van consumenten, en ga op bezoek bij lokale ondernemers om je product te laten proeven, vertel het verhaal van de heilige pindaplant, nodig de hah-krant uit...

 

Stokjesaus van de Stokjeskok!

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Excuses zijn in dat geval helemaal niet nodig, maar je denkt en handelt voorlopig nauwelijks als ondernemer.

 

Quote

Geef het een catchy naam


HeTeSHiT, ondernemen is 95% transpiratie en 5% inspiratie, of misschien ligt die verhouding nog wel schever.

 

Er zijn diverse bekende entrepreneur stories van succesvolle sauzenboeren.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, TwaBla zei:

ga deze zomer overal met een foodtruck staan om te kijken of het idee aanslaat.

 

De heilige graal van marketing en ondernemerschap kennelijk: de foodtruck.

 

Alleen heb ik wel ernstige bedenkingen met betrekking tot deze vraagsteller, vraag en het moment: een foodtruck vergt forse investeringen, richt zich niet op wederverkopers en het zo maar zo kunnen zijn dat het in verband met een pandemie deze zomer helemaal niet erg foodtruckerig  wordt. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

De heilige graal van marketing en ondernemerschap kennelijk: de foodtruck.

 

Klopt, dat is de lemonade stand voor wannabee entrepreneurs. Ik ben er een overtuigd voorstander van om kandidaat-ondernemers weg te halen van hun computer en uit klaslokalen, om ze op een markt te zetten. Mag ook een virtuele markt zijn.

 

In de VS kennen ze nu de banana box business. Levensmiddelen nabij de uiterste verkoopdatum worden voor een uitverkoopprijs aangeboden. Dat resulteert weer in kleinschalige winkeltjes en marktkraampjes: salvage stores. Groothandel > detailhandel.

 

Ondernemen leer je met je handen.

 

Helemaal geen reden om laatdunkend op te reageren. :smiling-face-with-sunglasses:

 

NB >> Noch het forum noch de auteur raden aan om in tijden van social distancing op markten of foodfestivals te gaan staan. Maar als de lucht weer virusvrij is, staan foodtrucks vast vooraan om dat te vieren!

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 3
(aangepast)

Al voor de pandemie uitbrak merkte ik al dat het beste qua foodtrucks eraf is. In de foodtruckwereld zie je veel cateraars overstappen naar andere vormen van catering en is de foodtruck nog iets voor erbij.  

 

Ik zie dat satéboer gelijk groot begint te denken, productie uitbesteden en gebruik van toegevoegingen. Ga eerst eens kijken in de supermarkt en toko's welke saté-/pindasauzen er zijn. Kijk op het etiket wat zij voor ingrediënten gebruiken en vraag je af hoe jij je met jouw saus kunt onderscheiden. Gebruik misschien minder ingrediënten, gebruik tweede keus ingrediënten en probeer of ouderwetse technieken (zoek eens op wecken en varianten) de houdbaarheid van je saus verlengt zodat je geen toegevoegde conserveringsmiddelen nodig hebt. 

 

Maak in jouw eigen keuken je saus (hou wel goed rekening met de hygiëne, zoek maar op HACCP)  en laat die proeven door een testpanel, bijvoorbeeld je familie, buren, vrienden (nadat de coronacrisis voorbij is).  Als die er allemaal lovend over zijn, is het vroeg genoeg om een naam te bedenken en een logo te (laten) ontwerpen en over je communicatie na te denken (web, print, socials). En als je dat allemaal hebt: een lekkere saus, een mooi logo etc. neem je contact op met de lokale pers. Die zijn altijd wel geïnteresseerd in nieuwe, lokale ondernemers. Zoek je potentiële afnemers op en vertel ze eerlijk dat je nog geen mega onderneming hebt en dat het soms iets langer kan duren dat ze jouw saus krijgen omdat je die vers maakt. Heb je op een gegeven moment een vaste club afnemers en wil je opschalen dan kun je kijken of je ergens een professionele keuken kunt huren. In de randstad and kan dat op best wel veel plekken.

aangepast door De Ketchupmaker
Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, De Ketchupmaker zei:

Al voor de pandemie uitbrak merkte ik al dat het beste qua foodtrucks eraf is. In de foodtruckwereld zie je veel cateraars overstappen naar andere vormen van catering en is de foodtruck nog iets voor erbij.  

