• 0

Aanschaf e-bike zakelijk KIA, MIA en BTW prive gebruik

(aangepast)

Ik zou graag wat fiscaal advies willen inwinnen bij jullie over de aanschaf e-bike. Ik heb wat moeite om met Googlen tot een compleet plaatje te komen van mijn situatie.

 

Ik heb een eenmanszaak, ben nog een starter (2e jaar) en BTW plichtig. Ik wil een e-bike aanschaffen voor grotendeels persoonlijk gebruik, maar wel zeker meer dan 10% zakelijk. Volgende vragen:

 

- Begrijp ik goed dat ik van een zakelijke e-bike van bv € 3000 ex BTW het volgende mag aftrekken. MIA (13,5% van 1500 = 202,50), KIA  (28% van 3000 = 840) ? 

 

- Is de bovengenoemde extra aftrekpost van 1042,50 nou bovenop de reguliere aftrekpost van 3000? Hiermee bedoel ik: ik ben starter dus ik kan willekeurig afschrijven en zou normaal kiezen om 3000 van de aanschaf van een bedrijfsmiddel volledig in mindering te brengen op de winst  dit jaar (ik zit in de 52% schaal). Komt het extra MIA/KIA voordeel daar nog weer bovenop? Ik heb dus een aftrekpost die hoger is dan de waarde van de fiets zelf?

 

- Stel dat ik inderdaad de fiets maar 25% zakelijk gebruik, moet ik dan nog met iets rekening houden? Ik tel dus 7% van € 3630 incl btw jaarlijks bij mijn winst op, maar mag alle kosten verder zakelijk nemen? Ook moet ik privé gebruik van BTW afrekenen, maar moet ik hiervoor daadwerkelijk een KM administratie gaan bijhouden om een verhouding prive/zakelijk te bepalen (dit is toch eigenlijk niet te doen voor mij en ook volledig oncontroleerbaar ivm gebrek aan KM teller etc)?

 

Hoor graag jullie perspectieven.

 

Alvast bedankt!

aangepast door RobinS
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
14 minuten geleden, CasparV zei:

Ik heb dus een aftrekpost die hoger is dan de waarde van de fiets zelf?

Zo moet u het niet zien ... met de MIA en KIA verminderd u slechts de fiscale winst van de onderneming.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
54 minuten geleden, Cosara zei:

Zo moet u het niet zien ... met de MIA en KIA verminderd u slechts de fiscale winst van de onderneming.

 

Ok bedankt, kwestie van woordkeuze wellicht, maar het klopt wel dat mijn fiscale winst in dit voorbeeld met € 4042,50 afneemt dit jaar als gevolg van de aanschaf van deze fiets?

aangepast door RobinS
Link naar reactie
  • 0
Quote

Begrijp ik goed dat ik van een zakelijke e-bike van bv € 3000 ex BTW het volgende mag aftrekken

 

Moet wel een speed pedelec zijn, niet zomaar een willekeurige e-bike.

Helmplicht en op de rijbaan moeten rijden geen bezwaar?

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, CasparV zei:

Ok bedankt, kwestie van woordkeuze wellicht, maar het klopt wel dat mijn fiscale winst in dit voorbeeld met € 4042,50 afneemt dit jaar als gevolg van de aanschaf van deze fiets?

Klopt . Ondernemen  blijft toch leuk zo of niet ?

 

1 minuut geleden, Maxn zei:

Moet wel een speed pedelec zijn, niet zomaar een willekeurige e-bike.

Voor 3000 euro ex btw zal het geen willekeurige e-bike zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Cosara zei:

Klopt . Ondernemen  blijft toch leuk zo of niet ?

 

Dat is inderdaad zeer interessant!

 

18 minuten geleden, Maxn zei:

Moet wel een speed pedelec zijn, niet zomaar een willekeurige e-bike.

 

Ai, dit wist ik niet, dus de MIA geldt alleen voor speed pedelics en niet voor reguliere e-bikes? OK dan valt die sowieso af voor mij.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Nog even over de KM administratie om BTW privé gebruik goed op te geven: is daar enige ervaring mee/jurisprudentie over? Het is natuurlijk absurd om elk persoonlijk ommetje door het bos in een excel sheet te gaan opnemen. Accepteert de belastingdienst schattingen? Hoe dan anderen dat?

aangepast door RobinS
Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, CasparV zei:

Het is natuurlijk absurd om elk persoonlijk ommetje door het bos in een excel sheet te gaan opnemen. Accepteert de belastingdienst schattingen? Hoe dan anderen dat?

Per 01-01-2020 is dit komen te vervallen.

Ga je een fiets van de zaak ook privé gebruiken dan is er voor de inkomstenbelasting sprake van een bijtelling voor privégebruik en deze bedraagt 7% van de cataloguswaarde inclusief btw.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
54 minuten geleden, Cosara zei:

Per 01-01-2020 is dit komen te vervallen.

Ga je een fiets van de zaak ook privé gebruiken dan is er voor de inkomstenbelasting sprake van een bijtelling voor privégebruik en deze bedraagt 7% van de cataloguswaarde inclusief btw.

 

 

Ooh, dit vervangt geheel het privé gebruik van BTW verrekenen? Daar ben ik dan weer blij mee!

Link naar reactie
  • 0

Nee, zo simpel is het nou ook weer niet (volgens mij - maar ik ben niet echt in deze reling gedoken want ik ken niemand die er gebruik van maakt op dit moment...):

 

Dat is alleen voor de inkomstenbelasting.

Voor de omzetbelasting geldt bij mijn weten nog steeds dat max. €130 als voorbelasting afgetrokken kan worden (bij aanschaf). 

 

(maar misschien heb ik iets gemist, dat is niet ondenkbaar)

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Nee, zo simpel is het nou ook weer niet (volgens mij - maar ik ben niet echt in deze reling gedoken want ik ken niemand die er gebruik van maakt op dit moment...):

 

Dat is alleen voor de inkomstenbelasting.

Voor de omzetbelasting geldt bij mijn weten nog steeds dat max. €130 als voorbelasting afgetrokken kan worden (bij aanschaf). 

 

(maar misschien heb ik iets gemist, dat is niet ondenkbaar)

 

Ja ik geloof dat je gelijk hebt. Ik vind hier heel weinig over, bijna alle artikelen gaan over de 7% bijtelling op inkomstenbelasting waar werknemers die een fiets van de zaak krijgen alleen mee van doen hebben. Maar de regel met BTW op bedrijfsgoederen (voor ZZPers ) is volgens mij vrijwel zonder uitzondering dat je zelf het percentage privé gebruik moet bijhouden en dat percentage jaarlijks in mindering moet brengen op de BTW aftrek gerelateerd aan dat goed. Een paar artikelen suggereren dat een fiets KM administratie niet nodig is voor percentage privé gebruik, maar dat je kunt schatten en dat dit aannemelijk moet zijn om discussies te voorkomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.