• 0

Merkrecht en refurbished producten

Situatie:

Winkel x verkoopt tweedehands producten van merk y zonder restricties aan consumenten. Nieuwe producten zijn met toestemming van merk y in de eu op de markt gebracht, in de eu gebruikt en winkel x verkoopt deze nu tweedehands binnen de eu met toestemming van merk x. Merk x verkoop alleen via verkooppartners (waaronder winkel x).

 

Bedrijfsmatig heb ik bij winkel x de tweedehands producten van merk y gekocht. Mag ik deze nu als refurbished aan consumenten verkopen via een verkoopplatform voor zakelijke verkopers?

 

----------------

 

Voorafgaande aan dit bericht heb ik online en op higherlevel gezocht naar een wantwoord en trek ik de volgende conclusie:

Omdat de producten met toestemming van merk y binnen de eu op de markt zijn gebracht, staat het mij als niet-verkooppartner vrij om deze producten evengoed aan te bieden (al dan niet refurbished of in andere vorm). 

 

Wie kan dit bevestigen of mij vertellen wat ik over het hoofd zie?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Eerlijk gezegd snap ik niet wat Merk X en Winkel X in dit verhaal doen.

 

Kan zijn dat producten van Merk Y doorgaans randapparaten zijn bij Merk X. Dan nog maakt het niks uit. In z'n algemeenheid mag je die producten verkopen. Je mag ze zelfs in nieuwstaat verkopen, als je inkoopt bij Winkel X.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Voor wat ik las mag ik merk y niet verkopen wanneer het product buiten de eu op de markt zijn gebracht. Daarom dacht ik dat het relevant was te benoemen dat winkel x, gericht op consumenten, toestemming van merk y heeft en de producten voor de eu bedoeld zijn. 

 

Merk x kan mij verder niet sommeren te stoppen omdat ik mogelijk afbreuk aan het merk/product/de beleving doe door de gebruikte producten als refurbished te verkopen via een commercieel platform? Een platform zoals bijvoorbeeld fonq waar merk x het product zelf nieuw verkoopt?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Mogelijk minder verwarrend als ik namen uit de praktijk als voorbeeld gebruik. Fonq was ook een voorbeeld en hypothetisch dat zij refurbished toelaten op hun platform. Ik waardeer het in ieder geval dat je mij nog steeds probeert te helpen :)

 

-------------------

 

123inkt.nl verkoopt met toestemming van HP, gebruikte printers. Ik koop deze printers en verkoop ze refurbished, zonder cartridges, via fonq/nextail/amazon/etc.. Kan HP mij iets maken? Bijvoorbeeld omdat HP alleen via verkooppartners verkoopt, ik afdoe aan het product/merk/beleving want refurbished en zonder cartridges, omdat hp anderen verbiedt via platformen te verkopen, etc.

 

 

aangepast door daycen
Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, daycen zei:

ik afdoe aan het product/merk/beleving want refurbished en zonder cartridges, omdat hp anderen verbiedt via platformen te verkopen, etc.

 

Ben je bereid om jouw zaak voor de rechter te verdedigen? HP werkt er aan mee en staat een derde toe om refurbished te verkopen, dus dan kunnen ze dat moeilijk ontzeggen aan jou - zeker als je duidelijk maakt dat je geen HP en geen 123 bent (gewoon visueel afstand houden) en nog zekerder als je een service-contract toevoegt aan je aanbod (vergelijkbaar met een garantie tegen geringe meerkosten)....

 

Maar het is inderdaad denkbaar dat zo'n merk agressief reageert en een blafbrief stuurt. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 1-4-2020 om 17:30, daycen zei:

Voorafgaande aan dit bericht heb ik online en op higherlevel gezocht naar een wantwoord en trek ik de volgende conclusie:

Omdat de producten met toestemming van merk y binnen de eu op de markt zijn gebracht, staat het mij als niet-verkooppartner vrij om deze producten evengoed aan te bieden (al dan niet refurbished of in andere vorm). 

 

Wie kan dit bevestigen of mij vertellen wat ik over het hoofd zie?

Klopt ... volgens personen die het zouden moeten weten.

 Merkinbreuk bij revisie van machines?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

... In een recente rechtszaak verdeelde de rechter de revisies in drie categorieën:

  • wijzigingen die beperkt blijven tot het ontmantelen, schoon maken en opnieuw opbouwen van de machines waarbij slijtonderdelen zo nodig worden vervangen: mag gewoon, zelfs als de vervangende onderdelen niet origineel zijn.

  • Wijzigingen die leiden tot direct gevaar: mag niet.