 

Ik zie dat satéboer gelijk groot begint te denken, productie uitbesteden en gebruik van toegevoegingen. Ga eerst eens kijken in de supermarkt en toko's welde saté-/pindasauzen er zijn. Kijk op het etiket wat zij voor ingrediënten gebruiken en vraag je af hoe jij je met jouw saus kunt onderscheiden. Gebruik misschien minder ingrediënten, gebruik tweede keus ingrediënten en probeer of ouderwetse technieken (zoek eens op wecken en varianten) de houdbaarheid van je saus verlengt zodat je geen toegevoegde conserveringsmiddelen nodig hebt. 

 

Maak in jouw eigen keuken je saus (hou wel goed rekening met de hygiëne, zoek maar op HACCP)  en laat die proeven door een testpanel, bijvoorbeeld je familie, buren, vrienden (nadat de coronacrisis voorbij is).  Als die er allemaal lovend over zijn, is het vroeg genoeg om een naam te bedenken en een logo te (laten) ontwerpen en over je communicatie na te denken (web, print, socials). En als je dat allemaal hebt: een lekkere saus, een mooi logo etc. neem je contact op met de lokale pers. Die zijn altijd wel geïnteresseerd in nieuwe, lokale ondernemers. Zoek je potentiële afnemers op en vertel ze eerlijk dat je nog geen mega onderneming hebt en dat het soms iets langer kan duren dat ze jouw saus krijgen omdat je die vers maakt. Heb je op een gegeven moment een vaste club afnemers en wil je opschalen dan kun je kijken of je ergens een professionele keuken kunt huren. In de randstand kan dat op best wel veel plekken.

Allereerst bedankt voor je informatie en tips waar ik zeker wat mee kan.

Alleen vraag ik me af of ik dan niet met onderstaand te maken krijg. Waar Ron van der Kolk over schrijft.

 

''Als je dat in je eentje gaat doen, gaat het verwerven van markt wel heel langzaam. Ik denk dat de kosten van de arbeid dan niet opwegen tegen de opbrengst van de lokale naamsbekendheid. Ondertussen heeft de concurrentie alle tijd om met een alternatief te komen en jou de pas af te snijden. Voor je het weet ligt er een goedkope versie in alle Aldi's van Nederland en adverteren ze op televisie, terwijl jij nog alleen in een hoekje staat weg te tochten op de dinsdagmiddagmarkt van Schubbefrutteveen. ''

 

in ieder geval bedankt! De Ketchupmaker

Link naar reactie
  • 0
54 minuten geleden, Videoooo zei:.

Alleen vraag ik me af of ik dan niet met onderstaand te maken krijg. Waar Ron van der Kolk over schrijft.

 

''Als je dat in je eentje gaat doen, gaat het verwerven van markt wel heel langzaam. Ik denk dat de kosten van de arbeid dan niet opwegen tegen de opbrengst van de lokale naamsbekendheid. Ondertussen heeft de concurrentie alle tijd om met een alternatief te komen en jou de pas af te snijden. Voor je het weet ligt er een goedkope versie in alle Aldi's van Nederland en adverteren ze op televisie, terwijl jij nog alleen in een hoekje staat weg te tochten op de dinsdagmiddagmarkt van Schubbefrutteveen. ''


Zorg dat je product onderscheidend is, start klein vertel je vehaal, groei groter blijf je verhaal vertellen en iedereen weet dat jouw saus van jou is. Geen angst voor concurrentie hebben maar ze een stap voor blijven. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, TwaBla zei:

Klopt, dat is de lemonade stand voor wannabee entrepreneurs. Ik ben er een overtuigd voorstander van om kandidaat-ondernemers weg te halen van hun computer en uit klaslokalen, om ze op een markt te zetten. Mag ook een virtuele markt zijn.

 

Op zich  roerend met je eens hoor. Geen betere leerschool dan de praktijk van een marktkraam. De beste standwerkers én pitchers van Europa vind je op Camden Market, ik heb een keukenlade vol liggen van hun spullen...

 

Het ging mij ook niet om dat idee, maar specifiek om de foodtruck omdat dat een hele forse investering vergt, zelfs als het een handkar is, en je leegloopt aan de vergunningen in gemeentes en vaste kosten op festicvals. Een wat minder kapitaalintensieve bootstap aanpak zoals dat van Patrick lijkt mij  daarom passender, nog los van Corona 

 

Quote

NB >> Noch het forum noch de auteur raden aan om in tijden van social distancing op markten of foodfestivals te gaan staan. Maar als de lucht weer virusvrij is, staan foodtrucks vast vooraan om dat te vieren!

