• 0

Factuur vooruitgefactureerde termijnen

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag over vooruit-gefactureerde termijnen op een inkoopfactuur.

 

De factuurdatum is 25 maart en de termijn van vooruit-gefactureerde diensten is 1 juli t/m 31 december 2020

Mag ik de 21% omzetbelasting vorderen in Q1-2020?

zo niet, in welk kwartaal/kwartalen dan wel?

 

Tot slot nog een tweede vraag: Wat is de maximale termijn van vooruit-gefactureerde termijnen? 

Ik dacht zelf aan 12 maanden.

 

Bedankt alvast voor jullie antwoorden.

 

Met vriendelijke groet,

 

John

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
31 minuten geleden, J-1983 zei:

De factuurdatum is 25 maart (...)

 

Dan hoort het dus in het 1e kwartaal thuis.

 

Maximale termijn...?

Dat bestaat niet. Tenminste niet voor de omzetbelasting.

 

Maar misschien wel voor iets anders, bijvoorbeeld als je er niet mee eens bent dat de leverancier na het eerste jaar ineens 10 jaar vooruitbetaling eist zonder dat je daar mee eens bent of dergelijke.

Ik weet niet waar je precies op doelt hier. 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, J-1983 zei:

De factuurdatum is 25 maart en de termijn van vooruit-gefactureerde diensten is 1 juli t/m 31 december 2020

Mag ik de 21% omzetbelasting vorderen in Q1-2020?

zo niet, in welk kwartaal/kwartalen dan wel?

De factuurdatum bepaalt de aangiftetijdvak, dus 1e kwartaal 2020 ... ook al is zijn de goederen of diensten nog niet geleverd.

 

Jurisprudentie:

BTW moet ook bij vooruitbetaling direct worden afgedragen.

ECLI:NL:GHARL:2019:11016

 

4.11.

Ingevolge artikel 65 van de Btw-Richtlijn wordt, indien vooruitbetalingen worden gedaan alvorens de diensten zijn verricht, de belasting verschuldigd op het tijdstip van ontvangst van de vooruitbetalingen, ten belope van het ontvangen bedrag.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

En wat populair uitgedrukt, de belastingdienst heeft alleen problemen met te late btw afdracht. Te vroege btw afdracht zul je ze nooit over horen :) (tenzij echt fout)

 

hier geld inderdaad gewoon zoals al aangegeven de regel aangifte tijdvak van facturatie.

 

Voor wat betreft termijnen van vooruitfacturen. 12 maanden is het meest gebruikelijk omdat dit ook boekhoudkundig het makkelijkst is.

Enige voorbeeld wat ik ken waar men langer vooruit factuurt is bij domeinnaamregistratie waar men soms 3 of 5 jaar ineens factureert omdat het zo'n klein bedrag is per jaar.

 

Als je langer dan 12 maanden vooruit gaat factureren moet je boekhoudkundig ook "zwaardere" systemen of contractenregisters gaan optuigen om de restende termijnen van vooruitbetaalde dienstverlening bij te houden.

Bij 12 maanden facturatie in voor de periode april 20 - maart 21 kun je éénvoudig met 1 boeking 25% van de omzet doorschuiven naar 2021 via een balansrekening

Kortom de beperking zit vaak in de noodzaak van extra administratieve handelingen / procesbewaking en ook de gewone commerciele wens om niet heel lang vast te zitten aan1 verplichting en indien een meerjarig contract wordt gesloten in elk geval niet jarenlang vooruit te betalen maar gewoon 1x per jaar of 1x per kwartaal.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.