  • wijzigingen als gevolg van het aanpassen van de machines aan de specifieke wensen van de klant. In het kader van verslechterde toestand van de waar: zo lang je duidelijk maakt dat jij de machines hebt gereviseerd en niet de merkhouder, is dit niet schadelijk voor de reputatie van de merkhouder. In het kader van een verboden suggestie van een economische band tussen jouw onderneming en die van de merkhouder: het toevoegen van je eigen naam op de gereviseerde machine is nodig om duidelijk te maken dat jij (en dus niet de merkhouder) de machine hebt gereviseerd en is dus geen merkinbreuk maar een noodzakelijk iets.

 

Als aanvulling daarop kom ik onderstaande tekst online tegen:

Quote

Als een partij gereviseerde producten wil verkopen, dan kan de merkhouder zich daartegen verzetten als het originele merk zichtbaar is tenzij de verkoper van de refurbished producten er alles aan doet om te zorgen dat het publiek bekend is met het feit dat de producten zijn hersteld zonder toezicht of controle van de merkhouder.

 

Cosara Bedankt voor het artikel.

 

De eerste tekst staat aangegeven dat het is toegestaan het product schoon te maken en ik alleen bij aanpassingen op verzoek van een klant dien ik te benoemen dat het product door mij is gereviseerd. 

 

In de tweede tekst staat aangegeven dat de partij die de gereviseerde producten wil verkopen, er alles aan moet doen dit bij het publiek bekend te maken.

 

Zit ik veilig als ik in de productomschrijving en middels een sticker op de verpakking aangeef dat het product door mij refurbished is. Refurbished is in deze het door mij reinigen van een door 123inkt verkochte tweedehands product. 

 

Of neem ik op deze manier onnodig verplichtingen op me en kan ik ook stellen dat eerder als tweedehands verkocht = refurbished. In dat geval kan ik, zonder verdere handelingen van mij (bijvoorbeeld reiniging), de producten doorverkopen zoals geleverd door 123inkt.

 

------

 

TwaBla Als het moet, ben ik bereid de zaak voor de rechter te verdedigen, gezien alles er tot nu toe op wijst dat ik in mijn recht sta. Echter is voorkomen uiteraard beter, handel ik graag netjes en wil ik niemand onnodig op de tenen trappen.

 

------

 

Veranderd het iets aan de case wanneer ik het product onder een andere ean (eigen ean of generiek/niet aan een bedrijf verbonden ean) verkoop? Bijvoorbeeld omdat via een verkoopplatform als fonq het product al als nieuw onder het oorspronkelijke ean wordt verkocht?

aangepast door daycen
Link naar reactie
  • 0

 

Refurbished is een betere kwaliteit dan gewoon tweedehands. Als het refurbished is door de originele merkhouder, wordt dat meestal vermeld. Apple noemt dat certified refurbished en HP doet bij computers exact hetzelfde. Niet certified is dus generiek  refurbished. Als je daar enige garantie op geeft, dan is helemaal duidelijk dat jij degene bent die verantwoordelijkheid neemt. Al is het maar 3 maanden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Apple is bijvoorbeeld zo'n partij die het repareren van een van hun apparaten (door derden) ziet als een vorm van vervalsing, omdat het product daarna geen Apple-product meer zou zijn.

 

Dat is iets wat steeds vaker speelt, omdat fabrikanten het liefst producten leveren die morgen kapot gaan, want dan moet je elke dag een nieuwe kopen. Als die producten makkelijk te herstellen zijn, dan hoeven klanten geen nieuwe te kopen. Dus wordt het merkrecht ingeroepen om te zeggen dat product X waar onderdeel A van is vervangen door onderdeel B, zonder onderdeel A geen product X meer is en dus een vervalsing.

 

Google eens op "right to repair", misschien dat je wat medestanders vindt.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Recht_op_reparatie

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Branko Collin zei:

Apple is bijvoorbeeld zo'n partij die het repareren van een van hun apparaten (door derden) ziet als een vorm van vervalsing, omdat het product daarna geen Apple-product meer zou zijn.

 

Apple was altijd bekend als een merkleverancier die royaal omging met garantie. Moet je dat spul wel nieuw kopen. Koop je tweedehands, dan ben je afhankelijk van third party maintenance.  Dat lijkt me ook bij refurbished een issue te zijn, vandaar dat de merken zelf spreken van certified refurbished. Om zich af te zetten tegen third party refurbished...

 

Die reageren daar weer op met hun eigen certificaties. En dan krijg je dus dit soort verhalen...

 

Quote

Additionally, all iPhone devices of Renewd are Quality Certified Refurbished Devices. The Certificate is supported by both the consumentenbond, TÜV, and the government of the Netherlands. If you choose Renewd, you choose top quality Refurbished products.

 

Met steun van de Nederlandse regering.... :partying-face:

 

Noem eens wat recente conflicten in dat domein Branko.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.