 

Ik help het iedereen hopen... je kunt het virus wel uit het lichaam halen, maar niet zo snel uit het hoofd. Ik vrees dat dèze zomer voor de (food)festivals voorbij is. 

 

Edit: daad bij woord gevoegd 

 

 

aangepast door Norbert Bakker
Off topic opmerking verwijderd

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoe ken je een kostprijs als het product nog ontwikkeld moet worden? Of begrijp ik je verkeerd?

 

Je zou natuurlijk ook 'volledig' open kaart kunnen spelen met videobeelden van eigen bereiding in eigen keuken.

 

De ultieme (ambachtelijke) pindasaus maak je nl. niet aan de genoemde kostprijs (excl. verpakking).

 

Met een eerste of eenmalige batch van 500 liter ben je naar ik vrees ook nauwelijks aantrekkelijk of serieus te nemen door contractfabrikanten. De overhead ligt nl. al veel hoger in kostprijs.

 

Volledig zelf doen met investering van eigen tijd is dus mijn advies. Wanneer ga je leveren? :upside-down-face:

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
30 minuten geleden, Highio zei:

Hoe ken je een kostprijs als het product nog ontwikkeld moet worden? Of begrijp ik je verkeerd?

 

Je zou natuurlijk ook 'volledig' open kaart kunnen spelen met videobeelden van eigen bereiding in eigen keuken.

 

De ultieme (ambachtelijke) pindasaus maak je nl. niet aan de genoemde kostprijs (excl. verpakking).

 

Met een eerste of eenmalige batch van 500 liter ben je naar ik vrees ook nauwelijks aantrekkelijk of serieus te nemen door contractfabrikanten. De overhead ligt nl. al veel hoger in kostprijs.

 

Volledig zelf doen met investering van eigen tijd is dus mijn advies. Wanneer ga je leveren? :upside-down-face:

 

Groet,

 

Highio

De kostprijs is nog excl. verpakking etc. 

De prijs waar ik op uitkom zijn de productiekosten voor 500 gram saus.

 

Wanneer ik ga leveren hangt nog af op welke manier ik het ga aanpakken. Heb een aantal goede tips gekregen waar ik wat mee kan. Ook huidige crisis speelt natuurlijk een rol.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Quote

Ook huidige crisis speelt natuurlijk een rol.

Oh, werkt dat in jouw voor- of nadeel als starter of ontwikkelaar? Hoe concreet is jouw ondernemersdroom en recept?

 

Lever mij maar 2 x 500 gram en dan betaal ik de verpakkings- en verzendkosten bovenop de product- of kostprijs voor een onafhankelijke beoordeling. Ik betaal je vooruit en als het product niet goed is wil ik mijn geld terug. Dat lijkt me een eerlijk aanbod.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Highio zei:

Oh, werkt dat in jouw voor- of nadeel als starter of ontwikkelaar? Hoe concreet is jouw ondernemersdroom en recept?

 

Lever mij maar 2 x 500 gram en dan betaal ik de verpakkings- en verzendkosten bovenop de product- of kostprijs voor een onafhankelijke beoordeling. Ik betaal je vooruit en als het product niet goed is wil ik mijn geld terug. Dat lijkt me een eerlijk aanbod.

 

Groet,

 

Highio

Qua recept moet alleen nog naar houdbaarheid gekeken worden.

Verpakking, Logo etc. ben ik mee bezig.

Link naar reactie
  • 1
7 minuten geleden, De Ketchupmaker zei:

Uit nieuwsgierigheid: wat maakt jouw satésaus anders dan al de satésauzen die er al zijn? Wat maakt die saus zo goed dat je al direct grootschalig wil beginnen? 

De wijze van bereiding, de ingrediënten en voornamelijk de smaak. Hij is niet zo zoet als de andere sauzen. 

Ik heb het al vaker gemaakt voor vrienden en familie, zij vonden het altijd heerlijk en vonden het een van de beste in hun soort. Omdat ik grootschalig wil beginnen komt door een aantal dingen.

- ten eerste geloof ik er in

- Mijn kennis over de voedselveiligheid en het evt. verlengen en regelen houdbaarheid etc. was mij nogal onbekend.

- Gebrek aan ruimte

 

Verder zijn er een aantal dingen die mij makkelijk leken om uit te besteden, zowel het verpakken en de verschillende soorten in maten als het regelen van de houdbaarheid en voedselveiligheidseisen.

 

Naarmate meer actief te zijn en meer research te doen ben ik in bepaalde dingen wel al wijzer geworden. In ieder geval al bedankt voor dit wijzer worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.